Sv: Domare
Jag har tävlat rätt mycket olika hästar och är nu snart på väg ut med en stor halvblodsfux så nu hoppas jag på att bli positivt överraskad av att bli uppdömd av domarna!
Skämt åsido så tycker jag att det finns två sanningar:
För de bästa ekipagen spelar domaren ingen roll
Dvs dessa ekipage är inte så svåra att bedöma utan kommer hamna i topp oavsett domare....
...
mellanskiktet är svårare att bedöma
Och jag tror inte att det är så konstigt!
I de lägre klasser där de flesta av oss rider är bedömningen mycket beroende av domarens bedömning på hästens form och samling.
Många-många-många hästar i Lätt, och till och med Msv klass, går i former som faktiskt kanske inte är alldeles bra...
...och där kommer olika bedömningar in; en domare anser att öppen form = ej i form medan en annan är allergisk mot bakom lodplan = ej i form, den tredje anser att övertempo (där bakdelen kan sladda eller hästen bli på tre spår) är ett bevis för att hästen inte är ihop medan den fjärde anser att ett undertempo = balanstrav = ej i form/samling...
Det är JÄTTESVÅRT att bedöma en hästs form och samling när ekipaget inte är BRA!
Och skillnaden i bedömning blir då stor också; en häst som ej är i form för klassen får ofta 6 om momentet ändå genomförs vettigt... En häst i bra form som gör samma moment får 7 eller 8.... Det kan bli en skillnad på 10-20% beroende på om domaren bedömer form och samling som tillräcklig för klassen!
Jaha, utbilda bättre domare som kan bedöma formen bättre då?
Tyvärr är det ju inte så himla enkelt, om alla hästar såg likadana ut och med samma fysiska och psykiska förutsättningar vore det ju inga problem...
Men vi vet ju bara här från Buke att Briar inte har några bra bakben (ökningarna) och att Totilas och Matiné bara sprattlar medan Salinero inte var över ryggen... Osv osv...
Ni som tycker domarna dömer dåligt tycker jag gärna ska testa att döma en klubbtävling hemma! Det är faktiskt svårt att stycka upp en uppvisningsridning i bedömningsbara moment och hamna rätt i sin bedömning på dem...
Dessutom, en tredje "sanning":
Vi tävlar inte om bästa ridning utan om bästa programridning!
Det är inte alltid bästa hästen och bästa ryttaren som vinner utan oftast den som visar det bästa programet!