Sv: Dobermann
Nu ska jag försöka svara alla på en gång...går säkert mindre bra, men, men..
Ni tar upp flera raser jag själv haft i tankarna. Däribland rottweiler och Rhodesian ridgeback. Rottweilern upplever jag att den mer och mer blivit "familjehund" (älskar allt och alla), men det kanske är vad man får tag på också. Pallar de med att vara ute halva dagarna och röra sig konstant under de timmarna?
Ridgeback såg jag en av en slump och blev genast nyfiken. Estetiskt sätt tilltalar den mig och även annars. Jag fick dock höra att de kan vara ganska svåra att ha pli på (är gärna sin egen hund) och har jakt i sig. Fast det kanske också beror på vem som har dem.
Jag kan säga direkt att jag har aldrig haft egen hund men har alltid haft hundar runt mig och hjälpt till med dem på alla sätt.
Hur jag tänker på om jag klarar en "stark" hund ser jag mer till hur jag har uppfört mig med hästarna. Drar paralleller med hur jag uppfostrar hästarna. Är det en dum tanke, eller något jag kan dra paralleller med?
Där tilltalar alltid de ranghögsta och psykiskt starka mig mest och jag hanterar dem alltid väldigt konsekvent (och får tack vare det hästar som är helt underbara, veka/ranglåga hästar och jag brukar inte gå så bra överens däremot).
Jag har absolut inget som helst emot att lägga ned mycket träning på att få en lydig och samarbetsvillig hund. Jag har inte så mycket för det när det gäller andras hundar (tycker det blir fel att uppfostra andras djur på det sättet), men min egen kan jag lägga hur mycket energi på som helst.
Så en viss jakt instinkt ska jag allt överleva, men som sagt en hund som australiensk cattle dog som vi har hör på gården hade jag aldrig orkat ta mig an. Hon drar på precis allt, helt egen och har noll respekt för andra levande ting (så som de vill ha dem när de föder upp dem om jag inte fattat fel).
Grosser Sweizer Sennenhund, hur tusan ser de ut och hur är de? Ett namn som inte säger mig något.