Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Fast i lägenheten har du bättre väderskydd, bättre inbrottsskydd, mer förvaringsutrymme m m. Du har tillgång till alla dina kläder, till sovsäckar m m, och behöver du värma hela rum eller laga mat med gas så kan du göra det hemma också. Så länge inte den ordinarie bostaden antingen förstörts på något sätt eller det finns ett akut lokalt säkerhetshot så ser jag själv få scenarios där det är fördelaktigt att lämna bostaden till förmån för t ex husvagn.

(Sen är husvagnen förstås en väldigt bra resurs ändå, för den händelse att man faktiskt skulle behöva evakuera.)
Våran husvagn står på camping, kan bo där året runt (vintervagn) , så blir det strömavbrott flera veckor, så har jag det bättre i husvagnen än hemma. Där finns allt så jag skulle klara mig i 14 dagar.
Vid krig, ja då bor jag nog säkrare där också i husvagnen, för kommer kriget så ryker både SSAB och vår hamn och alla oljebergrum och då finns inte min stad kvar längre.
 
Vatten i dunk blir dock dåligt på nån månad så det gäller att omsätta det ändå.
Nej det blir det inte. Efter något halvår börjar ser smaka plast men är fullt drickbart några år. Självklart beror det på vattenkvaliteten innan man pytsade i det i dunken och att dunken är ren men har man dåligt vatten redan innan så känns det som ett större problem. Mitt kommunala vatten höll fullgod kvalitet efter två år i ett förråd när jag testade det på labb. Sen smakade det plastflaska om det så det optimala är förstås att byta oftare.
 
Jag har ingen vattendunk. Vet inte var jag ska ha den. Förrådet är 7 vån upp så har ingen lust att släpa ner vatten därifrån vid långt strömavbrott ... men ska nog köpa en eller två att hämta vatten i plus att jag har PET-flaskor med dricksvatten.
Måste nog rotera dem och köpa nya nu, kom jag på. Eller kan jag kanske använda vattnet och fylla på med nytt från kranen? 🤔 Nån som vet?
 
Jag har ingen vattendunk. Vet inte var jag ska ha den. Förrådet är 7 vån upp så har ingen lust att släpa ner vatten därifrån vid långt strömavbrott ... men ska nog köpa en eller två att hämta vatten i plus att jag har PET-flaskor med dricksvatten.
Måste nog rotera dem och köpa nya nu, kom jag på. Eller kan jag kanske använda vattnet och fylla på med nytt från kranen? 🤔 Nån som vet?
Jag har en 10l i städskåpet (egentligen gjort för typ en dammsugare). Beroende på hur hög säng du har kan man kanske stuva in något där.. Jag har en garderob som är stor nog att gå in i, där tänkte jag börja förvara lite grejer. Vatten är nog generellt bra att ha inne i lägenheten.
 
Jag har en 10l i städskåpet (egentligen gjort för typ en dammsugare). Beroende på hur hög säng du har kan man kanske stuva in något där.. Jag har en garderob som är stor nog att gå in i, där tänkte jag börja förvara lite grejer. Vatten är nog generellt bra att ha inne i lägenheten.
Har inget städskåp. Garderoben är full och sängen har ca 20 cm plats under. Vill inte förvara saker där för det är så krångligt att dammsuga då.
Har du en 10 l dunk? Det är ju jättelite?
 
Senast ändrad:
Har inget städskåp. Garderoben är full och sängen har ca 20 cm plats under. Vill inte förvara saker där för det är så krångligt att dammsuga då.
Har du en 10 l dunk? Det är ju jättelite?
Yes. Perfekt då de stänger av vattnet typ 1-2 gånger i månaden här. Räcker till ett dygn utan problem, dock är det aldrig avstängt så länge. Krisberedskap är inte alltid bara för domedags "det är krig i fyra år", utan det kan också vara förbereda för när man bor i ett gammalt lägenhetshus där de ofta behöver reparera vattenledningarna :)

Målet är ju att komma upp i MSB's riktlinjer, men ett steg på vägen är att förbereda för något som sker väldigt ofta här - vattenavstängning.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp