Djurskyddsinspektörens anmärkning- fundersam

eldione

Trådstartare
I tisdags var djurskyddsinspektören i stallet, hon hade två saker att anmärka på. Det ena är en sak som jag själv har funderat på och som jag är jätteglad att den ska bli fixad (en slags ventilsak) men det andra blev jag fundersam på. Vi ska: Tvätta och måla stallet
:confused: okej om man ska tvätta stallet, hon kanske tyckte det var för dammigt :p men måla, är det krav på att stallet ska målas?
hmm...

Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsinspektörens anmärkning- fundersam

Visst att man kan behöva tvätta men måla det låter knasigt i mina öron.

Färg skyddade mot mögel innan man förbjöd de mögelskyddande tillsatserna, numera har man stora problem med mögel på färg.
Inspektören har enligt min mening inget på fötterna när det gäller målning. Till trådskaparen, gör rent o skriv sedan ett brev o fråga på vilka grunder hon säger att stallet måste målas.
PL

Dagens färger innehåller inte det som skyddar mot mögel.

Ah nu såg jag att Peter även skrivit det.

Senast ändrad:

okej, ja vi har ju lite svårt att hinna med att måla allt. Men göra rent kan vara skönt, även om det inte är ofräsht. Bara dammigt och spindelnätigt :p

Ett argument kan kanske vara att det är lättare att hålla rent? Men jag skulle nog aldrig kunna ge den anmärkningen...

Ärligt talat låter det lite som om de måste hitta på något att klaga på... En del inspektörer verkar ha den attityden... Men de flesta vi har stött på ha varit bra även om en del har haft dålig koll på regelverk...

Låter konstigt. Vi fick en liten "anmärkning" på att det kanske var dags att tvätta stallet, men det gör vi varje sommar. Har ju inte lust att ta ut och stalla upp hästar på annan ort tidig vår bara för att insektören ska komma.
Stallet rengörs ordentligt varje år då hästarna är på bete. Då är det rent och fräscht när de flyttar in i aug/sept. Sedan får man ju vänta tills nästa sommar innan man kan högtryckstvätta stall igen.

Så gör jag med. Finner ingen anledning att göra på annat sätt även om en inspektör skulle dyka upp!
Själv tycker jag om att ha målat och fräscht i mitt stall, men jag tror inte att hästarna skulle ta direkt illa upp eller fara illa om det inte var så nymålat. Bara det är fräscht i övrigt.

peter_lundin skrev:
Färg skyddade mot mögel innan man förbjöd de mögelskyddande tillsatserna, numera har man stora problem med mögel på färg.
Inspektören har enligt min mening inget på fötterna när det gäller målning. Till trådskaparen, gör rent o skriv sedan ett brev o fråga på vilka grunder hon säger att stallet måste målas.
PL

Ok, då har jag lärt mig något nytt.

Vi fick anmärkning på vårat innertak, att det behövdes målas.
(var trätak, fräscht men som sagt aldrig målat utan bara trä..) bara för att det skulle bli ljusare..

Kanske var special för oss, eftersom vi bara har 1 fönster i hela stallet..

Jag var ju i kontakt med djurskyddsinspektören ang anmärkningen. Det är just bristen på fönster i ert stall som gjorde att det krävdes vitt tak. Hästar har stort behov av ljus. Ett stalls sammanlagda fönsteryta bör vara 6-8 % av golvytan. Av samma anledning bör stallet inte vara mer än 10 m brett. Ljuset påverkar såväl det psykiska tillståndet hos hästen som hormonerna för fortplantningen. De ultravioletta strålarna har stor betydelse för särskilt benstomme. Ljuset har också en bakteriedödande effekt.

Ovanstående finns att läsa om i boken "Hästen som hobby".

Enligt djurskyddsinspektören så är stallet även gränsfall på att få vara stall pga bristen på fönster. Så vitmålning av taket gör ju att det blev ljusare, dessutom har ni nu även fått upp mycket bättre belysning mot vad det var tidigare.

/Lizzie

_Peplis_ skrev:
Vi fick anmärkning på vårat innertak, att det behövdes målas.
(var trätak, fräscht men som sagt aldrig målat utan bara trä..) bara för att det skulle bli ljusare..

Kanske var special för oss, eftersom vi bara har 1 fönster i hela stallet..

Knapplån

Man måste inte ha just FÖNSTER, man måste ha 'dagsljusinsläpp', det går alltså bra med 'hål i väggen' om så är (förutsatt att det inte gör att det drar på hästarna etc).

Jag har inte ett enda fönster i hela stallet (jag funderar dock på att ta upp luckor dekan sticka ut huvudet genom och titta ut, i boxarna). Jag klarade dock djurskyddsinspektionen utan problem när jag talade om att hästarna generellt inte står inne när det är ljust ute, och att om de gör det så är det bara att öppna en av de två STORA stallportarna (som är i bredd) alternativt en av de tre små 'dvärgdörrarna' (små dörrar som man kan passera igenom, men för att kunna passera raklång måste man vara dvärg). Inga problem att få det godkänt eftersom jag har 'ljusinsläpp' att öppna i alla väderstreck och således kan garantera ljusinsläpp utan drag. Behövde varken måla taket (vilket kunde bli kul då det är minst 10 meter upp *s*) eller sätta in fönster.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 530
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama