Petruska
Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.
Men många som har någon npf är ju inte alls märkbart funktionshindrade på något liknande sätt. I de fallen gör det iaf för mig ingen skillnad att "inte orka/kunna" och att "inte orka/kunna pga diagnos".
Mitt problem här, i den mån jag har ett, handlar nog om att normaliteten verkar bli väldigt trång när allt som är det minsta "onormalt" eller lite eget måste förklaras i termer av diagnoser.
Alltså, i fall då tex barn inte lär sig prata föträn flera år efter sina jämnåriga och liknande, då måste man ju reda ut varför och förhålla sig till det på olika sätt.Ja, att det skulle vara pga autismspektrum säger hem aldrig, och av förklarliga skäl inte jag heller.
Men rak kommunikation tror jag är nyckeln. Jag tar ju inte illa upp om du avbokar en träff pga trött/sjuk/inte sugen, men dyker du upp och det märks att du hellre legat hemma undrar jag varför du inte säger det innan, så ses vi när det passar.
Många i tråden uttrycker oro för att säga nej osv, jag tror ine man behöver oroa sig så mycket. Hellre vara tydligt med att man inte orkar/vill än dra sig undan eller tvinga sig.
Jag tror det underlättar att veta om diagnos om den påverkar mycket, annars är det ju känslan man pratar om eller som i vårt fall: gapflabbar åt hur olika vi ibland läser situationer.
Men många som har någon npf är ju inte alls märkbart funktionshindrade på något liknande sätt. I de fallen gör det iaf för mig ingen skillnad att "inte orka/kunna" och att "inte orka/kunna pga diagnos".
Mitt problem här, i den mån jag har ett, handlar nog om att normaliteten verkar bli väldigt trång när allt som är det minsta "onormalt" eller lite eget måste förklaras i termer av diagnoser.