Sv: Dobermann

Grosser Sweizer Sennenhund: ett gott alternativ tycker ja.
Jag tänkte också Grosser (har själv haft en), dock är det viktigt att kolla linjer och HD+AD-statistik på den rasen också. En ganska lugn och respektingivande hund som inte kräver så mycket "arbete" men gärna hänger med på det mesta. Trevlig familjehund i de flesta fall.
 
Sv: Dobermann

"Holländsk Herdehund:et är ju lika mycket hund som både Malle o Schäfer o få kennlar som föder upp dom."

Fast det vet i tusan... Men vi behöver inte ge oss in i det nu, har en sån i familjen och det är visst mycket energi, men jag skulle faktiskt inte jämföra med en malle... Men en hund gör ju inte rasen.

//E
 
Sv: Dobermann

Jag hade med dom krav du har anntingen tagit en Rottweiler eller en Rhodesian Ridgeback.
Bådda RR är en mans hund dock inte alla Rottweiler.
Bra hundar att ha på landet är uppföd med bådda rasera på aktiv hästgård.
Dock två raser som behöver sin herre..Man måste printa in vem som bestämer men har du haft doberman i tanken så=)

Så dom här två kan jag verkligen rekomendera det är hundar jag ska ha till vakt när jag flyttar ut på landet..då Sibben inte gör så mycket vässen av sig.
 
Sv: Dobermann

Jag hade med dom krav du har anntingen tagit en Rottweiler eller en Rhodesian Ridgeback.
Bådda RR är en mans hund dock inte alla Rottweiler.
Bra hundar att ha på landet är uppföd med bådda rasera på aktiv hästgård.
Dock två raser som behöver sin herre..Man måste printa in vem som bestämer men har du haft doberman i tanken så=)

Så dom här två kan jag verkligen rekomendera det är hundar jag ska ha till vakt när jag flyttar ut på landet..då Sibben inte gör så mycket vässen av sig.

VAAA? när blev Rottweiler enmans hundar, det är strunt alla Rottisar jag träffat funkar utmärkt med flera personer.
Jag rekommenderar inte Rottweiler till henne de kräver så mycket på alla plan.
 
Sv: Dobermann

Rottweilerna faller (utöver aktivitetskravet) på att hon vill att hunden ska funak problemfritt med andra hundar.

Rodesian kan vara ett val, men det är inte helt sällsynt att man får problem med deras jaktinstinkt.
 
Sv: Dobermann

Så de finns inga Rottweiler som är elelr har varit på något sätt en enmans hund??
Vi har haft 3 st...
och ändå inte från samma kennel.
En RR klart dom har jagtinsingt vem sjutton har inte de???
Finns det någon hund som inte jagar en fåhel eller något vilt som den får syn på...ALLTING handlar om träning.
Hon vll ju lydnads träna hunden, jag hade i allfall gått på några av dom här raserna..

(viste att någon skulle säga emot mitt utal om Rottweiler men jaaa man får ävl inte utrycka sig alls snart)..jag utrycker mig efter mina erfarenheter oh du efter dina sen vems som är rätt..de vet ingen.
 
Sv: Dobermann

S
En RR klart dom har jagtinsingt vem sjutton har inte de???
Finns det någon hund som inte jagar en fåhel eller något vilt som den får syn på...ALLTING handlar om träning.
Hon vll ju lydnads träna hunden, jag hade i allfall gått på några av dom här raserna..

Jaktinstiknkten är mer eller mindre utpräglad hos olika raser.
Det är självklart att det är troligare att en greyhound drar vid synintryck än att den newfoudnland gör det.

Lydnad är en sak, när man är med - och en helt annan när matte är och mcka inne i stallet och hunden är lös utan upsikt.
 
Sv: Dobermann

Nu ska jag försöka svara alla på en gång...går säkert mindre bra, men, men.. :p

Ni tar upp flera raser jag själv haft i tankarna. Däribland rottweiler och Rhodesian ridgeback. Rottweilern upplever jag att den mer och mer blivit "familjehund" (älskar allt och alla), men det kanske är vad man får tag på också. Pallar de med att vara ute halva dagarna och röra sig konstant under de timmarna?

Ridgeback såg jag en av en slump och blev genast nyfiken. Estetiskt sätt tilltalar den mig och även annars. Jag fick dock höra att de kan vara ganska svåra att ha pli på (är gärna sin egen hund) och har jakt i sig. Fast det kanske också beror på vem som har dem.
Jag kan säga direkt att jag har aldrig haft egen hund men har alltid haft hundar runt mig och hjälpt till med dem på alla sätt.
Hur jag tänker på om jag klarar en "stark" hund ser jag mer till hur jag har uppfört mig med hästarna. Drar paralleller med hur jag uppfostrar hästarna. Är det en dum tanke, eller något jag kan dra paralleller med?
Där tilltalar alltid de ranghögsta och psykiskt starka mig mest och jag hanterar dem alltid väldigt konsekvent (och får tack vare det hästar som är helt underbara, veka/ranglåga hästar och jag brukar inte gå så bra överens däremot).

Jag har absolut inget som helst emot att lägga ned mycket träning på att få en lydig och samarbetsvillig hund. Jag har inte så mycket för det när det gäller andras hundar (tycker det blir fel att uppfostra andras djur på det sättet), men min egen kan jag lägga hur mycket energi på som helst.

Så en viss jakt instinkt ska jag allt överleva, men som sagt en hund som australiensk cattle dog som vi har hör på gården hade jag aldrig orkat ta mig an. Hon drar på precis allt, helt egen och har noll respekt för andra levande ting (så som de vill ha dem när de föder upp dem om jag inte fattat fel).

Grosser Sweizer Sennenhund, hur tusan ser de ut och hur är de? Ett namn som inte säger mig något. :o
 
Sv: Dobermann

Gå in på skk.se, sen länkar, därefter länkar till rasklubbar. Där är en hel lista med rasklubbar, klickar du på de så kan du läsa om alla de hundar vi har namngivit.

//E
 
Sv: Dobermann

blandningen mellan schäfer/collie är vanlig fortfarande men med borden vet jag inte riktigt men det är ju bara att kolla runt:D ...
jag har haft schäfrar och alla dom har det varit mycket vakt i men dom är bra att jobba med om man tänker på lydnadsdelen och du kan lätt få den till en enmanshund om du jobbar på..
men jag kan säga att rasen spelar ingen roll det är vad man gör hunden till. lycka till..
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

De va de dumaste jag ha hört..
Då skulle man inte kunna ha någon ras.
Hur var det med Golden retrivern och bet ihjäl hela familjen 2 vuxna och två barn i USA?
Eller alla Shäfrar och den Briardeen som hög i hjäl ett barn i Danmark?
Det är uppenbart att vissa människor inte ska ha vissa hundraser..men att dra alla över en kant är inte speciellt poestivt.
Alla som har Staffar ,alla gillar inte litar inte på dom för övrig dom jag har träffat är underbara..

SLUTA döma raserna.döm ägarna..Det är vi som avlat fram DEM då ÄR DE VÄL ÄNDÅ VÅRT ANSVAR ATT uppfostra dem..
 
Sv: Dobermann

HAHAHAHAHAHA! Det är minsann inte alla som ska ha en vavva i snöret i heller ;) HAHA, läs notisen under artiklen om rottweilern som bet en pojke i ansiket, sista länken!
 
Sv: Dobermann

De va de dumaste jag ha hört..
Då skulle man inte kunna ha någon ras.
Hur var det med Golden retrivern och bet ihjäl hela familjen 2 vuxna och två barn i USA?
Eller alla Shäfrar och den Briardeen som hög i hjäl ett barn i Danmark?
Det är uppenbart att vissa människor inte ska ha vissa hundraser..men att dra alla över en kant är inte speciellt poestivt.
Alla som har Staffar ,alla gillar inte litar inte på dom för övrig dom jag har träffat är underbara..

SLUTA döma raserna.döm ägarna..Det är vi som avlat fram DEM då ÄR DE VÄL ÄNDÅ VÅRT ANSVAR ATT uppfostra dem..

Sant! Många har fördommar emot Pitbull men min kusin har en Pitbull och den är världens goaste men om någon hotar så säger han ifrån men han gör inget.. Super mysig hund:love:
 
Sv: Dobermann

briarden högg inte barnet i danmark. de hittade aldrig några bitmärken. barnet hade ett bråck på halspulsådern och dog av det.

TS: kanske du ska kolla in briarden? de är visserligen långhåriga, men rejäla under pälsen. var dock observant på att de kan vara överdrivet reserverade (åt rädslehållet) när du väljer hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

De va de dumaste jag ha hört..
Då skulle man inte kunna ha någon ras.
Hur var det med Golden retrivern och bet ihjäl hela familjen 2 vuxna och två barn i USA?
Eller alla Shäfrar och den Briardeen som hög i hjäl ett barn i Danmark?
Det är uppenbart att vissa människor inte ska ha vissa hundraser..men att dra alla över en kant är inte speciellt poestivt.
Alla som har Staffar ,alla gillar inte litar inte på dom för övrig dom jag har träffat är underbara..

SLUTA döma raserna.döm ägarna..Det är vi som avlat fram DEM då ÄR DE VÄL ÄNDÅ VÅRT ANSVAR ATT uppfostra dem..

Det är ju fler fall med Rottweiler, olika kamphundar men visst kan man få fel på alla hundar, men varför chansa med en ras som är stor, som har skärpa o försvarslust o dominans om man inte är 100 på vad man ger sig in på.
 
Sv: Dobermann

"Holländsk Herdehund:et är ju lika mycket hund som både Malle o Schäfer o få kennlar som föder upp dom."

Fast det vet i tusan... Men vi behöver inte ge oss in i det nu, har en sån i familjen och det är visst mycket energi, men jag skulle faktiskt inte jämföra med en malle... Men en hund gör ju inte rasen.

//E

Jag hade en sån hemma, och har tittat upp dom väldigt noga. Det är betydligt mer likt en malle än en annan ras som nöjer sig med promenader och ridturer. Tiken jag hade här hemma hade bland annat en rejäl skopa med vakt och skärpa plus mindre tillgänglig.
 
Sv: Dobermann

sen finns det iof gott om kennlar som inte har många procent av nämnda egenskaper i sina hundar. sad but true.
 
Sv: Dobermann

sen finns det iof gott om kennlar som inte har många procent av nämnda egenskaper i sina hundar. sad but true.

Jodå det finns visst en massa skärpa i de flesta hundar men det styrs inte på rätt sätt i hundens huvud det är just därför det blir problem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp