Kan man inte bara ha en vanlig radio som går på batteri?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo Den jag tänkte köpa har både vev och batteriKan man inte bara ha en vanlig radio som går på batteri?
Jo, en batteriradio, laddningsbara batterier och en batteriladdare med bra solceller är enda alternativet för mig. Råder alla att prova veva på en veveadio ett par minuter innan man köper enKan man inte bara ha en vanlig radio som går på batteri?
Sån här vi. Med solceller också.Jo Den jag tänkte köpa har både vev och batteri
Veven och solcellerna är mest för om laddningen tar slut, man ska väl inte ha på radion dygnet runt om det blir långt elavbrott.Kan man inte bara ha en vanlig radio som går på batteri?
10 minuter är iaf inga bekymmer för mig. Har testat. Men jag handvispar tex ofta tex.Råder alla att prova veva på en veveadio ett par minuter innan man köper en
Köp ett stormkök eller två till matlagningen, för 4-5 liter t-sprit får du väl ha hemma? Kan ju även användas som värmekälla.Jag har bra beredskap när det kommer till vatten (har ca 12 liter dricksvatten och 40 liter övrigt vatten), men däremot inte när det kommer till värme. Igår svor jag över att jag inte köpt det där elementet jag pratat om, eftersom det faktiskt fanns el. Men det hann aldrig bli så kallt innan värmen var tillbaka igen.
Kikat lite på gasolvärmare men jag får ju inte ha gasol nånstans i min lägenhet, så det funkar ju inte. Hopplöst svårt när bestämmelserna är som de är.
Mat har jag hyfsat ok bunkrat, iaf så länge det finns el. Medicin får jag bara ha för en månad i taget, så det blir som det blir. Jag dör inte utan mina mediciner ändå.
Hur många minuter kan du lyssna på det? Full laddning på de jag läst mer om (och sen inte köpt…) var runt 7 timmars vevande.10 minuter är iaf inga bekymmer för mig. Har testat. Men jag handvispar tex ofta tex.
Jag har köpt en kombinerad radio som går på batteri, solceller och med vev. Kan också ladda mobilen på den.Kan man inte bara ha en vanlig radio som går på batteri?
Precis då klarar man sig om man är utan ström längre tid.Jag har köpt en kombinerad radio som går på batteri, solceller och med vev. Kan också ladda mobilen på den.
Fast i lägenheten har du bättre väderskydd, bättre inbrottsskydd, mer förvaringsutrymme m m. Du har tillgång till alla dina kläder, till sovsäckar m m, och behöver du värma hela rum eller laga mat med gas så kan du göra det hemma också. Så länge inte den ordinarie bostaden antingen förstörts på något sätt eller det finns ett akut lokalt säkerhetshot så ser jag själv få scenarios där det är fördelaktigt att lämna bostaden till förmån för t ex husvagn.Om det blir strömavbrott ett par veckor i (hyres)lägenheten, då flyttar jag ut till husvagnen, där finns grill, kol, gasol, ficklampor mm. Så då kan man få mat. Kommer kriget, och matransoneringar, ja det finns ett litet matförråd här hemma, men kan tänka mig att det packas ihop och man flyttar till husvagnen.
Jag har typ allt det där hemma, inte för att jag är någon prepper, utan för att det liksom har blivit så. Mitt skafferi är så fullt att ena hyllplanet rasade förra veckan . Kontanter har jag inte så jag klarar mig en vecka, fast å andra sidan har jag mat för längre tid än så.Väcker liv i denna tråd igen!
Snart kommer en uppdaterad Om krisen eller kriget kommer- broschyr från MSB.
https://rib.msb.se/filer/pdf/30828.pdf
Har bara skummat lite än så länge, men jag påminns om att jag verkligen borde se över vad jag har här hemma och beställa den där jäkla vevradion och annat smått och gott...
Vatten i dunk blir dock dåligt på nån månad så det gäller att omsätta det ändå.Jag har typ allt det där hemma, inte för att jag är någon prepper, utan för att det liksom har blivit så. Mitt skafferi är så fullt att ena hyllplanet rasade förra veckan . Kontanter har jag inte så jag klarar mig en vecka, fast å andra sidan har jag mat för längre tid än så.
Vatten har jag inte på dunk, förutsätter faktiskt att jag kan hämta vatten på jobbet där vi har reservkraftverk. Kanske dumt egentligen, jag har ju en dunk hemma som jag hade kunnat ha vatten i jämt.
Lottakåren sa för 14 dagar sedan 6 månader.Vatten i dunk blir dock dåligt på nån månad så det gäller att omsätta det ändå.
Jag roterar också var sjätte månad, vid sommar/vintertidLottakåren sa för 14 dagar sedan 6 månader.
Så gör jag också. Men jag såg också ett reportage häromsistens där någon menade att ett år inte heller är något problem. Jag roterar på halvårsbasis och då vet jag att vattnet inte har fått någon lustig bismak på den tiden.Jag roterar också var sjätte månad, vid sommar/vintertid