Ditt val 2018

Vilket parti ska du rösta på 2018

• Vänsterpartiet (V)

Röster: 34 19,7%
  • Socialdemokraterna (S)

Röster: 14 8,1%
  • Miljöpartiet (MP)

Röster: 5 2,9%
  • Centerpartiet (C)

Röster: 38 22,0%
  • Moderaterna (M)

Röster: 22 12,7%
  • Liberalerna (L)

Röster: 5 2,9%
  • Kristdemokraterna (KD)

Röster: 2 1,2%
  • Sverigedemokraterna (SD)

Röster: 11 6,4%
  • Vet ej

Röster: 30 17,3%
  • Övrigt

Röster: 12 6,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    173
  • Omröstning stängd .
I slutändan förlorar man mer på att snåla ner skatten, eftersom övriga delar då får bekostas ur egen ficka. Tex bygga stängsel, betala vaktbolag, betala dyr privatvård, betala dyr skola osv.
Jag vill inte sänka skatten men jag tycker att den måste effektiviseras. Vi betalar så sjukt hög skatt, det är helt orimligt att vissa saker i Sverige är så jävla kassa med tanke på skattetrycket.

Jag börjar bli lite less på att antingen ska man vara för en höjning eller en sänkning. Jag är för att vi ska se över hur pengarna spenderas, hur myndigheter fungerar etc etc för att krama ur mer ur de kronor vi betalar.

Så varför ska vi då arbeta mer? Anledningen är för att vi är programmerade för att konsumera.
Jag kanske är trött just nu men jag menar alltså att vi ska arbeta för att försörja oss. För att om man tidigare arbetade från 20 års ålder tills man var 65 (säger vi) så arbetar nog de flesta idag snarare från 28-30. Vilket gör att man genererar mindre till sin pension.

Eller hur tänker du att vi ska pröjsa för folk som arbetar färre år men lever längre?

Jag kanske är trött just nu men jag menar alltså att vi ska arbeta för att försörja oss. För att om man tidigare arbetade från 20 års ålder tills man var 65 (säger vi) så arbetar nog de flesta idag snarare från 28-30. Vilket gör att man genererar mindre till sin pension.

Eller hur tänker du att vi ska pröjsa för folk som arbetar färre år men lever längre?
Vi är ju fler som arbetar nu, dessutom är en större del arbetskraftsinvandrare som vi fått gratis utbildade, Jag anser att vi kan fortsätta arbeta till 65, men kanske då gå ner till 6 timmars arbetsdag och förhoppningsvis höja produktiviteten, finns ingen anledning att höja åldern till 75 eftersom vi redan tack vare teknik har lyckats spara in enorma summor på att effektivisera arbeten somt tidigare krävde 20 pers för att utföra.

Jag vill inte sänka skatten men jag tycker att den måste effektiviseras. Vi betalar så sjukt hög skatt, det är helt orimligt att vissa saker i Sverige är så jävla kassa med tanke på skattetrycket.

Jag börjar bli lite less på att antingen ska man vara för en höjning eller en sänkning. Jag är för att vi ska se över hur pengarna spenderas, hur myndigheter fungerar etc etc för att krama ur mer ur de kronor vi betalar.
Där håller jag med dig, det är väldigt farligt med politiker som slösar med våra pengar, eftersom det skapar en stark ovilja att betala skatt.

Fast jag tänker att det är rätt rimligt att vi ska jobba längre? Vi kommer mycket senare ut i arbetslivet nu och vi lever längre. Nåt måste ju grejas till då liksom.

Och förresten vems förslag är det att man tvunget ska jobba till 75? Har helt missat att det kommit ett sådant.

Finns inget sånt förslag.

Det fungerar enormt bra i äldrevården, sjukvården och skolan. På de allra flesta ställen. Hela verksamhetsområden har utvecklats positivt med privata aktörer som draglok.

Sedan finns det brister i genomförandet och också enskilda aktörer som inte alls är bra. Både kommunala, statliga och privata.

Det är svårt att förstå hur det är bättre att miljoner läcker i ineffektiva kommunala verksamheter än att miljoner hamnar i privata effektiva fickor. Det är samma skattepengar vi pratar om liksom. Lika illa.

Det fungerar enormt bra i äldrevården, sjukvården och skolan. På de allra flesta ställen. Hela verksamhetsområden har utvecklats positivt med privata aktörer som draglok.

Sedan finns det brister i genomförandet och också enskilda aktörer som inte alls är bra. Både kommunala, statliga och privata.

Det är svårt att förstå hur det är bättre att miljoner läcker i ineffektiva kommunala verksamheter än att miljoner hamnar i privata effektiva fickor. Det är samma skattepengar vi pratar om liksom. Lika illa.
Oj, om du tycker att ett ras i PISA från toppen till botten är bra, ja då har vi helt klart olika uppfattning.
Varken skolresultaten, äldrevården, polisen, järnvägen eller posten har blivit speciellt mycket bättre, snarare katastrofala, efter alliansens avreglering. Och än idag ser vi följderna.

Skattebetalarna håller bäst koll på sina skattepengar, dvs genom att själva äga offentliga verksamheter tillsammans.

Oj, om du tycker att ett ras i PISA från toppen till botten är bra, ja då har vi helt klart olika uppfattning.
Varken skolresultaten, äldrevården, polisen, järnvägen eller posten har blivit speciellt mycket bättre, snarare katastrofala, efter alliansens avreglering. Och än idag ser vi följderna.

Skattebetalarna håller bäst koll på sina skattepengar, dvs genom att själva äga offentliga verksamheter tillsammans.

Nja, det stora hundhuvudet får nog Göran Persson och Socialdemokraterna bära att kommunalisera skolan var en fullständigt huvudlös idé. Det reducerade Skolverket till en papperstiger som endast kunde utfärda "direktiv" men inte hade huvudmannansvaret. Det resulterade i att kommunerna tog glädjeskutt när man då kunde skära lite här o skära lite där nu när ansvaret för skolan och kommunens totala budget låg under deras domvärjo. Alliansen ställdes inför ett "fait accompli" där och det enda som återstod var att bredda möjligheterna att själva välja utbildning/skola.

Skattebetalarna har noll koll på var våra pengar tar vägen f. ö. I och med att tjänstemannansvaret försvann så kan politiker på vilken post som helst fatta vilka beslut som helst utan att riskera påföljd. (se migrationsverkets plötsligt ökade effektivitet i samband med att PUT blev TUT, konstigt att den effektiviteten avtog omedelbart. )

Nja, det stora hundhuvudet får nog Göran Persson och Socialdemokraterna bära att kommunalisera skolan var en fullständigt huvudlös idé. Det reducerade Skolverket till en papperstiger som endast kunde utfärda "direktiv" men inte hade huvudmannansvaret. Det resulterade i att kommunerna tog glädjeskutt när man då kunde skära lite här o skära lite där nu när ansvaret för skolan och kommunens totala budget låg under deras domvärjo. Alliansen ställdes inför ett "fait accompli" där och det enda som återstod var att bredda möjligheterna att själva välja utbildning/skola.

Skattebetalarna har noll koll på var våra pengar tar vägen f. ö. I och med att tjänstemannansvaret försvann så kan politiker på vilken post som helst fatta vilka beslut som helst utan att riskera påföljd. (se migrationsverkets plötsligt ökade effektivitet i samband med att PUT blev TUT, konstigt att den effektiviteten avtog omedelbart. )
Ja, tyvärr har Göran spelat bort ganska mycket han med, en slug jävel.
Du har en poäng i det du skriver.

Nej, det läcker som ett såll. När det inte finns egenintresse av verksamheten skenar kostnaderna utan att nytta tillförs. Det är pinsamt hur dåligt kommunal styrning fungerar på många verksamheter.

