Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är helt klart en tvivlare. Mundelarna på en fästing är mycket kortare än dom på bilden, och sitter ihop. På bilden sitter mundelarna eller antennerna helt klart isär, och är i jämförelse med benen ganska långa.
Benen på en fästing är ledade på ganska många ställen, medan djuret på bilden verkar ha en max tre ledade ställen. På en fästing sitter det bakre benparet långt bak på bakkroppen, medan det sista benparet på bilden verkar sitta på en avgränsad "framkropp". Dessutom överrensstämmer inte färgen på den främre delen av kroppen.
Till TS, tog du fler bilder?
Fast älgflugor ser ju inte ut så där. Kolla länken som en la in.
Sen tycker jag det låter på TS som djuret satt fast på huvudet, det gör inte älgflugor.
Min sista gissning för kvällen är en spindel ur familjen Thomasidae, kanske släktet Xysticus. Jag känner visserligen två entomologer, men spindlar räknas ju inte in under insekter...
Den satt inte fast med huvudet utan satt på hundens huvud.
De där är hopplösa att få bort, de klamrar sig fast något otroligt.
Hårda och platta är de.
Lite bonusinfo för intreserade "tvivlare":
Älgflugor är insekter och har 6 ben.
Fästingar är spindeldjur (arachnoider) och har 8 ben (+ käkar som kan se ut som "extra ben")
)
Även vanliga spindlar har åtta ben...
/fortfarande tvivlare till fästingteorin.
Att fästingar hör till klassen arachnidae verkar jag ju redan känna till, så det påpekandet kändes lite överflödigt.