Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

kl

Med tanke på vad som kommit fram i denna tråden på de sista sidorna så kan jag inte låta bli att småle åt att DRH har använt Bukefalos som källa i en av sina skrivelser.
Och mer av den faktan kommer av spridas av såna som inte sett en häst mer än på TV.

Helt plötsligt är nu Bukefalos citat jämförbara med vetenskap:bow::rofl:
" Plocka gärna text från Djurens rätts material". Vilket skämt!!:rofl:

Ja utan ngn egen erfarenhet, kunskap eller eget tänkande.

Propaganda kallas det för.

DRH har gärna förebilder såsom kändisar istället för kunnigt folk.

Den V politikern som man skyltar med får mig att tänka på en morgonshow i radion i veckan- där en politiker jämnställde praktisk erfarenhet av kroppsarbete under många många år med att han hade verklighetsförankring så tillvida att han hade anhöriga o grannar som har verkliga arbeten o därmed visste hur det var.

Tja vad säger man...
Det här bekräftar mina värderingar om vilka typer av människor som sitter i styrelsen i DRH:cool:

Våra hästar ska bara finnas till för att beundras i hagen- som om det skulle räcka när de inte används till enbart avel. De skulle börja lida av en det ena än det andra för det är NATURLIGT att fortplanta sig o därmed skaffa ett överskott av hästar som kommer att fara illa.

Varför inte avskaffa kastrering o seminering.?
Fy för dessa mä'nniskor som inte har hela bilden framför sig o inte kan tänka längre än näsan räcker, samt klappa sig för bröstet även för sin egen kassa ridning.
Jag är övertygad om att det finns en hel del där att klaga på OM de nu har en häst eller samlar på sig en hel bunt som till slut blir övermäktigt.

KL

Ursäkta min frånvaro. När jag läser de senaste sidorna i diskussionen undrar jag ärligt talat om ni är läskunniga över huvud taget?

Från början var jag osäker, men sättet ni framställer er själva på - bristen på engagemang, kunskap och genuint syfte med diskussionen är faktiskt ganska chockerande och inte direkt till er egen fördel.

Människor som i stället för att göra något själva försöker hitta fel hos andra har jag inte mycket till övers för. Det spelar ingen roll hur fel ni anser att DR har - ni gör hästarna en enorm otjänst och det gör mig fruktansvärt arg. Idag är vi så långt ifrån ett samhälle där alla är veganer att det är närmast sjukt förvriden skräckpropaganda från er sida att ta upp något sådant.

Ni får gärna tycka att DR är radikala - men de behövs som en motvikt i vårt samhälle. Man måste sätta saker och ting i en kontext innan man börjar gorma om att någon är radikal - det fattar alla som har läst historia på grundskolenivå. Ni skulle säkert säga samma sak om de "radikala feministerna" som bidrog till kvinnlig rösträtt, och civil rights - rörelsen i USA om det hade vart idag.

Ett förslag till er är att ni själva gör något för att förbättra travsporten inifrån. Drar igång en organisation eller ett projekt eller på något sätt visar att ni själva är medvetna om de problem som faktiskt finns och vill göra något åt dem. Allt annat kommer få er att framstå som dumma i det här läget.

Och ärligt. Jag sysslar inte med trav, jag är inte medlem i DR och jag tävlar inte. Jag har inget att tjäna och inget att förlora på den här diskussionen och ni får hata på mig så mycket ni vill. Men ni kommer bli illa tvungna att bemöta de här argumenten och ta de här diskussionerna från andra håll än djurrättsrörelsen i framtiden. Och då hoppas jag att ni är bättre rustade och kan tala för er sak på ett vettigt sätt för annars är det bara, bara ni som drabbas. Just sayin. Ni behöver inte ens tro på det här, mig spelar det faktiskt ingen roll. Jag beklagar, och hoppas att ni inser detta innan det är för sent.

Om ni helt ärligt hade varit ute efter att göra livet bättre för hästarna i det här landet så hade ni bemött DR på ett schysst sätt. Det finns problem både med hästhållningen de förespråkar på sina håll, och hästhållningen ni förespråkar på sina håll - som gjort för intressanta diskussioner och samarbete i stället för att bara kasta skit. Nu verkar det tyvärr inte vara det ni är ute efter och därför kommer jag inte att slösa en sekund ytterligare av mitt liv på att diskutera med er.

"Never argue with an idiot. Cause he will drag you down to his level and there, he will beat you with experience."

Tack för mig!

Senast ändrad:

Det verkar finnas ett ganska stort glapp mellan vad som skrivs och vad du läser, hur verkligheten ser ut och hur du uppfattar den...

Du kan inte bara tillskriva människor åsikter de aldrig uttalat eller delat, det blir faktiskt ganska konstigt.

Ja man kommer långt genom att kalla alla antagonister för idioter.

Antingen är du med oss eller emot oss- inget däremellan o ingen ödmjukhet inför att det saknas en hel massa kunskap.

Man går in i försvar sedan länge att tävling är av ondo- försvarar sin egen brist på tävlingsnerver o kunskap med ett mantra som sedan blir till till ngt gudomligt.

Det kommer från Bent o Co. Han som är utbildad i tyskland med mediokert resultat, men fann en egen nisch där han kunde bli dyrkad av tusentals där lärjungarna inte kunde skilja på det verkligt bra. Det mediokra blev ett vackert skådespel i vissas ögon.

Det går lätt att avläsa vilken typ av personer som kan bli fanatiska. de som har frihetsdressyr- typ Nezrosov som ideal. Man ser inte att den franska dressyrryttaren som rider bettlöst kommit dig först via bett- för att man saknar känslan. NH o o AR- hela kittet. De som har köpt hela grönavågenrörelsen med hull o hår i vill vara bättre än alla andra. När det inte går ngn annan väg....

Senast ändrad:

Jag har följt tråden, debatten och kan lugnt utan att blinka tala om för dig att båda parter dividerar emellanåt på ett vanvettig lekskolenivå. FAKTA är vad vi kan hitta i vetenskap och vetenskap är bara vetenskap tills forskningen säger nåt annat. Du tjänar inget på att slå dig för bröstet och agera ut som om du vore en martyr, för det är du inte.

Att rabiat rikta in sig på en sport som de facto bidrar med en oerhört massa pengar till just forskning är att slå blindslag i luften. Därmed inte sagt att man ska tolerera dumheter men det ska jobbas bort på alla plan, i alla grenar!

"Never argue with an idiot. Cause he will drag you down to his level and there, he will beat you with experience."
:angel:

Så du tycker att en bra motvikt till de problem vi har i dagens samhälle är att ta till skräckpropaganda och att överdriva problemen kraftigt? Det tycker inte jag. Du kan inte se problematiken i det drh skriver här? Problemen med att de anser att vi inte ska föra djuretiska diskussioner här och att de anser att man inte får diksutera på mer än ett ställe. De inlägg som skrivits här av dem där de mer eller mindre förespråkar en diktatur?
Passusen angående veganism är lite av ett stickspår i den här diskussionen som kommer sig av att dr anser att vi alla ska bli veganer. Jag ser det som viktigt att tala om den aspekten och vad den leder till då det är en viktig del av vad dr försöker uppnå. Hur många av de som stöder dr är egentligen intresserade av att våra husdjur och nyttodjur ska dö ut?
Den sista raden tänker jag inte ens kommentera mer än säga att jag läste den och inte fick större förtroende för din kunskap eller din öppenhet att se saker från fler håll.

Vad vill du uppnå genom att tala skit om andra ridinriktningar än den du sällar dig till?

astrid, har du något emot att man granskar DR och säkerställer att det går till som det ska i där? Eller är du så säker på att de har rätt och hanterar sin propaganda och sina medel på ett etiskt vis att de står över alla behov av granskning?

Måste bara kommentera att DR skulle vara oseriösa för att de knyter kändisar till sig. Där är ju travsporten SJU RESOR VÄRRE!!

Filip och Fredrik, bröderna Schulman, Charlotte Perelli, Alexander Bard... Ja jisses... Det är ju en verkligt hästkunnig och seriös skara! :rofl:

Jag tycker det är en viss skillnad på att en kändis äger en travhäst som denna låter en tränare ta hand om och att dr sluter en kändis till sig som kanske inte har någon kunskap alls om det denna propagerar för.

Shaggy: Du är inte öppen med i forum 1 (FB) att du återrapporterar i forum 2 (Buke), och dessutom inte att du i forum 2 baktalar och pratar skit om det som försiggår i forum 1. Barfotadiskussionen var till exempel inte initierad av oss utan av några av dem som diskuterar på sidan. Det kanske hade varit mer respektfullt mot dem att vara tydlig med att du talar bredvid mun på dem i ett annat forum när du ger dig in i diskussionen?

det här gjorde min dag (har inte vart här på 24 timmar typ) :rofl::rofl::rofl:

Som sagt SANDLÅDA...

ps poppade aldrig popcorn men godispåse breve funkade lika bra ;)
ps 2 jag vet numera om att jag måste berätta för folk att pratar jag med någon kan det den säger komma att användas i andra sammanhang BAKOM DENNES RYGG... Som tur va var min pappa redan införstådd i detta men ska se till så alla i min omgivning är införstådda i det !! ds

Ett förslag till er är att ni själva gör något för att förbättra travsporten inifrån. Drar igång en organisation eller ett projekt eller på något sätt visar att ni själva är medvetna om de problem som faktiskt finns och vill göra något åt dem. Allt annat kommer få er att framstå som dumma i det här läget.

Vilka är "ni själva"?

Och varför i hela fridens namn skulle "vi" dra igång ett projekt som visar att "vi" är medvetna om att det finns problem? Och vadå "vill göra något åt det" - många Bukeanvändare gör faktiskt något, men i mindre skala och inom organisationerna som redan finns. Inte så spektakulärt som att bränna grisbilar men betydligt mer framgångsrikt i längden.

DR har en utopi för hur samhället borde vara men ingen rimlig ide hur vi ska komma dit. Visa otäcka bilder och skrika "FÖRJUD!!!" är lätt, men visa på alternativ är svårare. Någon som har en aning om hur DR tänkt sig att ett förbud av travtävlingar skulle gå till, rent praktiskt?

11060-30010.jpg

Senast ändrad:

Jag har aldrig skrivit att all tävling med häst är av ondo. Jag finner inget intresse i att tävla. Andra får jättegärna göra det. Förstår inte vart du vill komma? Du pratar mer illa och generaliserar värre kring andra inriktningar än din egen än vad jag har hört NÅGON "frälst fanatiker" som tagit avstånd från tävling göra. Trist. Varför känner du dig alltid tvungen att dra in NH och AR?

KL
Varken jag eller DR vill förbjuda alla tävlingar. Kan ni inte, snälla rara, bara utgå ifrån detta i den fortsatta diskussionen och sluta tillskriva andra människor åsikter de inte har för att sedan smutskasta dem för dessa? Det är ett otroligt konstigt sätt att argumentera på.

Nu ska jag hålla mig borta, hoppas popcornen smakar ;)

DR uttrycker gång på gång att de vill förbjuda tävling, jag antar att du vet bättre än dem vad de vill eller?

...ja, det behovs folk som patalar felaktigheter.

Absolut.

Jag ar inte den jag ar och gor det jag gor for att jag -inte bryr mig-. Jag tar mig inte an problemdjur for att jag -inte- bryr mig, jag visiterar och kanner igenom andras hastar, nar de later mig, om jag ser smartindikationer. Vi tar oss an djur som behover nya hem akut med aggressions problem. Det gor vi inte for att vi inte bryr oss.

Jag alskar travare som ras, manga av mina "tidiga" karlekar var travare. Forsta hingsten jag nagonsin red var en travarhingst. De ar underbara hastar.

Det ar darfor jag argumenterar. For jag bryr mig.

Du och Lollo utgar ifran att vi har inte gor nagot for att hjalpa hastar, att vi inte gor nagot for att utbilda folk och komma till ratta med problemen. Det ar ett felaktigt atagande. Det ar flera i den har traden som ar mycket aktiva gallande djurens val och ve, och som pa en -daglig- basis gor -verklig- skillnad for djuren. Vilket, inte ens i den vackraste av varldar, ar nagot en pamflett kan gora.

Astrid, dom garna - men ga sjalv forst och kop loss burhons sa de far leva sina sista ar som frigaende pa en liten bondgard, ta dig an en aggressiv hund som behover omplaceras och rehabbas, och kop en traumatiserad slakthast och rehabba den. Gor det, sa kan du och jag darefter diskutera skillnaderna mellan att dela ut propagande vs att aktivt forbattra och via det informera.

Måste bara kommentera att DR skulle vara oseriösa för att de knyter kändisar till sig. Där är ju travsporten SJU RESOR VÄRRE!!

Filip och Fredrik, bröderna Schulman, Charlotte Perelli, Alexander Bard... Ja jisses... Det är ju en verkligt hästkunnig och seriös skara! :rofl:

Mig veterligen är Alexander Bard mycket hästintresserad och kunnig om travavel? Är det kanske honom som person du stör dig på...?

Mig veterligen är Alexander Bard mycket hästintresserad och kunnig om travavel?

Håller med, har man fött upp sex miljonärer med Tsar d'Inverne som kronjuvel med 8 miljoner kronor insprunget kan jag inte säga att han är okunnig. :grin:

Dock så har ju Alexander Bard också uttryckt sitt ogillande angående hur otroligt amatörmässigt och faktamässigt illa DR valt att framställa travsporten. När det kommer till travsport skulle jag nog tro att han har betydligt bättre kunskap än DR har. :angel:

Såvitt jag vet framhålls kändisarna som delägare i travhästar för att locka "vanliga människor" att också bli delägare.

Anatema för DR eftersom det betyder mer pengar i sporten och fler hästar som kommer till start.

Såvitt jag vet framhålls kändisarna som delägare i travhästar för att locka "vanliga människor" att också bli delägare.

Anatema för DR eftersom det betyder mer pengar i sporten och fler hästar som kommer till start.

Nåja det finns ju väldigt många kändisar som är hästägare. Man kan ju vara känd och intresserad oxå och dessa framhålls väl oxå på grund av att de just är kända och därför blir deras hästar lite mer "intressanta".

efter att ha följt DRH under x antal månader så kan jag tycka att dom drar en stor skam över sig själva, sitta och lägga ut bilder på människor öppet med negativa rubriker, och njuter åt när mobben (några få hangarounds) skriver diverse fula nedvärderande saker om dessa människor samtidigt som dom själva sitter och döljer sig bakom en datorskärm och hävdar att deras anonymitet.
dubbelmoral är någonting jag har jävligt svårt för!

vad jag fått höra lade dom även ut en bild på ett barn från blommerödsutställningen, med rubriken om att arabfolket lär barnen att skrämma djuren.???? jag trodde att barn var fredade, men tydligen inte på DRH.

och utan att vara psykoterapeut tror jag att jag utan problem kan diagnostisera människorna bakom DRH med Hybris, som tagit patent på sig själva om att deras synsätt är det enda riktiga. inte riktigt va..

och all denna smutskastning av travet. jag kan lätt, utan att tänka räkna upp ett flertal personer med x antal hästar i sin ägo som är halvhjärtat behandlade med undermåliga hagar och en en hälsa värd att diskutera.

DÄR!!! har vi hjärtefrågorna, hästarna som inte syns, som inte hörs och där ingen kan få inblick i hur hästarna hanteras och har det, där borde dom lägga krut. travhästarna som far illa är nog en pittfis i rymden om man jämför med dom hästarna.

nej, drh, om ni läser det här.
välkommen ut ur eran lilla MY little ponny värld.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30