Julklappen från jobbet omsattes i ytterligare en grej till min krisberedskap. Jag köpte en gasbrännare till mitt trangiakök. Delvis för att jag tycker det är kul att laga mat med gas och att fundera ut hur jag kan laga god mat med enkla medel, men även för att ha flera alternativ om det skulle bli skarpt läge, Gas är ju snabbt. Till brännaren köpte jag även en minimal gastub, mindre än en halv liter. Den har jag nu stoppat i en plåtburk med lock och ställt ut på uteplatsen. Men på sikt vill jag ha två små tuber och någon form av skåp att ha dem i.
Ni som har gasol hemma, hur förvarar ni flaskorna? Jag läste infon på MSB men där diskuteras det flaskor om 30 liter. Min är som sagt kanske 0,5 liter och jag tänker mig två stycken (varav en kanske den lite större storleken som är ca en liter). MSB rekommenderar ej inglasad balkong (check på den) men att man inte ska ställa flaskor närmare något brännbart än 60 cm. Nu står burken med flaskan under bordet (sten, keramiskt material, metall), men jag skulle vilja ha något lite bättre.