Döende dammsugare?

Går den ner i varv när den blir svag? Gör den inte det så är det troligtvis nåt invändigt läckage pga. att nåt sitter löst och "spårar ur" när den ruskas omkring.

Ja, det är jag rätt säker på... Har inte lyssnat nu på ett tag men som jag minns det så blir motorn svag, inte att den jobbar på som vanligt men åstadkommer mindre, utan att den just jobbar mindre.

Ja, det är jag rätt säker på... Har inte lyssnat nu på ett tag men som jag minns det så blir motorn svag, inte att den jobbar på som vanligt men åstadkommer mindre, utan att den just jobbar mindre.
Svajande varvtal, då är det kolen, garanterat! Den kommer att dö helt inom en inte allt för avlägsen framtid. Min stora bandslip fick just en rengöring då kolen fastnade pga. damm, en sån stor motor börjar först spraka och låta illa, för att sen tvärdö och kanske kan knackas igång ett par gånger för att sen vara stendöd. Jag kör inte så länge för då finns risk att kollektorn tar stryk och då får man klyva motorn och så upp med rotorn i svarven och fräscha upp kollektorn och efter det så måste kollektorn "spåras", det kallas så när man med ett specialverktyg tar bort nån halvmillimeter av isoleringen mellan kollektorplattorna.

En elmotor är förbaskat basic och inte alls svår att hålla liv i om man inte behöver linda om den för allt under 5 Hp trefas räknas som engångslindade om det inte är nåt special tex. högfrekvensmotorer till verktygsmaskiner.

Svajande varvtal, då är det kolen, garanterat! Den kommer att dö helt inom en inte allt för avlägsen framtid. Min stora bandslip fick just en rengöring då kolen fastnade pga. damm, en sån stor motor börjar först spraka och låta illa, för att sen tvärdö och kanske kan knackas igång ett par gånger för att sen vara stendöd. Jag kör inte så länge för då finns risk att kollektorn tar stryk och då får man klyva motorn och så upp med rotorn i svarven och fräscha upp kollektorn och efter det så måste kollektorn "spåras", det kallas så när man med ett specialverktyg tar bort nån halvmillimeter av isoleringen mellan kollektorplattorna.

En elmotor är förbaskat basic och inte alls svår att hålla liv i om man inte behöver linda om den för allt under 5 Hp trefas räknas som engångslindade om det inte är nåt special tex. högfrekvensmotorer till verktygsmaskiner.

OK, spännande utmaning för dig ;) :
Om jag lyckas plocka isär den (vet inte hur lätt det är, det där plasthöljet ser inte riktigt ut som att det är gjort för att vara enkelt att öppna...) och fotar inuti, kan du peka ut vad jag ska göra vad med så en idiot kan fatta? :p

Kanske vill @Alexandra_W haka på med sin också? ;)

OK, spännande utmaning för dig ;) :
Om jag lyckas plocka isär den (vet inte hur lätt det är, det där plasthöljet ser inte riktigt ut som att det är gjort för att vara enkelt att öppna...) och fotar inuti, kan du peka ut vad jag ska göra vad med så en idiot kan fatta? :p

Kanske vill @Alexandra_W haka på med sin också? ;)
Vi testar, ett tips bara, en LÅNG stjärnmejsel, börja med att leta stjärnskruvar långt in i gavlarna. Det kan också dölja sig skruvar under div. klisterlappar så firmorna kan se om nån varit inne i eländet pga. att garantin då inte gäller längre. :idea:

Vi testar, ett tips bara, en LÅNG stjärnmejsel, börja med att leta stjärnskruvar långt in i gavlarna. Det kan också dölja sig skruvar under div. klisterlappar så firmorna kan se om nån varit inne i eländet pga. att garantin då inte gäller längre. :idea:

Hittat skruvarna (i alla fall några...), de är torx. Får återkomma när jag raidat någon annans verktygslåda. :meh:

Jag är också gärna med i leta kolen-leken. Men, jag vill att den nya dammsugaren ska ha kommit först :P

Nu går det ju ibland skrämma upp den trasiga så man kan dammsuga upp litegrann. Kan vara bra att behålla det så tills den nya har kommit. Sen ska jag gärna skruva isär den gamla och leta kolen. Har dessutom torx ;)

Hittat skruvarna (i alla fall några...), de är torx. Får återkomma när jag raidat någon annans verktygslåda. :meh:
Pssst, Biltema har en sats med handtag och både torx, stjärn, insex, spår och pozidrivebits för knappa 70 spänn som är skitbra. Först köpte jag en sats för att testa, sen köpte jag 2 satser till. :D

Och Clas Ohlsson har en torxsats för typ 29 spänn med alla torx man typ nånsin kan behöva som glad amatör. Den minsta där passar dammsugarskruvarna. Ja jag var tvungen att prova nyss ;)

@Monstermom det blir perfekt. Du kör trial and error och jag lär mig ;) Jag har hittat tre skruvar bak vid hepafiltret samt skruvar fram under kåpan vid påsen. Har du hittat fler?

Och Clas Ohlsson har en torxsats för typ 29 spänn med alla torx man typ nånsin kan behöva som glad amatör. Den minsta där passar dammsugarskruvarna. Ja jag var tvungen att prova nyss ;)

@Monstermom det blir perfekt. Du kör trial and error och jag lär mig ;) Jag har hittat tre skruvar bak vid hepafiltret samt skruvar fram under kåpan vid påsen. Har du hittat fler?
Jag köpte faktiskt en sats för ett par veckor sen hos Clas-i-sjön men den börjar där den andra slutar och går neråt i storlekarna. Minsta är i storlek som en synål. :p

Men jag vill ju inte åka till någon affär nu när Onda Rean startat! :arghh:

(Trodde faktiskt jag hade torx också, men hittar ingen i rätt storlek i alla fall.)

Nä, det är samma jag hittade också. Letade ju dock inte vidare när jag insåg att jag inte kunde skruva ur dem, men kanske är det alla ändå om vi har tur.

Jag har läst nånstans att dammsugare man säljer efter nyår 2015 inte får ha samma höga effekt som dammsugare haft de senaste åren. Minns tyvärr inte var jag har läst det, men det skulle ha något med miljö att göra. Kan det vara så att man redan har minskat på effekten. Jag har en Nilfisk som också håller på att ta golvet med sig, cirka 2-3 år.

Jag har läst nånstans att dammsugare man säljer efter nyår 2015 inte får ha samma höga effekt som dammsugare haft de senaste åren. Minns tyvärr inte var jag har läst det, men det skulle ha något med miljö att göra. Kan det vara så att man redan har minskat på effekten. Jag har en Nilfisk som också håller på att ta golvet med sig, cirka 2-3 år.

Aww... :(

måste det gå att laga gamlingen!

Jag har läst nånstans att dammsugare man säljer efter nyår 2015 inte får ha samma höga effekt som dammsugare haft de senaste åren. Minns tyvärr inte var jag har läst det, men det skulle ha något med miljö att göra. Kan det vara så att man redan har minskat på effekten.

Har också hört detta. Och att de inom några år kommer att minska effekten ännu mer. Snart får man väl införskaffa sej en torrmopp, sopborste och skyffel. Det kommer att vara mer effektivt och definitivt mer energibesparande, gällande elströmmen då...:D

Har också hört detta. Och att de inom några år kommer att minska effekten ännu mer. Snart får man väl införskaffa sej en torrmopp, sopborste och skyffel. Det kommer att vara mer effektivt och definitivt mer energibesparande, gällande elströmmen då...:D

Det har jag redan... (Ja, kanske inte en skyffel-skyffel då, men nästan.) Bor i Lerlandet Skåne och har hund, jag behöver en sugig dammsugare! :arghh:

Kraven gäller motoreffekt. Kommer bli ännu strängare krav senare i nästa etapp. Och nya reglerna gäller redan, sen i höstas får de inte tillverka eller importera de med högre effekt än 1600 W, from 2017 inte med högre effekt än 800 W.

Men det påstås att tillverkarna kommer kunna göra lika bra dammsugare sugkraftsmässigt ändå. Att hög motoreffekt ändå inte ger hög sugkraft. Det är säkert sant - men de flesta med hög sugkraft som finns ju hög motoreffekt med, jag tror inte riktigt på att det är en slump.

Undrar om det kommer ett förbud på innehav sen, då ligger min största "dammsugare" pyrt till för den behöver 16 ampere för att ens starta och har 3 motorer. Får väl gömma den i samma skrubb som hembränningsapparaten i värsta fall och bara använda den nattetid. :o

@MacGyver
Vad gör jag nu då?

10888931_731829350246374_4555365504483429260_n.jpg

10898124_731829343579708_7625905603422615521_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 094
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 758
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 734
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 187
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka