Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Menar du att det är faktabaserat att en sund hund hugger barn rakt i ansiktet. I så fall tycker jag att vi förbjuder hundar!

Jag hävdar att det inte har med sundhet att göra. Djur är inte 100% stabila (inte människor heller iofs.) och man bör räkna med att de kan agera på ett sätt som de normalt inte gör.

Små barn med andra små barn skulle jag inte lämna ensamma, eftersom risken för att de skadar varandra är väldigt stor.

Men den diskussionen hör väl inte direkt hit?

Jo när du tog upp det! Eftersom du jämför det hela så vill jag veta varför.

Syskon kan inte hållas under ett vakande öga konstant!.
Så varför ska man inte kunna lämna andra barn med egna barn?

Syskon slåss ju ändå värst! Jag om nån vet. (misshandlande lillasyster).

Jag tycker det låter som du förmänskligar hundar med detta beteende.
Du jämför dem med människor som gjort något dumt och är värda en chans till.
Hur är det egentligen med det där ickeförmänskligandet av djur du står för?

Jag skulle nog inte kalla det "chans" egentligen, utan helt enkelt att även ett hundliv är ett liv. Har vi tagit den under våra vingar har vi ett ansvar för det livet.
Jag tycker inte att det är rätt att döda djur för att man inte har tid eller möjlighet att ta hand om dem. Då ska man inte ta hand om dem till att börja med.

Åsikt?! Så om vi visar dig fastställd fakta om omriktade beteenden, överslagshandlingar, konkurrens etc som tar upp det som Skogstrollet beskriver; är det fortfarande "bara en åsikt" då? Vad ska till för att det ska gå från att vara en åsikt till att bli fakta enligt dig?

Vill bara kommentera att det är det som gör den här debatten helt meningslös egentligen!
När någon av oss andra hänvisar till forskare som ägnat åratal åt att studera etologi och djurs beteende - tittat på hundar dag ut och dag in, skrivit upp/filmat/fotograferat exakt vad de sett, jämfört, diskuterat, fått medhåll och mothugg från andra forskare världen över, inklusive fått ett styck Nobelpris och så vidare - då är det forskning som man inte ska ta på allvar, för den kanske inte är sann.
När Kat, som inte ens har hund själv!, har sett ett visst beteende ett fåtal gånger - då är det fakta och sanning!
Och det är precis den pragmatism hon beskyller många andra för, när exempelvis homo-bi-sexualitet, att leva polyamoröst - och så vidare diskuteras.
Om jag säger: "Homosexualitet är fel och en sjukdom!"*) och hänvisar till att JAG tycker det för att jag har minsann sett två bögar en gång och dom var sk*täckliga och världens töntar - gissa vilken reaktion jag då får från TS - som har andra och mycket större kunskaper än jag i det ämnet!

*) Vilket jag inte tycker - folk får älska vem de vill, bara de blir lyckliga och är snälla mot varandra! :love:

Nej, jag tycker vi ska avliva den här tråden nu, för det är bara samma argument som går runt hela tiden, och man kan ändå inte förklara hur man tänker och menar för någon som inte vill ta det till sig!
Själv tänker jag åka till stallet ta en lång hundpromenad! :)

Har du barn själv?

Det händer att jag måste gå på toaletten, tex. Då tar jag inte med mig barnen, inte heller hundarna. Därför kanske de lämnas ensamma en liten stund. Eller, om jag måste byta blöja på den lille.

Nej, jag har inte barn.
Och jag förstår att det kan bli ett problem med att ha hund och barn på samma ställe, efterom man ibland måste gå. Därför skulle jag inte heller sätta mig i en sådan situation. Jag skulle inte vara beredd att ta den risken.

Jag hävdar att det inte har med sundhet att göra. Djur är inte 100% stabila (inte människor heller iofs.) och man bör räkna med att de kan agera på ett sätt som de normalt inte gör.

Så du menar att alla människor är kapabla till att lemlästa en bäbis? Pga svartsjuka?

Hämningar. Vet du vad det är för något?

Syskon kan inte hållas under ett vakande öga konstant!.
Så varför ska man inte kunna lämna andra barn med egna barn?

Är barnen tillräckligt små så MÅSTE man ju det. Och ÄNDÅ händer det saker, för att det går så fort.

Men precis som med hunden och katten måste man ju göra en bedömning. En fyraåring löper ju inte samma risk att råka illa ut som en ettåring, av olika skäl.

Jag kan hålla med om att det inte behöver ha ngt med sundhet att göra. Det är snarare en fråga om domesticering o säkerhet, skall vi ha familjehundar kan vi inte acceptera att de inte har rätt hämningar.
PL

Så du menar att alla människor är kapabla till att lemlästa en bäbis? Pga svartsjuka?

Hämningar. Vet du vad det är för något?

Djur har inte mänskliga hämningar.

Men visst kan det snappa till i huvudet för några sekunder även hos människor. Det är ju därför det förekommer misshandel och mord.

Nej, jag tycker vi ska avliva den här tråden nu, för det är bara samma argument som går runt hela tiden, och man kan ändå inte förklara hur man tänker och menar för någon som inte vill ta det till sig!

ALLA TRÅDAR HAR RÄTT LEVA!!

Den kanske är lite skruvad men det gör det inte rätt att ha ihjäl den?? Onda människa... :mad:

Jag skulle nog inte kalla det "chans" egentligen, utan helt enkelt att även ett hundliv är ett liv. Har vi tagit den under våra vingar har vi ett ansvar för det livet.

Precis. Ansvar. I det ansvaret ingår även att avsluta när det är dags. För hundens och omgivningens skull. Vi är alltså även ansvariga gentemot andra människor, och helt och fullt ansvariga för vad hunden gör.

Jag tycker inte att det är rätt att döda djur för att man inte har tid eller möjlighet att ta hand om dem. Då ska man inte ta hand om dem till att börja med.

I sak håller jag med dig. Djur är inte slit-o-slängsaker som man kan göra av med bara för att man känner för det. Men detta handlade inte om tid eller möjlighet, detta handlade om att förhindra eventuella framtida skador samt att förhindra otrygghet hos hunden.

...o som många tidigare har skrivit - hellre avliva än att riskera att hunden blir en vandringspokal. Om jag av någon anledning inte skulle kunna ha kvar min hund skulle jag välja avlivning före omplacering, detta utifrån hur hon är som individ. Endast då skulle jag känna att jag tagit mitt ansvar.

Men visst kan det snappa till i huvudet för några sekunder även hos människor. Det är ju därför det förekommer misshandel och mord.

Nähä... Men de har mänskliga känslor?

Ja men kan vem som helst mörda?

Lars Fält (etolog) har flera gånger pratat om skillnaden mellan hund och varg, omriktade beteenden, beteendestörningar osv. Men du kanske aldrig läst eller hört något av honom?

Jag har inte läst något av honom, vad jag kan minnas. Jag ser mer på tv än läser.

Vad jag inte anser vara faktabaserat har jag ju nyligen redogjort.

Nähä... Men de har mänskliga känslor?

Ja men kan vem som helst mörda?

Den svartsjuka jag talar om är inte enbart mänsklig, har vi ju konstaterat redan.

Jag är ganska övertygad om att vem som helst mörda.

Åsikt?! Så om vi visar dig fastställd fakta om omriktade beteenden, överslagshandlingar, konkurrens etc som tar upp det som Skogstrollet beskriver; är det fortfarande "bara en åsikt" då? Vad ska till för att det ska gå från att vara en åsikt till att bli fakta enligt dig?

Att "en vettig" hund gör på ett visst sätt, är en åsikt, inte fakta.

Är barnen tillräckligt små så MÅSTE man ju det. Och ÄNDÅ händer det saker, för att det går så fort.

Men precis som med hunden och katten måste man ju göra en bedömning. En fyraåring löper ju inte samma risk att råka illa ut som en ettåring, av olika skäl.

Är banen små och ligger o vilar på en filt på golvet springer föräldrarna på toa. Ett obevakt ögonblick! Så det går inte oavsett ålder hålla ett vakande öga hela tiden.

En 1 åring har grinder vart den än vänder sej. En förälder som allt som oftast kikar över axeln.

En 4 åring springer utan en förälder som vakar över varje steg.

Det kan vara på 2 sätt.
Men det kan ju vara som du säger av vissa skäl. Men även tvärtom.

Även äldre barn i typ 5-10 års ålder råkar värre ut. De slåss hårt. Och kan använda tillhyggen!

Jag har inte läst något av honom, vad jag kan minnas. Jag ser mer på tv än läser.

Vad jag inte anser vara faktabaserat har jag ju nyligen redogjort.

Jo men vad är fakta då? Vilka är det som gör faktan som du kan acceptera?

Och vilka tv-program tittar du på? Bara för att kolla om jag missat något.

Den svartsjuka jag talar om är inte enbart mänsklig, har vi ju konstaterat redan.

Jag är ganska övertygad om att vem som helst mörda.

Nä stopp å belägg. DU konstaterade det. JAG pratar fortfarande om konkurrens och ägande vilket inte är samma sak som svartsjuka.

Finns det tillfällen då mord är berättigat?

Men de är flockdjur som har hämningar vad gäller att skada individer (ffa "valpar") i sin egen flock. (och ja, vi är vår hunds flock, den den lever i och anpassar sig till)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka