din hunds vardag!

J

jullan

hej hundägare!

jag undrar om ni vill dela med er av er/a hund/ar/s vardag?!
gör ett dagsschema ungefär :)
hur lever era hundar en vanlig dag?

Sv: din hunds vardag!

Vardagarna ser ut ungefär såhär:
Vaknar vid 8 och går då ut på morgonkissrundan i trädgården. Beroende på när jag har lektion så går vi ut på en promenad på ca 1-1,5 h. Sen är han ensam en timme ungefär när jag är i skolan.

När jag kommer hem går vi oftast ut en liten sväng till, ungefär en halvtimme. Sedan går det några timmar då vi oftast är inne, i allafall när vädret ser ut som det gör idag (regn och snö om vartannat). Matte passar på att plugga.

Kvällen sedan ser rätt olika ut. Jag har träning vissa kvällar och då går vi ut på promenad innan middagen. Om jag inte har träning går jag ut efter middagen.

Under våra promenader passar vi på att träna lite lydnadsmoment och sånt. Är vi i skogen så kan det hända att han får spåra lite också.

En helgdag ser helt annorlunda ut. För det första går vi ju upp en timme senare och för det andra så åker jag oftast iväg då med honom någonstans och tar en promenad på nåt roligt ställe. Tillexempel runt en sjö i närheten. Det är alltid trevligt. Dessutom har våran brukshundsklubb ordnat så medlemmarna kan träna i ett ridhus på helgen, så då är vi såklart där på kvällen.

Så ser det ut här hemma. Er andra då?

Min husky börjar dagen med att sparka mig i sängen, på ett eller annat sätt. vet inte riktigt om meningen är att bara sträcka på sig, eller om hon faktiskt vill att jag ska vakna och kela med henne.
Sen är det oftast mamma som tar ut henne på en 40 min promenad. Just nu är hon inne i en period där hon går och spårar efter alla andra hundar, så just nu är det inte lika mkt spring, men vanligtvis springer hon gärna av sig lite på denna promenad.
När hon kommer hem hoppar hon upp på mig, allra helst utan att mamma hunnit torka av henne. Och i det fallet springer hon gärna runt hela lägenheten, för att skaka av all sand. Om mamma hinner torka av henne hoppar hon upp i min säng och kräver att bli kliad. Om jag inte råkar vara hemme hoppar hon ändå upp och bäddar ner sig bekvämt.
Ja, sen blir det lite mat, sömn och allmänt slappisliv. Ibland kommer leklusten fram, så då får bollen sig en omgång.
Sen är det dags för en ny promenad, oftast lite kortare, och då handlar det mest om att markera kvarteret och tillhörande revir. Inspektion av utposterna, för att kolla upp ev meddelanden.
Sömn och kli. Om ingen är hemma blir det bäddning av sängarna. Ska ju vara mjukt och som ett bo - plant är tråkigt. Om vi är borta mer än två timmar kan vi räkna med att bäddningen är noggrannt gjord. När man kommer hem sen ligger hon bara där och viftar med svansen och ser oskyldig ut!
Så fortsätter dagen med längre promenad med tillhörande träning. Oftast löpträning i korta distanser. (Och nu när vi fått hem däcket, så blir det mer av det! :banana: ) Sen sömn, mat och bus. Kel så mkt det går. Ev blir det en promenad till här, beroende på hur tidigt dagen påbörjades.
Dagen avslutas med en sista inspektionsrunda och sen hopp upp i min säng med tillhörande uttryckning av mig. Jag ska hellst bara ta upp en kvadratmeter... :D

Senast ändrad:

Undrar om du tränar/tränat samtidigt som min brorsas fästmö...

Hon har en svart pudel och en grå pudelblandning... Känns det igen?

Jag jobbar bara deltid (körhjälp i travstall) så dagarna ser lite olika ut.

Jobbar hela dagen:
6.45 Kissar o åker till jobbet. Springer lös på stallbacken med kompisarna till första turen.
8.15 ca sätts fast ute (inne om det är kallt)
11.30 lös igen..
12.30 sätts fast ute
14.00 lös igen till hemgång vid 16-tiden
Hem o sover, kvällspromenad vid 22-tiden.

Vissa turer kan hon följa med (lugna ridturer i skogen), springer då lös. Jobbar jag halva dagen d.v.s slutar 12 tar vi en promenad på e.m.

När jag är ledig morgonkissar hon vid 7, promenad på f.m, samma e.m o kväll. Längden på promenaderna beror på vädret o vad jag gör i övrigt, men vi promenerar cirka en timme per dag.

Senast ändrad:

Nja. Jag vet inte. Inget som jag kan säga såhär direkt. Säker på att vi är medlemmar i samma klubb?

Jag går upp vid 06.00.
Hunden(Fia) tittar på mig med trötta ögon och förstår inte varför man måste gå upp så tidigt.
Går ner i köket hunden kommer efter får din mat sen går hon direkt och lägger sig under trppan när hon hör att jag äter kommer hon ut får en bröskalk eller så.
Sen går vi ut en sväng.
Sen åker jag till skolan och hon får gå ut med min mamma och våra andra hundar under dagen.
När jag kommer hem bytar jag om sen åker vi till stallet där Fia springer och leker med Katterna eller dom andra hundarna.
När vi kommer hem senare så äter vi bägge två sen lägger vi oss frammför TV eller så läger hon sig i soffan och väntar tills jag gjort klart läxor eller det jag håller på med på datorn(sitter vid buke:D)
Efter TV stunden så sätter jag på mig träningkläder och vi springer en runda ca 1 mil om dagen tar även pauser där Fia gör vad hon behöver. sen hem och sover gott till nästa dag:)

Nej, inte säker på samma klubb. Tänkte bara att hon också tränar i ridhus...o så tänkte jag att det kanske råkade vara i Örebro-området, där hon bor?

bellas vardag:

6.00 morgontur 10-20 min
inne och vilar till ca 8.30,

åker till stallet med matte
springer lös i stallet och leker medan matte sköter hästen
ev. liten skogstur vid stallet

f.m: lång promenad 1,5-2 h, lös och i koppel blandat.

12.00 till hundvakt (mattes farmor) äter lunch
matte åker till jobbet
vilar ett par timmar

e.m: lång promenad med hundvakt ca 1,5-2 h
18.00 äter kvällsmat.
vilar/leker

ca 19.30 matte eller husse hämtar
kort promenad

hemma, leker, "letar godis", tränar huvudet :)

ca 22.00 kvällspromenad med husse ca 30-40 min.

en aktiv hund som sover gott på natten :)

Nja. Jag bor några mil från Örebro så det är nog inte samma.

Nu i två veckor har vi "vanligt" schema eftersom husse jobbar dag.
Husse kliver upp vid sex (???!), när han stänger ytterdörren kommer nästa kille (hunden) och hoppar upp i sängen och lägger sig bredvid och gosar med mig en stund. Runt åtta kliver vi upp och går ut en 10 minuterspromenad, därefter hem och äter frukost.
Runt tio brukar vi träffa lilla Ika (lek-kompis) och busa 15 minuter någonting, beroende på hur lång rast hennes matte vågar ta från jobbet... Därefter hem och vila en stund.
Vid tolvrycket brukar vi, varannan dag ungefär, ta en längre promenad på ca 1-1,5 h i varierande tempo och terräng. De andra dagarna blir det mest en "kisspromenad" och så försöker jag istället ha lite "hjärngympa" hemma istället. Oftast går jag ut själv på promenad någon timme och då får han stanna hemma (ensamträning) och då brukar jag alltid göra ett ganska stort godissök (massor av godis överallt).
Runt tre får han lunch och efter det brukar han sova middag.
Husse kommer hem runt klockan sex, då får han en kort "kisspromenad" igen.
Runt niotiden får han middag och därefter en lite längre "kisspromenad" beroende på hur mycket han gått tidigare på dagen.
Därefter är det läggdags tycker vår kvällströtta, men ack så morgonpigga, vovve...

vi har inget schema som vi följer. det beror på väder, mitt humör, om jag har massor med tid eller inte. men vi går våra kisserundor och tränar (lydnad, upplet, spår osv) nästan varje dag. tränas inte skallen så brukar vi cykla (1-2 dagar i veckan). de får ca 2 timmars motion + mental träning om dagen.

nu när tävlingssäsongen kommer igång igen ska vi börja lite med det på helgerna också.

Sover till 8.30 :D ( om jag inte är i stallet på morgonen) Hundarna dras upp strax innan vi åker vid 09.15. Morgontrötta saker. :crazy:
Äter frukost.
Åker till jobbet.
Går långpromenad på 1½-2 h.
Tränar andra hundar.
Lunch, lägger ibland spår precis innan jag går och äter.
Går spåret.
Tränar lite hundar eller tar mina på promenad.
Slutar 17.00

Åker till stallet, kör/rider. Hundarna springer lösa brevid. 1-2 h
Åker antingen hem eller till klubben och tränar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar