Djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.

minponny

Trådstartare
Jag har alltid, alltid tyckt att trav är rent djurplågeri.
Hästar stressas till att springa, för pengarnas skull.
Visst finns de vissa travmänniskor som "älskar" sina hästar, men varför låter man dem då springa i ren rädsla? De säger att hästarna älskar att springa. Ja, de kanske de gör. Men när det blir allvar, på tävlingsbanan, då springer de för livet. Då flyr de från faror, man utnyttjar deras flyktinstinkt. Utnyttjar dem, bara för att de inte kan säga ifrån.
Många hästar slaktas bara för att de inte springer in tillräckligt mycket längre. Man syr igen slidöppningen på stona eftersom att luft sugs in där och gör dem ovilliga att springa.
Hur mycket travmänniskorna än säger att de älskar sina hästar, kommer jag aldrig tro dem. Om deras älskade hästar plötsligt vägrade springa, då skulle de allt inte vara lika älskade längre. Kärlek handlar inte om pengar.

Jag tycker det är djurplågeri och borde förbjudas.

Jag tycker även att fälttävlan inte borde finnas, då man riskerar hästarnas liv eftersom att hindrena är fasta i terrängen. Men det är en annan historia.

Ja, jag vill gärna höra era åsikter, varför trav inte är djurplågeri.

Berätta nu och kom inte med: du kan ingenting om travsport!
Det ger absolut ingenting, det gör bara mig och så många fler ännu mer ovilliga att tro på att trav är positivt.

Sv: Djurplågeri?

Hur mycket travmänniskorna än säger att de älskar sina hästar, kommer jag aldrig tro dem.

Om du har den inställningen redan från början, varför bemödar du dig med ett inlägg här?

Och min åsikt är att om du säger att travhästar springer för livet i ren rädsla, och att vi inte älskar våra hästar, så ÄR du inte insatt i sporten. Jag anser att travhästar är en av de grupper hästar som sköts bäst, med minutiös skötsel och träning för att de ska klara sin uppgift. Det finns rötgägg i ALLA discipliner. Hoppning har sina dåliga sidor, liksom dressyren, westernridningen, galoppen och travsporten. Det ska man inte sticka under stol med. Men att säga att travhästar springer i ren rädsla är helt befängt och taget ur luften.

Sätt dig gärna in i sporten lite mer innan du kommer med fler påhopp.

Vad ska man skriva då? Du kan ju inget om travsport eller hästar i allmänhet, det står ju i hela ditt inlägg? :confused:

Hästar som är rädda skenar, flyr i panik o ren instinkt är väl knappast lämpliga i ett fält med 15 hästar som ligger tätt brevid varandra?
En skenande häst spinger rak fram okontrollerat..
Trav går i reglerat tempo, i stor klunga, med ytterst få marginaler!

Jag vet inte hur det är med dina hästar, men alla hästar jag träffat talar tydligt o klart om vad de vill och inte vill? Så nog kan de säga ifrån alltid och det gör de oxå om det inte vill/kan/orkar..

Jag tycker om trav för jobbet som ligger bakom varje häst, för att se glädjen att få göra det de älskar, viljan, styrkan och glädjen.
Det är häftigt att ha gjort allt rätt från träning, hantering, foder, skötsel, skoning och se hästen tävla och vilja!

Här är min häst, nummer 3, vart ser du det grymma, rädslan, tvånget, oviljan?
http://www.youtube.com/watch?v=nyWQzmLWRTw&feature=channel_page

Ps. travhästar kostar mer än de springer in i 98% av fallen... :idea:

Ja, jag ser ju att du inte är särskilt gammal och därför får man väl ha överseende med ditt inlägg.

Det du bör lära dig är att uttrycka dig innan du konstruerar dina inlägg. Att be om ett svar om varför trav inte är djurplågeri, och sedan i samma mening hävda att du iaf inte tror oss - då är du ute på hal is, som något redan sagt.

Rädsla? Haha. Tror du hästen springer av rädsla?
Då skulle jag vilja be dig att sätta dig in lite mer i sporten. Tro mig, det finns många många hästar som älskar att trava! Hade du vetat något om hur hästens kroppspråk fungerat så kanske du även hade sett det på en del hästar som har vagn efter sig.

Pengar? Lilla ponny - vet du vad en häst kostar? Vet du vad det kostar att HA en häst? Då hade du nog också förstått att majoriteten av oss som har hästar inte tjänar en krona. Tvärtom. Det du får i veckopeng räcker inte ens till mat för en häst i 3 dagar. Då kan du tänka dig.
Det du ser på tv när det är v75 tex, det är en liiiiiten % av alla som har travare som är med där. Och majoriteten av dem har nog också gått back i det långa loppet.

Och vem är DU att tala om för oss hur mycket vi älskar våra hästar?
Vad vet DU om det?
Jag älskar mina hästar, och jag, precis som de flesta andra här skulle knappast sluta älska hästen bara för att den inte sprang mer. Då skulle den få gå här och strosa.
Jag har hållit på med trav i 8 år och inte tjänat en KRONA! För allt jag gjort är att tagit mig an hästar det varit något problem med.
ÅTTA ÅR.
Så skaffa dig lite kunskap innan du kommer med dina beskyllningar om huruvida vi älskar hästar eller inte.

Okunskap är samhällets och människans största fiende.....hästens med för den delen.

Det finns redan en tråd om detta, räcker det inte att vi förklarar där varför vi dumma människor håller på med trav?
(själv fd ridhäst människa som ratade allt vad trav hette, tills jag fick se den riktiga sidan av travet! Som dessa travare vårdas tror jag inte många andra hästar gör, och då har jag varit med upp på elit nivå inom ridningen så jag har sett båda sidor!)

Jag har alltid, alltid tyckt att trav är rent djurplågeri.
---
Hur mycket travmänniskorna än säger att de älskar sina hästar, kommer jag aldrig tro dem.
---
Jag tycker det är djurplågeri och borde förbjudas.
Varför ska vi ödsla kraft och tid på dig? Om du läser inlägg i andra trådar, så kanske du får svar på dina frågor. Med din uttalade inställning kan jag ju lika gärna argumentera med stallkatten...

Chill out! Det här faktiskt en äkta fjortis. Och dom vet faktiskt bäst, i alla fall om sånt dom inte har en susning.

Jag har mycket att berätta om Ponny plågeri,om TS vill höra!

Jag hoppas att du tittade på travet på tv idag.
Såg du någon plågad, ledsen, olycklig häst? Det var blanka, glada och spänstiga individer!
Hoppas också du såg vinnaren i nordisloppet - Stamping, och hans tränare i slutet av programmet.
Hur rörd han var, hur fin hästen var och hur han bedyrade att det var viktigt och riktigt för hästen att äta gräs och må bra.
Och Arnes tårar över stoltheten över sin häst var nog bara fejk, för hur sjutton kan han älska sin häst? Det kan väl ingen som håller på med trav? Bra skådis, den där Arne.
Fy fan vilket djurplågeri. Ställ in hästfan och ha den på box 24 timmar per dygn istället.

Alltså, TS - jösses.... det här får dig bara att se ännu löjligare ut.

Senast ändrad:

Jag måste bara fråga, vad har din häst för färg?
Så otroligt fin:love:

Till Ts
När jag var "liten" tyckte jag att det var hemskt med trav, just för att jag trodde att alla hästar ägdes av folk som inte kunde själva utan bara ägde en del av en häst för att det var "status" eftersom jag tänkte att hur kan de veta om de inte har kunskapen själva att hästen blir behandlad på ett bra sätt?
Jag tyckte inte heller om alla dessa "öltillställningar" som var kutym bland dem jag kände som satsade på travet. Som hade som ursäkt att ta en öl för mycket varje gång det var trav på tv, oavsett tid och dag.
Jag trodde också att travhästar var billig slit och släng vara i deras ögon eftersom de travare jag såg på annons kostade skit och inget, inte förstod jag att det var travarna som inte "ville" gå på travet och därför såldes som ridhästar:o och att ägarna förlorade ganska många kronor från inköpspriset (för att inte tala om alla pengar som träning, uppstallning, foder och övrig omvårdnad hade kostat dem).

Nu vet jag dels att de hästar som kommer så långt som till travlopp måste skötas på ett bra sätt och jag vet att det finns rötägg som i alla andra sammanhang.

Jag är idag dessutom mycket tacksam för att travet drar in de pengar de faktiskt gör, annars hade vi inte haft den fantastiska hästsjukvård vi har idag:bow: som gör att så oerhört mycket mer forskning kan göras och att så många tillstånd kan behandlas idag som betydde döden för hästen när jag var liten.

Ta bara en så "enkel" sak som en riktigt illa hovböld, det som idag kan botas med gipsbandage (nja lite mer krävs men jag hoppas du förstår min tankegång) när halva hoven är förstörd, det betydde förr slaktbilen.

För gemene man har inte de pengarna som det kostar att forska fram nya saker utan det behövs en stor skara som kräver att saker och ting ska kunna fixas och som har pengarna att betala med, vilket travet har.

Och nej, jag är inte travmänniska själv, jag håller mej till ponnyer:love:

Jag hoppas att du tittade på travet på tv idag.
Såg du någon plågad, ledsen, olycklig häst? Det var blanka, glada och spänstiga individer!
Hoppas också du såg vinnaren i nordisloppet - Stamping, och hans tränare i slutet av programmet.
Hur rörd han var, hur fin hästen var och hur han bedyrade att det var viktigt och riktigt för hästen att äta gräs och må bra.
Och Arnes tårar över stoltheten över sin häst var nog bara fejk, för hur sjutton kan han älska sin häst? Det kan väl ingen som håller på med trav? Bra skådis, den där Arne.
Fy fan vilket djurplågeri. Ställ in hästfan och ha den på box 24 timmar per dygn istället.

Alltså, TS - jösses.... det här får dig bara att se ännu löjligare ut.

Ja det loppet va tårgripande.

Missade du live sändningen från V:75 avd 6???

Min spik nr 5 Anthon Bris vann!!!! Jabba.................:angel:

Men???? Hur kunde han vinna som aldrig tidigare vunnit och genom hela loppet va så ofräch (även i provstarterna) att den borde fått startförbud!!

Jag tackar Örjan för sin mästerliga körkonst men led med hästen främst på upploppet,, här kan vi snacka om "trallopp" och mer h.b. halt häst har jag aldrig skådat som vinnare. Kanske vann den sitt förta lopp denna dag på alla tidigare otaliga försök enbart genom att den försökte springa i från smärtan och hade en kusk som va gudabenådig (som vanligt) på att måtta in linjen.

Hade detta lopp gått i Frankrike så hade det gått fett bort,, hästen hade blivit diskad och av med segern för oren trav. Jag stödjer absolut inte Fransk travsport med just denna regel anser jag att dom har som ett föredömme.

Sedan va det en annan häst som man livligt diskuterade eftersom den gick med enbart en baksko, man sa inte vilket bakben den hade sko på men ska vi gissa???? Mitt svar är på H.B.;)

Som ngn sa så går jag emot mig själv,,, trav e trav och i trav gäller det att tjäna pengar, det gäller både spelare,tränare,ägare och körsven så där e vi helt överens.

Därmed verkar vi ha olika syn på djurskyddet och vad man kan göra för att hästarna ska få en ärlig tjans att visa sina egna prestationer utan massa mickel med balanseringar och "fungerande" utrustningar för dagen för att dom ska "överprestera" i ren flycktinstinkt.

En häst som ärligt är löpsugen behöver inga hjälpmedel,, en häst som behöver hjälpmedel kommer ofelbart förr eller senare leda till individens själp medel.

Senast ändrad:

Jag är idag dessutom mycket tacksam för att travet drar in de pengar de faktiskt gör, annars hade vi inte haft den fantastiska hästsjukvård vi har idag:bow:

Vill bara inflika att det är inte travet som drar in pengar utan det är faktiskt alla som spelar på trav som drar det stora lasset.

Så jag anser mig själv som en god sponsor till dagens travsport.

Go Natt.:crazy:

Jag såg inte loppet *tupplur* och jag vet inte hur Anthon Bris brukar röra sig eller vad det är för häst egentligen, men han har gjort
26 starter med resultatet: 1-4-4 429 700 kr 18,3k 20,0m 12,8ak *14,3am 16,3al
Så han kommer knappast från igenstans även om detta var hans första vinst...

Att hästar springer ifrån smärta är ju inte riktigt sant, då skulle hästar skena runt som galningar så fort de gjort sig illa eller har ont, så även i hagen...

Det man snarare menar är att hästar blir heta av smärta, inte att de springer ett helt lopp i normal harmoni för att sen kämpa på upploppet och vinna, det är inte riktigt vad man menar med att springa ifrån smärta..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 910
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII