Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Markerar missnöje med kroppspråk och går därifrån är väl det vanligaste. Eller tränga sig emellan och kräva uppmärksamheten.

Min ena katt brukar ge den andra en snyting.
Jag har fått lära mig att när en hund tränger sig emellan på det sättet handlar det allt som oftast om att hunden läser ett kroppsspråk/hör ett tonläge i rösten som den tolkar som en inbjudan till lek/kel. Hunden känner igen förarens beteende och kopplar det till att något mysigt/roligt kommer att hända.

Rätta mig gärna om jag har fel.

:confused::confused::confused:
Då får man väl ha tiilräckligt med kunskap för att kunna bedömma vad som är bra eller dålig forskning att komma med, inte bara egen okunnighet.
PL

Exakt. Man måste inte förstå allt som sägs, men lär man sig att vara källkritisk kan man iaf se vad som är lämpligt att tro på.

Kat har fått flera bra tips på utmärkta hundböcker tidigare i tråden där hon kan läsa mer om hundpsykologin. Men det var inte värt besväret...

*kl*

Kat är dessutom väldigt duktig på att endast svara på vissa, av henne väl valda och "passande", delar av inlägg.

Visst kan jag det, men du borde nog själv inte ha skrivit ut att "en närståendes hund" eller att de har ett litet barn i tråden i så fall...

Släpper dock rasfrågan, då det egentligen inte är relevant.

Oavsett ras, så är det inte liksom inte normalt beteende av en hund att attackera småbarn oavsett om de fäktar med armar och ben i samma rum som hunden befinner sig i!

Speciellt inte om hunden påstås vara en mental pärla med goda ras och avelsegenskaper...

Markerar missnöje med kroppspråk och går därifrån är väl det vanligaste. Eller tränga sig emellan och kräva uppmärksamheten.

Min ena katt brukar ge den andra en snyting.

Den hunden är inte svartsjuk. Går den undan visar den självklart underlägsenhet inför detta. Går den fram och tränger sig imellan kan det mer handla om ägande och konkurrans.

Svartsjuka är mänskligt, inte djuriskt. Det är i dina ögon hunden varit svartsjuk i ett år, sen när föräldrarna lämnade ungen gick hunden fram och sög ungen i ansiktet. Av ren och skär svartsjuka såklart. Varför skulle hunden ens bita en unge som sitter ensam på ett golv? Hade det hänt när ungen klättrar över hunden som ligger i ägarens knä så kan det absolut vara att hunden blir trängd och förbannad. Inte ok det heller för övrigt. Men att bita ungen i ansiktet för att den är i samma rum? En hund tänker fortfarande inte "Nu sitter ungjäveln där ensam.". Den går heller inte bara fram och biter något som inte är ett hot eller någon som helst konkurrans.

Men eftersom du har rätt och alla här på forumet har fel så... Hur nu du själv ens kan hävda dig ha kunskap någonstanns med hund förstår jag inte heller? Vart har du lärt dig allt? I böcker? På TV?

Jag har fått lära mig att när en hund tränger sig emellan på det sättet handlar det allt som oftast om att hunden läser ett kroppsspråk/hör ett tonläge i rösten som den tolkar som en inbjudan till lek/kel. Hunden känner igen förarens beteende och kopplar det till att något mysigt/roligt kommer att hända.

Det är väldigt lätt att avgöra om ett djur blir missnöjt på kroppsspråket, om det inte är en orm eller något.

Hundar, katter och hästar är ju väldigt tydliga där.

Naturligtvis kan det ju även vara så som du säger i vissa fall.

Tror det beror helt på! Om man skojar och leker med en annan hund/människa i knät så är det såklart en inbjudan. Men jag har sett mer hundar som ålat sig imellan ägare och hund för att äga sin matte. Den andra hunden har då lyft på läppen så har det varit klart!

Visst kan jag det, men du borde nog själv inte ha skrivit ut att "en närståendes hund" eller att de har ett litet barn i tråden i så fall...

Jag är medveten om det och jag ångrar mig litegrann. Jag var extremt upprörd.

KL

Jag blir helt matt när jag läser den här tråden. Vadå, inte ha hundar ihop med barn och barnen tillhär inte flocken. Alltså då är ju något helt galet! Heder åt dem som tog bort denna hund :bow:.

Jag har haft ett flertal omplaceringshundar i min vård. Många av dessa har blivit underbara hundar som sen har kunnat komma till nya hem. Jag har dock haft en omplaceringshund, med svåra erfarenheter i bagaget som aldrig gick att lita på. Han kunde, om han blev trängd, både morra och bitas regält (och då snackar vi inte om nafs, utan han orsakade riktigt stora skador).

Denna, trots allt, underbara hund fick leva hos oss under många år. När vi valde att skaffa barn var han 10år och när lilleman var född fick vovven lugnt somna in i min famn. ALDRIG att jag skulle riskera att han skulle skada vårt barn!!!

Vi har i dagsläget två stora hundar av jaktras. De har från första början förstått att de små krypande sakerna som drar dem i öronen tillhör flocken i allra högsta grad. Rangen har aldrig någonsin ifrågasatts. Jag är inte heller det minsta orolig att gå ur rummet när hundar och barn är där.

Men eftersom du har rätt och alla här på forumet har fel så... Hur nu du själv ens kan hävda dig ha kunskap någonstanns med hund förstår jag inte heller? Vart har du lärt dig allt? I böcker? På TV?

Tv, böcker och att umgås och studera djur.

Många gånger är det även för att "gå emellan och förhindra bråk" (när tex två människor kramas).

Det är i dina ögon hunden varit svartsjuk i ett år, sen när föräldrarna lämnade ungen gick hunden fram och sög ungen i ansiktet. Av ren och skär svartsjuka såklart. Varför skulle hunden ens bita en unge som sitter ensam på ett golv?

Nej, det är inte riktigt så jag menar. Däremot kan ett djurs längre missnöje med tillvaron göra det labilt.
Vad som hände i själva situationen är det ju ingen som vet, eftersom ingen var där.

Tv, böcker och att umgås och studera djur.

Studera djur? Katter räknas inte. Nu pratar vi om hunddjur. Det är lustigt att flera här i tråden som studerat hundar i mångamånga år ändå har fel enligt dig. Har de sett fel saker då? Har dom missat det du med dina superanalysögon sett?

Jag förstår inte hur man kan tycka sig stå över så mycket folk med kunskap, bara för att man själv "har sett en gång"..

Nej, det är inte riktigt så jag menar. Däremot kan ett djurs längre missnöje med tillvaron göra det labilt.
Vad som hände i själva situationen är det ju ingen som vet, eftersom ingen var där.

Djur är inte långsinta, så där spricker din teori.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31