Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Vad vill du uppnå genom att tala skit om andra ridinriktningar än den du sällar dig till?
Därför att just den inriktningen förtalat allt annat o gruppen består av dylika medlemmar. Har aldrig hört annat från andra mer än harmlösa skämt. Det är skillnaden. Man kan syssla med det för det är så väldigt mkt bättre för hästen än allt annat!

sen att jag går ner i sandlådan är mest för att förklara hur det kommer sig.

Än har varken travvärldens eller ridsportens gurus förespråkat att du skall inga gudar hava jämte mig.
Hade vi inte travet o dess spel skulle många hästar bli helt utan vård. Man får ta det goda med det onda o göra förbättringar, inte bara försöka rent förbjuda. Fler hästar skulle vara oförsäkrade då premierna skulle gå upp tiofalt.

Att man som kändis har fått fram några topphästar är inte synonymt med att man vet bäst om hästhållning/ hästvård. Det låter även märkligt när kändisen sysslar med travsport som är så avskyvärd enligt DJH.

Slutmålet för DR och liknande organisationer är att vi inte ska ha djurslavar = tamdjur. Jo, det är väldigt mycket förmänskligande av djuren i sådana kretsar. Eftersom de inte kan tänka sig att det skulle vara ett nöje att springa fort med en liten vagn bakom sig utgår de från att inga hästar heller tycker om det utan måste tvingas. Samma gäller då för alla hästtävlingar och i förlängningen hästhållning över huvud taget.

Ja och för mig är det ofattbart att de inte kan se att hästarna OFTAST mår bra av det...

Om det de påstår stämmer så undrar jag hur en gammal "avdankad" travare kan bli så oerhört glad av att se en transport som min hingst brukar bli. Varje gång han ser en transport så blir han helt till sig och börjar springa i hagen, blåsa upp sig och gnägga. Och om han någon gång får följa med så lyser det i ögonen igen. En travbana är det bästa han vet, han blir som ung på nytt...men jag antar att det är för att han hatar det?:angel:

Shaggy: Du är inte öppen med i forum 1 (FB) att du återrapporterar i forum 2 (Buke), och dessutom inte att du i forum 2 baktalar och pratar skit om det som försiggår i forum 1. Barfotadiskussionen var till exempel inte initierad av oss utan av några av dem som diskuterar på sidan. Det kanske hade varit mer respektfullt mot dem att vara tydlig med att du talar bredvid mun på dem i ett annat forum när du ger dig in i diskussionen?

Din lista är för övrigt baserad på din egen subjektiva uppfattning om vad som är fel. Ser du inte det själv? Den är full med subjektiva ord (här fetmarkerade):
Listan kan göras lång, bla:
Försvar av barfotatalibanism.
Extremt ensidig rapportering.
Tvivelaktiga källor som upphöjs till enda sanningen.
<--- vilket för övrigt inte är sant. Vi utger oss aldrig för att sitta på någon "sanning".
Länkning till "feel good" video som är rent livsfarlig för det inblandade djuret.

Detta har vi dessutom aldrig påstått:
Påstående om att inga hästar tycker det är roligt att tävla

Återkom gärna till FB-sidan när du kan lägga dina egna subjektiva känslor åt sidan och diskutera fakta utifrån ett sakligt perspektiv. Vi säger inte att vi sitter på sanningen, vi vill problematisera det som hästsporten anser är "sanningar".

Nu tappar ni ännu mera anseende. Jag har varit in och läst på er sida på FB, och jag blir bara mer skrämd för er organisation då jag går in där. All heder åt Shaggy, vad har hon för någon plikt gentemot er då ni ara snor lösryckta citat från Bukefalos som passar er, som ni säkerligen inte har frågat om ni ens får använda? Ska ni vara seriösa? Inte i mina ögon i alla fall...Kasta inte sten i glashus.

*kl*

Ja..o en annan tanke slår mig. Varför just FB som ställe att diskutera på? Det är ju inte ens ett hästställe. Hur många andra ämnen finns inte 'överallt', varför måste just häst/trav vara på FB? Alla har dessutom inte FB.

Vill man ha en lösning (det är väl trots allt DR som är den drivande i frågan?) måste man ju vara intresserad av att möta motparten..inte slå ifrån sig.

Och en till tanke slog mig. Såg ni att de hoppade in i tråden då det började talas om uppdrag granskning och deras ekonomi, mina konspirationsteorier säger mig att de blev lite nervösa...;)

Ja för att anse sig vara neutral och inte alls anhängare av DR så har astrid_n verkligen mycket ensidiga åsikter. Givetvs får man tycka vad man vill men det är nog dags att byta glasögon eller öppna ögonen, för mer insyltad i DRs "ideologi" går det knappast att bli, de är som gud själv.

Och en till tanke slog mig. Såg ni att de hoppade in i tråden då det började talas om uppdrag granskning och deras ekonomi, mina konspirationsteorier säger mig att de blev lite nervösa...;)

Ja, dom borde vara lite darriga iallafall, vad jag har hört som är i rullning nu.

*KL*

har ar lite allmant intressanta siffror

det finns drygt 360 000 hastar i sverige idag...
en siffra som dok upp gallande aktiva travhastar var runt 11 000 (ar inte saker pa hur manga reggade travisar det finns i dagslaget, ni som ar mer insatta far garna upplysa mig om det!)

det ar alltsa... en forsvinnande liten del utav hastarnas liv de arbetar "starkt" for att andra. Det ar ocksa den liten del utav hastnaringen - men den som drar in bra med skatt till staten. Det ar ocksa en forhallandevis starkt kontrollerad del utav hastnaringen.

Sa forenklat, ar det en liiiiiiiten del av hastarna, en hart kontrollerad del utav hastarna, som ar pa tv och dar -manga- ser hastarna varje vecka som de fokuserar pa. Enkelt att "ge sig pa" for att sa pass mycket inom travet ar transparant. Det ar oppet, informativt, latt att hitta bilder och latt att hitta info. Det finns ocksa valdigt manga offentliga personer inom travet, vilket gor att det blir "sisadar" med PULlagen.

Samma galler de 4 (?) aktiva cirkusarna, det ar ocksa valdigt oppet, manga som ser i varje stad.

De har alltsa valt att fokusera pa de bitar som redan ar i rampljuset, som redan kontrolleras hart.

Varfor fokuserar dom inte pa det som ligger mer i skymundan? Svarare att ta sig an de som faktiskt skyddas helt av PULlagen? Svarare att fa bilder pa sadant som inte oversvammar natet redan?

Varfor forsoker de inte paverka mot alla jakla outbildade barfotatalibaner? De som kor stenhart i en roundpen?

Moral och etik?
Var ar moralen som later de osynliga hastarna lida? Varfor synliggors inte dom?

För att inte prata om alla arbetstillfällen travet ger, och det är VITT till skillnad från de flesta andra hästföretag

Helt arligt ar just de VITA jobben ett omrade dar travet utan tvekan ar ett foredomme!

Travet ar sa mycket mer an hastar framfor en liten vagn som springer i cirklar... Travet ar pa manga satt absolut ett foredomme for resten av hastnaringen, vi har mycket att lara bade gallande publikrelationer, arbetsmoral och halsoundersokningar pa hast! Den otroliga kunskap och medvetenheten manga inom travsporten har ar imponerande.

Vattengymnastik! Regelbundna massagesessioner, stretching, hagvistelser, laserbehandlingar... Sa mycket forebyggande arbete for att se till att hastarna mar sa bra de bara kan..! Tank om vara ridhastar fatt det samma! Heck, tank om vi kunde erbjuda t.ex. ridskolehastarna det samma!

Ja för att anse sig vara neutral och inte alls anhängare av DR så har astrid_n verkligen mycket ensidiga åsikter. Givetvs får man tycka vad man vill men det är nog dags att byta glasögon eller öppna ögonen, för mer insyltad i DRs "ideologi" går det knappast att bli, de är som gud själv.
Precis. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Det är precis DET jag också undrar. En häst som uppenbarligen tävlar och mår bra är det väl bara att låta vara. Men hur är det ute på alla gårdar som det inte finns en massa insyn på? Det är ju där det mest förskräckliga ofta händer! Det om något är ett stort problem...

Det är precis DET jag också undrar. En häst som uppenbarligen tävlar och mår bra är det väl bara att låta vara. Men hur är det ute på alla gårdar som det inte finns en massa insyn på? Det är ju där det mest förskräckliga ofta händer! Det om något är ett stort problem...

DRH tror inte att det är något problem, då de tror att om man inte tävlar finns ingen anledning att pressa hästen, försöka få den (på diverse vid) i någon speciell form osv osv.

Jag har fört långa diskussioner om det, men de är av åsikten att de inte tror det är ett problem. Väldigt bekvämt sätt att slippa ta tag i det..

KL

Ibland blir man mörkrädd. citatet är taget från DRHs FB, diskussionen rör hur snabbt skogsmullars respektive travares skador kommer under behandling och hur allvarliga de är innan åtgärder sätts in.

Djurens Rätts Hästgrupp Enligt djurskyddslagen är det ett brott att utsätta djur för något som helst lidande i samband med tävling och träning. Alltså skulle de skador som travhästar drabbas av betraktas som betydligt allvarligare också i juridisk mening.

Nu tror jag inte jurister över huvudtaget anser att det är ett brott att en häst blir skadad över huvudtaget om inget olagligt har skett i samband med skadan om nu hästen kommer under behandling. Det är liksom svårt att förbjuda en häst att trampa fel eller sträcka sig.

Det är dessutom förbjudet att utsätta hästar för onödigt lidande oavsett i vilken situation, men ingen kräver att man ska klubba ner hästen direkt för att den blir skadad, bara att man tar hand om den på ett bra vis.

Tillägg
Man kan i vart fall inte beskylla dem för att vara (d)juridiskt kunniga, skulle det vara någon skillnad i hur allvarligt det ena eller det andra betraktats hade det förmodligen baserats på att travfolket är professionella och borde veta bättre, inte för att det råkar vara en travhäst,

Senast ändrad:

DRH tror inte att det är något problem, då de tror att om man inte tävlar finns ingen anledning att pressa hästen, försöka få den (på diverse vid) i någon speciell form osv osv.

Jag har fört långa diskussioner om det, men de är av åsikten att de inte tror det är ett problem. Väldigt bekvämt sätt att slippa ta tag i det..

Jag trodde DRH var emot skygglappar, men de gäller kanske inte när de använder dem själva.

Ja och för mig är det ofattbart att de inte kan se att hästarna OFTAST mår bra av det...

Om det de påstår stämmer så undrar jag hur en gammal "avdankad" travare kan bli så oerhört glad av att se en transport som min hingst brukar bli. Varje gång han ser en transport så blir han helt till sig och börjar springa i hagen, blåsa upp sig och gnägga. Och om han någon gång får följa med så lyser det i ögonen igen. En travbana är det bästa han vet, han blir som ung på nytt...men jag antar att det är för att han hatar det?:angel:
En granne till stallet jag jobbade i för många år sen hade en gammal pensionär som gillade att smita ur hagen när han inte körts på ett tag. Han smet ner till travbanan och tog några varv själv bland de andra som träna och tyckte de var skitkul. Han störde inget trots man körde flera utan han travade så lugnt med klungan innan han tog sig en spurt

Vill minnas han var 27 eller 28år och kördes några gånger i veckan. Men när de inte haft tid med de på ett tag så fixade hästen de själv :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat