Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.
Observera att jag inte har en tanke på att gå med i DR, men jag tycker att vi ska ha i alla fall ett halvt gott öga till dem som vill djuren väl, även om de slirar och kör i diket ibland. Det gör ju vi hästmänniskor också - slirar och kör i diket, alltså.
Det är just det här som gör att jag diskuterar med DRH, för jag tycker de behövs, jag är övertygad om det, det behövs förändringar för hästar i Sverige och de är den organisation som tagit på sig att jobba för det.
Men de får inte folket med sig, utan emot sig.
Jag har pratat med många genom åren om DR och ingen har haft något positivt att säga, varför inte, i djurälskande Sverige, kan man ju undra?
Enligt mig då för de lägger fokus så fel, de har ingen källkritik, de tar upp helt oväsentliga (för hästen) saker och kryddar med rena fakta fel, gissningar och diverse saker som ska låta så illa som möjligt.
Det är ju illa nog som det är, så varför sitta och hitta på?
Istället för att banka folk i huvudet med fakta och undersökningar, så väljer de att idiotförklara folk, pratar om tvång och våld och hästar som inte springer/hoppar av fri vilja.
Även om de som skriver på DRH på fb är relativt sakliga och argumenterar trevligt, så låter de inlägg om idiotiska trav-galopp människor som plågar hästarna stå kvar, det hjälper inte alls, det får bara folk att gå i försvar.
Travsport har försökt få till ett samtal och samarbete med dem, men de vägrar, de drar det via media och återigen, men faktafel och trams.
De gör en omfattande undersökning och travets utrustning och orkar ta med gamascher som något dåligt, när de ifrågasätts så undrar de varför det inte duger med strykappor som ridhästarna har?
Jag skrev inlägget som Butterkakan la in här, just för att jag tycker det finns massor av fel inom travsporten och det var några av dem, att driva de punkterna kan göra skillnad för hästarna istället för att som Eva Carlsson som fick tillfälle att lägga in en debatt på Aftonbladet och valde att lägga fokus på hästarnas namn?
*länk*
Jag vet att de är emot tävlingar, men det är inte den frågan de driver, de vill förbättra och jag kommer fortsätta säga emot rena faktafel, gissningar och tro. Vilket jag har en lätt enfaldigt hopp om kommer vara så besvärligt att de till slut lägger mer fokus på det som faktiskt är viktigt för hästen.