Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Jag har bra beredskap när det kommer till vatten (har ca 12 liter dricksvatten och 40 liter övrigt vatten), men däremot inte när det kommer till värme. Igår svor jag över att jag inte köpt det där elementet jag pratat om, eftersom det faktiskt fanns el. Men det hann aldrig bli så kallt innan värmen var tillbaka igen.

Kikat lite på gasolvärmare men jag får ju inte ha gasol nånstans i min lägenhet, så det funkar ju inte. Hopplöst svårt när bestämmelserna är som de är. :(

Mat har jag hyfsat ok bunkrat, iaf så länge det finns el. Medicin får jag bara ha för en månad i taget, så det blir som det blir. Jag dör inte utan mina mediciner ändå.
Köp ett stormkök eller två till matlagningen, för 4-5 liter t-sprit får du väl ha hemma? Kan ju även användas som värmekälla.

Har mat för ett par veckor hemma nu, samt kokmöjligheter på 3 olika gasol kök (Har gas "tuber" (200 - 450 gram) som räcker några veckor) Det som saknas är konserver, vattendunkar och en hopfällbar ugn typ de som används i hot tents (har ett fönster i köket som är 30*100 cm där jag med lätthet kan sätta in gipsskivor och isolering i mellan och göra hål för rökkanalen) Annars har jag även en -25 grader sovsäck samt en 10 cm tjock luftmadrass att använda. Har även ett 2 manna tält, men det går inte att använda inomhus utan är mest för mina eventyr ute i naturen på vår/sommar/höst men kan ju även användas i fall av evakuering och inomhus sovplats inte finns.

Finns även planer på att köpa en generator samt lagra upp bränsle för 2-300 hundra timmar drifts tid samt två fulla tankar bränsle till bilen.
Planen är dock att alt skal kunna rymmas i bilen vid eventuell evakuering samt plats till en eller 2 passagerare (Citroen C5 combi -07a).

Senast ändrad:
Om det blir strömavbrott ett par veckor i (hyres)lägenheten, då flyttar jag ut till husvagnen, där finns grill, kol, gasol, ficklampor mm. Så då kan man få mat. Kommer kriget, och matransoneringar, ja det finns ett litet matförråd här hemma, men kan tänka mig att det packas ihop och man flyttar till husvagnen.

Om det blir strömavbrott ett par veckor i (hyres)lägenheten, då flyttar jag ut till husvagnen, där finns grill, kol, gasol, ficklampor mm. Så då kan man få mat. Kommer kriget, och matransoneringar, ja det finns ett litet matförråd här hemma, men kan tänka mig att det packas ihop och man flyttar till husvagnen.
Fast i lägenheten har du bättre väderskydd, bättre inbrottsskydd, mer förvaringsutrymme m m. Du har tillgång till alla dina kläder, till sovsäckar m m, och behöver du värma hela rum eller laga mat med gas så kan du göra det hemma också. Så länge inte den ordinarie bostaden antingen förstörts på något sätt eller det finns ett akut lokalt säkerhetshot så ser jag själv få scenarios där det är fördelaktigt att lämna bostaden till förmån för t ex husvagn.

(Sen är husvagnen förstås en väldigt bra resurs ändå, för den händelse att man faktiskt skulle behöva evakuera.)

Väcker liv i denna tråd igen!
Snart kommer en uppdaterad Om krisen eller kriget kommer- broschyr från MSB.

https://rib.msb.se/filer/pdf/30828.pdf

Har bara skummat lite än så länge, men jag påminns om att jag verkligen borde se över vad jag har här hemma och beställa den där jäkla vevradion och annat smått och gott...
Jag har typ allt det där hemma, inte för att jag är någon prepper, utan för att det liksom har blivit så. Mitt skafferi är så fullt att ena hyllplanet rasade förra veckan 😅. Kontanter har jag inte så jag klarar mig en vecka, fast å andra sidan har jag mat för längre tid än så.

Vatten har jag inte på dunk, förutsätter faktiskt att jag kan hämta vatten på jobbet där vi har reservkraftverk. Kanske dumt egentligen, jag har ju en dunk hemma som jag hade kunnat ha vatten i jämt.

Jag har typ allt det där hemma, inte för att jag är någon prepper, utan för att det liksom har blivit så. Mitt skafferi är så fullt att ena hyllplanet rasade förra veckan 😅. Kontanter har jag inte så jag klarar mig en vecka, fast å andra sidan har jag mat för längre tid än så.

Vatten har jag inte på dunk, förutsätter faktiskt att jag kan hämta vatten på jobbet där vi har reservkraftverk. Kanske dumt egentligen, jag har ju en dunk hemma som jag hade kunnat ha vatten i jämt.
Vatten i dunk blir dock dåligt på nån månad så det gäller att omsätta det ändå.

Kontanter har jag med mig numera efter att det tre gånger på kort tid strulat med kortbetalningar
Vilket nog mer berott på bankerna och deras betallösningars svagheter än på någon attack från yttre rymden

När det gäller vattenlagring beror det mycket på förhållanden för lagringen. Jag roterar gärna på månadsbas, men kanske är överkänslig. Det som är bra med vatten är att det är väldigt lite problematiskt som kan hända om vattnen och behållare var någorlunda rena vid påfyllningen utan att det luktar eller smakar illa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka