AbsolutEnsam
Trådstartare
Jag önskar få er bästa spartips! Vad tycker du är viktigt i ens ekonomi? Är du en spara eller en slösa? Handlar du på faktura eller med direktbetalning med kort?tack På förhand!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag önskar få er bästa spartips! Vad tycker du är viktigt i ens ekonomi? Är du en spara eller en slösa? Handlar du på faktura eller med direktbetalning med kort?tack På förhand!
Hej! Tack för ditt svar!Min paradgren och favoritämne!
Bästa spartipset är det torraste, budget! Skriv ner alla fasta utgifter månadsvis och fördela övriga pengar efter tycke. För att ha koll under veckorna skriver jag ner alla inköp direkt i mobilen i ett dokument med datum, summa och inköpsställe. Då låter jag bli den där småhandlingen, det känns bättre med 2 istället för 5 inköp under veckan. Summerar varje veckoslut, på så sätt blir det enklare att inte tappa greppet tycker jag. Sen jämför jag sammanställningen om jag tycker det gått extra någonstans och kan då se att aha, två ovanliga inköp på X och Y. Veckohandlar och kollar alltid reklamblad, bunkrar vid tillfälle, "äter ur" skafferi och frys då och då så det blir tomt, annars riskerar det att slängas mat till slut. Sparande sker direkt vid lön så det inte ska märkas på samma sätt.
Kolla över och byt abonnemang, försäkringar och dylikt om du betalar mer än nödvändigt, enkelt att lägga in en påminnelse i kalendern vid huvudförfallodatum. Det blir en sport att banta utgifterna
Tack för ditt svar! Smart att du räknat på vad som kostar i fasta utgifter! Men antar att du fler konton eller banker för detta?Jag vill ha koll på mina fasta utgifter. Har räknat ut vad jag har i fasta utgifter per månad, så sätter jag undan den summan (+lite buffert) så då vet jag att jag alltid har pengar till räkningarna åtminstone. Det är viktigt för mig. Sätter också alltid undan en summa på sparkonto direkt när lönen kommer.
Sedan tycker jag att det för mig fungerar bäst med medveten shopping, alltså att jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver detta och inte gör förhastade inköp. Det lyckas ju inte alltid man är ju bara mänsklig, men sådär överlag så funkar det.
Faktura eller direktbetalning har egentligen ingen betydelse för mig, jag skulle ändå aldrig ta på faktura om jag inte hade råd där och då att betala. Det är oftast bara av rent praktisk skäl det blir faktura om det blir det.
Mitt bästa spartips är att se till att sparandet dras direkt när lönen kommer in. På så sätt blir det ett regelbundet sparande utan risk att sparandet äts upp av utgifter under månaden.Jag önskar få er bästa spartips! Vad tycker du är viktigt i ens ekonomi? Är du en spara eller en slösa? Handlar du på faktura eller med direktbetalning med kort?tack På förhand!
Jo, jag har flera konton ett löne/konsumtionskonto, ett utgiftskonto, ett rent sparkonto, och ett spar/konsumtionskonto.Tack för ditt svar! Smart att du räknat på vad som kostar i fasta utgifter! Men antar att du fler konton eller banker för detta?
Det gäller bara att hitta något att fylla livet med glädje på samma sätt som en häst kan göra ❤...göra sig av med häst Jag skulle vara stenrik. Och jag skulle per automatik minska andra utgifter med, tex 1500 spänn i rena dieselkostnader för att ta mig till stallet. Och tjäna en slant på att sälja sadlar och hästtransport. Och få tid till att jobba mer och öka inkomsten på så vis.