B
**BORTTAGEN**
Suck, det handlar inte om att en doberman är aggresiv eller inte, utan vilka FÖRUTSÄTTNINGAR en hundras har för att passa inom respektive områden.Jag har haft dobermans i ett gäng år(väl fungerande med både folk å fä) och sanningen är den att är man ute efter en "stallhund" finns det hundar som är betydligt bättre lämpade. Som saknar jaktinstinkt,tåligare för kyla och "naturligt" har bättre förutsättningar för att umgås med okända hundar(och tex hundovana människor) och som kräver mindre aktivering och motion för "övrigt". VILL man verkligen ha en doberman går det att lösa med stenhård pli(ett krav från min sida i varjefall) täcken för ev.box väntan och restiktioner för umgänge med okända hundar,folk och skuttiga kaniner MEN det är betydligt lättare att köpa en hudn som har rätt förutsättnigar från början...
visst jag KAN säkerligen lära min golden retriver att valla-men det är lättare att köpa mig en bc om jag vill ha ne vallhund..
För det första har jag inte skrivit nånstans att en dobermann är agressiv.Och för det andra så vet jag att det finns bättre lämpade stallhundar.
Och jag vet även att vi har olika raser här i sverige för att dom har olika förutsättningar inom respektive område.
Det är ju klart att en hundras kan vara bättre på en sak och den andra på nåt annat.
Men från allra första början handlar det om hur man uppfostrar dom från början.
Det gäller alla hundar.