Diplomering/utbildning hos equiterapeut?

S

sanwan

Finns det någon slags "kvalitetsmärkning" för equiterapeuter och liknande behandlare?
Någon viss utbildning, diplomering, intyg som man som ev. blivande kund kan efterfråga?

Det är diplomering för Hästfysioterapeuter och förmodligen också för Equiterapeuter och Equiatriker. Equiterapeuterna får ju dessutom betyg i ämnena de läser. Jag tycker att det hör till att kolla upp vilken utbildning terapeuter har innan de får titta på ens häst. Gäller även hovslagare, tandläkare mfl. Det bästa är om någon annan rekommenderat personen i fråga.

En Hästfysioterapeut har en 2-årig utbildning på Naturmedicinskt Hälsocenter. Lärare var legitimerad veterinär, läkare samt fysioterapeuter med mångårig erfarenhet. Kurserna var både teoretiska och praktiska. Kurser som lästes var: allmän cellära och vävnadslära, fysiologi, osteologi, muskellära, sjukdomslära, palpation, ultraljud, elektroterapi, akupunktur, laser och magnetterapi, homeopati, massage och stretching. Efter godkända teoretiska och praktiska prov och fullgången utbildning utfärdades diplom. En hästfysioterapeut söker orsakerna till hästens problem och försöker sen med olika metoder hjälpa den med accelererad läkning och aktiv rehabilitering i form av kontrollerad träning.
http://www.naturmedicinskthalsocenter.se/

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 521
Senast: Sol
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 320
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025