Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Just nu finns det delbara treor hos Uppsalahem.
Mitt i centrum för en förmögenhet per månad.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Inte alls.
På den tiden så var balkonger till för klädvård och det var meningen att man skulle hänga tvätt på tork där.

ja, fast det här är ett miljonprogramshus. Det satsades stort på gemensamma tvättstugor och modern funktionalitet.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Balkonger var på den tiden till för att vädra kläder på, ingen satt på balkongerna på 60-talet.
Och mycket skulle fortfarande tvättas för hand i badrummet.

Jag vet - jag var där.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu har jag orkat ta tag i att ta bilder på lägenheten. Tyvärr är det motljus och det blev inte bättre av att jag drog ner de vita rullgardinerna.

Såhär ser det ut hemma hos oss i kök/vardagsrum:

Normalt sett håller vi köket i någorlunda ordning. Men det är nyss ommålat och utbyggt så vi har fått så mycket bättre plats där. Köksfläkten ska bytas ut mot en svart/rostfri som är på väg. Micron likaså. Jag hade kunnat tänka mig att sätta upp skåp ovanpå de befintliga skåpen, så vi slipper de fula förvaringsboxarna. Men den debatten är just nu pågående här hemma.
IMG_1204.JPG


Måsarna bor normalt sett inte där i köket, utan flyttade dit i förrgår eftersom jag flyttade på några tavlor. Och då kommer vi till nästa bild.
Tavlan ska hängas upp, den hängde egentligen ovanför tv:n, men när vi köpte ny tv blev den för stor där, så jag flyttade den till över skänken istället. Ovanpå skänken fanns förut en hylla som innehöll en tavla och lite prydnadsgrejer med affektionsvärde, bland annat sambons måsar.
IMG_1205.JPG


Här kommer vi till det riktiga problemet. Vill byta ut sofforna (speciellt 2an för den är ju gräslig). Måste bara hitta något som passar.
IMG_1207.JPG


IMG_1209.JPG


Jag hade gärna slängt ut det där hemska ekbordet, men det är en av sambons heliga saker som inte får röras. Vi har fått välja max 5 st saker som är heliga som inte ska bytas ut. Hans första val var detta bordet. Ja, ni förstår ju vad jag brottas med. Det är först och främst alldeles för stort, dessutom är det i en ful färg. Och den förvaringen som finns bidrar till att hemmet alltid ser stökigt ut. :banghead:
IMG_1208.JPG


Här får ni en bild när pallen är med också. Den brukar jag skuffa undan till framför bokhyllan eftersom jag tycker att den är i vägen annars. Bara när vi har folk hemma som den används ändå.
IMG_1211.JPG


Skrivbordet är vi nöjda med. Skivan ska betsas mörkare (tänk mörkbrun) så fort vi får tummen ur. Däremot behöver vi två likadana stolar för att det ska se estetiskt korrekt ut, och detta är ett dilemma eftersom sambon och jag inte verkar gilla samma stolar. Sambons sida är alltid rörig med grejer framför, mest för att han inte använder sin del utan har laptopen i soffan. Den är dock på kontoret när bilderna togs, annars ligger den alltid bredvid där fjärrkontrollerna ligger nu. Den där vita stolen? Ja, det undrar jag med. Den borde egentligen slängas. Någon som är kund på den annars ryker den senare i eftermiddag känner jag.
IMG_1213.JPG


Ja, ni ser ju bokhyllan. *SUCK* *SPOTT* *TVI* *villbaraslängautskiten* Ni ser ju kaoset bristen på utrymme ger. Samtidigt kan vi nog rensa ut något, men förändringen uteblir ändå liksom.
IMG_1214.JPG


Köksbordet är väl inte så mycket att sia om. Där sitter vi i perioder. Nu är ju köket lite av nyhetens behag, så kommer det ett par människor så sitter vi i de några månader gamla barstolarna, eller i soffan. Men när våra päron är här vill de alltid sitta vid köksbordet. Dynorna ska kläs om eftersom de blivit fula, men vi nöjer oss med det. De där garderoberna dock är ett nyfunnet problem efter köksrenoveringen. Den som inte har några ben är nämligen vårt städskåp, som stod precis till höger om spisen tidigare (vi har byggt ut ön och sittplatserna). Vi har ingen smart plats att ställa den nu. Jag har en precis lika stor "hästgarderob" i hallen som jag hade kunnat rationalisera bort utan större förlust eftersom jag numer bara rider två dagar i veckan. Men vi har ännu inte löst problemet vart hästgrejerna ska få bo, så sedan en månad tillbaka står garderoben sådär, vilket innebär att byrån flyttats off-center från bilderna ovanför och stackars hundens bädd har hamnat framför byrån. Den passade precis mellan den stora garderoben och byrån. Tränset och hoppgjorden? Ja, de har hängt där sedan jag sålde hästen i september. Jag har ingenstans att ha dem och poängen har hela tiden varit att sälja/ge bort. I höstas var det ett helt berg med grejer där, men det har under vintern blivit färre och färre och det är bara tränset och hoppgjorden kvar.
IMG_1215.JPG


