Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

De läser av vår sinnesstämning på en blink genom att använda ögon och näsa. De är otroligt känsliga för stämning och energier (med risk för att låta flummig).
Men jag håller med om att människan behöver bli bättre på hundspråk.

Säger inget annat jag heller.
Många tror att hunden ska vara snäll bara för att..

Barn beter sig på helt andra sätt än andra människor.

Det gör även valpar när de är små. De får ändå inte i en flock bita valpen.

Men jämför inte bebisar med kaniner. Hundar ska inte se bebisar som ett byte.
Framförallt inte om de bott tillsammans ett tag.

Det bestäms på olika vis, såklart.
Emellanåt genom utfall.

Okej om du nu är denna person du skriver att du är, visa den sidan lite mer så slipper man få fel uppfattning. Behövs inte, är trevlig så länge alla är trevliga mot mig och inte ska sätta sig upp så fort de hittar något att klaga på. något många i detta forumet har svårt för. du behöver inte ta åt dig, du kan ha dina starka åsikter men försök inte ta bort mina som du har försökt göra i 3-4 trådar nu.

Har jag försökt ta bort dina åsikter? Jag vet inte ens vem du är så varför tror du att jag "förföljer" dig?
Om du tycker att jag talar emot dig hela tiden så beror det på att vi tycker olika. Så enkelt är det.

Jag är den jag skriver att jag är, jämt. Jag kan inte ta ansvar för hur du uppfattar mig.

(Men eftersom jag blev nyfiken så kikade jag runt och kände igen ditt nick när jag läser att det är du som är så skicklig att du kan avläsa på en 12v valp om den blir mentalt stabil som vuxen eller ej. Så NU vet jag vem du är.)

Det gör även valpar när de är små. De får ändå inte i en flock bita valpen.

Men jämför inte bebisar med kaniner. Hundar ska inte se bebisar som ett byte.
Framförallt inte om de bott tillsammans ett tag.

Och du kan inte jämföra valpar och barn. Det är två vitt skilda saker för hunden.

Nu ska jag avvika och umgås med lite människor resten av kvällen.

Snälla, lägg dig inte i det här. Du verkar ha noll kunskap om hund.

Läs på litegrann och återkom då. Det är ingen mening med att sänka nivån i den här tråden, genom diverse felaktiga påståenden och en tråkig attityd.

Den tydliga oviljan att svara på min fråga tar jag som ett tecken på att jag inte motsvarade dina fördomar som vare sig hundägare eller jägare..

Du har som sagt inte en susning om hur högt jag värderar liv. vare sig det gäller djur eller människor.

Och du kan inte jämföra valpar och barn. Det är två vitt skilda saker för hunden.

Ska inte vara om hunden är lärd att barnet är ledarens valp. Det gör man klart för hunden direkt. Men minsta antydan till att hunden är oklar med detta så ska hunden väck.

Men jag anser ändå att hunden ska veta att barnet tillhör samma art som matte o husse. Och de hundar jag mött i famlijer som fått smått har vetat detta och aldrig visat antydan till något som går att kalla "svartsjuka".

Dagens 17-åringar kan och vet allt + att de har så hiskeligt mycket mer erfarenhet än de som pysslat med ämnet i fråga långt innan de själva ens var påtänkta vet du väl ;)

Vilken tur att jag inte var sådan som 17 åring :D Fast det hade jag kanske varit om jag hade varit okunnig, det vet man förstås aldrig.

*Delvis knapp*

Har följt tråden i det tysta, och vill bara ge en Stor eloge till alla er kloka(och kunniga!!) hund-bukare för era riktigt bra och tänkvärda inlägg här i tråden, och för att ni ens orkar föra denna diskussion med TS.
:bow::bow::bow:

Jag å andra sidan fortsätter med -->
c010.gif
:D

Vad jag dock vet är att det är lite skrämmande med alla här som tror det ena och minsann vet det andra, för det har dom själva sett.

En sådan här diskussion bygger på FAKTA, inte på ens egna fantasier, hopp eller tro.
Vissa saker VET man hur dom fungerar, genom mycket forskning. Inte en chans att någon helt okunnig inom hund då kan komma och försöka övertyga alla dom som har så mycket mer erfarenhet, att dom minsann vet att forskningen säger fel. För det har dom ju sett.

Och ja, ALLA djur och människor är potentiellt farliga för ett barn att umgås med. Även dess egna föräldrar. Man kan aldrig lita på någon till 100%, vad som helst kan hända.
Dock brukar dom flesta med mycket erfarenhet och kunskap, kunna läsa av sin hund så pass bra att den vet om hunden troligen kommer att bita eller ej. Annars är man inte särdeles duktig alls.

*lån*

Helt appropå något inlägg här bak i tråden angående att stirra hundar rätt i ögonen och visa tänderna/le..

Min ena hund fattar nada av det beteendet och viftar på svansen och slickar. Den andra stelnar direkt och backar några steg och så skäller hon i "position". Dvs. hon skäller inte på skoj utan lutar sig tillbaka, stelnar och är på väg att resa ragg. Även mot sin älskade matte :) Men då spänner jag ögonen i henne. (Det tog 5 sek att lära in skall) Främmande stirrande människor reagerar hon blixtsnabbt på genom att frysa till. Nej, hon är ingen riktigt rolig hund på det viset, but I still love her ;)

Njae, om en hund försöker att klättra i rang börjar den inte med något utfall eller bett inte.

Min tik här hemma brukar börja med det lite smygande, när hon försöker att höja sin status gentemot hanen som är ledaren. Det börjar lite försiktigt med att hon inte riktigt gör som han vill, när han vill det. Sen försöker hon med att hon får bestämma över maten litegrann.. Därefter börjar hon säga ifrån ute, försöka att bestämma under lekarna till exempel.

Det eskalerar liksom hela tiden, men börjar alltid smått.
Igår kväll fick hon veta att hon levde när hanen tröttnade och placerade henne på botten igen. Efter 3 dagars försök till att bli tuffare och tuffare, så slutade det med högljutt vrålande och en brottningsmatch som hette duga. En kort stund senare dängdes hon i backen med ett slutgiltigt morr, och efter det var det klart.
Inget bett från någon av hundarna, detta till trots att hanen är mycket dominant.

Och båda fungerar utmärkt med min son som sagt, trots att den ena är dominant och tuff, och den andra är mycket vek och lite nervös av sig. Dom har båda fått lära sig att man går undan, och vill man säga ifrån till barnet så kommer man till mig. Jag hjälper dom alltid, vilket dom vet om. Precis som att tiken kommer till mig om hon vill ha hjälp med att få bort hanen från henne, istället för att säga ifrån ordentligt själv.
Ramlar sonen över dom, tittar dom häpet upp och sen blir det pusskalas. Tar sonen ett ben av dom, så följer dom bara efter och väntar på att han ska tröttna på det igen och tappa det, så att dom kan fånga. Råkar han vara hårdhänt med dom när han ska kramas och pussas, så blundar dom bara och pussas ännu mer. Tycker dom att han är för vild, så går dom därifrån. Det är dock väldigt sällan som dom gör det, utan dom brukar gladeligen leka alla möjliga lekar med sonen. Detta trots hans mycket underliga kroppspråk, och att han dagligen skäller ut dom (Han viftar med armarna och skriker på sitt egna språk, ifall han försöker att få deras uppmärksamhet).

Så fungerar bra hundar. Min hane var ensam innan vår son kom. Han hade all min uppmärksamhet, och vi umgicks konstant. Jag kunde göra precis vad han ville, när jag ville. Det ändrades ju när sonen kom, och han alltid hängde med på allt. Och jag kunde inte alltid vara med hunden när han ville det, eftersom sonen behövde mig just då. Rätt så stor förändring, men det klarar dom av utan problem om allt är som det ska.

*Delvis knapp*

Har följt tråden i det tysta, och vill bara ge en Stor eloge till alla er kloka(och kunniga!!) hund-bukare för era riktigt bra och tänkvärda inlägg här i tråden, och för att ni ens orkar föra denna diskussion med TS.
:bow::bow::bow:

Jag å andra sidan fortsätter med -->
c010.gif
:D

samma här, jag är imponerad av vissas tålamod, jag föredrar att vara tyst annars är jag inte välkommen tillbaka till buke på en lång tid....

Citat:
Ursprungligen postat av Sofiplopp
Du har fortfarande inte svarat på varför du avlivade din häst, om det nu är så att vi inte ska ingripa i naturen.
Varför lät du den inte bara självdö? Eller skickade ut den i skogen och lät ett rovdjur (björn, lo, eventuellt varg ...? Jag vet inte riktigt vad ni har där uppe i Gästrikland ...) ta den?
Det hade väl varit det absolut mest naturliga!

Jag vill gärna höra din argumentation kring detta, eftersom jag tycker du motsäger dig själv.

Jag tänker inte gå in i sådana fjanteridiskussioner.

På vilket sätt är den delen av diskussionn fjantig helt plötsligt?
Det är ju DU som dragit igång den och i ett antal inlägg hävdat att man inte kan styra över djurs liv - till exempel genom att avliva en aggressiv tupp, som CillaW gjorde.

Hur tror du att du ska kunna vinna respekt i en debatt när du så fort det hettar till backar ur diskussionen eller som nu - kallar min fråga för "fjant"?
Och varför har du en ideologi för andras djur ("man ska inte störa naturen") och en annan för dina egna ("jag avlivar min gamla häst")?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall