Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Om en hund har bitit är det viktigaste att se till situationen om VARFÖR hunden bet. Att säga att hundar som biter ALLTID skall avlivas är lika dumt som att säga att de ALDRIG skall avlivas.

Jag har två välanpassade, trevliga hundar som umgår under uppsikt med min treåriga systerdotter. Dom är väldigt snälla och bra med henne. MEN jag skulle aldrig aldrig någonsin lämna dom ensamma med henne.

Hundar är hundar är rovdjur. Speciellt då dom är flera så är det lätt hänt att flockmentaliteten går in och gör så att hunden beter sig på ett för oss ofattbart sätt.

En bebis som kryper eller ett barn som springer kan locka fram jaktinstinkten och ett nafs kan sluta illa.

Ett litet barn blir lätt skadat av en stor hund vare sig det var meningen eller inte.

Jag har full förståelse för att föräldrarna till ett bitet barn lämnar bort hunden. Om den skall avlivas eller inte måste det tidigere beteendet visa.

Har hunden visat tendenserna innan? Hur är hunden i psyket i övrigt? Vill man jobba på hundens problem? Och kanske viktigast av allt. Kan man skydda omvärlden så att detta inte händer igen?

Håller med i allt du skriver. Men jag anser inte att det ska accepteras att hundar biter barn.
Kan man träna så man får jaktlusten under kontroll så borde man även kunna träna/lära en hund att uppföra sig runt barn. Går inte det, då ska inte hunden vara i närheten av barn.
Barn ska givetvis så fort de har kapacitet för det lära sig hur man umgås med hundar och respektera dessa.

Det är inte skogstrollet som låter som en hund hatare. Snarare TS som tycker vi ska helt sluta avla helt på hundar o tro att alla hundar kan flyga på bebisar.
Vilket jag inte för allt i livet kan tro.

Och din kunskap verkar inte ligga på topp heller. Ja de hade ett liv som vilda djur innan oss. Och visst. Det är lätt att plocka fram igen. Men nu är de avlade för att vara tamdjur. Inte vildar på afrikas savann. Så vi har väl skapat dagens hund. För jag tror inte med golden påminner om vargen i norr.

Min kunskap?!?!?!! det handlar inte om min kunskap!!! det handlar om mina åsikter. alla har olika åsikter. HA! det tror jag, golden ligger högst upp på listan med raser som har bitit mest. så jag tror att de visst påminner om vargen. förresten så har vi skapat raser som är farligare för oss än vad vargen är. amstaff och pitbull båda raserna har skarpare käft och mycket mer kraft i den än vargen. men de flesta fall som hundar attackerar så är det pga oss. likaså med vargar. senast någon blev dödad av varg i sverige var på 1800-talet... Alla hundar har sitt ursprung i vargen, det är VI som har fört in dem i samhället så då får vi fan lära oss att ta vårat ansvar och visa för hunden hur den ska bete sig för att passa in i våran flock.

Därför att de normalt vet att barn tillhör arten människa!

Utökar tidigare inlägg.

Min hund som tidigare sagt inte gillar barn flyger inte på barn. Men har dock flygit på min kanin. Det gick på en bråkdels sekund och jag som va med hann inte reagera. Smack så satt kaninen i munnen på hunden.

Men han har inte gjort så på barn. Som han inte heller gillar i längre stunder.? Hur vet han skillnaden?

Jo han vet att barn är off limit! Inte byte. Kanin är gött=byte

"Byggt på ledarskap och instinkter"
Som hundägare ser man till att bli ledaren, och vad gäller instinkter så biter inte en frisk hund ett barn helt utan anledning. Något är fel hos hunden.

Som det tidigare är sagt, i en flock biter inte hunden ledarens barn.

Och, en annan livsstil? Tänkte du då att den ber till allah, och fastar?

MIN hund iaf har den livsstil jag har. Han äter när jag äter, han sover när jag sover, han leker med mig, han är glad när jag är glad, osv osv osv. Han ser MIG som ledaren, det är nog den enda livsstil som räknas hos hunden.

ja men många hundar försöker klättra på rangstegen och detta är bevisat utav många hundkännare. antagligen inte eftersom vi pratar om hundar. förstår inte hur du tänker när du förmänskligar hundar på det sättet. han är glad när du är glad? det var allt en hård hand du höll runt den där hunden...får inte hunden känna efter vilket humör den är på själv?

Definiera hur du menar då?

De läser av vår sinnesstämning på en blink genom att använda ögon och näsa. De är otroligt känsliga för stämning och energier (med risk för att låta flummig).
Men jag håller med om att människan behöver bli bättre på hundspråk.

Alla hundar har sitt ursprung i vargen, det är VI som har fört in dem i samhället så då får vi fan lära oss att ta vårat ansvar och visa för hunden hur den ska bete sig för att passa in i våran flock.

Exakt,och det är därför vi tar bort de individer som visar på ett beteende som i detta fall,att de biter.Så enkelt som så.

Därför lär vi ut rätt och fel. Så hundar kan fungera med oss. I vår syn på flock.

Och för att lära hunden det måste de ju först befinna sig i en sådan situation där den får lära sig att den inte får.
Den kan ju inte veta bara av sig själv vad den inte får.

Min kunskap?!?!?!! det handlar inte om min kunskap!!! det handlar om mina åsikter. alla har olika åsikter. HA! det tror jag, golden ligger högst upp på listan med raser som har bitit mest. så jag tror att de visst påminner om vargen. förresten så har vi skapat raser som är farligare för oss än vad vargen är. amstaff och pitbull båda raserna har skarpare käft och mycket mer kraft i den än vargen. men de flesta fall som hundar attackerar så är det pga oss. likaså med vargar. senast någon blev dödad av varg i sverige var på 1800-talet... Alla hundar har sitt ursprung i vargen, det är VI som har fört in dem i samhället så då får vi fan lära oss att ta vårat ansvar och visa för hunden hur den ska bete sig för att passa in i våran flock.

Ska du hålla den nivån tänker jag inte svara.

Och för att lära hunden det måste de ju först befinna sig i en sådan situation där den får lära sig att den inte får.
Den kan ju inte veta bara av sig själv vad den inte får.

Jo genom att man lär den att inte bita folk. Så ska den veta att barn inte är = kaniner.

Eh va...? :confused:

Ja du har verkligen fått kläm på mig, det ser jag det. :cool:

1. Jag hatar inte hundar.
2. Jag har haft hund snart tio år och ser mig definitivt som nybörjare.
3. Hunden har människan skapat och det är därför vårt ansvar att ta hand om den.
4. Hundens "andra liv" innan oss var som vargar.
5. Min hund är definitivt ingen lydnadschampion :angel: men ett väldigt trevlig sällskap.
6. Jag värderar människor/barn högre än hundar.

Gå och ta ett snällpiller.

Okej om du nu är denna person du skriver att du är, visa den sidan lite mer så slipper man få fel uppfattning. Behövs inte, är trevlig så länge alla är trevliga mot mig och inte ska sätta sig upp så fort de hittar något att klaga på. något många i detta forumet har svårt för. du behöver inte ta åt dig, du kan ha dina starka åsikter men försök inte ta bort mina som du har försökt göra i 3-4 trådar nu.

hundar ÄR jättebra på att läsa vårt kroppsspråk, något annat kan du väl inte påstå? de läser så små signaler att vi inte ens själva är medvetna om dem alla gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka