Sv: Domare

man får ju inte glömma att det är en bedömningssport också. Den personliga smaken får ju inte ta över, men den påverkar alltid bedömningen. När jag tävlade var det en domare som dömde mycket och han låg alltid ca 20 poäng under de andra två domarna i varje start vi gjorde. Han gillade inte min häst. Det var tydligt, men han var konsekvent för han gillade oss lika lite hela tiden. De andra domarna var alltid väldigt nära varandra i sin bedömning så jag fick bara inse att han inte gillade oss helt enkelt.

Jag tror faktiskt inte det finns så många domare som dömer ner ett ekipage 10% p g a att det är fel ras/färg/storlek! Klart att det kan diffa lite mellan olika domare, de är inte mer än människor de med, och de använder skalan lite olika. Och så ser de ju bara det de ser just då, har din häst jättesvårt för höger galopp blir du såklart glad över att få till en hyfsad galoppfattning på tävling medan det domaren ser är en ganska dålig fattning...
Det man lätt glömmer är att speciellt i de lätta klasserna kan en eller ett par missar slå mycket på slutresultatet.

Är man inte nöjde med domarens bedömning får man helt enkelt rida bättre!

Ursäkta om jag låter grinig men jag blir så trött på att folk hela tiden skyller på domaren när de får dåliga poäng...

Men det resonemanget kan man inte heller ha. Ska snart börja tävla min saddlebred, han är inte speciellt stor (163) och isabellfärgad, ska jag reda ge upp i förväg? Av vad jag har lärt mig så har man en ovanlig häst så får man visa upp sig lite extra mycket och efter ett tag börjar dommare känna igen en och börja bedöma ens utveckling, då vet dom hur en bra dag ser ut och hur en dålig dag ser ut.. är du rädd för att hamna dåligt i klassen så kanske du ska tävla en annan häst? För allt handlar inte om att få bra poäng på pappret.. Säger alla andra att det såg bra ut och du är nöjd så är väl det, det viktigaste??

Efter helgens tävling har jag funderat!
Får domare döma precis hur som helst? Eller finns det något ställe man kan man anmäla domare för granskning?

Varför inte fråga domaren själv, efter bedömningen...:idea:

kl

Detta pratade vi om efter en tävling i helgen. Domaren satt och pratade med sekreteraren hela tiden och missade mycket i sin bedömning. Ett ekipage fick tre avbrott i galoppen men fick ändå sjuor rakt igenom galopprogrammet eftersom domaren inte såg avbrotten. Men det verkar inte finnas mycket att göra, klagar man är man "dålig förlorare".

Alla som har synpunkter på hur domaren dömer och vad de ser/inte ser borde gå en enkel domarkurs. Det öppnar ögonen lite mer och man inser att ett avbrott eller ett omslag inte automatiskt leder till låga poäng. Det är lätt att gnälla när man själv inte vet något om det man gnäller på.

*kl*

Gnäller ni på 7 mil till tävling?! :eek:

OH my... ;) Här är jag glad om jag bara har 15 mil enkel resa. 7 mil är hemmatävlig :D

OT men jag ver bara tvungen. ;)

Jag tycker faktiskt hela domargrejen är en viktig sak att diskutera.
Dressyr är en bedömnignssport, det finns "riktlinjer" på vad, var och hur saker ska bedömas, det är inte meningen att domarna själva ska bedömma efter sin egen smak.
Självklart ser ju inte alla domare exakt samma saker likadant, men vissa gånger är det faktiskt väldigt uppenbart att de enbart dömmer utifrån sin egen smak.
Det handlar ju inte om att man "gnäller" eller "rider dåligt" utan ibland är det faktiskt domare som dömmer direkt felaktigt!

När de fyra första placerade i en klass är stora fuxar, varav två av dem inte ens gick i form så är det ganska uppenbart vad domaren tycker. :cool:

Dressyr är en rolig gren, men tänk så mkt trevligare det skulle vara om alla domare dömde som de "ska"...

Dressyr är en bedömnignssport, det finns "riktlinjer" på vad, var och hur saker ska bedömas, det är inte meningen att domarna själva ska bedömma efter sin egen smak.
Självklart ser ju inte alla domare exakt samma saker likadant, men vissa gånger är det faktiskt väldigt uppenbart att de enbart dömmer utifrån sin egen smak.
Det handlar ju inte om att man "gnäller" eller "rider dåligt" utan ibland är det faktiskt domare som dömmer direkt felaktigt!

När de fyra första placerade i en klass är stora fuxar, varav två av dem inte ens gick i form så är det ganska uppenbart vad domaren tycker. :cool:

Dressyr är en rolig gren, men tänk så mkt trevligare det skulle vara om alla domare dömde som de "ska"...

Men hur är "ska" då. Det ligger fortfarande mycket tolkning bakom domarens poängsättning. En domare vill ha ridning framåt och en domare vill ha mer nedtaget och ihopplockat men grunden på ekipaget följer fortfarande grunden för hur en rörelse ska vara. Här blir det domarens åsikt och smak som styr den sista biten på poängen. Så tyvärr tror jag inte att en bedömningssport någonsin kan ses som helt "rättvis". Vi som tävlar mycket vet vad de olika domarna vill se och om dom gillar oss eller ej. Och visst kan det kännas meningslöst att åka till en tävling där vi vet att det är en domare som har andra favoriter och att vi antagligen inte får en placering men det får man ta på "lärokontot".
Men visst, det är irriterande att se när sämre ritter får högre poäng och favorisering av domarens hemmaekipage är bland det värsta jag vet. Framför allt när det kan röra sig om höjningar på runt 15% för just den domaren. Men i slutänden får man se det så att ger man sig in i leken får man leken tåla.

Om många tex visar sitt missnöje till arrangören om en specifik domare så blir det så att arrangörerna inte anlitar den domaren igen. Det har faktiskt hänt i mitt område och en viss domare dömer knappt inom det området längre och knappt någon annanstans heller för den delen.

Får en domare "för många" klagomål på sig så sorterar dom bort sig själva till slut.

en del dömer lite hur som helst ja..

en domare dömde ned mig och min ponny för att han är arabiskt fullblod.
de sv. ridponnyerna och halvbloden dömde hon upp. (Något extremt, ponnyer som inte ens gick i form kom bättre än de med "fel" ras som gick i form)
korsningarna, fjordingarna och araberna osv. dömde hon ned.
(detta var en "blandad" tävling, med både hästar och ponnyer ;) de som vann var just halvbloden och en ridponny (trots att ryttaren på ridponnyn stod i lätt sits genom hela programmet och hästen inte gick i form )

trist men sant..

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser rött av att läsa sånna inlägg som du just skrivit, herregud självklart är ingen domare så pantad att den dömer efter ras?! Det handlar ju om att den rasen du säger att hon dömmer ner kanske inte har rätt rörelsemönster/kroppstyp för ren tävlingsdressyr = får inte lika hög poäng som en häst/ponny med rätt extriör och rörelser.

Vad finns det i LB som kan väga upp tre avbrott så mycket att det fortfarande är sjumässigt? Galoppdelen är typ en volt och en långsida :p

:bow::bow: Trodde nästan bara att det var jag som har märkt det!

*KL*

Jag inser nu att det är dumt av mig att sälja min häst!

Tydligen så beror alla placeringar förra året inte på att han är välriden och lydig, utan han blir placerad för att han är stor och svart!

*OBS ironi*

*KL*

Jag inser nu att det är dumt av mig att sälja min häst!

Tydligen så beror alla placeringar förra året inte på att han är välriden och lydig, utan han blir placerad för att han är stor och svart!

*OBS ironi*

Naturligtvis var det för att han var stor o svart, köp tillbaks honom bums :D

När jag för många år sedan tävlade min förra häst så blev vi alltid neddömda av en viss domare, det skilde markant mycket på oss när denna dömde ihop med andra domare.
Min häst var ett brunt halvblodssto. Undrar vad jag ska skylla på. Hmm, JO, domaren tyckte nog inte om ston :idea:

Jemeni:
Vad säger man då när 1an är stooooor och brun, 2an är liiiiiiten o brun, 3an är en lippizzaner och 4an är en långbent elegant fux?

Givetvis kommer det aldrig bli exakt lika från alla domare, men som sagt så är det ofta uppenbart om en domare gillar ekipaget eller inte.
Att domaren dömer helt uppåt väggarna DET tycker jag är förskräckligt och något som inte borde få finnas.
En häst som inte går i en bra form ska ju helt enkelt inte kunna bli bättre placerad än en häst som är helt lösgjord - oavsett exteriör, klubbtillhörighet eller stam.

Som ett exempel (till) så red jag och en klubbkamrat i samma klass. Hennes häst gick mer eller mindre perfekt - det borde ha lett till en placering.
Min häst var sjukt spänd, gick inte i form och ställde sig knappt på volterna. Om jag inte minns helt fel fick vi dessutom ett avbrott i galoppen.
Min klubbkamrat kom SIST i klassen ( :eek: ) och jag några snäpp över.
Helt konstigt.
Hade en likadan kass ritt en annangång då jag fick 39% :angel: , denna gången fick jag 54...

Jag har tävlat rätt mycket olika hästar och är nu snart på väg ut med en stor halvblodsfux så nu hoppas jag på att bli positivt överraskad av att bli uppdömd av domarna! ;)

Skämt åsido så tycker jag att det finns två sanningar:

För de bästa ekipagen spelar domaren ingen roll
Dvs dessa ekipage är inte så svåra att bedöma utan kommer hamna i topp oavsett domare....

...mellanskiktet är svårare att bedöma
Och jag tror inte att det är så konstigt!
I de lägre klasser där de flesta av oss rider är bedömningen mycket beroende av domarens bedömning på hästens form och samling.
Många-många-många hästar i Lätt, och till och med Msv klass, går i former som faktiskt kanske inte är alldeles bra...
...och där kommer olika bedömningar in; en domare anser att öppen form = ej i form medan en annan är allergisk mot bakom lodplan = ej i form, den tredje anser att övertempo (där bakdelen kan sladda eller hästen bli på tre spår) är ett bevis för att hästen inte är ihop medan den fjärde anser att ett undertempo = balanstrav = ej i form/samling...

Det är JÄTTESVÅRT att bedöma en hästs form och samling när ekipaget inte är BRA!
Och skillnaden i bedömning blir då stor också; en häst som ej är i form för klassen får ofta 6 om momentet ändå genomförs vettigt... En häst i bra form som gör samma moment får 7 eller 8.... Det kan bli en skillnad på 10-20% beroende på om domaren bedömer form och samling som tillräcklig för klassen!

Jaha, utbilda bättre domare som kan bedöma formen bättre då?

Tyvärr är det ju inte så himla enkelt, om alla hästar såg likadana ut och med samma fysiska och psykiska förutsättningar vore det ju inga problem...

Men vi vet ju bara här från Buke att Briar inte har några bra bakben (ökningarna) och att Totilas och Matiné bara sprattlar medan Salinero inte var över ryggen... Osv osv...

Ni som tycker domarna dömer dåligt tycker jag gärna ska testa att döma en klubbtävling hemma! Det är faktiskt svårt att stycka upp en uppvisningsridning i bedömningsbara moment och hamna rätt i sin bedömning på dem...

Dessutom, en tredje "sanning":
Vi tävlar inte om bästa ridning utan om bästa programridning!

Det är inte alltid bästa hästen och bästa ryttaren som vinner utan oftast den som visar det bästa programet!

jodu det finns de som gör det.
just denna domaren är känd där jag bor just för att döma efter rasen.
tro det eller ej, du behöver iaf. inte svara så otrevligt.

ridponnyn var lång och låg i kroppen, Inga gångarter att tala om, och som sagt, gick inte i form.
trippade fram i småtrav. ryttaren stod dessutom upp i lätt sits genom hela programmet.
min arab(korsning) rör sig som "ett halvblod".
går dessutom med på häst träningar ist. för ponny för att han har för stora gångarter för ponny.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 020
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka