Din vikt då och nu?

Sv: Din vikt då och nu?

Jag får också kommentarer om at jag måste gömma mina kilon någonstans...

Jag har aldrig varit smal. Föddes stor och var extremt överviktig som barn. Hade en period med normalvikt i nedre tonåen men den var kort. Den frösvann när min diabetes diagnosticerades.;)

Har större delen av livet vägt någonstans över 70 men fick problem med sköldkörteln för en 6-7 år sedan och gick snabbt upp 20 kilo. 8-10 av dessa är lögn i helvete att bli av med. Trist nog samlar jag ödem i buken också så jag pendlar 2-3 kilo beroende på hur länge sedan det är jag träffat min lymfterapeut...

Är 54 så egentilgen är jag 8-10 kilo större nu än vid 20. De SKA bort.

Jag brukar säga att jag drömmer om att bli smal, sval och elegant - och då skrattar alla. Suck.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Först och främst måste jag säga att jag håller med dig i nästan allt du skriver, men det här reagerar jag lite på. Bara för att man föredrar ett drag behöver det ju inte betyda att man tycker motsatsen är fult/fel/inte önskvärt. T.ex. skriver ju du att vi tjejer har press på oss att fixa fittan, men själv har du skrivit att du föredrar omskurna män. Det är väl lika mycket dubbelmoral då :).
Nej men jag tycker att det är helt OK att föredra korta kvinnor eller långa män! Absolut! Däremot tycker jag inte att man som Hero kan beklaga sig över att kvinnor föredrar långa män när han själv har preferenser av samma sort. Förstår du då hur jag menar? Det är inte första gången Hero kommenterar kvinnors generella fascination för långa män och jag reagerar alltid på det just av den anledningen: han har skrivit i SÅ många trådar att han föredrar korta tjejer. Och det är ju helt OK men då kan man inte gärna störa sig på att kvinnor också har längdpreferenser.

När det gäller pressen var det menat som i vad kvinnor som grupp har för förväntningar och press på sig från män och kvinnor som grupp, inte vad jag som individ har för press på mig från en annan individ. För mig är det givetvis helt OK att människor har preferenser, det har jag med och ärligt talat kan jag inte se några som helst bekymmer med det, men det är inte samma saker som att det finns en stark norm som man förväntas följa.

Att jag, niphredil, föredrar omskuret är inte samma sak som att män som grupp har ett starkt tryck på sig enligt samhället rådande normer att vara omskurna.

Det stör mig inte att Nisse Hult föredrar perfekta studsiga bröst. Däremot stör det mig att kvinnor som grupp förväntas ha schyssta bröst. Är du med på skillnaden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Din vikt då och nu?

Här säger du ju emot dig själv! Att man inte ska lägga in väderingar i viktskillnader samtidigt som du i sista stycket skriver att det inte hade varit ok för dig att ifrågasätta på samma sätt om du varit tjock (och per automatik bitter)?

Blir man automatiskt bitter om man är asfet? Och vad är asfet? Måste man redovisa sin egen vikt för att ha en tyngd i en diskussion? Smala personers ord väger tyngre än tjockas?
Nej, det tycker jag inte, verkligen inte. Och jag har ingen aning om vad asfet är, eller exakt vad folk menar när de säger bitter. Men jag har i tidigare trådar blivit kallad just fet och bitter och jag tänkte att jag kan slänga in min vikt här så kanske nån låter bli att lägga energi på ett inlägg som bara är ute efter att försöka förolämpa mig. Det kanske är tramsigt, särskilt som det inte ska spela nån roll om nån pappskalle på nätet kallar mig fet, men jag har fått bemöta just det många gånger förut och ärligt talat är jag less på det.

För min del får folk väga vad de vill, kritisera vad de vill och tycka vad de vill. Men det betyder också att jag har rätt att värja mig mot påhopp som jag med säkerhet vet kommer att komma.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag har gått upp i vikt sen jag var 18, är 27 idag (snart 28).
Vartefter åren gått verkar jag fått lättare och lättare att bli musklad, och med rätt mycket motion och rörelse har jag mycket mer muskelmassa idag än för snart 10 år sedan och jag antar att det har sin del i kakan.

När jag var 18 vägde jag 66-70 kg, idag väger jag 82 kg till mina 170 cm, men drar fortfarande 38 i byxor och toppar och ser inte alls, på något sätt, mullig ut. En kollega gissade på att jag vägde ca 70 sa "hm, du måste bära upp kilona på något spännande sätt"....

Samma här :)! Är 177cm och bredaxlad, jag gömmer mina kilon på bra sätt jag med. Fast hade önskat att dom kunde sätta sig i boobsen helst ^^.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag är 45 år, har fött tre barn och väger ca 8 kilo mindre än när jag var 18-20 år :)
 
Sv: Din vikt då och nu?

Kan du ge några bra exempel som inte är hämtade från media? Se inte detta som kritik av ditt påstående, jag är bara nyfiken eftersom jag som man har svårt att se att det skulle vara så.

Nej, om du har svårt att se något beror det på din person. Inte på ditt kön.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Är du säker på att kvinnors kroppar verkligen bedöms hårdare? Jag kan hålla med om att det nog är så i media, men i verkligheten så blir vi män också ganska hårt bedömda när det gäller våra kroppar.

När jag läste det här och Heros första inlägg att det framförallt verkar vara kvinnor som går upp i vikt i takt med åldern så kom jag att tänka på den här studien:
http://www.metro.se/nyheter/man-tyc...an-vad-de-egentligen-ar/EVHlbA!edDfeNHa7Otjk/

Män underskattar i allmänhet sin egen vikt. Många av de män vars BMI-poäng föreslog att de var feta betraktade sin vikt som normal.

(...)

I studien ombads också deltagarna att uppskatta sin partners vikt. Resultatet visade att kvinnor tenderar att underskatta sina mäns vikt något, medan män visade en tydlig tendens att överskatta sina kvinnors vikt när kvinnorna var antingen underviktiga eller normalviktiga.

I genomsnitt började männen bedöma sin partner som överviktig redan vid ett BMI på 22,59, trots att det är först vid en poäng över 25 som personen enligt tabellen klassas som överviktig.

– Detta visar oss att det inte bara vi kvinnor som har orealistiska föreställningar om vår vikt, men att uppfattningar tenderar att överföras mellan könen, vilket lämnar båda könen med denna uppfattning, säger Christensen.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Ämnesomsättningen hos kvinnor sjunker i regel med 10-20% efter klimakteriet på grund av naturlig muskelförlust och minskad cellförnyelse som sker när man blir äldre, och jag tror att det är det som är ''boven'' i viktökning med åren. Man bör äta mindre, men de flesta är inte medvetna, och då trillar kilona på om man äter som man alltid gjort.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Vi hade 25-årsjubileum efter gymnasiet och jag måste säga att männen förändrats mer än kvinnorna. Kalhuven och kulmage, verkar inte bry sig ett dyft om sitt utseende. Visst hade en del kvinnor lagt på sig några kilo men överlag såg de mycket yngre och fräschare ut. Håret kan väl männen inte rå för men kulmagen kan man ju göra något åt.

Själv väger jag samma som då, är 163cm och pendlar runt 55kg men ser nog smalare ut nu bara för att babyhullet är borta och har mer muskler. Jag lever hälsosammare, äter bättre, motionerar mer, har vuxit ifrån behovet av sötsaker och tycker numera att socker smakar ganska äckligt. Det är bara de grå hårstråna och rynkorna runt ögonen som inte är bättre än förr.
 
Sv: Din vikt då och nu?

När jag var 20 år vägde jag ca 94 kg, typ lite mer än 30 år senare väger jag 77 kg. Varför? Möjligen för att man kom på vad för slag ämnesomsättningsproblem jag hade.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Trist att det har varit så i tidigare trådar. Men jag tycker fortfarande att du värderar vikt genom att själv påpeka att du absolut inte är asfet och bitter.

Nåväl, det är ju subjektivt hur man uppfattar andra men jag hickade faktiskt till när jag läste ditt inlägg eftersom jag ser det som så motsägelsefullt.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Det är helt okej, det kanske är motsägelsefullt att inte ha åsikter om andras vikt men inte vilja slösa tid på att bemöta folks inlägg som bara är ute efter att såga mig för mitt eventuella utseende. So shoot me.

När jag skrev att vikt är ointressant menade jag för övrigt inte att det är ointressant i sig utan att det nödvändigtvis inte säger något om ens hälsa. Inte att jag gladeligen kallas fet för att jag minsann inte bryr mig om vad folk säger till mig, eller hur de bemöter mig. Bara att (som jag redan skrivit) det inte säger så mycket om ens hälsa om man gått upp tio kilo på tio år.

Jag har för övrigt inte alls påpekat att jag "absolut inte är asfet och bitter". Det är något du själv vinklat för att hitta nåt att kritisera. Det är också helt okej, jag har ju på senare tid hickat till åt dina inlägg med. Minst sagt.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Fast ingen i den här tråden har ju kritiserat varken ditt utseende eller din vikt och du gav ju dig in i den själv?

Anledningen till att jag svarade är för att om jag inte skrivit min vikt hade nån jävla pappskalle skrivit nåt inlägg om att jag bara ifrågasätter för att jag förmodligen är asfet och bitter.

Fast där är du ju noga med att påpeka att du inte är asfet och bitter? Och nej, jag letar inte efter något att kritisera, jag bemöter bara ett inlägg du skrev.

Jag menar alltså inte att förminska dina upplevelser av att tidigare ha blivit påhoppad personligen. Det jag vill säga är att du i samma inlägg som du skriver att det är viktigt att inte lägga värdering i vikt även tillägger att du själv inte är varken asfet eller bitter. Som att de två hängde ihop och att det är noga med att folk vet att du är varken eller. Eftersom det är dåliga egenskaper?
 
Sv: Din vikt då och nu?

Snart orkar jag inte papegoja mig längre.

Fast ingen i den här tråden har ju kritiserat varken ditt utseende eller din vikt och du gav ju dig in i den själv?
1. Jag har redan förklarat att jag skrev det eftersom det hänt otaliga gånger på Bukefalos att jag får såna kommentarer och ärligt talat är jag less på det. Jag orkar inte med det igen. Jag får väl skylla på mina tidigare ätstörningar men oavsett skäl så tycker jag att det är tröttsamt.
2. Jag har aldrig påstått att nån tvingat in mig i tråden. Att jag vänder mig emot hur trådstarten är formulerad betyder inte att jag måste hålla mig borta.

Jag har redan förklarat hur jag menade med värdera vikt: Som i att den inte säger något om huruvida man är hälsosam eller ej. Vidare säger det ingenting om jag gått upp tio kilo. Vad vägde jag från början? Hur mådde jag då? Det är frågor som inte besvaras. Att jag inte vill bli kallad asfet har knappast nåt med det att göra.

Mer än så orkar jag inte förklara mig för dig. Du får gärna fortsätta dissekera det inlägget, oavsett skäl till att du gör det, men jag vill inte lägga mer tid på att engagera mig i en förklaring till dig. Särskilt som jag tvingas upprepa mig hela tiden.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Ja men jag förstår hur du menar, herregud.

Du verkar dock inte förstå vad jag menar eller vad jag ser i ditt inlägg och eftersom du vägrar se det är det ju inte mycket att fortsätta gagga om.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Ja men jag förstår hur du menar, herregud
Jag kan inte påstå att det framgick i några av dina inlägg.

Du verkar dock inte förstå vad jag menar eller vad jag ser i ditt inlägg och eftersom du vägrar se det är det ju inte mycket att fortsätta gagga om.
Nej, jag förstår inte vad du menar, och nej jag ser ingen anledning till att, som du så trevligt kallar det, fortsätta "gagga" om nånting med dig. Därav drog jag mig ur diskussionen.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag gör ett sista försök att få fram hur jag menar.

1) Du kritiserar en trådstart för att det läggs/kan läggas värderingar i vikten (låg vikt bra, hög vikt dålig antar jag).

2) Du skriver själv ut din vikt eftersom du inte vill bli kallad asfet eller bitter bara för att du säger emot.

Detta säger mig att asfet värderas som dåligt, att man har större anledning till att vara bitter när man är asfet och att det verkar viktigt för dig att få fram att du inte är asfet. Att man som användare får mer tyngd i en viktdiskussion om man inte kan betraktas som asfet och bitter.

Sen kan jag ju inte veta att du i tidigare trådar (som jag personligen aldrig sett) blivit kallad bitter och asfet. Eller att vikten är känslig för dig eftersom du haft ätstörningar.

Det fattar väl jag med att ingen vill bli kallad bitter och asfet, det är liksom inte så att jag tycker du ska hurra och jag förstår att sådant är jobbigt att höra. Däremot tycker jag fortfarande att sättet du skrev på värderar vikt.

Det som jag har fetmarkerat är alltså uppfattningen jag fick av punkt 1 och 2 och anledningen till att jag skrev mitt inlägg. Jag driver liksom ingen personlig vendetta mot din person utan diskuterar det du skriver i inlägget i denna tråd.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag är bara 172cm och jag har egentligen aldrig tänkt på min längd skulle vara något problem förrän jag testade nätdejting. Om man läser vad kvinnorna på dejtingsidorna har för krav så ser man att långa män är något av det absolut vanligaste kravet och detta gäller oavsett om de själva är 150cm eller 180cm.

Det har jag också stött på dessa sk nätdejting sidor. Man skulle kunna tro att det är mest 175+ cm kvinnor som har de kraven. Men det är lika vanligt med kvinnor på 160 cm som skriver det redan i sin pres.

Men det är nog som någon tidigare i tråden skrev. Dom har så stort urval redan att dom har råd att gallra. Dvs, det går fler män på andelen kvinnor på sidorna. Fast det är nog inte bara på dejtingsidorna det är så...
 
Sv: Din vikt då och nu?

När det gäller pressen var det menat som i vad kvinnor som grupp har för förväntningar och press på sig från män och kvinnor som grupp, inte vad jag som individ har för press på mig från en annan individ. För mig är det givetvis helt OK att människor har preferenser, det har jag med och ärligt talat kan jag inte se några som helst bekymmer med det, men det är inte samma saker som att det finns en stark norm som man förväntas följa.

Att jag, niphredil, föredrar omskuret är inte samma sak som att män som grupp har ett starkt tryck på sig enligt samhället rådande normer att vara omskurna.

Det stör mig inte att Nisse Hult föredrar perfekta studsiga bröst. Däremot stör det mig att kvinnor som grupp förväntas ha schyssta bröst. Är du med på skillnaden?

Men alltså... vad tror du skapar normer? Det känns en aning knepigt att helt separera vad en grupp föredrar från vad en individ föredrar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 064
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp