Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I väl vuxen ålder, i allafall en utav de som skriver under 'nicket/gruppnamnet' DRH 'som jag känner', dvs Lollo som skrivit här inne vet jag vem det är och har träffat flertalet ggr.
Däremot tror jag att de är flera som använder samma användare men det vill de inte svara på utan att jag skall isåfall pm'a istället.
Varför är vi anonyma?
Många undrar varför vi i Hästgruppen arbetar anonymt på FB. Det beror på flera saker. Dels är många av våra kritiker aggressiva och hotfulla då vi skriver något om just "deras" hästsportgren/verksamhet. Det har hänt att medlemmar i Hästgruppen blivit kontaktade privat av arga motståndare, och av hänsyn till våra familjer och våra arbeten så väljer vi därför att vara anonyma. Dessutom genomför vi i - visserligen en blygsam men ändå existerande skala - visst under-cover-arbete. Av den anledningen är det också viktigt att våra identiteter förblir skyddade tills vidare. Då Hästgruppen skriver insändare eller debattartiklar så händer det att vi signerar, eller att vår förbundsordförande gör det, men på FB är vi anonyma.
Ja, som sagt, väl vuxna, kolla länken i inlägget ovan så ser de 4 utav de. Alla 4 finns på FB
DRH tror inte att det är något problem, då de tror att om man inte tävlar finns ingen anledning att pressa hästen, försöka få den (på diverse vid) i någon speciell form osv osv.
Jag har fört långa diskussioner om det, men de är av åsikten att de inte tror det är ett problem. Väldigt bekvämt sätt att slippa ta tag i det..
KL
Ibland blir man mörkrädd. citatet är taget från DRHs FB, diskussionen rör hur snabbt skogsmullars respektive travares skador kommer under behandling och hur allvarliga de är innan åtgärder sätts in.
Nu tror jag inte jurister över huvudtaget anser att det är ett brott att en häst blir skadad över huvudtaget om inget olagligt har skett i samband med skadan om nu hästen kommer under behandling. Det är liksom svårt att förbjuda en häst att trampa fel eller sträcka sig.
Det är dessutom förbjudet att utsätta hästar för onödigt lidande oavsett i vilken situation, men ingen kräver att man ska klubba ner hästen direkt för att den blir skadad, bara att man tar hand om den på ett bra vis.
Tillägg
Man kan i vart fall inte beskylla dem för att vara (d)juridiskt kunniga, skulle det vara någon skillnad i hur allvarligt det ena eller det andra betraktats hade det förmodligen baserats på att travfolket är professionella och borde veta bättre, inte för att det råkar vara en travhäst,
Mig veterligen hamnar just travhästar (tävlingshästar inom ridsporten också) snabbare hos veterinären om något händer eftersom de oftast är väl försäkrade. Däremot vet jag många som vardagsrider/kör som väntar med att ta sin halta krake till veterinären för att se om det kanske bara är en stukning o.s.v. eftersom att de ofta inte har någon eller dålig försäkring. Sen vet jag att kotledsinflammation och liknande är vanligt bland ridhästar som inte tränas för tävling också. Precis som hovbölder, vrickningar, fång, korsförlamning och dyl. Det gäller både rid- och körhästar. Som både tävlas och inte tävlas. Tro det eller ej, de kan göra sig illa på plant underlag utan någon som helst press eller stress. En ridskolehäst jag red en gång snubblade så illa, när jag red honom på långa tyglar i skritt, att hans knän blev som två bollar (tog länge innan han blev bra efter det). Men det räknas väl inte? Det var ju inte tävling...
Här kan du läsa om just detta
http://www.facebook.com/#!/permalin...148718&id=118764748171798¬if_t=share_reply
Ganska långt ner. Resonamnget går ut på att det är värre om en häst lider i träning och tävling än om den lider hos skogsmulleryttaren. Logiken i det är för mig obegriplig men jag är ju inte så bra på djuretik
Precis och när blir det då djurplågeri? När man börjar tänka tanken på att starta, när man bestämmer sig för det, när man anmält sig eller när man har startat?
Precis och när blir det då djurplågeri? När man börjar tänka tanken på att starta, när man bestämmer sig för det, när man anmält sig eller när man har startat?