Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konstigt, jag måste läst en helt annan tråd än den här för jag har inte sett någon hävda att man inte får diskutera och kritisera en DV?Jag startade ju tråden, och självklart kommer åsikter som är både för och emot. Och självklart finns det jätteduktiga distriktare, som jag ju också skrev i startinlägget.
Men visst måste man få diskutera den här saken?! Blir lite förvånad när det kommer åsikter om att man inte ska diskutera en yrkesgrupp- varför skulle man inte göra det? Vi som anlitar veterinärer är ju helt beroende av deras yrkesskicklighet, och vi betalar en massa pengar för att anlita dem. Helt i sin ordning om man vet att man får en kunnig bedömning, inte i sin ordning när man inser att man hade gjort ett bättre jobb själv...
Den mänskliga faktorn finns alltid med i spelet. Men det ska inte behöva vara så att hästägare tycker att det inte är någon idé att ta ut distriktarna, eftersom det blir vaga bedömningar, dålig hantering och kostar massor. Då kan man ju börja ifrågasätta om det hela hade behövt ses över på något sätt.
Om humanvården inte funkar bra ifrågasätter man den, eller hur? Självklart måste man få ifrågasätta även djurvården och de som utövar den.
Jag hör ganska ofta hästägare säga att det inte är lönt att ta ut distriktarna, mer än om det handlar om ett mycket akut läge där smärtlindring eller avlivning måste till snabbt.
Tror snarare det är att det ställs jäkligt höga "krav" för att veterinärerna ska anses ha brustit? Dvs det krävs riktigt rejäla missar och taffel för de ska fällas. Det räcker oftast inte med att det blev fel, det ska ha varit enormt försumligt.
OM den vet jag anmälde hade undersökt men missar pyon tror jag inte han blivit fälld. Utan det var att han "allvarligt brustit i sin yrkesutövning" just genom att underlåta att undersöka en hund som faktiskt hade symptom på att vara ganska sjuk. Han tog inga blodprov, gjorde inget ultraljud, remitterade inte, ingenting. Utan han skickade hem hunden att avvakta en vecka, en medelålders tik med alla symptom på pyo utom ett. Sa dessutom att det INTE var pyo (pappa var orolig för det). Vidhöll att avvakta trots att pappa ringde igen samma kväll att den var sämre - får då beskedet att avvakta över helgen. Efter helgen ringer igen, får inte heller då komma in eller råd om att ringa ngn annanstans. Men om han behandlat, oavsett hur, och missat pyo - då tror jag inte han fällts faktiskt..
Att man inte ska få kritisera en yrkesgrupp är ju bara befängt.
Du gillade ju vad @Ridinglady skrev i #43. Så vad är skillnaden?Jag tycker inte att man ska kritisera en hel yrkesgrupp.
Jag tycker att man självklart får kritisera en individuell veterinär, läkare, advokat, lärare, hovslagare eller vad du vill.
Men att få en dålig erfarenhet och därifrån "såga" en hel yrkesgrupp är fult och dålig stil.
Det är ungefär som att säga att alla som heter Karin är dumma för att man träffat på en Karin som beter sig illa.
I en annan tråd diskuteras hovslagare, vari ligger skillnaden? Båda yrkesgrupperna har hand om våra hästars väl och ve. Mycket viktigt. Klart att det måste diskuteras och stötas och blötas!
Senaste, dygnsfärska exemplet: Ung distriktare som kallas ut akut till fånghäst, ett stort maffigt engelskt fullblod på 165 cm. Hästägaren får receptet i handen, där det står dosering till 450 kg. Ägaren påpekar då att hästen väger mer än så. Veterinären vidhåller att 450 kg är rätt. Ägaren hämtar ett gammalt recept hon sparat från en klinikveterinär, där dosen för hästen beräknats på 600 kg. Veterinären ger med sig med orden "har inte lärt mig bedöma vikt rätt ännu".
Självklart kan man inte sådant per atuomation, så snart man är utsläppt från veterinärhögskolan, men borde inte dessa nykläckta veterinärer få tillbringa sina första år med mindre ansvar och lättare uppgifter, som AT-läkare inom humanvården?
Vet inte hur det funkar inom djurvården, men jag vet att inom humanvården finns alltid erfarna överläkare som backup för de mer oerfarna.
Det är just sånt här som blir så fel. En "ung distriktsveterinär" hade säkerligen gjort samma fel om den hade varit "ung veterinär på hästklinik". Det är ju inte för att h*n är distriktsveterinär just som missbedömningen uppstod utan för att h*n var oerfaren och hade svårt att bedöma vikt och inte ville visa att h*n var osäker.I en annan tråd diskuteras hovslagare, vari ligger skillnaden? Båda yrkesgrupperna har hand om våra hästars väl och ve. Mycket viktigt. Klart att det måste diskuteras och stötas och blötas!
Senaste, dygnsfärska exemplet: Ung distriktare som kallas ut akut till fånghäst, ett stort maffigt engelskt fullblod på 165 cm. Hästägaren får receptet i handen, där det står dosering till 450 kg. Ägaren påpekar då att hästen väger mer än så. Veterinären vidhåller att 450 kg är rätt. Ägaren hämtar ett gammalt recept hon sparat från en klinikveterinär, där dosen för hästen beräknats på 600 kg. Veterinären ger med sig med orden "har inte lärt mig bedöma vikt rätt ännu".
Självklart kan man inte sådant per atuomation, så snart man är utsläppt från veterinärhögskolan, men borde inte dessa nykläckta veterinärer få tillbringa sina första år med mindre ansvar och lättare uppgifter, som AT-läkare inom humanvården?
Vet inte hur det funkar inom djurvården, men jag vet att inom humanvården finns alltid erfarna överläkare som backup för de mer oerfarna.
Sedan (lite OT kanske) verkar det ibland som om det inte är riktigt "fint" att ha distriktsveterinärerna som standardveterinär. Jag kan få den känslan ibland både här på Buke och i verkliga livet.Självklart. Men det finns ändå uppenbara skillnader mellan klinik och distriktare. Naturligtvis för att en distriktare, liksom en distriktsläkare, måste vara kunnig inom massor av områden. Alltså är det faktiskt en svårare uppgift att vara distriktsveterinär.
Just därför borde detta hanteras på annorlunda sätt.
För något år sedan tog jag mitt sto till en klinik för ultaljud (dräktighetskoll). En ny veterinär var på plats. Redan när jag ringde och bokade tid fick jag veta att den veterinären inte var så erfaren inom just det området. Möjligheten fanns att åka till en klinik längre bort och få träffa en erfaren veterinär.
Jag valde hemmakliniken, allt gick bra men tog ganska lång tid. Eftersom stoet var erfaret med en lugn mentalitet var det ok. Det hade det nog inte varit med ett ungsto, däremot. Men här hade jag ju mitt eget val.
Man har inte möjlighet att välja när man ringer akut, då får man ta den veterinär som finns tillgänglig. Naturligtvis är det så. Men kanske borde man få veta redan från början att man har med en nyutexaminerad veterinär att göra?
Sedan (lite OT kanske) verkar det ibland som om det inte är riktigt "fint" att ha distriktsveterinärerna som standardveterinär. Jag kan få den känslan ibland både här på Buke och i verkliga livet.
Jag har haft andra veterinärer (privatpraktiserande) hos mig också förstås. "Gamla" erfarna med massor av goda vitsord i bagaget men som inte har lagt ner särskilt mycket energi för att hitta felet (man kan ju ta sig tiden att titta på en häst i rörelse om ägaren säger att den är halt t ex. ) och någon gång har jag fått smärtstillande utskrivet utan att veterinären har sett hästen. Båda veterinärerna är mycket erfarna och normalt mycket skickliga (har även sett deras jobb när de engagerat sig) och har även lång erfarenhet från arbete på hästklinik/sjukhus. Man tappar liksom förtroendet när veterinären inte hanterar saker och ting som de ska/bör.
Trots det kan jag ibland känna att man rynkar lite på näsan när jag säger vilken veterinär jag använder mig av, som om det vore finare att ha privatpraktiserande veterinär eller hästklinik och att man inte "tycker hästen är värd bättre" om man anlitar distriktarna som första val.
Nu bryr jag mig inte så mycket om vad folk tycker (är tillräckligt stor för att veta när man ska bry sig och inte), men i alla fall...