Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Hundar som har "glapp i kontakten" ja!

Kicki :)

Jag håller inte med. Om man med "glapp i kontakten" menar att de skulle vara mentalt sjuka på något sätt.
Jag ser det enbart som en klysha man använt så många gånger att många uppfattar det som en sanning.

Jag förespråkar inte att man behåller djur eller andra hundar till varje pris, men en omplacering av en hund som betett sig på det här viset i en situation som den inte trivts i, tycker jag förtjänar ett försök.
I synnerhet med tanke på att det redan var ordnat med barnfri miljö hos engagerad familj när den tragiska olyckan inträffade.

Jag kan inte se att jag lagt några mänskliga värderingar i hur jag ser på hundar, utan enbart folk som dragit sådana slutsatser av det jag skrivit.

Är det sura rönnbär dte handlar om? Du ville ha jycken,men de väalde att avliva...

Det var ju precis det du själv gjorde i inlägget ovan!

Nej, det gjorde jag inte. Det enda jag skrivit som kommer i närheten av det i den här tråden är de inlägg jag skrev till Gnist. Och dessa var inte tänkta som förolämpningar, även om det tyvärr tolkades så.

Hade det varit min hund hade den blivit avlivad redan när den markerade.
Det är fullkomligt oacceptabelt att en hund markerar aggressivitet mot ett barn i stället för att gå undan när den känner sig obekväm.

Men att morra är ju hundens sätt att visa att den tycker att något är obehagligt, den känner sig hotat osv. Ska man avliva alla hundar så fort de morrar åt något, så skulle det inte finnas många hundar kvar!

Jag håller för övrigt helt med TS!

//Diana

Men att morra är ju hundens sätt att visa att den tycker att något är obehagligt, den känner sig hotat osv. Ska man avliva alla hundar så fort de morrar åt något, så skulle det inte finnas många hundar kvar!

Jag håller för övrigt helt med TS!

//Diana

Jag har valt att låta min hund både morra och skälla. Av just den anledningen. Då vet jag när han tycker det är jobbigt och kan lättare ta itu med det. Istället för att tysta ner hunden och den hugger utan en syn- eller hörbar varning.

En normalt funtad hund går i första hand undan, i andra hand morrar/skäller den, i tredje hand markerar den i luften och i absolut sista hand biter den..

Själv klarar jag av att få mothugg mot åsikter. Tycker dock att det är extremt dålig stil att inte bemöta argument med argument, utan istället ifrågasätta förstånd och personlighet hos dem man diskuterar med.
Alla argument faller platt i samma veva som man tar till den typen av häskartekniker.

Men Kat nu får du försöka sluta. Du har själv dragit "hundägare" och "jaktfolk" över en och samma kam i denna tråd samt påtalat att vi hundmänniskor inte vet vad vi pratar om utan bara är korvstoppade med osann fakta och inte kan tänka själva. Vi är bara rapande papegojor som aldrig har tittat på hur hundar egentligen beteer sig....

Tyvärr så har ju diskussionen fallit ur för länge sedan då det bara är ett evig "joho"/"nähä"/"joho!"/"nähä!" eftersom du faktiskt inte levererat några egna förslag på hur en hundhierarki fungerar (om den nu inte gör det så som "vi" föreslår). Det enda du egentligen säger är att man aldrig kan lita på en hund till 100% (instämmer), att alla hundar borde omplaceras oavsett om det kräver bur, koppel, isolering eftersom hundliv är heliga och att hundar besitter mänskligt känsloregister såsom t.ex. svartsjuka.

Har du något material, förutom ditt eget tyckande, som påvisar att det är normalt/förväntat att en hund attackerar en försvarslös bebis pga svartsjuka?

Du saknar ju själv argument. Det enda du har är vad du "tycker". Och en persons tyckande räcker inte långt. Oavsett hur högt och uppfordrande denna levererar budskapet.

Väntar fortfarande på svar på frågan om ras....

Jag har svarat på det tidigare i tråden. I övrigt besvarar jag helst människor som beter sig respektfullt även om vi är av olika åsikt.

Men Kat nu får du försöka sluta. Du har själv dragit "hundägare" och "jaktfolk" över en och samma kam i denna tråd samt påtalat att vi hundmänniskor inte vet vad vi pratar om utan bara är korvstoppade med osann fakta och inte kan tänka själva. Vi är bara rapande papegojor som aldrig har tittat på hur hundar egentligen beteer sig....

Tyvärr så har ju diskussionen fallit ur för länge sedan då det bara är ett evig "joho"/"nähä"/"joho!"/"nähä!" eftersom du faktiskt inte levererat några egna förslag på hur en hundhierarki fungerar (om den nu inte gör det så som "vi" föreslår). Det enda du egentligen säger är att man aldrig kan lita på en hund till 100% (instämmer), att alla hundar borde omplaceras oavsett om det kräver bur, koppel, isolering eftersom hundliv är heliga och att hundar besitter mänskligt känsloregister såsom t.ex. svartsjuka.

Har du något material, förutom ditt eget tyckande, som påvisar att det är normalt/förväntat att en hund attackerar en försvarslös bebis pga svartsjuka?

Du saknar ju själv argument. Det enda du har är vad du "tycker". Och en persons tyckande räcker inte långt. Oavsett hur högt och uppfordrande denna levererar budskapet.

RIKTIGT bra inlägg Skogis, Riktigt bra!:bow::bow:

Jag har svarat på det tidigare i tråden.

Eftersom jag faktiskt följt tråden från start och läst Varje inlägg så har det inte framgått hur gammal barnet faktiskt är(knappt gåbart skrev du först och la sedan till det där med runt året...) eller vad hunden är för ras.....??

Jag har inte sagt att jag förespråkar isolering av hundar.
Jag har inte sagt att ALLA hundar bör omplaceras.

För mig räcker det som argument att man kan observera att djur känner svartsjuka (det är inget mänskligt känsloregister över detta, utan något som tydligt kan skönjas i beteende av missnöje när djur blir undanskuffade av andra individer) och att det hela tiden sker den här typen av angrepp.
Det är inte heller något som står i motsats till den forskning som finns, utan enbart i vissa slutsatser som tagits av denna forsknig.

Vad är det jag ska sluta med, rent konkret? Diskutera?

Eftersom jag faktiskt följt tråden från start och läst Varje inlägg så har det inte framgått hur gammal barnet faktiskt är(knappt gåbart skrev du först och la sedan till det där med runt året...) eller vad hunden är för ras.....??

Då har du också läst varför jag inte kommer att gå in på detaljer som hundens ras.

Kat skrev:
Zqathan skrev:
Väntar fortfarande på svar på frågan om ras....
Jag har svarat på det tidigare i tråden.

Då har du också läst varför jag inte kommer att gå in på detaljer som hundens ras.

:confused: Först skriver du att du har svarat på vad för ras det gäller och sedan skriver du att du inte kommer att skriva om vad det är för ras?

Det måste ju vara bättre att upplysa om den faktiska rasen mot att det ska spekuleras över vilken ras det gäller.

Jag måste erkänna att tankarna (tyvärr får jag tillägga) går osökt till rottis el liknande ras/korsning iom hemlighetsmakeriet kring rasen..

För mig räcker det som argument att man kan observera att djur känner svartsjuka (det är inget mänskligt känsloregister över detta, utan något som tydligt kan skönjas i beteende av missnöje när djur blir undanskuffade av andra individer) och att det hela tiden sker den här typen av angrepp.
Det är inte heller något som står i motsats till den forskning som finns, utan enbart i vissa slutsatser som tagits av denna forsknig.

Nej du ser vad du tolkar som ett beteende baserat på svarsjuka, en tolkning du fått från mänskligt känsloregister som du sedan applicerar på hunden.

Om man jämför... När jag kommer hem och finner soppåsen uppriven och uttuggad på golvet och min hund står runt hörnet med svansen mellan benen och sänkt huvud.

Gör den det för att den skäms? (mänsklig känsla applicerad på hunden)

Eller står den så för att den vet att den gjort fel (eftersom vi lärt den att sopskåpet är förbjudet område) och försöker blidka sin ledare?

Det räcker inte som argument att man ser något... 10 människor kan se samma sak och komma med 10 olika tolkningar, vilken är då sanningen för den som blir sedd av dessa 10?

Det jag vill att du slutar med är att yla om att folk inte kommer med argument mot dig när du inte har några själva.
Jag vill att du sluta yla "personangrepp" när du själv ger dig på hela hundfolket på buke.
Då blir tonen genast trevligare.

Det har du inte ens gjort från början.

Skulle du än en gång kunna vara så vänlig och hänvisa dina tolkningar och tyckanden till en källa? Bok? Film? Hundtränare?
Allmän forskningsrapport? Något? När folk förstår vilken grund du baserar dina uttalanden på-då kommer det att kunna diskuteras.
Buke är inte ett "jag tycker och såhär är det" sålänge det finns dokumenterad fakta om saker och ting.

Av det jag minns så ville du inte nämna ras då man kan dra slutsatser genom det. Eller att folks fördommar drogs på? Är osäker.

Kamphund??

Sen kan jag inte låta bli att bli otroligt nyfiken på hur du är IRL då du uppenbarligen misstror forskning och bara utgår ifrån det du själv ser.

Om du inte förstår Einsteins relativitetsteori, betyder det att den inte existerar då...? Att det sitter någon fysiker och försöker leka Allan och imponera på folk genom att kludda långa falska uträkningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna