Spin off från en annan tråd som handlar om en av distriktsveterinär felbehandlad häst.
Jag har varit med om flera incidenter med mina hästar där distriktsveterinärer antingen har gjort bedömningar som visat sig vara felaktiga eller ställt diagnos som visat sig stämma men gjort ett dåligt och taffligt jobb på plats.
Har mina vanliga hästveterinärer att jämföra med, och ser vilken skillnad det är...
Ska också sägas att det finns jättebra distriktare, med mycket erfarenhet i bagaget, men alltför ofta träffar man på unga veterinärer utan någon vidare erfarenhet och med mycket prestige. "Har gått lång utbildning och kan detta"....
Inser givetvis att man inte går ut från veterinärhögskolan med tonvis med erfarenhet i bagaget, och det tar tid att skaffa sig den, men hur mycket (lite!) kan man egentligen kräva av dem? Det handlar ofta om mycket pengar för hästägaren och om lidande för hästen....
Tankar om detta?
Jag drar mig numera för att tillkalla dem, även om man måste ibland när det gäller sena kvällar, helger och hästar som inte kan transporteras av någon anledning.
"Min" Distriktare kom ut till min dåvarande häst pga svullnad i ben som jag misstänkte var lymfangit då hästen hade haft mugg. Det kvarstod en liten svullnad som inte ville ge med sig. Distrikten bekräftade lyftangit och att jag bara skulle ge medicinen han skrev ut etc. Dock gick det där inte ner på några dagar så vi åkte till klinik där dom hittade massa frakturer i benet, därav svullnaden och hästen togs bort. Visst kan man missbedömma men distrikten var bombsäker.