Tjänstemannaansvaret måste återinföras för att få någon styrning på verksamheten. Inte som nu när dimridåer om vem som tagit vad beslut försvinner i statlig/kommunal verksamhet och att hitta någon ansvarig är omöjligt.

Här har vi veckans affär, som nästan inte en människa blivit upprörd över
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lott-for-skattepengar--misstankt-i-korruption

(S)märkt "liten gubbe" som i.o.m att han avgick slapp "hängas ut" i media. Nu tog ju Kalla Fakta upp detta men annars hade han försvunnit in i dimman, oanträffbar med x antal miljoner han tillskansat sig.
Ps. Det kan fortfarande hända, alla inblandade är fullt upptagna med att klia varandras ryggar. Ds.

Här har vi veckans affär, som nästan inte en människa blivit upprörd över
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lott-for-skattepengar--misstankt-i-korruption

(S)märkt "liten gubbe" som i.o.m att han avgick slapp "hängas ut" i media. Nu tog ju Kalla Fakta upp detta men annars hade han försvunnit in i dimman, oanträffbar med x antal miljoner han tillskansat sig.
Ps. Det kan fortfarande hända, alla inblandade är fullt upptagna med att klia varandras ryggar. Ds.
Jag tror att vi vet väldigt, väldigt lite om liknande saker. Hade det inte varit för media och "angivare" så hade vi aldrig fått reda på hälften av allt som sker bakom stängda dörrar. Mycket fiffel och spel bakom våra ryggar, men vi ska vara glada för att vi bor i ett utav världens minst korrupta länder.

Däremot är jag öppen får hårdare granskning och straff för politiker som missbrukar sina förtroendeuppdrag.

Tjänstemannaansvaret måste återinföras för att få någon styrning på verksamheten. Inte som nu när dimridåer om vem som tagit vad beslut försvinner i statlig/kommunal verksamhet och att hitta någon ansvarig är omöjligt.
Sjukt att det togs bort! :mad: Varför i hela friden gjorde man det? Förmodligen för att slippa ta ansvar.

Sjukt att det togs bort! :mad: Varför i hela friden gjorde man det? Förmodligen för att slippa ta ansvar.

Palmes idé. Kollegorna inom "rörelsen" behövde friare tyglar och köttgrytorna hägrar för var och en som lyckats få in en fot i riksdagen. (se bara på Kaplans 157.000 i månaden trots att han fick kicken) Inget annat parti har vågat röra vid något "den helige Olof" bestämt.

Fast jag måste nog hånle med ett brett flin när jag ser hur många som lämnat det sjunkande skeppet MP.
Här på buke verkar MP röstarna från valet -14 ha försvunnit som rö för vinden. (visst, det är såklart bara "fake news" och det var så få som röstade här då, yada yada)
Då röstade buke på MP med 33.6%. Var tog ni vägen? :eek:
Gudrun fick 21.8% av bukefalisterna. :p

Nu verkar det kvinnliga patriarkatet föredra Jonas, då röstade bara 8% på V.

Fortsätter....
För mig är ideologi viktigt. Just därför skulle jag aldrig kunna rösta på olika partier i de olika valen.

Det är ju samma parti - oavsett om representanterna sitter i lokala, regionala eller nationella parlament. Det är ju itne så att kommunpolitiker inte är intresserade av rikspolitik eller att riksdagsledamöter inte intresserar sig för var nya dagiset ska byggas.

Mina grundvärderingar är de samma oavsett vilka politiska frågor jag diskuterar med kollegor eller kompisar.

Fast ändå samarbetar väl en del partier med SD i kommun och landsting, trots att de inte gör det i riksdagen? Jag vill väl helst rösta efter ideologi, men när jag tycker ett annat parti gör bättre saker i kommunen så röstar jag på det.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 503
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka