Sv: Dobermann

Nu tänker jag vara dum blondin. :o
Är det de hundarna man ser som lagt svansen på ryggen (krull svans, vet inte vad det heter korrekt), som har kortare päls?

Det hade kunnat vara något i så fall. Ska läsa mer om dem.




Till övriga

Drar i en busvissling
Nu fokuserar vi på ämnet och inte aggressivitet och statistik.

Nu letar vi hund åt Spider här. *egotripp så det dänger om det* :angel:
 
Sv: Dobermann

Nä, det är inte dem. De är stora, har en grov tjock päls (tänk dig labbe, rottis päls), samma färgteckning som bernen sennen och ser väl i stort sett likadant ut extriört, något större.

Använd länkarna Spider ;) !!

//E
 
Sv: Dobermann

Nu tänker jag vara dum blondin. :o
Är det de hundarna man ser som lagt svansen på ryggen (krull svans, vet inte vad det heter korrekt), som har kortare päls?

Det hade kunnat vara något i så fall. Ska läsa mer om dem.
Nej det är en Appenzeller Sennenhund... Grossern hittar du här:
http://www.sshk.a.se/gross.htm Det finns fyra olika sennenraser - kanske någon av dem skulle passa dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

:p Jag försöker...jag är en väldigt förvirrad liten sak emellanåt. :o
 
Sv: Dobermann

*kl*

Vad säger nu om amerikansk bulldog då?
Har sett både snygga och hemska versioner av dem (bara sett dem på bild).
Skulle de kunna passa mina kriterier?
 
Sv: Dobermann

De är inte godkända av SKK, räknas därför inte som en ras i Sverige. Detta kan jag se medföra en del problem, till exempel att de kan blanda in lite vad de vill...

Sen har jag för mig att HD-statistiken inte är så lovande, precis som på många andra stora dogar. Kan du hitta någon form av MH-status är det ett plus, men jag tvivlar på det.

//E
 
Sv: Dobermann

Jag vet en uppfödare som håller stenhårt på HD och MH, som jag blivit rekommenderad om jag vill ha just en sån hund.

Att den inte var en riktig ras i Sverige visste jag inte iof. Men om man hittar en bra uppfödare för dem som håller stenhårt på allt som ska hållas på, är det då något som kan passa?


*måste vara lite fånig...inlägg 10 000 :bump: *
 
Sv: Dobermann

Jag kan inte mycket om dem, dock är det en sån ras jag personligen skulle vänta med tills du har några generationer med bättre HD-statistik.

Sen skulle jag tro att eftersom de inte har någon större rasstandard och avelsbasen inte är så bred att du kan få lite vad som helst.

Helt klart en riskras som kan bli bra. Känner ett par som skaffade en sån, men som fick omplacera honom eftersom han hade mentala brister.

//E
 
Sv: Dobermann

Briarden bet visst de barnet.
min syster har två st Briarder och när artikeln kom ut var de på tal om att dom skulle köpa eller inte köpa pg av att dom har små barn men det blev två st ändå.

Man ska aldrig döma hunden efter håret som man säger.
ViSTE NI ATT DEN VÄRSTA KAMPHUNDEN ÄR pudel..pG AV ATT DEN SLÄPPER aldrig..ALDRIG..ALDRIG.. de hade ni inte läst om va :smirk:
 
Sv: Dobermann

man trodde först att hunden hade bitit barnet, men obduktionen visade att så inte var fallet. och det där sista var ju urlöjligt. det fattar väl vem som helst att det inte är sant.
 
Sv: Dobermann

Howawart? De se visserligen snälla ut, men de flesta av de jag träffat har haft en dos vakt.

Där sa du nått jag gillade, hovawart är ju en riktig gårdshund, tysk sådan till och med. Att den har vakt har jag fått höra en del historier om från mina föräldrar då dom hade en hoffe när jag vart nyfödd, förmodligen därför jag är så fäst vid dom. Iaf, den hunden såg mig som sin lilla valp, han var vaktig innan dom fick mig men efter så var det inte många som kom objudna hem till mamma och pappa.
Min favorit historia med Oden, hundens namn, är när mamma och pappa var ute och gick med mig i vagn och Oden vart ute på en äng och läkte med en hundkompis, då dyker några kompisar till mamma och papap upp med sin hund och deras hund blir väldigt nyfiken på vad som är i vagnen....mamma och pappa hör bara ett skall från ängen sen står Oden med blottade tänder och rest ragg mellan mig och den andra hunden.
Vakt, jadå :)

Mvh
Möller
 
Sv: Dobermann

Jaså ni kan mer än expertarna då?
Ska se om jag hitar utklippet oh ska minsan skana in de på datan.
 
Sv: Dobermann

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn. Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.
1. Schäfer: 2,83
2. Doberman: 2,71
3. Spets: 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Tax: 1,35..
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Jakthund: 1,29
9. Pudel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennenhund: 0,58
14. Labrador/retriever: 0,49
15. Blandras: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00
Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
Källa: Pediatrics

EN GAMAL LISTA..dock inte så utpräglad på just pudel--Säg inte Bulshit när du utalar dig om saker du inte vet ett DUG OM...

dOCJ TYCKER JAG ATT DET ÄR LÖJLIGT MED SÅNA Utverderingar men folk som inte vet något borde få det svart/vit...
 
Sv: Dobermann

Fast, hur mycket säger den listan??? "Jakthund", vad är det för ras??

Har de tagit med alla incidenter som händer i hemmen? Allt som inte anmäls? Har de räknat med att schäfer är en av Sveriges vanligaste hundras till exempel?

Om det är nåt som är bullshit så är det såna här listor som folk tror på.

//E
 
Sv: Dobermann

Briarden bet visst de barnet.
min syster har två st Briarder och när artikeln kom ut var de på tal om att dom skulle köpa eller inte köpa pg av att dom har små barn men det blev två st ändå.

Man ska aldrig döma hunden efter håret som man säger.
ViSTE NI ATT DEN VÄRSTA KAMPHUNDEN ÄR pudel..pG AV ATT DEN SLÄPPER aldrig..ALDRIG..ALDRIG.. de hade ni inte läst om va :smirk:

hm, då har alla stackars gangstars skaffat fel hundar:o det är inte pitbullliknande vovvar de ska ha utan PUDEL. liten? mellan? stor?
 
Sv: Dobermann

Jag vet det för att jag har sett folk som blivit bitna av både pudlar,doberman,schäfar och pitbulls (+ ett gäng raser till)
 
Sv: Dobermann

:rofl: :rofl: menar du allvar? men kära människa, använd det du har innanför pannbenet en stund så kommer du säkert inse orimligheten i ditt påstående.
 
Sv: Dobermann

Briarden bet visst de barnet.
min syster har två st Briarder och när artikeln kom ut var de på tal om att dom skulle köpa eller inte köpa pg av att dom har små barn men det blev två st ändå.

Man ska aldrig döma hunden efter håret som man säger.
ViSTE NI ATT DEN VÄRSTA KAMPHUNDEN ÄR pudel..pG AV ATT DEN SLÄPPER aldrig..ALDRIG..ALDRIG.. de hade ni inte läst om va :smirk:
Inte en chans i världen att du menar allvar.:smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp