Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Tror det beror helt på! Om man skojar och leker med en annan hund/människa i knät så är det såklart en inbjudan. Men jag har sett mer hundar som ålat sig imellan ägare och hund för att äga sin matte. Den andra hunden har då lyft på läppen så har det varit klart!

Självklart beror det på situation. Jag har dock stött på många som säger att deras hundar blir svartsjuka när de pratar med/gosar med andra hundar/kelar med sin partner/gullar med ett barn. Allt som oftast rör det sig som en gladlynt hund som väntar på att få vara med och leka och kela. - Den har ju tolkat husses/mattes kroppsspårk som en inbjudan.

Eftersom jag inte tänkte längre än näsan räckte var det så jag tolkade att Kat menade.

Tv, böcker och att umgås och studera djur.

Är det då bara din "kunskap" som räknas? För vi som har hund kan ju inte ha läst något? Sett något? Lärt oss något. ...o vi har ju absolut inte tittat på och lärt av våra egna hundar.

...o hjälp vad jag måste ha slösat bort pengar...spenderat studiemedel i flera år för att lära mig saker som dessa forskare uppenbarligen missuppfattat helt och tolkat alldeles fel... Nä, istället för alla etologikurser som jag har lagt ner tid och pengar på borde jag alltså ha kommit till dig Kat, som faktiskt har sett på tv, läst böcker och studerat djur.

(förlåt, blir bara så less)

Senast ändrad av en moderator:

Kat har fått flera bra tips på utmärkta hundböcker tidigare i tråden där hon kan läsa mer om hundpsykologin. Men det var inte värt besväret...

egentligen så säger jag ju inte emot denna forskning.
Det är några få saker jag starkt ifrågasätter:
- Att en hund är sjuk och ska tas bort om den biter (vilket bara är ett tyckande)
- Att hundar ser små barn som valpar till alfaparet per automatik (vilket är en tolkning, inte något som går att bevisa)
och
- Att det är mer sannolikt att en hund som bitit en gång biter igen (det vill jag ha statistik på)

Jag har fått lära mig att när en hund tränger sig emellan på det sättet handlar det allt som oftast om att hunden läser ett kroppsspråk/hör ett tonläge i rösten som den tolkar som en inbjudan till lek/kel. Hunden känner igen förarens beteende och kopplar det till att något mysigt/roligt kommer att hända.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Det beteendet såg jag i min första hund när jag skaffade mig min andra.

Hund 1 kom och klämde sig mellan när jag kelade med hund 2 och trängde undan den andra.
Det hände också att hon morrade åt hund 2 när hon väl kom upp i mitt knä.

Jag tolkar det som att hund 1 såg mig göra inviter till hund 2 och det reagerade hon på eftersom hon var van vid att jag gör så mot henne och hon ännu vant sig vid att se mig göra så mot hund 2 och därför trodde att det gällde henne.
Morrandet var en ägandemarkering till hund 2, "det här är min matte".

Hade Kat sett detta hade hon, enligt denna tråd, sagt att hund 1 var svartsjuk på hund 2.

(Beteendet var lätt åtgärdat dock med träning och gränsdragning.)

Men nog är det väl mest en definitionsfråga om man kallar detta krav på ägande svartsjuka eller inte.
PL

Jag förstår inte hur man kan tycka sig stå över så mycket folk med kunskap, bara för att man själv "har sett en gång"..

Som du vet, så finns det en debatt även bland hundmänniskor om hur man bör behandla hundar etc. också.
Bara för att det är en majoritet just här som har viss kunskap, så innebär det ju inte att det finns andra med annan.
Det här blir ju ungefär som att diskutera NH och annan hästhantering. "Alla vet bäst själva".

En hund som en gång allvarligt bitit har ju visat att den inte har de hämningar vi kan kräva av en familjehund, vad skall du då med statistik till. Dessutom är statistik vetenskap o sånt tror du ändå inte på!
PL

Men nog är det väl mest en definitionsfråga om man kallar detta krav på ägande svartsjuka eller inte.
PL

Det är det. Men tolkningen av det som följde sedan är i högsta grad beroende på hur man definierat det som hände innan.

Var hunden svartsjuk och bet för att slippa konkurrens? (mänskligt resonemang)

Om det handlade om ägande svartsjuka borde inte ha hunden känt så eftersom ägaren inte var kvar i rummet? Vad konkurrerade de om i sin ensamhet?

Eftersom jag inte anser att hundar känner svartsjuka på samma sätt om människor så tycker jag att beteendet var felaktigt.
Tror man däremot att hundar känner som människor, då blir handligen försvarbar/förmildrande omständighet.

2, "det här är min matte".

Hade Kat sett detta hade hon, enligt denna tråd, sagt att hund 1 var svartsjuk på hund 2.

(Beteendet var lätt åtgärdat dock med träning och gränsdragning.)

Som jag säger, så har vi sett samma sak, men kallar det olika saker.

Visst kan man sätta gränser, men i en situation som inte uppkommit förut, så är det ju svårt att göra. I synnerhet om man inte är där!

egentligen så säger jag ju inte emot denna forskning.
Det är några få saker jag starkt ifrågasätter:
- Att en hund är sjuk och ska tas bort om den biter (vilket bara är ett tyckande)
- Att hundar ser små barn som valpar till alfaparet per automatik (vilket är en tolkning, inte något som går att bevisa)
och
- Att det är mer sannolikt att en hund som bitit en gång biter igen (det vill jag ha statistik på)

En hund behöver inte vara sjuk för att den biter. Alla hundar skulle kunna bita. MEN, en hund som tidigare har visat att den tar konfrontation mot en människa saknar på något sätt respekt mot dessa.

Om inte föräldrarna är alfaparet behöver inte barnen bli det. Det finns många hundägare som inte är alfatikar gentemot sina hundar.

En hund som biter (nu pratar jag inte om ett litet naft som kanske kommer pga överraskning el dyl) har redan visat att den har ett "aggressivt" sätt att lösa konflikter. Ofta är detta dessutom hundar som lärt sig att komma undan genom att bita. Tex om jag biter matte så slutar hon med det hon höll på med och jag slipper. En annan vanlig orsak till att hundar bits är att de är sk "ångestbitare" en sådan hund är mkt svår att "rehabilitera" eftersom den biter för att den är rädd och trängd.

Jag kan inte hänvisa till ngn statistik, men mitt resonemang i senaste stycket ligger bakom att jag är säker på att en hund som en gång bitit är mer trolig att göra det igen.

Visst kan man sätta gränser, men i en situation som inte uppkommit förut, så är det ju svårt att göra. I synnerhet om man inte är där!

Men det hade ju uppkommit förut? Du skrev ju att hunden morrat åt barnet flera gånger och att det var därför man hittat nytt hem åt den.
Sen bet den.

Gränserna var inte tillräckligt tydligt satta och man borde inte ha lämnat dem ensamma.
Även en mentalt ostabil hund kan lära sig följa regler. Och du sa själv att hunden var mycket väldisciplinerad.

Instämmer o som du säkert förstått så tycker jag att Kats resonemang är helt åt helvete. Beteendet är inte acceptabelt vad man än kallar orsaken.
PL

Var hunden svartsjuk och bet för att slippa konkurrens? (mänskligt resonemang)

Om det handlade om ägande svartsjuka borde inte ha hunden känt så eftersom ägaren inte var kvar i rummet? Vad konkurrerade de om i sin ensamhet?

Eftersom jag inte anser att hundar känner svartsjuka på samma sätt om människor så tycker jag att beteendet var felaktigt.
Tror man däremot att hundar känner som människor, då blir handligen försvarbar/förmildrande omständighet.

Och just därför försvarar du hunden, och jag ägaren.

Där ser man hur stor skillnad definitionen gör.

Men det hade ju uppkommit förut? Du skrev ju att hunden morrat åt barnet flera gånger och att det var därför man hittat nytt hem åt den.
Sen bet den.

Gränserna var inte tillräckligt tydligt satta och man borde inte ha lämnat dem ensamma.
Även en mentalt ostabil hund kan lära sig följa regler. Och du sa själv att hunden var mycket väldisciplinerad.

Jag vet inte hur man hanterat morrandet, så jag kan inte svara på det.

Men nog håller du väl med om att djur (hundar, människor, whatever...) som lever under förhållanden de är missnöjda med ofta reagerar på ett sätt som de kanske inte skulle gjort annars?

Läs vad jag skrev, det finns nyanser av uppstickarförsök. Menar du att det inte förekommer?

Men nog håller du väl med om att djur (hundar, människor, whatever...) som lever under förhållanden de är missnöjda med ofta reagerar på ett sätt som de kanske inte skulle gjort annars?

Absolut!

Men det finns sunda reaktioner och osunda. Hur hunden väljer att agera, när ingen ägare styr upp, säger mycket om dess mentalitet.

En god anledning till att alltid göra mentaltest på alla avelsdjur (och sina egna om man vill veta vad man har i kopplet). Vilket påminner mig om att kolla upp en tid för sådan åt min tik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31