Sv: Dödad på grund av sina instinkter
Nej, det är du som lägger in för mycket aspekter i det jag kallar svartsjuka. Du får gärna kalla det något annat om du vill, om det passar dig bättre. Det jag menar är det uttryck som man ser hos både djur och barn när andra bryter trenden av uppmärksamhet. Är detta ofta förekommande gör djuret ofta saker för att komma undan det. Ofta går det undan, ibland går det emellan.
Oavsett vad du väljer att kalla det - så är det inte en ok anledning för hunden att bita barnet.
Om hunden är trängd och barnet pressar sig på - skulle kunna accepteras. Men då är det en hund med issues som osäkerhet, dåliga tidigare erfarenheter, den är väldigt reserverad eller liknande. Alltså inte en hund som ska vara i närheten av barn alls. Kan få en ny chans OM man hittar det perfekta hemmet eller håller den borta från barn resten av dess liv.
Om hunden är skadad/har ont och uttrycker sin frustration på barnet som råkar befinna sig i närheten. Kan förstås och åtgärdas, hunden får en ny chans.
Men en hund, som tidigare inte visat tecken på mentala problem, som morrar mot en nyanländ bebis ska sättas "på plats" genast så den vet att hålla avstånd annars händer sånt här. Alternativt omplaceras till barnlöst hem omgående innan beteendet förvärras.
Det är hunden som ska anpassa sig efter familjen/barnet, inte tvärtom. Och när det inte går, får man kompromissa med de lösningar som står till buds.
Och när jag skriver "sättas på plats", hunden ska anpassa sig, så menar jag inte att hunden ska ha stryk och kedjas fast... :smirk: (duckar för hundhatarstämpeln)
Den ska lära sig var den har sin plats i familjen, precis som barn får lära sig att lyssna på sina föräldrar, och var gränserna går.