Såhär kommer man in till oss. Denna bilden är tagen mitt i hallen kan man väl säga. Dörren till höger som man ser är toaletten. Men det finns en dörr innan den till höger och den går in till vårt sovrum. Både badrum och sovrum är vi nöjda med.
IMG_1216.JPG


Jag kan ta mer bilder ifall någon vill ha mer detaljer.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag förstår inte hur en stor U-soffa skall få plats.
En stor hörnsoffa med bra bäddbarhet skulle nog fungera bäst.
Och vänd på den mot skrivbordet så att det blir plats framför.
Då så kan ni vända på skrivbordsstolarna när ni blir många runt soffbordet.
TV-n ställer ni mitt i rummet mot köket.
Ev på den hopplösa köksbänken.
Ni kan ju inte behöva 2 matplatser.

Det är litet gyttrigt för att ni har många funktioner som inte kombineras med annat.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Taket är fantastisk vackert och svårt att tänka sig att ge sig på.
Men ni kan offra ett fack mellan 2 bjälkar till förvaring utan att förlora rymden.
Gör detta offer över köket så avdelar det också.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Hyllor eller skåp över skrivbordet och en rullgardin från dem som ni kan dra ner framför röran.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det jag kan känna är att det är många olika träslag/färger, och bara sådant kan ju få det att se lite plåttrigt ut.

Skrivbord och bokylla känns stökiga, som du själv sagt. Kanske fler lådor/luckor i bokhyllan och sedan bara några få öppna där ni ställer lite grejer.
Har inget emot bokyllor med böcker, men då ska det vara lite mer raka rader med böcker, här är de lite var som helst. Om man ska gå på den stilrena stilen.

Köket gillade jag! Så tycker ni ska ta färger och träslag därifrån och få fram det i övriga rummet.

Soffan är ett dilemma förstår jag, och då ni verkligen vill ha bäddmöjlighet så finns det kanske inte lika mkt att välja på. Men en hörnsoffa skulle jag satsa på, om du hittar ngn med bäddmöjligheter. En nättare variant, och kombinera med ngn sittpuff eller så.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag förstår inte hur en stor U-soffa skall få plats.
En stor hörnsoffa med bra bäddbarhet skulle nog fungera bäst.
Och vänd på den mot skrivbordet så att det blir plats framför.
Då så kan ni vända på skrivbordsstolarna när ni blir många runt soffbordet.
TV-n ställer ni mitt i rummet mot köket.
Ev på den hopplösa köksbänken.
Ni kan ju inte behöva 2 matplatser.

Det är litet gyttrigt för att ni har många funktioner som inte kombineras med annat.
Fast du har inte läst texten alls till mina bilder va?
Vi trivs jättebra med köket och vi tänker verkligen inte ställa tv:n där. Det blir hur opraktiskt som helst. Och jo, vi använder båda matplatserna, eftersom de har olika syften. Dessutom får man inte plats flera runt köket, speciellt inte när vi är flera, utan då sätter jag i iläggskivorna i matbordet och så får vi plats 10-12 st där utan problem.

Eftersom det är sambon och jag som spenderar den mesta tiden i vår lägenhet måste den ju först och främst vara anpassad efter oss. Sambon och jag äter framför tv:n, vi planerar saker där, vi pratar med varandra i soffan, vi spenderar nog 90% av den vakna tiden i soffan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det jag kan känna är att det är många olika träslag/färger, och bara sådant kan ju få det att se lite plåttrigt ut.
Nja, egentligen är ju allting i ek, förutom köksbänken som är i laminat och stolarna som står i köket är ju vita.

Färgskillnaderna beror nog mycket på hur gamla möblerna är.

Byrån är ju en annan färg, men den är i original från 1840-talet så den tänker jag inte ändra på oavsett vad som händer.

Mitt mål är att skuffa undan eken så mycket som det går, men det är enormt svårt med sambon som sätter sig på tvären.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag hade absolut satt skåp ovanpå köksskåpen, blir mkt snyggare förvaring och kanske sväljer lite till?

Den där bokhyllan var ju bara hemsk :yuck:
Jag hade nog gjort som jag sa i mitt tidigare inlägg och byggt en gigantisk platsbyggd garderob som går hela vägen upp till taket.
Måste du ha en arbetshörna? Eller går det att bygga in en sådan också?
För en arbetshörna är ju aldrig vacker...
Om man slopar arbetshörnan och gör en jättegarderob blir det ju mer plats till soffor.
Då hade jag köpt en rejäl U-soffa alt 2st 3-sits soffor och kanske en fåtölj?
Då får du fler sittplatser och har möjlighet att köpa en soffa som bäddsoffa för gäster utan att det blir jättetrångt.
Ekmöblerna hade jag betsat i en mörkare färg, de gav mig rysningar :o

Kan du inte visa sovrum och badrum som du/ni är nöjda med?
Då ser vi ju enklare vad ni gillar :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Måste du ha en arbetshörna? Eller går det att bygga in en sådan också?
Det ska se ut ungefär så som det gör nu. Jag har en illa skadad axel efter en ridolycka när jag var 14 år gammal så för mig funkar det inte med laptop i soffan, då är jag ett smärtvrak i flera dagar. Tyvärr behöver jag en stationär dator. Dessutom är jag så datorberoende att jag ändå sitter där mer än vad jag behöver, hade jag kunnat ta med mig datorn överallt hade jag inte gjort någonting annat tror jag.

Arbetshörnan är kanske inte världens snyggaste, men den sväljer enormt mycket grejer och den är hur praktiskt som helst. Tyvärr håller ju sambon inte sin sida i ordning så det ser alltid lite extra stökigt ut, men det får stå för honom.

Vi har pratat om att sätta upp skåp ovanför. Och då har jag haft förslaget att man nästan bygger in arbetshörnan som den ser ut nu. Ungefär som folk har allehanda konstruktioner för tv. Då hade man kunnat ha en bokhylla på sidan och sen bygga skåp i samma över skrivbordet. Men sambon tyckte att det kanske skulle se för överbyggt ut.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men om man inte vill ha någon förändring så blir det ju inte heller det.
Det verkar som att ni har fastnat i något som ni inte trivs i och inte vågar ändra på.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men om man inte vill ha någon förändring så blir det ju inte heller det.
Det verkar som att ni har fastnat i något som ni inte trivs i och inte vågar ändra på.
Fast så är det inte alls. Vi vill bara inte göra förändringar som bidrar till att vårt hem blir ännu mera tokigt, tex förvaringsmöjligheter mellan takbjälkarna.

Och det måste fungera praktiskt. Det var ju min poäng från första början när jag startade tråden. Att alla designade hem verkar vara så opraktiska och icke-fungerande när man lever ett normalt liv. Det är klart att det går att bygga massor på höjden, men jag når inte ens högst upp i garderoberna utan pall, ska vi ha bokhylla till taket kommer jag att behöva använda en stege. Och där blir problemet att ifall det är jobbigt att ställa upp saker i bokhyllan så ställer man inte upp saker i bokhyllan utan man lägger dem någon annanstans där de inte hör hemma och så blir hemmet jättestökigt. Jag har det problemet med mina kläder. Mina garderober är för höga redan, vilket gör att det blir ett projekt att få in kläderna, vilket resulterar i att jag har rätt mycket kläder på andra ställen än i garderoberna och det är ohållbart. Även om jag försöker vara duktig och hänga in allting när jag inte använder det så hänger det fortfarande någon tröja i badrummet och någon i sovrummet. Det är inte okej. Ett hem måste vara enkelt att bo i.

Sen får man ju hålla sig till det som är väsentligt. Visst, vi kan ju sälja och flytta till någonting nytt. Man kan ju också tänka sig att riva ut allting och börja om på nytt med inredningen. Men så kommer vi till problemet att oavsett ifall vi slänger allting så är jag inte själv om att bestämma. Och varför spendera flera hundratusen när det egentligen inte behövs? Vi trivs bra i vår lägenhet och vill bo här. Men visst, man behöver alltid mer förvaringsmöjligheter och vi behöver en annan soffa.

Och vi behöver göra hemmet mysigare. Det gör man inte genom att enbart ta bort en bokhylla eller sätta upp överskåp i köket, det behövs en större tanke bakom den ändringen. Köket eller stuva-undan-förvaringen känns inte som ett problem. Problemet nu är hela soffområdet och städskåpet/hästgarderoben, samt bokhyllan förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det här är rätt spontant och inte så genomtänkt, men några saker slår mig (som andra redan säkert sagt :p ):

1. Ni har många förvaringsmöbler men få utnyttjar hela höjden. Byt ut bokhyllan och de två "smågarderoberna" närmast dörren till något som använder höjden i lägenheten. Alternativt skippa bokhyllan och sätt hyllplan på konsoler närmast taket. De behöver inte vara särskilt djupa för att svälja böcker och döljer således inte taket. Fortsätt bearbeta sambon angående att sätta köksskåp upp till taket. ;)

2. Ponera att skåpen och byrån vid ingången till rummet ryker, då kan köksbordet flytta lite närmare dörren. Det gör att skrivborden också kan flytta närmare dörren också och hörnet nere till vänster från dörren sett frigörs. Jag ser att väggen inte är slät, men inte mer än att man kan såga till skrivborden lite så de står dikt mot väggen. Skulle TV:n kunna stå där och soffan, som då borde kunna vara rätt stor, få plats på motstående sida? Skänken borde också kunna bytas ut, det känns som att den mest tar väggyta men inte erbjuder så mycket förvaring.

3. En annan tanke är att behålla köksbordet där det står, fixa rejäla skåp där vid dörren och t.ex. använda höga konsolhyllor för att kunna få bort bokhyllan och då ändå kunna göra rokad på skrivborden, tv:n och soffan.

4. Går det att ha en grundare tv-bänk?

Ja... Det var mina fyra cent. :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag tror absolut inte att ni behöver göra några jättestora förändringar.
Men litet måste man alltid offra för att få något annat.

Vad tror du om att vända soffan mot skrivbordet så att skrivbordsstolarna även kan användas tillsammans med soffbordet?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

1. Ni har många förvaringsmöbler men få utnyttjar hela höjden. Byt ut bokhyllan och de två "smågarderoberna" närmast dörren till något som använder höjden i lägenheten.
Garderoberna är redan 2.30 meter höga. Och här kommer det problemet som jag skrev i ett tidigare inlägg. Når man inte och blir det inte enkelt att hänga in grejer så gör man det inte. De garderoberna står egentligen där på nåder, eftersom jag inte får plats i mina ordinarie garderober utan behövde utöka. För att de ska försvinna behöver jag typ gå i samma kläder hela tiden och det vill jag inte. Visst hade man kunnat bygga ända till taket och få förvaring för tex julpynt och sånt som står ovanpå köket nu. För kläder högst upp är helt otänkbart. Då hade allting legat på köksbordet till slut.

Men städskåpet ska ju bort förstås.

Fortsätt bearbeta sambon angående att sätta köksskåp upp till taket. ;)
Jag försöker. :) Men jag förstår hans motvilja, för tittar man ordentligt bakom kartongerna så ser man röret som går. Sen finns det en stor fyrkant som jag inte har någon aning om vad den har för funktion. Och så kommer takbjälken längst till vänster. Så det går ju inte att köpa skåp utan att bygga om dem. Sambon tycker inte att det är värt det tids- och orkesmässigt.

2. Ponera att skåpen och byrån vid ingången till rummet ryker, då kan köksbordet flytta lite närmare dörren. Det gör att skrivborden också kan flytta närmare dörren också och hörnet nere till vänster från dörren sett frigörs. Jag ser att väggen inte är slät, men inte mer än att man kan såga till skrivborden lite så de står dikt mot väggen.
Fast vad har detta förslag för funktion? Tar man bort byrån och skåpen blir det ju ännu mindre förvaring. Vad får vi för nytta av att skrivbordet flyttas till mitten av rummet?


Skulle TV:n kunna stå där och soffan, som då borde kunna vara rätt stor, få plats på motstående sida? Skänken borde också kunna bytas ut, det känns som att den mest tar väggyta men inte erbjuder så mycket förvaring.
Skänken sväljer hur mycket som helst så den ska inte bort. Eller ja, just den kan vi ju byta ut, men någonting likvärdigt behövs. Den där skänken är proppad med saker vi använder.

4. Går det att ha en grundare tv-bänk?
Ja, men hur gör det mitt hem mysigare? Hur blir det mysigare och lugnare om vi har en smalare tv-bänk?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Vad tror du om att vända soffan mot skrivbordet så att skrivbordsstolarna även kan användas tillsammans med soffbordet?
Jag vill ha soffan vänd mot en tv. Mycket för att vi sitter där en hel massa, men också för att det blir min sömntriggare när mina sömnproblem är som värst. Jag måste verkligen kunna ligga bekvämt i soffan och titta på tv.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Försökte mest skaka fram någon idé om hur man kan möblera om för att få loss ytan du är ute efter, för den verkar finnas där men det känns som att den inte används så effektivt.

Har du provat att göra en skalenlig ritning avrummet och sedan klippa ut små skalenliga "möbler" och verkligen testat alla tänkbara möbleringar?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp