Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Absolut!

Men det finns sunda reaktioner och osunda. Hur hunden väljer att agera, när ingen ägare styr upp, säger mycket om dess mentalitet.

Jag hävdar fortfarande att det kan hända vilken hund som helst.
Det behöver inte betyda att de är oförbätterliga.

Jo, jag vet av erfarenhet att i princip alla hundar kan bli bättre problemet är att alla faktiskt inte kan bli helt säkra. MEN, huvudfrågan kvarstår. Vart drar vi gränsen, 99%, 95%, 50%.

Nej det händer inte vilken hund som helst.

En vettig hund markerar sitt missnöje med att morra, skälla, lyda sämre, pinka i sängen, sluta äta, riva saker, jaga sin svans, går undan och blir apatisk...

Den går INTE och biter en bäbis tvärsöver ansiktet oprovocerat!

Ja man kan säkert komma tillrätta med problemet, som Linas_ skriver, men hur säker blir hunden, hur mycket arbete krävs och vem är skicklig nog att göra det samt villig att ta sig an hunden?

Senast ändrad:

Jo, jag vet av erfarenhet att i princip alla hundar kan bli bättre problemet är att alla faktiskt inte kan bli helt säkra. MEN, huvudfrågan kvarstår. Vart drar vi gränsen, 99%, 95%, 50%.

Jag tycker vi ska fokusera på att säkerhetstänkande kring hunden. Själv skulle jag aldrig placera en hund ensam med ett litet barn, ÄVEN om den var väldigt trygg. Jag skulle inte heller sätta en katt hos barn i en viss ålder ensam. Eller barn med andra barn, för den delen.

En hund som är väldigt labil, kan gott leva ett fullgott liv i ett hem med någon som kan hantera den, men inte med folk som inte har kontrollen.Som barn, t.ex.

En vettig hund markerar sitt missnöje med att morra, skälla, lyda sämre, pinka i sängen, sluta äta, riva saker, jaga sin svans, går undan och blir apatisk...

Den går INTE och biter en bäbis tvärsöver ansiktet oprovocerat!

Det där är en åsikt, inte faktabaserat.

Jag tycker det låter som du förmänskligar hundar med detta beteende.
Du jämför dem med människor som gjort något dumt och är värda en chans till.
Hur är det egentligen med det där ickeförmänskligandet av djur du står för?

Visst är det viktigt att man inte lämnar en hund med ett litet barn hur som helst men hur kan DU överhuvudtaget diskutera säkerhetstänkande när du menar att hunden vi diskuterat här borde fått vara kvar???
PL

Jag tycker vi ska fokusera på att säkerhetstänkande kring hunden. Själv skulle jag aldrig placera en hund ensam med ett litet barn, ÄVEN om den var väldigt trygg. Jag skulle inte heller sätta en katt hos barn i en viss ålder ensam. Eller barn med andra barn, för den delen.

En hund som är väldigt labil, kan gott leva ett fullgott liv i ett hem med någon som kan hantera den, men inte med folk som inte har kontrollen.Som barn, t.ex.

Här kommer jag igen..

Varför inte barn med andra barn??
Det är ju jätte viktigt för den sociala inlärningen. Och kontakten de får.

Har du barn själv?

Det händer att jag måste gå på toaletten, tex. Då tar jag inte med mig barnen, inte heller hundarna. Därför kanske de lämnas ensamma en liten stund. Eller, om jag måste byta blöja på den lille.

Det var så det var med den hunden jag valde att ta bort. Han funkade bra med mig och min man. Jag skulle aldrig någonsin vågat ha honom ihop med barn. Denne kille hade bitit många och varit på väg till avlivning när vi tog honom. För mig är det helt otänkbart att placera om en sådan hund. Han hade verkligen kunnat bli en sådan som bet ihjäl ett barn i en tokig situation.

En katt skulle jag aldrig lämna själv med ett litet barn därimot.

Skogstrollet skrev:

Den går INTE och biter en bäbis tvärsöver ansiktet oprovocerat!.

Åsikt?! Så om vi visar dig fastställd fakta om omriktade beteenden, överslagshandlingar, konkurrens etc som tar upp det som Skogstrollet beskriver; är det fortfarande "bara en åsikt" då? Vad ska till för att det ska gå från att vara en åsikt till att bli fakta enligt dig?

Jag undrar också vilka böcker du läst? I vilka du anser är fakta och inte författarens egna åsikt?

Lars Fält (etolog) har flera gånger pratat om skillnaden mellan hund och varg, omriktade beteenden, beteendestörningar osv. Men du kanske aldrig läst eller hört något av honom?

Bra att du citerar så att Kat får se inläggen. Jag står på hennes ingorera-lista eftersom jag brukar ta mig friheten att relatera hennes olika trådar till varandra vilket hon anser är personförföljelse.
PL

Jag citerar henne så hon ska veta vad jag kommenterar. Då vi är så många som diskuterar med henne så är det lättast at citera. Blir inga missförstånd då.
Men ska fortsätta så du oxå får läsa;)

Varför inte barn med andra barn??
Det är ju jätte viktigt för den sociala inlärningen. Och kontakten de får.

Små barn med andra små barn skulle jag inte lämna ensamma, eftersom risken för att de skadar varandra är väldigt stor.

Men den diskussionen hör väl inte direkt hit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka