Din vikt då och nu?

Sv: Din vikt då och nu?

Du kan starta en tråd och fråga om folks favoritfärg - många kommer svara även om det inte är det mest intressanta ämnet på internet just nu.

Att jag skriver att det inte är intressant är för att jag undrar över vad det spelar för roll? Så länge man inte lägger en värdering i det (lägre vikt bra, högre vikt dåligt) så är det ju inte särskilt intressant egentligen väl? Och med intressant menar jag då vad du kan tycker dig kunna dra för slutsatser av informationen, inte hur pass underhållande tråden i sig är. Vikt behöver ju inte säga nåt om hälsa.

Anledningen till att jag svarade är för att om jag inte skrivit min vikt hade nån jävla pappskalle skrivit nåt inlägg om att jag bara ifrågasätter för att jag förmodligen är asfet och bitter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Din vikt då och nu?

Om jag tittar på folk i min omgivning, oftast kvinnor. Så var dom flesta mkt smalare i 18-20 års åldern än idag 10 år senare.
Jag vet inte hur mycket män jag ser som bara blir större och större. De kan inte ens skylla på barnafödande...
 
Sv: Din vikt då och nu?

Anledningen till att jag svarade är för att om jag inte skrivit min vikt hade nån jävla pappskalle skrivit nåt inlägg om att jag bara ifrågasätter för att jag förmodligen är asfet och bitter.

Fast det ligger något i det du säger. De flesta som svarat har gått ner eller ligger på samma vikt. Trots att statistiken säger emot. Så det är uppenbart ett känsligt ämne :).
Sen skiter jag i om du tycker ämnet är intressant eller inte ;) . Vad jag än säger så lär du nog bara säga emot mig. För du har redan klassat tråden som onödig. Plus att du gillar att gå emot mig ;)
 
Sv: Din vikt då och nu?

8 kg upp, 38 år. (ungefärligt, väger mig inte så ofta) Tror jag höll mig i mitt vanliga spann till 27 eller så i alla fall. Röra sig lite mindre, kanske, äter definitivt mycket mer antagligen. Levde på makaroner, champinjoner, äggmacka och the i flera år. Min man lagar riktig mat :D.

När jag vägde mig som nygravid fick jag en liten chock av de där 8 kilona, slutade väga mig när jag var nere på "chockvikten" igen. Nu önskar jag att jag kunde krypa ned till bara ett par kg tyngre än 18 årsvikten (eller 27 årsvikten kanske, låter inte lika ogörbart även om jag tror den var ungefär densamma). Barn kan ju ge lite extra vardagsmotion om man tänker efter och inte står still.

Rent bortsett från det tror jag människor har en tendens att öka i muskelvikt med ålder, det tar tid att bygga muskler och vid just 18 är man väl lite som en unghund efter sista växtspurten. En man runt 40 som tränat är nog nästan alltid bredare än en man runt 18 hur man än vrider sig (Precis som en äldre hund är bredare än en som precis nått sin höjd). Antagligen är det detsamma med kvinnor, bortsett från att säkert färre tränar styrka på det viset.

Fettvikten däremot (den variant jag släpar på) är nog ren lathet och bil och lammstek. (Det är inte kaffebrödsträsket däremot, äter mindre sött nu och tänker mycket noga innan jag goffar kladdkaka -det gjorde jag inte som 18 åring.)

Sömn såklart också, man går upp lite av att sova dåligt, det är kanske många äldre som haft längre tid på sig att sova dåligt av stress och jobb osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Din vikt då och nu?

Jag vet inte hur mycket män jag ser som bara blir större och större. De kan inte ens skylla på barnafödande...

Fler män än kvinnor är väl överviktiga om man ser till BMI, om jag inte fattat helt fel.

Men jag tror att väldigt många - både män och kvinnor - är mer kritiska bedömare av kvinnors kroppar än av mäns.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Fler män än kvinnor är väl överviktiga om man ser till BMI, om jag inte fattat helt fel.

Men jag tror att väldigt många - både män och kvinnor - är mer kritiska bedömare av kvinnors kroppar än av mäns.

Jag bedömer iallafall min kropp mer kritiskt än vad jag gör med kvinnors.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Men du missar ju helt poängen? Jag har ju skrivit rakt ut vad som gör att jag personligen inte kan se hur människors vikt nu och då kan vara relevant och intressant. Det har ingenting med dig att göra, du måste sluta förstora upp din egen betydelse. Du som användare har ingen särställning hos mig, kunde inte bry mig mindre. Jag håller med folk när jag håller med och jag ifrågasätter när jag inte förstår - som nu. Du däremot fokuserar på mig som person, istället på vad jag skriver.

Men kör du på med din nedlåtande stil. Det skiner inte alls igenom att du är oförmögen att faktiskt diskutera istället för att tramsa.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Men jag tror att väldigt många - både män och kvinnor - är mer kritiska bedömare av kvinnors kroppar än av mäns.
Ja, det tror jag med. Det förvånar mig inte alls att den här tråden handlar om fem kilo hit eller dit på kvinnors lår eller höfter (ofarligt) istället för mäns ölmagar (farligt).
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag vet inte hur mycket män jag ser som bara blir större och större. De kan inte ens skylla på barnafödande...

:D:D Word!

Jag är betydligt sundare idag, som 28 år gammal, än vad jag var i tonåren. Då var jag trött, ofta sjuk, svag och allmänt vek. Idag är jag sällan sjuk, jobbar med extremt fysiskt tungt yrke och är stark som en häst.

170 cm lång, vägde ca 48 kg i sena tonåren och pendlar idag mellan 63-65 kg.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag vet inte hur mycket män jag ser som bara blir större och större. De kan inte ens skylla på barnafödande...

Haha där sa du något :D

Vid 18-19 vägde jag runt 70-73 kg, 168 lång. Jag var ganska deprimerad och kunde inte ta tag i vikten riktigt.

Min normalvikt numera vid 40 år skulle jag säg är ca 61-63 kg.

För tillfället är jag dock höggravid och undviker vågen.

Perioder i livet när jag lagt på mig lite mycket har varit när jag känt mig lite nere och uppgiven.

Hur jag äter har i alla fall lika mycket att göra med psykiskt välmående som hunger.

Det här med att barnafödandet skulle göra att man går upp i vikt har jag inte märkt, har blivit lagom smal efter mina två andra barn.

Däremot förstår jag att man går upp i vikt om man alltid sitter hemma och passar småbarn, det är ju inte alls det samma som att vara ute och stängsla, mocka, rida etc.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag tror att ämnesomsättningen förändrades, jag kan inte påminna mig att jag åt mindre då eller bättre, snarare tvärt om.
 
Sv: Din vikt då och nu?

18 år: 52 kg
34 år: 57 kg

Skillnaden är att jag inte längre är elitcyklist.:p
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag tror att ämnesomsättningen förändrades, jag kan inte påminna mig att jag åt mindre då eller bättre, snarare tvärt om.

Ändras ämnesomsättningen när man blir äldre? Ungefär vilken ålder ?
Eller är det något som är genetiskt betingat?
Kan man fråga sig...
 
Sv: Din vikt då och nu?

Som 20-åring vägde jag runt 56-57 kg och är 173 cm lång, idag är jag 51 och har tre graviditeter bakom mig och ligger idag på runt63-65 kg.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Ändras ämnesomsättningen när man blir äldre? Ungefär vilken ålder ?
Eller är det något som är genetiskt betingat?
Kan man fråga sig...
cirkus svarade nog på frågan om vad som hände när hon slutade röka och gick upp i vikt
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag bedömer iallafall min kropp mer kritiskt än vad jag gör med kvinnors.

Som du såg skrev jag inte att det är olika hur man bedömer sin egen och andras kroppar (vilket det iofs högst troligt är) utan att det är skillnad mellan hur man bedömer mäns och kvinnors kroppar. Gruppen män är ju inte samma sak som du.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp