Domare känner till hästens stam/ägare etc?

Mampas

Trådstartare
Undrar ifall det ej finns restriktioner kring vad domare ska känna till om häst/ryttare/ägare innan och vid en bedömning?

Sv: Domare känner till hästens stam/ägare etc?

Så vitt jag förstått skall domarna inte känna till något innan de bedömer, vem hästen är o så vidare. Kända ryttare känner de ju självklart igen, men för övrigt skall det inte påverka. Det är dock vad jag TROR!

Balderum skrev:
Så vitt jag förstått skall domarna inte känna till något innan de bedömer, vem hästen är o så vidare. Kända ryttare känner de ju självklart igen, men för övrigt skall det inte påverka. Det är dock vad jag TROR!
Jag undrar jag om de inte känner till mer än så....
Vet att det tidigare varit debatt om att domare inte skulle veta varken ägare eller stam. Men jag tror inte att det blev så. Sedan är det så klart så att om domarna kommer utomlands ifrån så kanske svenska gårdsnamn osv inte säger så mycket..

Detta är inget jag vet, men en person har berättat för mig att när dennes hingst bedömdes igen så hade domarna ett papper med de gamla poängen med sig och jämförde.

Det kanske vore bättre om hästarna tilldelades siffror så att dom blir anonyma och så att domarna varken vet namn, stam, uppfödare eller ägare. Det borde kännas mer rättvist för både ägare och ryttare samt att spekulationer om att hästen fått högre bedömning för att X var uppfödare och Z var pappan minskas.

Med tanke på att vissa pappor dömer sina söner, bröder dömer varandra osv så NEJ det finns inga restriktioner alls. Instruktörer som dömer sina elever är inte direkt ovanligt heller! (enligt en tjej brukar däremot hennes instruktör ALLTID sätta lägst poäng på henne för han vet vad de klarar på träning så det behöver ju inte vara en fördel att man "känner" domaren sedan tidigare...)

Båbbe skrev:
Med tanke på att vissa pappor dömer sina söner, bröder dömer varandra osv så NEJ det finns inga restriktioner alls. Instruktörer som dömer sina elever är inte direkt ovanligt heller! (enligt en tjej brukar däremot hennes instruktör ALLTID sätta lägst poäng på henne för han vet vad de klarar på träning så det behöver ju inte vara en fördel att man "känner" domaren sedan tidigare...)

Nu finns det ju alltid någon som känner de som rider eller visar hästen (eller vad man nu gör), men tänkte mest på det "faktiska" domaren får reda på dvs genom ex vis listor eller speakerutrop.

Jag tror inte heller att det bara behöver vara bra att domaren känner till ekipage sedan förut. Däremot måste det kännas bättre för alla att kunna eliminera eventuella spekulationer kring det ena eller det andra?

Vet att man på hundutställningar inte fick ha på sig jackor med kennelnamn el dyl som kunde röja hund eller handlers identitet (och detta oavsett om det var handlerns kusin som var domare, sådant kan man ju inte hjälpa. Men många avstod nog att själva visa sina hundar eller visa dem ö h t i sådana fall). Domaren fick absolut inte titta i deltagarlistor. Vet däremot inte om dessa regler gäller än idag.

Hoppas någon som vet säkert kan svara på denna tråd.

Mampas skrev:
Nu finns det ju alltid någon som känner de som rider eller visar hästen (eller vad man nu gör), men tänkte mest på det "faktiska" domaren får reda på dvs genom ex vis listor eller speakerutrop.

Jag tror inte heller att det bara behöver vara bra att domaren känner till ekipage sedan förut. Däremot måste det kännas bättre för alla att kunna eliminera eventuella spekulationer kring det ena eller det andra?

Vet att man på hundutställningar inte fick ha på sig jackor med kennelnamn el dyl som kunde röja hund eller handlers identitet (och detta oavsett om det var handlerns kusin som var domare, sådant kan man ju inte hjälpa. Men många avstod nog att själva visa sina hundar eller visa dem ö h t i sådana fall). Domaren fick absolut inte titta i deltagarlistor. Vet däremot inte om dessa regler gäller än idag.

Hoppas någon som vet säkert kan svara på denna tråd.

Då förstår jag faktiskt inte frågan!

Islandshästvärlden är LITEN. Alla som tävlar i samma geografiska område känner till varandra. Jag har nyligen köpt en ganska välmeriterad häst och jag är tämligen säker på att ALLA domare (inte bara mina instruktörer) kommer veta vad det är för häst när jag tävlar.

Hästarnas färger röjer många identiteter. Deras exteriör en hel del till. Jag börjar tex redan bli ganska duktig på att känna igen Svalurs avkommor på banorna.

Vill du veta vad domarna har för papper framför sig när de dömer? Eller vill du veta vad speakern har för restriktioner om vad de får ropa ut? Vilka som får döma resp ekipage (typ om uppfödaren får döma hästar h*n fött upp och sedan sålt)?

Precisera dig lite tack!

Okki.
Det jag undrar är om domare får ta del av uppgifter (före och under bedömningen) som visar på vad det är för häst som skall bedömas samt vilka som fött upp hästen, äger hästen och rider hästen.
Ex; uppgifter kan ges genom deltagarlistor eller att jag som ryttare berättar för domaren vad min häst har för bakgrund (eller att en speaker ropar ut min hästs stam).

Ber om ursäkt om jag uppenbarligen inte är så välformulerad som jag tror mig vara! :o

Mampas skrev:
Okki.
Det jag undrar är om domare får ta del av uppgifter (före och under bedömningen) som visar på vad det är för häst som skall bedömas samt vilka som fött upp hästen, äger hästen och rider hästen.
Ex; uppgifter kan ges genom deltagarlistor eller att jag som ryttare berättar för domaren vad min häst har för bakgrund (eller att en speaker ropar ut min hästs stam).

Ber om ursäkt om jag uppenbarligen inte är så välformulerad som jag tror mig vara! :o
Var med vid en avelsbedömning i våras.
Hästens namn, stam och ägare ropades ut av speakern under bedömningen.

freyja skrev:
Var med vid en avelsbedömning i våras.
Hästens namn, stam och ägare ropades ut av speakern under bedömningen.

...Och skulle det inte göras så vore det trist och svårt att hänga med för publiken. :smirk:

moli skrev:
...Och skulle det inte göras så vore det trist och svårt att hänga med för publiken. :smirk:

Fast förhoppningsvis finns det programblad att titta i..?

Jag vill påpeka att jag inte riktigt vet vad som är rätt och fel i denna fråga. Jag ville bara veta!

(Fast jag själv skulle nog vilja undvika att det tisslades och tasslades om jag kom in med en pålla med en viss domares hingst som faderskap till densamma och fick bra poäng...fast det skulle det i sådana fall göras ändå :smirk: )

Islandshästvärlden lider av växtvärk. Det är INGEN som någonsin har tänkt så. För 10 år sedan var det inte konstigt att en kille red och dömdes av 3 domare varav en var hans far, den andra hans bror och hästen ägdes sannolikt även av fadern alternativt den 3:e domaren. Eftersom det då bara fanns kanske 5 domare på den nivån så var det inte så mycket att göra åt liksom. Man fick lita till domarnas integritet och eftersom dessa har uppfostrat alla andra domare så behöver du inte vara orolig. Ingen kommer tissla eller tassla om sånt.

Har du någon häst som är efter en domares hingst eller?

Programblad brukar bara finnas så många att de räcker till ryttarna - alltså Nej på mindre tävlingar finns det inte alltid programblad.

Jag träffar då och då en avelsdomare i andra sammanhang. Denna person upplever jag som helt proffesionell i sin roll som avelsdomare. Jag tar för givet att det är och skall vara så.

Alltså, jag måste be om ursäkt för att detta börjat bli en diskussion om hur man tycker det borde vara istället för vad det är som gäller.

Grundfrågan ställdes endast för att jag ville hur det är . Om det är rätt eller fel kan säkert vara intressant att diskutera, det med, men för min del är det egentligen irrelevant. :smirk:

nej det finns inga restriktioner! Ibland har det dock hänt att avelsdomare klivit åtsidan och inte bedömt sina egna uppfödningar då de visats.

/Malin

Båbbe skrev:
Islandshästvärlden lider av växtvärk. Det är INGEN som någonsin har tänkt så. För 10 år sedan var det inte konstigt att en kille red och dömdes av 3 domare varav en var hans far, den andra hans bror och hästen ägdes sannolikt även av fadern alternativt den 3:e domaren. Eftersom det då bara fanns kanske 5 domare på den nivån så var det inte så mycket att göra åt liksom. Man fick lita till domarnas integritet och eftersom dessa har uppfostrat alla andra domare så behöver du inte vara orolig. Ingen kommer tissla eller tassla om sånt.
Nja - nog har det förekommit tissel och tassel under årens lopp och kommer nog så att förbli ... Det var därför det var en diskussion för några år sedan om att hästarna skulle förses med nummer istället för namn. (när det gällde avelsbedömningar)

moli skrev:
Kanske det :smirk: var mest ett konstaterande av fakta... det är inte alltid så lätt att hänga med för publiken ändå - trots speakerutrop.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka