Sv: Dödad på grund av sina instinkter
ja men många hundar försöker klättra på rangstegen och detta är bevisat utav många hundkännare. antagligen inte eftersom vi pratar om hundar. förstår inte hur du tänker när du förmänskligar hundar på det sättet. han är glad när du är glad? det var allt en hård hand du höll runt den där hunden...får inte hunden känna efter vilket humör den är på själv?
Ja, det gör dom. MEN friska hundar kan skilja på rätt och fel.
Dom flesta hundägare har inte måstat ta emot bett från hundar, för att dom ska klättra i rang. Jag har aldrig blivit biten av min, så.. kan du då förklara för mig hur min hund vet att jag är ledaren, trots att han aldrig bitit mig ?
När det gäller att förmänskliga min hund, kan jag hålla med till viss del. Han är en del i min flock nu, och han ska acceptera vad som är rätt och fel. Men för den delen är han en hund också.
Eller, tror du att jag blir förbannad på min hund när han inte är glad samtidigt som mig ? Hundar känner av känslor. Ta ett exempel.. och jag vet inte om du ens kan tänka dig in i situationen, men du kan ju försöka. Du är ute och går, och blir rädd för någonting. Självklart reagerar din hund också på det, antingen blir han själv rädd också, eller så är han beredd att försvara, beroende på vilken relation ni är. Förstår du vad jag menar ? När du är glad och ute med hunden, så ser han på dig att du är på lekhumör, och blir själv det. När det är mer allvar och ska träna lydnad, så vet hunden det, och skärper därför till sig.
Absolut får min hund känna efter själv, men vi har en "bra kontakt" och jag antar att han känner när jag är glad, och på så vis blir han glad och på lekhumör.
Och sen, vad verkar gälla dig iaf, så tillåter jag inte min hund att bete sig hur som helst. Ingen lek inne t.ex. Jag har en stor hund, och då måste jag begränsa han till en normal nivå också. Ute däremot, där vet han att det är lek.
Jag tycker att du ska tänka efter litegrann innan du skriver, för du är ute på djupt vatten.