Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Missuppfattade. Och nu lägger jag mig verkligen inte i nåt mera :) Have a nice evening..

*ooops*

nej, men man ska inte ala på hästar med dåligt lynne, dåliga nrver, som visar agressivitet och så vidare.
Att folk gör det ändå är bedrövligt, ärligt talat!

Det ska man inte göra med "dåliga" hundar heller.. Och det är väl ingen som sagt att man ska avla på just denna hund...

Det är så klart mycket tragiskt. Men en hund som en gång klivit över gränsen skulle jag aldrig lita på. Och man kan aldrig vara helt säker på att hunden kommer till ett ställe där det är 100% säkert att den aldrig kommer träffa på barn igen. Då har hunden det bättre i hundhimlen än att aldrig ha någons fulla förtroende igen.

Hunden är bara farlig intill barn.
ALLA hundar är potentiellt farliga intill barn.
Om man tror annat är man förbannat naiv.

Jag skulle ALDRIG lämna en hund tillsammans med ett litet barn.
Lika lite som en häst.
Hur snälla de än är, så har de instinkter vi aldrig kan kontrollera till 100%

Nu finns ett hem för hunden att komma till
- och ändå väljer man avlivning.

Kan inte låta bli att skriva lite igen! Jag har fortf svårt att tro att du verkligen menar vad du skriver men.... hittar inte citatet om rovdjur just nu men vi går tillbaka i historien - tror du verkligen att människan hade fortsatt att behålla hunden som husdjur/arbetskamrat om vi alltid hade behövt gå omkring och vara rädda för att dom skulle bita ihjäl våra barn, oss själva el andra husdjur som var viktiga för överlevnaden??
Förhållandet bygger ju på att vi har ett ömsesidigt utbyte av varandra, hunden får regelbundet skydd och mat och vi får jakt- vakt- vall- skyddshund mm mm. Det vore väl jäkligt osmart av en normal hund att sätta detta på spel genom att skada en flockmedlem eller!? Lika lite som den gör/gjorde det i vilt tillstånd. Naturen är ju oftast ganska vist inrättad - bit inte den hand som föder dig!!

Synd att jag inte hittar det du skrev om rovdjur, det är nämligen en klockren beskrivning av hur de flesta kattdjur fungerar! Och vad jag förstår är det djur som du har erfarenhet av men det går inte att överföra rakt av på ett hunddjur, STOR SKILLNAD även om båda är jägare i grunden.
Hunden är ett extremt flockdjur som gör allt vad den kan för att vara sin ledare till lags (för att själv överleva). Katten är en helt annan sort, inte alls beroende av flock el ledare.
Det är ju samma sak med hästar - potentiellt "farliga" djur för oss, bl a pga sin starka flyktinstinkt, men som vi trots allt har lyckats leva tillsammans med under en mycket lång tidsperiod med samma ömsesidiga utbyte som med hunden.
Du undrade också nånstans om vi skulle börja avliva rädda hästar?
Är det inte precis det man väldigt ofta gör, men det heter att hästarna är "dumma", "elaka", "omöjliga", "att dom bara jävlas" etc, trots att det är sånt som dom flesta djur övht inte är kapabla till?
Det som är riktigt sorgligt , enl min mening, är den ENORMA okunnigheten som breder ut sig när fler och fler har möjlighet och väljer att skaffa djur utan att ha ens basala kunskaper om hur olika djurslag faktiskt fungerar??
Egentligen borde man väl inte slösa energi på att försöka dela med sig av fakta och sedan länge beprövad erfarenhet till någon som verkar totalt fastlåst i sin egen verklighetsfrämmande teori, men man vet ju aldrig....................

Kan inte låta bli att skriva lite igen! Jag har fortf svårt att tro att du verkligen menar vad du skriver men.... hittar inte citatet om rovdjur just nu men vi går tillbaka i historien - tror du verkligen att människan hade fortsatt att behålla hunden som husdjur/arbetskamrat om vi alltid hade behövt gå omkring och vara rädda för att dom skulle bita ihjäl våra barn, oss själva el andra husdjur som var viktiga för överlevnaden??
Förhållandet bygger ju på att vi har ett ömsesidigt utbyte av varandra, hunden får regelbundet skydd och mat och vi får jakt- vakt- vall- skyddshund mm mm. Det vore väl jäkligt osmart av en normal hund att sätta detta på spel genom att skada en flockmedlem eller!? Lika lite som den gör/gjorde det i vilt tillstånd. Naturen är ju oftast ganska vist inrättad - bit inte den hand som föder dig!!

Synd att jag inte hittar det du skrev om rovdjur, det är nämligen en klockren beskrivning av hur de flesta kattdjur fungerar! Och vad jag förstår är det djur som du har erfarenhet av men det går inte att överföra rakt av på ett hunddjur, STOR SKILLNAD även om båda är jägare i grunden.
Hunden är ett extremt flockdjur som gör allt vad den kan för att vara sin ledare till lags (för att själv överleva). Katten är en helt annan sort, inte alls beroende av flock el ledare.
Det är ju samma sak med hästar - potentiellt "farliga" djur för oss, bl a pga sin starka flyktinstinkt, men som vi trots allt har lyckats leva tillsammans med under en mycket lång tidsperiod med samma ömsesidiga utbyte som med hunden.
Du undrade också nånstans om vi skulle börja avliva rädda hästar?
Är det inte precis det man väldigt ofta gör, men det heter att hästarna är "dumma", "elaka", "omöjliga", "att dom bara jävlas" etc, trots att det är sånt som dom flesta djur övht inte är kapabla till?
Det som är riktigt sorgligt , enl min mening, är den ENORMA okunnigheten som breder ut sig när fler och fler har möjlighet och väljer att skaffa djur utan att ha ens basala kunskaper om hur olika djurslag faktiskt fungerar??
Egentligen borde man väl inte slösa energi på att försöka dela med sig av fakta och sedan länge beprövad erfarenhet till någon som verkar totalt fastlåst i sin egen verklighetsfrämmande teori, men man vet ju aldrig....................

:bow::bow::bow:
lite långt att läsa men ändå!

tror du verkligen att människan hade fortsatt att behålla hunden som husdjur/arbetskamrat om vi alltid hade behövt gå omkring och vara rädda för att dom skulle bita ihjäl våra barn, oss själva el andra husdjur som var viktiga för överlevnaden??

:bow::bow::bow::bow: Mycket bra skrivet!

Kicki :)

Återigen bara ett tyckande.

Vänta lite...bara ett tyckande?! Är det inte det du gör hela tiden? Tycker? ...för du litar ju inte på fastställda fakta, utan det är bara dina observationer och ditt tyck som är det rätta. Vad alla andra säger och baserar på vedertagen kunskap är vi ju bara "matade" av någon korrupt forskarkår. Eller?

Fast där har du inte rätt, trots att många applåderar, fattar inte varför.
I naturen prövar alltid hunden att nå högre i rang. Det finns alltid individer som provar sig fram för att nå högre social rang i hundflocken och det gör de på de sätt hundar gör. Morrar och bits.
Om det är effektivt just vid det tillfället beror på motparten och hur den reder ut situationen.Det finns nyanser av uppstickarförsök men det pågår kontinuerligt i en hundflock.

Fast där har du inte rätt, trots att många applåderar, fattar inte varför.
I naturen prövar alltid hunden att nå högre i rang. Det finns alltid individer som provar sig fram för att nå högre social rang i hundflocken och det gör de på de sätt hundar gör. Morrar och bits.
Om det är effektivt just vid det tillfället beror på motparten och hur den reder ut situationen.Det finns nyanser av uppstickarförsök men det pågår kontinuerligt i en hundflock.

Självklart, men det innebär vanligtvis inte att de skadar varandra även om det naturligtvis händer ibland.
Maktdemonstrationer sker på många olika sätt men brukar oftast inte gå ut på att skada el döda.
En flock finns ju till för att hjälpa arten att överleva?
En medlem som oprovocerat attackerar för att skada blir förmodligen inte särskilt långlivad, särskilt inte om den gör det mot alfafamiljen.

Det ska man inte göra med "dåliga" hundar heller.. Och det är väl ingen som sagt att man ska avla på just denna hund...

Den här hunden HAR använts i avel, vilket TS själv har skrivit tidigare i tråden...

Jag undrar om den blev mentaltestad innan och vad resultatet blev? Vet du det Kat?

Senast ändrad:

Barn beter sig på helt andra sätt än andra människor.

Ibland överskattar du vad hundar förstår och ibland underskattar du deras sinnen och förmågor. Hur ska du ha det? Ibland kan de inte skilja på en människobäbis och en kanin, och ibland kan de pga svartsjuka planera hämnddåd...

Jag undrar hur mycket etologi du egentligen studerat. Hade din version av flockliv varit sann hade inte flocken varit en tillgång utan en belastning. Flocklevande djur har många subtila sätt att göra upp om rang, och många är de forskare som vittnar om att våld med blodvite som följd är ytterst sällsynt. Det skulle helt enkelt inte tjäna djurarten att ha ständiga sår med de infektionsrisker det innebär. Ett djurs instinkter handlar om överlevnad, och det som gynnar arten som helhet. Grovt våld mot flockens valpar är inget jag någonsin sett dokumenterat i all den literatur jag läst i ämnet.

Så din slutsats om att hunden ifråga handlade på instinkt faller på sin egen orimlighet. Hade den handlat på instinkt för att klättra i rang hade de vuxna varit föremålen för aggresionen, och det hade fortfarande inte varit frågan om stora blodvitehugg. För att det ska vara någon vits att stå högt i rang måste det finnas ranglåga medlemmar i flocken. Och de ska fungera både fysiskt och psykiskt så att de kan tillföra flocken något. En flock med bara en medlem är ingen flock.

För övrigt kan nog varje användare här inne som har många hundar som lever i flock intyga att inte alla är sugna på klättra i rang. De flesta hittar sin position, och är nöjda där. Personligen har jag 1 (av 7) som skulle vilja ha en annan position, men även hon fungerar fint när vi människor är närvarande. När vi inte är med ser jag till att plocka bort henne från de som står över henne i rang. Och inte ens hon skulle ge sig på någon oprovocerat och bita hål. Lämpligt avelsmaterial är hon dock inte, trots att hon är hur mysig och go som helst tillsammans med människor. Som ensam hund skulle hennes negativa sidor inte komma fram ö.h.t

nej det funkar inte så. djur slåss inte om rang om de inte blir utmanade, dvs hotade i sin position. en sovande bebis kan inte utgöra ett sådant hot.

Sovande?
Den här krälar omkring och märks väldigt mycket.
Det kan mycket väl vara en utmaning för ett djur.

Du har som sagt inte en susning om hur högt jag värderar liv. vare sig det gäller djur eller människor.

Hur högt har jag aldrig sagt. Bara att vår syn skiljer sig väldigt mycket ifrån varandra.
Kan vi lägga den diskussionen åt sidan nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka