Din vikt då och nu?

Sv: Din vikt då och nu?

Ändras ämnesomsättningen när man blir äldre? Ungefär vilken ålder ?

Ämnesomsättningen ändras när man röker, vilket bidrar till viktökning när man slutar om man inte samtidigt börjar äta mindre (eller motionera mer eller båda).

Dessutom avtar ämnesomsättningen med åren. Vår företagsläkare säger att man (i snitt) går upp ett halvt kilo om året från 40 års ålder om man inte ändrar på något (dvs äter mindre eller motionerar mer eller båda).
 
Sv: Din vikt då och nu?

Kl
Jag väger tio kilo mer.
Gick upp fem kilo när jag började jobba efter skolan, konstiga tider, oregelbundet, mer skräpmat osv.
Senaste två åren har jag gått upp fem kilo till pga upprepade fotledesfrakturer som gjort att jag inte kan träna som jag vill. Ätit som vanligt och för lite motion helt enkelt.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Som du såg skrev jag inte att det är olika hur man bedömer sin egen och andras kroppar (vilket det iofs högst troligt är) utan att det är skillnad mellan hur man bedömer mäns och kvinnors kroppar. Gruppen män är ju inte samma sak som du.

Är du säker på att kvinnors kroppar verkligen bedöms hårdare? Jag kan hålla med om att det nog är så i media, men i verkligheten så blir vi män också ganska hårt bedömda när det gäller våra kroppar.

Det är iallafall min erfarenhet efter ett liv där jag var ordentligt överviktig de första 80%, jag har numera ungefär 5kg övervikt och jag uppfattar det som att jag även nu bedöms ganska kritiskt av kvinnor.

Det finns iallafall en sak där mäns kroppar bedöms betydligt hårdare än kvinnors och det är längd, vilket jag tycker är värre än vikt eftersom det inte går att göra något åt.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag är ungefär tusen procent säker på att kvinnors kroppar bedöms hårdare. Typ tusen. Lätt.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag vägde runt 65 kg som 18-åring, är 172 cm lång. Åkte på körtelfeber när jag var 20 år och gick ner 10 kg under sjukdomen och har sedan legat på 56-59 kg. Nu som 30-åring väger jag 72 kg men så är jag gravid.;) Vägde 59 kg innan graviditeten. Får väl se hur det blir efteråt. Hade inga problem att gå ner efter förra graviditeten.

Jag har ungefär samma livsstil nu som då så vikten borde inte förändras så mycket.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Kan du ge några bra exempel som inte är hämtade från media? Se inte detta som kritik av ditt påstående, jag är bara nyfiken eftersom jag som man har svårt att se att det skulle vara så.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Eh typ lyssna på vilken diskussion som helst efter typ Let's Dance? Vistas bland vilka människor som helst och fråga vad de tyckte om Miley Cyrus och Robert Douche Thickes framträdande? Gå i en gymnasieklass och lyssna på vilken konversation som helst om Madonna vs Iron Maiden (hint: i ett av fallen kommer utseendet bedömas, inte i det andra). Läsa kommenterar till i princip vilka nöjesklipp som helst på nätet?
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jo, du har rätt i dina påståenden, men alla dessa berör ju kändisar som syns i media av olika slag och det är naturligtvis allvarligt eftersom det i hög grad påverkar självkänslan hos människor.

Det jag syftade på var i mer vardagliga situationer som t.ex. hur överviktiga personer bedöms när de söker jobb eller letar efter en partner, då tror jag inte att kvinnor bedöms hårdare än män.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Hur vet du det? Vad exakt grundar du det på? Jag har suttit i skolan och lyssnat på tjejers och killars elaka kommentarer om just tjejers utseende. Så jäva många gånger. Och man har suttit där och tänkt "om hon är tjock och ful, vad är då jag?".

Män med mage har pondus, kvinnor med mage är feta etc etc etc.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Hur vet du det? Vad exakt grundar du det på? Jag har suttit i skolan och lyssnat på tjejers och killars elaka kommentarer om just tjejers utseende. Så jäva många gånger. Och man har suttit där och tänkt "om hon är tjock och ful, vad är då jag?".

Män med mage har pondus, kvinnor med mage är feta etc etc etc.

Jag har hört ganska många elaka kommentarer om mäns utseende också. Det där med att män med mage har pondus tror jag tillhör historien, numera så utsetts även män för ganska mycket tryck på att vi ska vara smala och vältränade.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag vägde 53-55 kg som 18 åring, vägde det efter barna födslar som 25 åring, vägde det som 35 åring, sedan efter 36 hände ngt...förmodligen hade det med att sluta med hundpromenader c:a 2 h varje dag, nu väger jag 65 (!) kg som 46 åring. Alla värden är dock på topp och fortfarande lågt blodtryck...
 
Sv: Din vikt då och nu?

Ja, men ni förväntas inte skaffa ungar och ändå vara smala och snygga, ha perfekta tuttar oavsett ålder och storlek, fixa läppar, bleka röven, fixa fittan etc etc etc. Om vi bara förväntades vara smala och vältränade skulle ju mångas komplex försvinna på en gång.
 
Sv: Din vikt då och nu?

the male privilege checklist

http://amptoons.com/blog/the-male-privilege-checklist/

"42. In general, I am under much less pressure to be thin than my female counterparts are. (More). If I am fat, I probably suffer fewer social and economic consequences for being fat than fat women do. (More)."

Ja, men ni förväntas inte skaffa ungar och ändå vara smala och snygga, ha perfekta tuttar oavsett ålder och storlek, fixa läppar, bleka röven, fixa fittan etc etc etc. Om vi bara förväntades vara smala och vältränade skulle ju mångas komplex försvinna på en gång.

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter och de är att det inte är speciellt kul vara överviktig som man vilket det nog inte är som kvinna heller, det jag reagerar mot är att det skulle vara lättare att vara överviktig som man än som kvinna, jag tror det är ungefär lika jävligt.

Vi män har krav på oss att vara långa, vältränade och ha ett välavlönat jobb om vi ska något värde.
 
Senast ändrad:
Sv: Din vikt då och nu?

Eftersom det inte går att ändra mitt förra inlägg så citerar jag mig själv.

"Vi män har krav på oss att vara långa, vältränade och ha ett välavlönat jobb om vi ska något värde. ", det är iallafall så det känns ibland, jag vet naturligtvis att alla inte ser det så, som tur är. :)
 
Sv: Din vikt då och nu?

"Vi män har krav på oss att vara långa, vältränade och ha ett välavlönat jobb om vi ska något värde. ", det är iallafall så det känns ibland, jag vet naturligtvis att alla inte ser det så, som tur är. :)

Så sant.
Längden kan vi heller inte göra någonting åt. Den går inte att sminka bort direkt.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag väger nog några kilo mer än då jag var 18-20.

När jag var färdigväxt på längden, 173 cm vägde jag 46 kg. Det var inte så mycket alltså. Jag var mager och folk undrade om jag hade anorexi/bulimi.

Vid 18-20 vägde jag nog ca 53.

Idag, 33 år och inga barn, ligger jag på ca 59-62. Jag äger ingen våg och väger mig sällan. Jag är så klart bredare än i yngre år. Men jag är nog faktiskt glad för det endast.
Jag är starkare och uthålligare. Och kan dessutom köpa kläder lättare, för det finns mer som passar.

Jag tränar mycket(jobbar som tränare/ryttare och tränar en del vid sidan av det) och är inte särskilt hög i fettprocent. Jag har väldigt hög ämnesomsättning.
Jag har s och xs i kläder. Och för att vara över medel i längd så anses jag nog då vara smal.
Vintertid kan jag med flit äta upp mig något kilo fettprocent för att slippa frysa så förbannat och bli sjuk så mycket.

Jag är väldigt intresserad av kost och hälsa. Och har lärt mig vad som funkar för mig. Jag kan inte bli överviktig om jag ska orka hålla på med det jag gör.
Jag vill heller inte utsätta min kropp för det.

Jag märker dock skillnad nu med åren VAR fettet sätter sig om jag lägger på mig. Förr satte det sig snyggt på rumpa och bröst enbart. Nu sprider det ut sig mer jämt, tyvärr. ;)
Iom att jag dessutom är lite ytlig och tycker att jag är snyggare som tight så får jag se till att hålla mig så, genom träning och då jag inte kan träna av olicka skäl: inte äta så mkt eller fel saker.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Nä, lucky us som bara behöver oroa oss över läppar, röv, anus, fitta, mage, tuttar etc etc etc. Jag menar män som grupp har ju absolut inga preferenser eller åsikter angående kvinnors längd. Eller vänta nu...? Är det inte du som alltid säger att du föredrar korta tjejer? Dubbelmoral much? Eller menar du att kvinnor kan sminka bort sin längd men det kan inte män?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Din vikt då och nu?

Kl...
Jag är betydligt tyngre nu än som 18 åring... smalast var jag runt 14-18 men då tränade jag som en idiot rent ut sagt... sen gick knäna sönder, fick inte motionera alls och fick inte rida... men åt precis lika mycket...
Blev deprimerad och sen blev det bara värre. Högskolan ökade på depressionen..

Vikt 14-18 59 kg vältränad
Som mest: 97 kg fläskig
Nuvarande: ca 79 kg still working on it
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 068
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp