Sv: Dobermann

ojdå.. jag svarade nog bara överlag.. ;) kan inte me det där om att få in texten i den gröna:angel:
 
Sv: Dobermann

Jag tänker direkt på tibetansk spaniel. De är framvalade för att larma när det kommer någon. Funkar med andra ord bra som tjuvlarm, varnare etc! Eller varför inte skaffa någon slags spets? :idea: Då får man allt höra om någon kommer utan att han en hund med massor av vakt i sig ;)
 
Sv: Dobermann

Du klickar på " Svara på detta" om du vill svara på ett särskillt inlägg, då står det högst upp till höger vilken användare du svarar..

Om du tittar högst upp till höger på mitt inlägg nu så står det : Svar på Sv: Dobermann av Casper

Om du vill ha med texten som använderen skrev så klickar du på "Citat svar"

Om du bara svarar allmänt så skiver du ( Knapplån )
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

Du klickar på " Svara på detta" om du vill svara på ett särskillt inlägg, då står det högst upp till höger vilken användare du svarar..

Om du tittar högst upp till höger på mitt inlägg nu så står det : Svar på Sv: Dobermann av Casper

Om du vill ha med texten som använderen skrev så klickar du på "Citat svar"

Om du bara svarar allmänt så skiver du ( Knapplån )


ok.. nu ska ve som ja fattar.. e ju lite halvtrög:angel: :rofl:
 
Sv: Dobermann

Nehepp, men det är ju mitt problem.

Ramlade över den rasen jag kommer att välja trots att ett av mina stora "prion" går bort (lös hund när jag rider). Så nu är jag nöjd.

Tack för all hjälp allihopa!! :bow:
 
Sv: Dobermann

Vad blir det då? :bump:

Saken är väl att det inte "är ditt problem" om en hund som har mkt vakt nyper någon.
 
Sv: Dobermann

:p Klart det är mitt problem om jag väljer hunden...menade mer att det är mitt val. ;) Äh spelar ingen roll.

Även om det nu inte är en godkänd ras så kommer det bli en American Bulldog.
Givetvis ska jag träffa ett antal hundar av denna ras innan jag är helt 100. Och läsa på om rasen, men just nu känns det väldigt bra med den rasen.

Det lär dock dröja för pengarna att köpa hund för har jag inte just nu, men den som vänta på något gott. (väntar alltid för länge :p )
 
Sv: Dobermann

Nehepp, men det är ju mitt problem.

Ramlade över den rasen jag kommer att välja trots att ett av mina stora "prion" går bort (lös hund när jag rider). Så nu är jag nöjd.

Tack för all hjälp allihopa!! :bow:

Ja visst är det ditt problem! jag skiter högaktnings fullt i det men varnar dig bara vilka saker som kan bli med en vaktig hund.

Du kan ju alltid ringa Försvarets hundenhet o fråga om de har nån gammal stakethund så får du vakthund iaf.
 
Sv: Dobermann

:p Klart det är mitt problem om jag väljer hunden...menade mer att det är mitt val. ;) Äh spelar ingen roll.

Även om det nu inte är en godkänd ras så kommer det bli en American Bulldog.
Givetvis ska jag träffa ett antal hundar av denna ras innan jag är helt 100. Och läsa på om rasen, men just nu känns det väldigt bra med den rasen.

Det lär dock dröja för pengarna att köpa hund för har jag inte just nu, men den som vänta på något gott. (väntar alltid för länge :p )

Det man bör ha i åtanke är att folk inte säger att det är si eller så för att vara elaka. Utan att man ska tänka sig NOGA för innan man skaffar en hund med vakt (inte bjäbb) i sig. Det är även en svår "drift" att hantera, speciellt om man inte är van vid sådana hundar. Jag rekommenderar dig iallfall till att skaffa en tik som du ska ha en Americansk bulldogg. De få hanar jag träffat har haft.. harkel. Lite dominans och mycket vakt i sig :angel:

Det svåra med den här rasen är också att hitta uppfödare, som inte har en mil kö på varje kull.
 
Sv: Dobermann

De är inte godkända av SKK, räknas därför inte som en ras i Sverige. Detta kan jag se medföra en del problem, till exempel att de kan blanda in lite vad de vill...

Sen har jag för mig att HD-statistiken inte är så lovande, precis som på många andra stora dogar. Kan du hitta någon form av MH-status är det ett plus, men jag tvivlar på det.

//E

Hej!
Amerikansk bulldog är som sagt inte godkänd av SKK, däremot av SHK (svenska hundklubben)

Jag kan inte prata för andra uppfödare men jag kan prata om vår avel av Ambull.
Vi avlar som sämst på B höfter, våra hundar är mentaltestade, vi jobbar med dom på olika sätt, bla. lydnad, agility, WP. Dom är vana vid barn och hästar, vi har högst 2 kullar per år för att först kunna följa upp valparnas utveckling, HD status m.m innan vi går vidare i aveln, allt för att få fram så sunda och stabila hundar som möjligt.
Det finns inte så många uppfödare i sverige men jag är nog ganska säker på att dom flesta arbetar för samma sak.

Mvh Alex
 
Sv: Dobermann

Sjukt skumt, har varit aktiv i SBK, SHU och SKK i över 10 år och har aaaaaldrig snubblat över detta tidigare.

Någon som vet deras roll?

//E
 
Sv: Dobermann

Roll? Hur menar du? Det är en helt fristående organisation och har ingen kopplin till SKK. De har egna registreringar, avläsningar etc. Man kan "stamboksföra" sin SKK-reggade hund där. Sen är det ett antal raser som inte reggas i SKK som ligger under SHK.

Jag är medlem i SHK.
 
Sv: Dobermann

Jag är bara så förvånad över att jag aldrig har hört talas om dem...

Har de prov, tävlingar osv? Såg att de hade utställningar, vad är skillnaden mellan deras och SKKs?

//E
 
Sv: Dobermann

Buke är uppenbarligen lite konstig idag.
Jag lade in mitt inlägg innan man kunde se Alex_andra men kom med först långt senare än när jag skickade den :crazy:
Den fanns inte med när jag tittade efter jag hade skickat och såg då Alex_andra:s länk och struntade därför skicka min igen och ändå kom den fast en bra stund senare.
Nå ja, nu missar väl ingen länkarna ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp