Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Hm är jag så mycket äldre än du ;)?
Det hänger säker mera ihop med att jag inte har ett socialt umgänge som är så värst intresserade av sällskapsspel vi tittar hellre på film när vi umgås eller pratar ofta en kombination av båda. Några pratar medan de andra försöker titta på film O_o.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ha ha det gör jag helst med eftersom jag vistas i den andra änden av den där skalan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Samma här, eller rättare sagt, min sambo är ohjälpligt i fel ände av skalan...
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

På vardagsrumsbordet som står mellan sofforna.

Kunde nästan tänka mig det. Jag tror jag undrade vad för slags vardagsrumsbord ni har. Vi har två (udda) soffor men inget bord. Därför blir det praktiskt svårt att dricka kaffe och äta efterrätt i vardagsrummet när det är små barn med. Är vi bara några få som dricker te eller kaffe och äter något ställer vi grejorna på ett par småbord. Men hur ser snygga vardagsrumsbord ut?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Mitt är från 70-talet, köpt på Emmaus för bortåt 30 år sedan, då för 125 kronor vilket inte var mycket då heller. När jag kom hem med det upptäckte jag vilket fynd det var. Man kan göra det dubbelt så stort så att det blir kvadratiskt och man kan dessutom höja det så att det blir i matbordshöjd, om man vill. Då kan utan vidare 8 personer sitta runt det och äta civiliserat med bestick osv. Praktiskt även vid mer avancerade sällskapsspel/figurspel/strategispel av olika slag.

Men snyggt? Tja, jag är ju van vid det. Man kan lägga på en duk i perioder som omväxling. :)

Jag såg en gång ett heminredningsreportage där man inte hade något bord vid soffor och fåtöljer i vardagsrummet. Jag tyckte det var jättefint och blev inspirerad, men sen insåg jag att jag dricker kaffe i vardagsrummet flera gånger om dagen när jag är ledig och hemma, så jag klarar mig inte utan bord.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

sen kan jag ju undra över hur stora man är om man får trängas i en tresitssoffa. men det är ju en annan diskussion...

Jag har haft problem med att få plats med samtliga killar men då är jag lång (<180) och har haft långa karlar också (~190) så.. Och även om man kunnat pressa ned sig så har det inte blivit särskilt beekvämt.. Sitta vid varsitt hörn i soffan funkar ju dock alltid :p

Och ja, jag är normalviktig och männen med.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Kanske är sofforna olika stora? Jag har en tresits och man får utan problem plats två jättebekvämt eller tre om man sitter rakt upp och ner.

(:love: min soffa)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu blir jag extra glad över vår nyproducerade trea :D där man kan välja att ha kök och vardagsrum avskiljt om man vill (valfri vägg, annars blir det halvöppet) och utgången till balkongen är i vardagsrummet. Ena sovrummet är förvisso bara 9 kvm och någon dubbelsäng går nog inte in, men väl en 140 cm bred sådan om man skulle vilja.

Det jag annars brukar störa mig på med nyproduktioner är de pyttesmå vardagsrummen där man omöjligt kan möblera riktigt bra om man är det minsta intresserade av ljud och bild - vilket många är idag.

Du ska vara glad åt den! Jag har kollat på så många nyproducerade treor så du kan inte ana. Just för att jag inte har lust att betala jättemycket för en liten tvåa (har nu en stor etta) och kan tänka mig att dela. Sju års kötid räcker inte till en äldre lägenhet i Uppsalas mer centrala delar, men till de dyrare nyproduktionerna funkar det. Därav min ganska omfattande scanning av nyproduktionsmarknaden och alla har den idiotiska placeringen av balkongen.

En gång trodde jag att jag hittat en lägenhet. Sovrummen låg bredvid varandra och balkongen var så stor att den räckte förbi bägge. Då kan man äta balkongfrukost tillsammans - om man vill, tänkte jag. Till jag insåg att den ena av personerna då skulle få klättra ut genom fönstret, för två balkongdörrar fanns inte.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Vi har det rätt så undanplockat och fixat överallt, jag trivs bäst så. Det betyder att makens 711 filmer åkte upp på vinden, och vi har massor av diskret och/eller väl anpassad förvaring. Det enda som står framme är det som används för stunden, förutom några få saker som alltid är synliga. Typ lampor, dekoration och sakerna på TV-hyllan.

I övrigt har vi ljusgråa golv nästan överallt, mestadels vita möbler med lite ek som inslag här och där. Plus lila i vardagsrummet, som accentfärg. Men det funkar bra tycker jag, trots 5 st hundar och 3 barn. Förvisso städas det varje dag, men det får man göra i vilket fall som helst när man har så många hundar - så då kändes det som att vi lika gärna kunde ha ljust och fint ändå :)

Men många av våra vänner undrar hur vi orkar hålla i ordning allt konstant :p
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Öppen planlösning, som har beskrivits ovan. Detta innebär att avskiljare mellan kök och vardagsrum saknas. I en 1a innebär det att man har köket i rummet. I en 2a innebär det i praktiken att det är omöjligt för två personer att dela lägenheten, för en av dem får då sova i det gemensamma köket.

.....

Jag har länge funderat över att dela lägenhet. Är trött på att bo själv, men man kan ju inte försöka hitta en partner bara för att ha någon att bo med, så att dela med en singelväninna verkade bra. Men det känns mindre bra när det absolut blir så att en måste bli lite förfördelad i de privata sfärerna i lägenheten. Jag hade lätt kunnat ta ett litet sovrum. Men vem vill ha ett litet sovrum och inte tillgång till balkongen? Och vem vill springa igenom den andres sovrum för att man ska ut på balkongen?

Du har så rätt. Bodde en kortare stund i en nyproducerad 2:a. Den var precis så som du beskriver. Köket och vardagsrummet i ett utan avskiljning, och det fick knappt plats med en soffa i "vardagsrumsdelen"... Balkongen i sovrummet, vilket gjorde att man aldrig använde den. Och till det ett badrum som var så stort att man lätt kunnat ha det som gästrum....
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag har ett par vänner som bor i miljonprojekt, där man måste gå genom BADRUMMET för att komma till balkongen.
Arkitekten måste ha varit bakfull....
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Myrten: Du får kolla på 50-60-tals husen och inte inne i centrum. Inser att min 2:a på 57 kvadrat skulle fungera riktigt bra att dela och ha varsitt rum till. Balkongen hänger ihop med köket. Två rum som båda skulle fungera bra som sovrum. Mellan de båda "sovrummen" ligger badrum, med minihall utanför och dörrar till båda "sovrummen". Toaletten ligger för sig vid vanliga hallen. Så en kan duscha och den andra sitta på toalett utan att vara i samma rum.

Jag håller med om att de nybyggda hos UH har usel planlösning. Satt och drömde lite över ny lägenhet och såg ritningarna på bl.a. de vid stationen. En balkong ska för mig vara i anknytning till vardagsrum eller kök, inte till ett sovrum. Har du förresten koll på UHs bytesmarknad, där kanske du kan hitta något?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag hade lätt kunnat ta ett litet sovrum. Men vem vill ha ett litet sovrum och inte tillgång till balkongen? Och vem vill springa igenom den andres sovrum för att man ska ut på balkongen?

Fyran som jag bor i byggdes på 70-talet, och skulle funka helt ok för upp till tre personer att dela. Det finns tre likvärdiga sovrum, stort vardagsrum, ok kök.

Men, trots att det inte är nyproduktion, så når man endast balkongen genom ett av sovrummen. Den alternativa utgången är genom ett fönster i vardagsrummet. Varför balkongdörren inte är där det fönstret är, är en gåta.

Nu har jag det "sovrum" som har balkongdörr som arbetsrum, därför att det är jag som sköter växterna på balkongen. Det är ju heller inga problem för min man att gå den vägen ut på balkongen, men man hade ju inte velat gå genom en lägenhetskamrats (eller ett tonårsbarns) sovrum.

För några år sedan läste jag lite vetenskapliga artiklar som problematiserade just bostädernas utformning, och som också påpekade ungefär det du påpekar: att bostäder byggs för kärnfamiljer, och att bostäder byggs utifrån att alla gör en väldigt likartad bostadskarriär, steg för steg.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag har ett par vänner som bor i miljonprojekt, där man måste gå genom BADRUMMET för att komma till balkongen.
Arkitekten måste ha varit bakfull....

Hemma hos en kompis till mig får man gå genom klädkammaren för att komma till badrummet. :D
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Visst kan det se snyggt ut utan vardagsrumsbord men som du säger är det onekligen praktiskt. Ditt bord låter underbart! Själv kommer jag troligen leva vardagsrumsbordlös resten av livet. Jag är inkapabel att välja prylar till hemmet. Därför blir det ytterst få prylar inköpta över huvud taget.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

K-lån

Här fyndades soffbordet faktiskt innan själva huset var köpt. Hittades på second hand för 200 kr. Ett stenbord melerat med massiv ek som stomme. Det passar in perfekt i huset:)

För övrigt trivs jag bäst när det är undanplockat. Tyvärr ser det inte alls ut så och vissa rum bl.a. tvättstugan är rätt rörig.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag har ett par vänner som bor i miljonprojekt, där man måste gå genom BADRUMMET för att komma till balkongen.
Arkitekten måste ha varit bakfull....

Inte alls.
På den tiden så var balkonger till för klädvård och det var meningen att man skulle hänga tvätt på tork där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp