Dödsstatistik

_smiles

Trådstartare
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur många hästar som dör eller måste avlivas på plats under/efter ett lopp i Sverige inom en viss tid. Jag vill också gärna veta på vilken bana siffrorna kommer ifrån och hur många lopp som går där normalt under ett år.

Är det någon som vet detta eller har en sida som det går att hitta denna infon på?

(Kanske ska nämna att det är till ett skolarbete där jag jämför med ett lopp i USA)

Senast ändrad:
Sv: Dödsstatistik

sån statistik hittar du inte i sverige, möjligt att SGs generalsekr har dom uppgifterna, eller banveterinären på Täby t ex...

i England ligger dödstalen på några få per 1000 startande hästar

Table 1-2. A review of studies reporting fatality rates for flat racing Thoroughbreds
Study Location No. racetracks Inclusion criteria Fatality rate per start (%)
Bourke, 1994 Victoria, Australia7 All fatalities 0.03
McKee, 1995 U.K. 39 All fatalities 0.08
Peloso et al., 1994 Kentucky, U.S.A. 4 FMI 0.14
Wilson and Robinson, 1996b
U.S.A. 27 Fatal injury 0.159
Dibbern, 1996
West Virginia, U.S.A. 2 Catastrophic injuries 0.12
Estberg et al., 1996b
California, U.S.A. 15 FMI 0.17

FMI = Fatal Musculoskeletal Injury

http://www.horsedeathwatch.com/

Om du jämför med USA har du kanske inte så mycket nytta av siffror från USA men kolla med banveterinärerna på respektive bana. Försök med ATG's hemsida. Jag hoppas verkligen att du inte får några siffror, alltså att talet är =0. Men det är det ju inte men det är inte speciellt högt.

Lycka till!

www.horsedeathwatch.com

Borde räcka för att må illa och då ska vi inte snacka om de hästar som avverkades innan de ens kom till start.

Det är inte klokt vad vi människor gör för pengar.

Mirja

Senast ändrad av en moderator:

Åh, favorit i repris, "Animal aid" har bytt namn på sin hemsida. Det väl var dom som i sitt "hemliga statistiska material" lyckats få till några tusen starter till per år i GBR jämfört med vad HRA visste om.:crazy:

Åh, favorit i repris, "Animal aid" har bytt namn på sin hemsida. Det väl var dom som i sitt "hemliga statistiska material" lyckats få till några tusen starter till per år i GBR jämfört med vad HRA visste om.:crazy:

Det låter helt vansinnigt. Min första reaktion när jag läste det var också att det kan inte stämma. Det verkar helt taget ut luften :eek:

Tack för era svar!
Jag ska försöka få kontakt med banor för att se vad de säger, men jag tror inte heller att antalet är stort. :)

Så de hästar som är uppräknade på listan har aldrig existerat? Det är alltså ingen kritik utan en fråga.

Det har jag ingen aning om. Förut kunde man läsa exakt statistik på HRA's hemsida. Har för mig att antalet fatalt skadade hästar låg på ca 200st per år.

Men då vet du ju inte om det som står är sant eller inte. Länken visar 104 hästar på 253 dagar, alltså inget som motsäger den siffran du själv nämner.

Senast ändrad:

Jag törs lova att det finns säkrare källor än animal aid om man säger så. Tidigare påstod de att de själva gått igenom resultatlistor och på så vis räknat ut hur många skador som inträffat. Det komiska var att;
  1. De hade resultatlistor från fler löp än vad som hade arrangerats
  2. All statistik fanns att läsa på HRA's hemsida (numera British Horseracing Authority), men animal aid påstod att den var "hemlig".

Propaganda behöver iofs inte alltid innehålla felaktiga fakta misstänker jag, det gäller bara att vinkla den åt det håll man vill.

Vadå tidigare? Pratar du om andra uppgifter än dessa? Jag skulle vilja se din källa till att Animal Aid förfalskar uppgifter. I det här fallet kan det inte vara särskilt svårt att kolla upp om det som står stämmer eller inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: cewe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 152
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar