Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nej, men man ska inte ala på hästar med dåligt lynne, dåliga nrver, som visar agressivitet och så vidare.
Att folk gör det ändå är bedrövligt, ärligt talat!
Hunden är bara farlig intill barn.
ALLA hundar är potentiellt farliga intill barn.
Om man tror annat är man förbannat naiv.
Jag skulle ALDRIG lämna en hund tillsammans med ett litet barn.
Lika lite som en häst.
Hur snälla de än är, så har de instinkter vi aldrig kan kontrollera till 100%
Nu finns ett hem för hunden att komma till
- och ändå väljer man avlivning.
Kan inte låta bli att skriva lite igen! Jag har fortf svårt att tro att du verkligen menar vad du skriver men.... hittar inte citatet om rovdjur just nu men vi går tillbaka i historien - tror du verkligen att människan hade fortsatt att behålla hunden som husdjur/arbetskamrat om vi alltid hade behövt gå omkring och vara rädda för att dom skulle bita ihjäl våra barn, oss själva el andra husdjur som var viktiga för överlevnaden??
Förhållandet bygger ju på att vi har ett ömsesidigt utbyte av varandra, hunden får regelbundet skydd och mat och vi får jakt- vakt- vall- skyddshund mm mm. Det vore väl jäkligt osmart av en normal hund att sätta detta på spel genom att skada en flockmedlem eller!? Lika lite som den gör/gjorde det i vilt tillstånd. Naturen är ju oftast ganska vist inrättad - bit inte den hand som föder dig!!
Synd att jag inte hittar det du skrev om rovdjur, det är nämligen en klockren beskrivning av hur de flesta kattdjur fungerar! Och vad jag förstår är det djur som du har erfarenhet av men det går inte att överföra rakt av på ett hunddjur, STOR SKILLNAD även om båda är jägare i grunden.
Hunden är ett extremt flockdjur som gör allt vad den kan för att vara sin ledare till lags (för att själv överleva). Katten är en helt annan sort, inte alls beroende av flock el ledare.
Det är ju samma sak med hästar - potentiellt "farliga" djur för oss, bl a pga sin starka flyktinstinkt, men som vi trots allt har lyckats leva tillsammans med under en mycket lång tidsperiod med samma ömsesidiga utbyte som med hunden.
Du undrade också nånstans om vi skulle börja avliva rädda hästar?
Är det inte precis det man väldigt ofta gör, men det heter att hästarna är "dumma", "elaka", "omöjliga", "att dom bara jävlas" etc, trots att det är sånt som dom flesta djur övht inte är kapabla till?
Det som är riktigt sorgligt , enl min mening, är den ENORMA okunnigheten som breder ut sig när fler och fler har möjlighet och väljer att skaffa djur utan att ha ens basala kunskaper om hur olika djurslag faktiskt fungerar??
Egentligen borde man väl inte slösa energi på att försöka dela med sig av fakta och sedan länge beprövad erfarenhet till någon som verkar totalt fastlåst i sin egen verklighetsfrämmande teori, men man vet ju aldrig....................
tror du verkligen att människan hade fortsatt att behålla hunden som husdjur/arbetskamrat om vi alltid hade behövt gå omkring och vara rädda för att dom skulle bita ihjäl våra barn, oss själva el andra husdjur som var viktiga för överlevnaden??
Förhållandet bygger ju på att vi har ett ömsesidigt utbyte av varandra, hunden får regelbundet skydd och mat och vi får jakt- vakt- vall- skyddshund mm mm. Det vore väl jäkligt osmart av en normal hund att sätta detta på spel genom att skada en flockmedlem eller!? Lika lite som den gör/gjorde det i vilt tillstånd. Naturen är ju oftast ganska vist inrättad - bit inte den hand som föder dig!!
Synd att jag inte hittar det du skrev om rovdjur, det är nämligen en klockren beskrivning av hur de flesta kattdjur fungerar! Och vad jag förstår är det djur som du har erfarenhet av men det går inte att överföra rakt av på ett hunddjur, STOR SKILLNAD även om båda är jägare i grunden.
Hunden är ett extremt flockdjur som gör allt vad den kan för att vara sin ledare till lags (för att själv överleva). Katten är en helt annan sort, inte alls beroende av flock el ledare.
Återigen bara ett tyckande.
Fast där har du inte rätt, trots att många applåderar, fattar inte varför.
I naturen prövar alltid hunden att nå högre i rang. Det finns alltid individer som provar sig fram för att nå högre social rang i hundflocken och det gör de på de sätt hundar gör. Morrar och bits.
Om det är effektivt just vid det tillfället beror på motparten och hur den reder ut situationen.Det finns nyanser av uppstickarförsök men det pågår kontinuerligt i en hundflock.
Det ska man inte göra med "dåliga" hundar heller.. Och det är väl ingen som sagt att man ska avla på just denna hund...
Vi talar här om en hund som aldrig visat aggresivitet mot människor och aldrig mot andra barn än just detta.
En hund som använts för sina fina egenskaper till avel.
Barn beter sig på helt andra sätt än andra människor.
Är du ny??Vart tog TS vägen??
// Suzie
Är du ny??
Då har du redan lärt dig en sak.
Kat gör såhär.
I naturen prövar alltid hunden att nå högre i rang. Det finns alltid individer som provar sig fram för att nå högre social rang i hundflocken och det gör de på de sätt hundar gör. Morrar och bits.
Om det är effektivt just vid det tillfället beror på motparten och hur den reder ut situationen.Det finns nyanser av uppstickarförsök men det pågår kontinuerligt i en hundflock.
nej det funkar inte så. djur slåss inte om rang om de inte blir utmanade, dvs hotade i sin position. en sovande bebis kan inte utgöra ett sådant hot.
Du har som sagt inte en susning om hur högt jag värderar liv. vare sig det gäller djur eller människor.