Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar jag om de inte känner till mer än så....Balderum skrev:Så vitt jag förstått skall domarna inte känna till något innan de bedömer, vem hästen är o så vidare. Kända ryttare känner de ju självklart igen, men för övrigt skall det inte påverka. Det är dock vad jag TROR!
Båbbe skrev:Med tanke på att vissa pappor dömer sina söner, bröder dömer varandra osv så NEJ det finns inga restriktioner alls. Instruktörer som dömer sina elever är inte direkt ovanligt heller! (enligt en tjej brukar däremot hennes instruktör ALLTID sätta lägst poäng på henne för han vet vad de klarar på träning så det behöver ju inte vara en fördel att man "känner" domaren sedan tidigare...)
Mampas skrev:Nu finns det ju alltid någon som känner de som rider eller visar hästen (eller vad man nu gör), men tänkte mest på det "faktiska" domaren får reda på dvs genom ex vis listor eller speakerutrop.
Jag tror inte heller att det bara behöver vara bra att domaren känner till ekipage sedan förut. Däremot måste det kännas bättre för alla att kunna eliminera eventuella spekulationer kring det ena eller det andra?
Vet att man på hundutställningar inte fick ha på sig jackor med kennelnamn el dyl som kunde röja hund eller handlers identitet (och detta oavsett om det var handlerns kusin som var domare, sådant kan man ju inte hjälpa. Men många avstod nog att själva visa sina hundar eller visa dem ö h t i sådana fall). Domaren fick absolut inte titta i deltagarlistor. Vet däremot inte om dessa regler gäller än idag.
Hoppas någon som vet säkert kan svara på denna tråd.
Var med vid en avelsbedömning i våras.Mampas skrev:Okki.
Det jag undrar är om domare får ta del av uppgifter (före och under bedömningen) som visar på vad det är för häst som skall bedömas samt vilka som fött upp hästen, äger hästen och rider hästen.
Ex; uppgifter kan ges genom deltagarlistor eller att jag som ryttare berättar för domaren vad min häst har för bakgrund (eller att en speaker ropar ut min hästs stam).
Ber om ursäkt om jag uppenbarligen inte är så välformulerad som jag tror mig vara!
freyja skrev:Var med vid en avelsbedömning i våras.
Hästens namn, stam och ägare ropades ut av speakern under bedömningen.
moli skrev:...Och skulle det inte göras så vore det trist och svårt att hänga med för publiken. :smirk:
Nja - nog har det förekommit tissel och tassel under årens lopp och kommer nog så att förbli ... Det var därför det var en diskussion för några år sedan om att hästarna skulle förses med nummer istället för namn. (när det gällde avelsbedömningar)Båbbe skrev:Islandshästvärlden lider av växtvärk. Det är INGEN som någonsin har tänkt så. För 10 år sedan var det inte konstigt att en kille red och dömdes av 3 domare varav en var hans far, den andra hans bror och hästen ägdes sannolikt även av fadern alternativt den 3:e domaren. Eftersom det då bara fanns kanske 5 domare på den nivån så var det inte så mycket att göra åt liksom. Man fick lita till domarnas integritet och eftersom dessa har uppfostrat alla andra domare så behöver du inte vara orolig. Ingen kommer tissla eller tassla om sånt.
Kanske det :smirk: var mest ett konstaterande av fakta... det är inte alltid så lätt att hänga med för publiken ändå - trots speakerutrop.moli skrev:...Och skulle det inte göras så vore det trist och svårt att hänga med för publiken. :smirk: