Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Herman Lindqvist är enig med din mamma om svenskheten att sitta i köket . Så det kan ligga något i det.

Klass och ålder har det säkerligen ett finger med i spelet. Farmor och farfar hade en salong som de var i några enstaka gånger om året. Mycket märkligt tyckte jag, uppväxt i en lägenhetstrea.
Men det går utmärkt att få till ett finrum även i en lägenhet har jag numera upptäckt. Man blir däremot trångbodd och tar fram madrasser till kvällen..
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag är uppvuxen med att man vanligtvis flyttar in umgänget i vardagsrummet ungefär vid kaffet. Det där att man ska sitta i köket hela kvällen är ett "svenskt påfund", enligt min (invandrade) mamma, så det gör jag aldrig.

Själv tycker jag helt enkelt att det är mysigare att sitta i soffan än på en köksstol kvällen lång, och så är det skönt att slippa se disken.

Nej att sitta i köket hela kvällen känns ju inte så trevligt. Nu har vi visserligen inget köksbord så det löser ju sig självt.

Angående disken så är det anledningen till att jag aldrig har begripit det där med "öppen planlösning". Hur står folk ut!?

halv kl

Jag tycker väl ändå rent allmänt att det hela också beror lite på vilka det är som kommer på besök. Om jag bjuder ett tiotal personer på trerätters middag känns varken köket eller tv-soffan som platser jag vill umgås på, även om de hade fått plats både kring köksbord och tv-soffa. Men är det mamma som kommer över en sväng så känns ju båda alternativen helt rimliga.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men många moderna lägenheter med öppen planlösning har ju diskmaskin, och då ställer man såklart in disken i diskmaskinen, man staplar den inte i köket.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Om jag bjuder ett tiotal personer på trerätters middag känns varken köket eller tv-soffan som platser jag vill umgås på

Du har något slags matsal, alltså? Jag skulle egentligen gärna ha ett kök som enbart är ett arbetskök, men inte så gärna att jag orkar leta efter en sådan lägenhet bara därför.

Jag har lite svårt att veta vart jag ska ta vägen hemma hos folk med öppen planlösning. Dessutom känns det ofta som att öppen planlösning leder till köket äter upp vardagsrummet, vilket jag hade tyckt varit en smärre katastrof.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag känner inte en enda person som har två soffor. Jag är mer en fåtöljfetichist och nöjer mig därför med en soffa så att jag får plats med mina fåtöljer.

Oj då, hemma på vår gård har vi 5 tresitssoffor. Härligt.
Däremot gillar jag inte när man har 1+2+3 soffor och fåtöljer avskyr jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Värst vad alla är avigt inställda till fåtöljer! :D Det jag gillar med fåtöljer är att de - om det är hyfsat nätta - enkelt kan flyttas runt så att man lätt kan samla ihop rätt många sittplatser. Sitter man i en soffgrupp hamnar man liksom på rad i stället för att sitta så att folk kan se varandra.

Vi har en mjuk och skön soffa med dunfyllning och en pernillafåtölj i vardagsrummet. Pernillan och dess fotpall har dock övertagits av husets två hundar, men har vi gäster så brukar vi få låna den. En vägg i vardagsrummet är vigd till två Scirocco safaristolar i brunt läder, bara jag kan hitta dem på någon auktion till ett vettigt pris. I arbetsrummet har vi en lamino som läsfåtölj som lätt flyttas när man har gäster.

Min första fåtölj var en klassisk fladdermusfåtölj som jag fick som barn/ungdom och den var en riktig dröm att sitta i. Tyvärr insåg inte min mor riktigt värdet i den utan råkade slänga den vid ett tillfälle som jag inte bodde hemma. Jag hade gärna haft en sådan igen. Min andra fåtölj var en lite rymligare emmafåtölj som tyvärr brann inne när den tillfälligt bodde hemma hos mina föräldrar. Det slår mig att varje gång jag har lämnat en fåtölj i mina föräldrars vård så har den förolyckats, så det ska jag aldrig mer göra.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag är uppvuxen med att man vanligtvis flyttar in umgänget i vardagsrummet ungefär vid kaffet. Det där att man ska sitta i köket hela kvällen är ett "svenskt påfund", enligt min (invandrade) mamma, så det gör jag aldrig.

Jag är uppvuxen med att man flyttar från matsalen till respektive salong, damer för sig och herrar för sig, till kaffet.
I Sverige i en annan del av den Sociala skalan.

Min Mormor och Morfar hade 4 gigantiska sällskapsrum i sitt hus och min Farmor och Farfar 3 lika stora i sin Våning på Östermalm samt 2 + glasveranda i Sommarhuset utanför Vaxholm.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Du har något slags matsal, alltså? Jag skulle egentligen gärna ha ett kök som enbart är ett arbetskök, men inte så gärna att jag orkar leta efter en sådan lägenhet bara därför.

Jag har lite svårt att veta vart jag ska ta vägen hemma hos folk med öppen planlösning. Dessutom känns det ofta som att öppen planlösning leder till köket äter upp vardagsrummet, vilket jag hade tyckt varit en smärre katastrof.

Ja, även om jag inte vet riktigt om jag skulle kalla det för matsal direkt. Men vårt kök är enbart ett arbetskök. (Det fanns plats för ett litet köksbord tidigare men det fick offras när köket byggdes ut). Via en dörröppning kommer man till det stora vardagsrummet där ett stort matsalsbord finns placerat närmast köket. Det är inte mer än ett par meter mellan matsalsbord och köksbänk, men de är åtskilda med vägg och dörröppning.

Kortfattat kan man väl säga att vi har ett arbetskök, och en kombinerad matsal/vardagsrum. Det var något vi prioriterade när vi letade lägenhet, att det skulle finnas plats för stort matbord i "vardagsrummet". Sittplatser i köket var mindre viktigt. Det hade vi i förra lägenhet och vi satt där ytterst sällan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

I min förra lägenhet så hade jag arbetskök och separat matrum/alkov i anslutning till köket. Mycket praktiskt! Det kan jag verkligen sakna i vår nuvarande lägenhet, men det är många saker med den här planlösningen som överväger trots att vi tvingas att äta i köket.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Skulle tro att de har fåtöljer? Men jag håller med dig, 3-sitssoffor är för små.

Man har helt enkelt större mottagningar på annat håll än hemma, eller kör lite gående bord med ett hopplock av udda stolar.

gabbi med endast en klippansoffa.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu förstår jag inte? :)

Man har aldrig smutsig disk framme, den går direkt i diskmaskinen.
Så det är rent i den öppna planlösningen.

Jag skulle dock aldrig vilja bo så av andra orsaker.
Jag vill ha var sak för sig med dörrar emellan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Fast 45000 för en jättesoffa är väl inte så farligt? Du får ju tänka på att det är som två soffor i och med storleken. Dom enda jag känner med mer än en soffa är mina päron och deras soffgrupper brukar gå på typ 40-500000. Du får ju dessutom bäddsoffa för detta också.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Aha, ja, jag tycker nog också att det är betydligt trevligare och lite mer avslappnat att krypa upp i soffor och fåtöljer med kaffe och efterrätt ofta har man ju stereon i vardagsrummet med om man vill ha lite stämningsmusik.

Där är det nog ålderskillnaden mellan oss :)
Vi kryper inte upp och myser, vi plockar fram en vinflaska till och kanske ett spel. Betydligt mer praktiskt och trevligare att vara samlade runt bordet än folk som sitter och halvsover i sofforna.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Herman Lindqvist är enig med din mamma om svenskheten att sitta i köket . Så det kan ligga något i det.

Klass och ålder har det säkerligen ett finger med i spelet. Farmor och farfar hade en salong som de var i några enstaka gånger om året. Mycket märkligt tyckte jag, uppväxt i en lägenhetstrea.
Men det går utmärkt att få till ett finrum även i en lägenhet har jag numera upptäckt. Man blir däremot trångbodd och tar fram madrasser till kvällen..

Det är väl också något med att svenska kök ofta är stora (svenskar bor stort överhuvudtaget, vid en internationell jämförelse) medan kök i andra länder oftare är små. Vad som nu är hönan och ägget...?

När jag var barn hade vi grannar på gården som bodde i treor (familjer om fyra personer) och de hade vardagsrummet som "finrum" och vi barn fick inte gå in där. Otroligt illa disponerad bostadsyta, tycker ju jag. :p

Min mormor och morfar hade ett stort hus med åtskilliga typ vardagsrum i bottenplan. Men inget av dem var "finrum" och barnen var välkomna överallt. Man umgicks, lekte och arbetade (läste och skrev) i alla deras rum, i princip. Just därför tyckte jag att avstängda "finrum" i treor var en mycket underlig idé. Stänga bort nästan halva lägenheten och sedan trängas i köket. Hos min mormor och morfar åt endast städerskan i köket, och ibland serverades barnens mellanmål där, men aldrig måltiderna för alla.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Där är det nog ålderskillnaden mellan oss :)
Vi kryper inte upp och myser, vi plockar fram en vinflaska till

En vinflaska till är väl jättemysigt!

Jag är väl äldre än du, och hos oss tar vi helt klart "en vinflaska till" i soffan.

Tror inte att det är en åldersfråga inom så täta åldersintervall.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag vill alltså inte ha en 3a med schäslong inkl bädd. Jag vill ha en stor soffa där alla får plats, dvs en hörnsoffa med schäslong och bädd eller en u-soffa med bädd.[/QUOTE]
kolla xxxlutz dom har
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp