Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Vi har två tresitssoffor i vardagsrummet, en läsfåtölj med fotpall en bit ifrån soffbordet, som blir två sittplatser som kan dras fram. Då är vi uppe i åtta platser, därefter tar vi till köksstolarna. Sofforna är (naturligtvis) inte något slags "soffgrupp", utan det är en ärvd arkitektritad soffa och en enkel

.

Bord då? Var ställer ni koppar och fat?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

När man säljer sitt hem vill man att det ska se så attraktivt ut som möjligt. Prylkaos är inte attraktivt, alltså plockar man undan och städar så fint det bara går, för att det sk se så bra ut som möjligt och för att folk ska se själva huset och rummen inte prylarna.

Sen att vissa prylar uppfattas som inbjudande av hjärnan är en annan femma, det är därför man kan anlita en sån där inredningstjosanmänniska som fixar till ens hem innan försäljning.

Likadant med tidningar och bloggar och enkla stilrena hem som beskrivs, bilderna tas så det ser bra ut. Det går trolla med sånt även utan att ens anstränga ihjäl sig vid "hemmabruk" sas. Hade man fått en översiktlig bild av allt så hade det säkert inte sett lika städat och undanplockat ut. Och på bloggar säger många själva att dom ofta tar bilder efter det har städats.

Men att folk har genomgåenden vita hem och småungar och hundar och katter det övergår mitt förstånd. Antar att dom gillar tvättmaskiner och att ständigt ha en trasa i handen...
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Du har något slags matsal, alltså? Jag skulle egentligen gärna ha ett kök som enbart är ett arbetskök, men inte så gärna att jag orkar leta efter en sådan lägenhet bara därför.

Jag har lite svårt att veta vart jag ska ta vägen hemma hos folk med öppen planlösning. Dessutom känns det ofta som att öppen planlösning leder till köket äter upp vardagsrummet, vilket jag hade tyckt varit en smärre katastrof.

Nästan alltid är ju arbetsköket avgränsat genom en liten mellanvägg när man har öppen planlösning. Vart man ska ta vägen är väl urenkelt, man är såklart i vardagsrummet? Jag förstår nog inte riktigt, blir du osäker på om du borde tillbringa kvällen i hallen eller sovrummet när du är hemma hos folk med öppen planlösning?

Det kanske är olika i olika delar av Sverige, men här har i princip alla nybyggen arbtskök och matplats i vardagsrummet, så det är ju absolut inte svårt att hitra ett sånt boende.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det du beskriver är väl så kallad halvöppen planlösning? (Dessa begrepp alltså :D ) Det är ju inte ovanligt med nybyggda framför allt lägenheter och men även mindre hus där köket i princip är en av väggarna i vardagsrummet. Där tycker jag också att antingen köket eller vardagsrummet äts upp. Däremot har jag inte så svårt att veta var jag ska ta vägen, även om jag tycker det är ruskigt opraktiskt :D
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Tror det är så enkelt att alla är olika. Alla gillar inte att ha hem gäster och klarar sig därför med en tresits. Vissa ställer kanske fram fler stolar när det kommer gäster osv. Ens boende ska ju inte vara anpassat efter gäster, utan vara som man själv vill ha det. Jag har i princip aldrig folk här men har en gigantiskt soffa med dubbla divaner. Bor ensam i en tvåa. För att det är så jag vill ha det helt enkelt ;)

När jag bodde hemma hade vi en väldigt mysig lägenhet, men lagom mycket saker överallt. Men inför försäljningen av lägenheten fick vi tömma hela lägenheten, måla väggarna vita och mäklaren ställde in svarta möbler i ett galet kliniskt tema.

Det är dock få som skulle bott så som bilderna visade.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag tycker att folk blir trötta och halvslöa när de sätter sig i soffan.
Kollar vi tex på fotbollsmatch sitter folk hellre på en stol än i soffan, just för att den är djup och en myssoffa.

Sitta samlade runt bordet tycker jag är lite trevligare.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Lite så ja uppfattar jag det med..

Ang att det inte ser ut som på bilderna så ser min verklighet ut som bilderna.
De flesta har öppen planlösning och inte övermöblerat. Däremot några tidningar och böcker mer än på bilderna men de städar man lätt undan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Vi har en tresits. Plus en fotölj med fotpall,där funkar både fotöljen och fotpallen som sittplats. Plus en gammal brudkista med mysigt fårskinn på,där kan man också sitta två stycken. Och vi sitter utan problem 4 stycken i soffan,så vi kan alltså få ihop 8 sittplatser. Dock kanske det inte är det ultimata om man vill mysa ner sig framför en film,men funkar bra om man sitter och typ förfestar/umgås bara.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Min bekantskapskrets, eller ffa släkt, sätter på tvn så fort man sätter sig i soffan (jag har tyvärr inget avskiljt tv-rum).
:crazy:

När de är på besök hos dig?? Det skulle jag uppfatta som extremt ohyfsat och otrevligt. Om jag var hemma hos någon och de satte på tv:n skulle jag tro att de vill att jag går hem nu.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag förstår nog inte riktigt, blir du osäker på om du borde tillbringa kvällen i hallen eller sovrummet när du är hemma hos folk med öppen planlösning?

Inte riktigt så illa, men ofta känns det som att vardagsrumsdelen inte är till för att användas samtidigt som det känns konstigt att sätta sig vid matbordet innan maten är klar.

Hur nybyggena ser ut har jag ingen koll på. Många verkar fixa öppen planlösning själva vid renoveringar och det blir ju lite olika från fall till fall. Men det besvärliga är att vardagsrummet ofta verkar försvinna.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag tänker precis som du Petruska men alla tänker inte som vi. En del lever genom TVn. Jag har unga kollegor som ständigt diskuterar gårdagens tv-program vid "kaffet"..


Vad gäller stilrena hem så uppskattar jag själv att ha så lite prylar som möjligt för att det ska vara lättstädat och jag mår bäst då. Jag har målat alla rum i hela mitt hus i samma gråvita kulör. Bara för att hålla ihop det och att kunna vara flexibel med möbler. Däremot är i princip inga av mina möbler vita och jag har gärna färglada och mönstrade gardiner och annan mjuk inredning. Köket tycker jag är oerhört svårt att hålla i ordning. Det kommer massor med post och tidningar varje dag. Det är en massa andra grejor som är på väg någonstans (arkiv eller släng) osv. Och så allt som är kopplat till det man äter, ständigt i oordning..
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Min favoritlösning på kök-vardagsrum fanns i huset jag hade, köket är som en fyrkant insprängd i en bar i ena änden avett avlångt vardagsrum. När man är för så ser man vardagsrummet och köksbordet men man ser inte köksbänkar,diskeä eller spis från resten av rummet.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Mitt kök liksom förråd är ett kaos (inte stökigt, men fullt i skåp m.m), men sovrum, toa och vardagsrum är "rent" på saker. Har bara en tvåsits men löser sig bra genom att ens vänner aldrig vill komma på besök :p. Kommer det några så får man allt plats 3-4 i soffan då den är rätt så bred, annars är det stolar som gäller.

Har för mkt saker än förvaring så allt är mer eller mindre nedpackat i kartonger. Jag förstår mig dock inte på stilrena hem där det absolut inte får vara något som bryter mot det stilrena, som t.ex. en papperspåse där man sparar all reklam i m.m. Skulle nog få panik :P

Jag vet människor som slängt böcker, filmer (vhs som dvs), skivor bara för det inte passar in i deras stilrena hem. Förstår mig inte på ;).
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

[...] Hur nybyggena ser ut har jag ingen koll på. [...]

Men det kan jag tala om!;) I alla fall i mitt hyresbolag utformas de på ett sätt som signalerar att kärnfamiljen är det enda rätta.

I en tid då vi har många singelhushåll, ökad bostadsbrist i storstäderna och (trodde jag) en begynnande öppnare syn på hur en "familj" kan se ut är det intressant att se att de ganska många nybyggena inom det största hyresbostadsbolaget i en av Sveriges större städer är ritade efter extremt oflexibla planer.

Öppen planlösning, som har beskrivits ovan. Detta innebär att avskiljare mellan kök och vardagsrum saknas. I en 1a innebär det att man har köket i rummet. I en 2a innebär det i praktiken att det är omöjligt för två personer att dela lägenheten, för en av dem får då sova i det gemensamma köket.

Än värre ur delningssynvinkel blir det när man kollar på 3or. Kvadratmetermässigt kan lägenheterna gärna vara ordentligt tilltagna, men sett till planlösning i övrigt ställer det en del i övrigt att önska. I äldre lägenheter har man t ex ofta (vanligen?) utgången till balkongen från vardagsrummet. Praktiskt om man vill ta sig en drink på balkongen medan man plockar av matsalsbordet tycker jag. I nya lägenheter är balkongdörren utan undantag (i de fall jag har kollat och de är många) från det större av sovrummen. Sovrummen tycks ha standardstorlek 7-8 resp 15 m2. Således är det mindre i minsta laget om man har två barn (om de inte skall bo i våningssäng) och omöjligt att få in en dubbelsäng i.

Jag har länge funderat över att dela lägenhet. Är trött på att bo själv, men man kan ju inte försöka hitta en partner bara för att ha någon att bo med, så att dela med en singelväninna verkade bra. Men det känns mindre bra när det absolut blir så att en måste bli lite förfördelad i de privata sfärerna i lägenheten. Jag hade lätt kunnat ta ett litet sovrum. Men vem vill ha ett litet sovrum och inte tillgång till balkongen? Och vem vill springa igenom den andres sovrum för att man ska ut på balkongen?

Jag har t o m skrivit till bostadsbolaget i fråga och påpekat detta och fick då svaret att de naturligtvis välkomnar alla boendekonstellationer. Jag undrar jag. Jag ser snarare signaler att om man är singel "ska" man bo i en 1a (hyrorna är naturligtvis höga, som i alla nyproduktioner), par utan barn bor i 2or och 3or passar för par med ett barn. Alternativt kan höginkomsttagare bo var som helst, men de flesta i den kundgruppen köper nog en lägenhet.


OT, OT, OT - jag vet!
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Än värre ur delningssynvinkel blir det när man kollar på 3or. Kvadratmetermässigt kan lägenheterna gärna vara ordentligt tilltagna, men sett till planlösning i övrigt ställer det en del i övrigt att önska. I äldre lägenheter har man t ex ofta (vanligen?) utgången till balkongen från vardagsrummet. Praktiskt om man vill ta sig en drink på balkongen medan man plockar av matsalsbordet tycker jag. I nya lägenheter är balkongdörren utan undantag (i de fall jag har kollat och de är många) från det större av sovrummen. Sovrummen tycks ha standardstorlek 7-8 resp 15 m2. Således är det mindre i minsta laget om man har två barn (om de inte skall bo i våningssäng) och omöjligt att få in en dubbelsäng i.

Nu blir jag extra glad över vår nyproducerade trea :D där man kan välja att ha kök och vardagsrum avskiljt om man vill (valfri vägg, annars blir det halvöppet) och utgången till balkongen är i vardagsrummet. Ena sovrummet är förvisso bara 9 kvm och någon dubbelsäng går nog inte in, men väl en 140 cm bred sådan om man skulle vilja.

Det jag annars brukar störa mig på med nyproduktioner är de pyttesmå vardagsrummen där man omöjligt kan möblera riktigt bra om man är det minsta intresserade av ljud och bild - vilket många är idag.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Tror det är så enkelt att alla är olika. Alla gillar inte att ha hem gäster och klarar sig därför med en tresits. Vissa ställer kanske fram fler stolar när det kommer gäster osv. Ens boende ska ju inte vara anpassat efter gäster, utan vara som man själv vill ha det. Jag har i princip aldrig folk här men har en gigantiskt soffa med dubbla divaner. Bor ensam i en tvåa. För att det är så jag vill ha det helt enkelt ;)

När jag bodde hemma hade vi en väldigt mysig lägenhet, men lagom mycket saker överallt. Men inför försäljningen av lägenheten fick vi tömma hela lägenheten, måla väggarna vita och mäklaren ställde in svarta möbler i ett galet kliniskt tema.

Det är dock få som skulle bott så som bilderna visade.


Då är min lägenhet klar för fotografering.:D Det är bara det att så har jag haft sen lååååååång tid tillbaka.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Kl


Vi har grannar som bor i ett visningsobjekt. Deras största hobby är städning och inredning.
Mycket märklig känsla, och de största tabut de har är att hänga upp tavlor (spiiikhål:eek: )
De lever alltså i ett hem med en renfäll chict placerad på köksgolvet.
Umgås gör de på restaurang, mycket sällan hemma.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp