Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag menar att du kan samla den funktion som tex skänk och bokhylla ger, i en möbel. I princip kan du ställa bokhyllan på skänken. :D Du har ju utrymme på höjden och behöver mer golvyta.

Googlade några bilder så du ser vilken typ av möbler jag menar. Sen finns de ju i andra utformningar, storlekar och utseende. Men iaf, möbler som kombinerar byrå och bokhylla, eller skåp och bokhylla, eller skrivbord, skåp och bokhylla. (Om mannen i huset alltid sitter i soffan med laptopen kan ni ju skippa hans arbetsplats helt.)

8472014_object.jpg


8566662_object.jpg


5606025681.jpg


Tidlosa_hem_bokskap_idegran_2door.JPG


:)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Sofforna, bokhyllan, stolarna till skrivbordet och skänken är det vi kan enas om. Den vita stolen ska också ut. Den fula blå lampan bredvid soffan ska bort. Den är någon kvarleva från sambons pojkrum. Den har vi pratat om att byta ut hur länge som helst, men inte fått tummen ur. Den används dessutom flera gånger i veckan, när man klipper klor, när man målar sina egna naglar, när man ska kolla någonting detaljerat, när man syr någonting.

Börja då med det som är ok att byta och som är möjligt att hitta. Någonstans på vägen kanske det visar sig att det räcker och ni inte måste enas om att slänga ut både vardagsrumsbord och byrå (eller varandra) för att få det mysigt.

Det lättaste måste väl vara att hitta skrivbordsstolar i samma färg? Som sagt, även om modellerna är olika så gör det inte så mycket. (Vet. Har det så på kontoret på jobbet.)

Eftersom ni kan tänka er att byta både bokhylla och skänk så ger det ju ett bra utgångsläge för att hitta något som matchar varandra och ger ett lugnare intryck. Är ni överens om vad ni gillar för stil på möbler? Förutom ek då...

När ni kommit så långt kanske sambon också vill byta sitt bord så det passar resten av inredningen och då får ni plats med soffan ni vill ha. Eller så vill han inte det och då är det en hörnsoffa som fungerar.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag menar att du kan samla den funktion som tex skänk och bokhylla ger, i en möbel.
Jaha, jag trodde att du menade alla förvaringsmöblerna eftersom det var det du skrev i den meningen. Fattade inte alls vilka åbäken till möbler du hade sett ifall jag skulle göra mig av med skänken, bokhyllan, byån och garderoberna samtidigt. :p
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag tycker ju att lägenheten är jättemysig ! Och inte så särskilt trångt heller. Men så avskyr jag såna sterila (stilrena) hem också.

Det är ju soffan du vill ha hjälp med - jag tror att det vore guld om du kunde hitta en som både går att bädda i och som har förvaring (men jag vet inte var det finns)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag trodde samma sak! :D
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det lättaste måste väl vara att hitta skrivbordsstolar i samma färg?
Jag tycker inte att det räcker. Jag vill ha likadana stolar, var är annars poängen? Ska i ha olika stolar kan vi ju ha de vi har nu liksom, även om min stol tar upp lite väl mycket yta kanske.

Är ni överens om vad ni gillar för stil på möbler? Förutom ek då...
Jag gillar inte ek.

Vi kommer väldigt bra överens om det vi köpt tillsammans. Tex hallen, sovrummet och köket, samt arbetsplatserna. Vi kan gå på tex IKEA och tycka att någonting är fint och vi kan reagera likadant på saker. Men visst, vi är ju annorlunda varandra också. Jag är betydligt mer färgglad och bullrig än vad sambon är. Jag är nog mer plottrig också. Skulle vi sätta upp tex en hylla så ställer kanske sambon sina två måsar där. Jag hade kunnat ställa betydligt fler saker där. Jag gillar när det händer saker och det får inte bli för avskalat. Det ska synas att vi bor här, man ska veta att här bor Ramona och Sambo.

Det är när det kommer till att göra sig av med saker han hade innan mig som problemet uppstår. Vi har pratat mycket om detta med soffbordet och han har inget annat argument om att det egentligen är den enda kvalitetsmöbeln han har och att han letade i över ett år innan han hittade det.

När ni kommit så långt kanske sambon också vill byta sitt bord så det passar resten av inredningen och då får ni plats med soffan ni vill ha. Eller så vill han inte det och då är det en hörnsoffa som fungerar.[/QUOTE]
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men det blir ju omysigt för att ni har så mycket prylar och möbler. Att ha fula saker framme, som t ex frysboxen och kontorsstolen, gör att hemmet blir fulare. Försök byta dem mot maximalt platssparande och vackrare alternativ, så blir ju hemmet trivsammare också.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Såna där antika möbler finns ju i olika bredder också, beroende på hur mkt man vill förvara i dem. En klar fördel för dig är ju att de ofta är gjorda med rejäl höjd, till vackra äldre hem med högt i tak. Och att de ofta kombinerar olika typer av förvaring i samma möbel; sånt som får synas, som vackra böcker och sånt man vill gömma i skåp, som tråkiga pärmar och annat. Även sekretärsfunktionen, med skrivhylla att fälla ner, om man vill ha en lite vackrare skriv/datahörna.

Funktionellt, enhetligt och vackert. Förr kunde de bygga möbler. :love:

Ang soffa så har jag en trea och två fåtöljer; öronlappsmodellen med massor av knappar i ryggen. Soffan är lååång och inbjuder till att slänga sig i. Fåtöljerna är breeeda och som en stor kram. Ja, jag älskar min soffgrupp. Nåt modernt divantrams kommer inte över min tröskel. :D
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag håller med om att de nybyggda hos UH har usel planlösning.
Så även i krokarna kring där jag bor. Just balkongens placering har jag inte ägnat så stor tanke (vi har ännu inte bott i någon lägenhet med balkongdörren i sovrummet), men detta med köket i vardagsrummet ... Jag vet inte hur många s.k. två- och trerummare jag helt enkelt har avstått från att söka eftersom vardagsrummet har en vägg som är ett kök. Hatar det. Det är ju snarare "X rum och kokvrå" än "X rum och kök".

Vår förra lägenhet hade köket i vardagsrummet och det funkade väl egentligen men kan jag välja bort att ha det så, så gör jag gärna det.

I min kommun har de dessutom lagt sig till med att bygga små lägenheter. Finns hur många tvåor som helst som är under 50 kvadrat. En del av nyproduktionen går väl inte ens att möblera - rummen är ju allt annat än kvadratiska.

I vår nuvarande lägenhet har vi någon sorts halvöppen planlösning. Köket och vardagsrummet är "avgränsade" genom att de ligger hörn i hörn med varandra, med en hall emellan och med olika golv, men det är helt öppet mellan. Trots att det är en tvåa har vi, bortsett från badrummet, ett rum vi kan stänga dörren till (sovrummet). Det funkar men jag hade hellre velat ha ett kök, ett vardagsrum, ett sovrum - med dörrar till samtliga.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

kl

jag får inte riktigt ihop vad ni egentligen gillar..

köket är högblankt, sen är det mycket ek a la 90tal och sen lite gamla grejer.
sen lite småpryttlar ställda här och där och en blomma i ett hörn.

1. hade jag bestämt vad som är viktigt. vad kan ändras och vad orkar jag göra? om allt ska vara nära tillhands så tja, då blir det rörigt.'

2, samla kära saker och gör små stilleben av dem.

3, ha blommor på platser där de inte ser inklämda ut.

Jag körde en omstart för några år sen efter en helrenovering och tillbakaflytt.
allt i källaren, närjag behövde nåt hämtade jag det. shit vad lite jag behövde..

det känns som att ni vill leva "stort" på liten yta. då blir det trångt.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Finns det möjlighet att se ritning på lägenheten (eller rummet bara om du hellre vill det) och måtten på era helga möbler? Så man kan fundera på vad som skulle fungera :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

KL

Mitt bästa heminredningstips, förutom att ha så lite saker som möjligt, är att inte möblera utifrån tv:n.

Tittar ni på tv flera timmar varje kväll? I så fall är det kanske rimligt att tv:n styr möbleringen av halva rummet.

Men om ni tittar sällan, så skulle jag föreslå att tv:n för stå på någon så liten möbel som möjligt som har hjul, och så drar man fram den när man ska titta på den. Det gör att man kan ställa sofforna och bordet på ett trevligt sätt i första hand, och sedan ställa den behjulade tv-möbeln där den är minst ivägen och dra fram den vid behov.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Minst utrymmeskrävande är en vägghängd tv, då behövs ingen möbel alls till den. Och såvida man inte brukar titta på tv tillsammans med sina gäster, så behöver ju inte alla fasta sittplatser vara riktade mot den.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu har jag tänkt lite till (vad gör man inte för att slippa korrläsa en lång artikel? :p) och jag håller nog med dem som säger att problemet med ditt vardagsrum är att du vill ha så många funktioner på samma yta.

Dels de konkreta funktionerna: matbord, plats för mycket folk att sitta bekvämt, arbetsplatser, förvaring.

Ser man då till mer abstrakta funktioner så blir det: rummet ska vara snyggt, praktiskt, mysigt, rymligt, välinrett.

Och så något vi kan kalla "sentimentala" funktioner: sambons soffbord, din byrå, andra saker som ni inte kan skiljas från och som samtidigt bidrar till rätt få punkter vardera av de andra funktionerna rummet ska ha.

Du har helt enkelt det ständigt återkommande problemet att du vill ha allt genast! Och vem vill inte det?

Ser jag till mig själv, hade jag i det läget där du befinner dig, där det inte är aktuellt att lösa problemen genom att köpa en fyra gånger så stor bostad, varit brutal. Nu vet jag att du är nöjd med ditt kök, och det jag nämner nu är de funktioner jag hade offrat om jag haft din situation just nu:

- det estetiska och mysiga med bänken med barstolarna. Ut med det, använd matbordet eller soffan (beroende på typ av måltid)
- ut med bokhyllan och skänken. Jag hade offrat förvaring och därmed ägodelar. Gjort mig av med saker eller lagt dem i källaren eller dumpat dem på landet hos päronen eller vad som helst.
- flyttat runt sofforna tills det kändes rymligare, och sedan gjort som tidigare beskrivet med tv:n. (Om det sen ska vara en annan soffa eller inte, är ju en separat fråga.)

Nu vet jag att det här inte alls är dina prioriteringar, och jag tycker så klart inte att du ska riva ett nytt kök. Jag försöker bara visa att jag tror att det är dags att vara lite brutal.

Om du måste välja, vilken av funktionerna svider det minst att offra? Det kanske är estetiken (inkl perfekt ordning och reda)? Och då är det kanske så att det är helt ok som det är?

Man kan ju utan tvekan bo så. Det ser ut som ett hem där det bor folk. :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Minst utrymmeskrävande är en vägghängd tv, då behövs ingen möbel alls till den.

Jag funderade på det när jag skrev, och har funderat på det hemma också. Nackdelen är att det känns som att det styr möbleringen rätt mycket, och att tv-ytan är rätt ful när den inte är på. (Själv har jag tv:n undanknuffad och drar fram den vid behov.)

Men det är absolut ett alternativ att ta med i beräkningen för Ramona. Kan den nuvarande tv:n inte hängas på väggen, kan man ju sätta upp något slags hylla på lagom höjd att ställa den på, antar jag.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

*KL*
Utan att läst igenom de sista posterna så är min spontana tanke angående bokhyllan vid skrivbordet att måla den vit så den smälter in i väggen bakom. Då kommer böckerna och prylarna i den kännas som trevliga färgklickar i stället för som ett samelsurium.

Fundera även över om ni verkligen behöver 4 olika sittytor i samma rum (bar, köksbord, skrivbord och soffhäng). Går det att ha multifunktion på vissa ytor?

Tips, bara för att ni inte gör er av med hans soffbord betyder ju inte det att det måste stå i lägenheten ;), spara det på vinden tills ni har en lägenhet där det får plats :sneaky:.

Btw jag skulle haft skrivbordet vid fönstret, men sitter man bara och stirrar in i en skärm när man sitter där så spelar det ju ingen roll.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Efter att ha skrivit inlägg här så tittar jag mig lite omkring i min etta på 40 kvm. Mitt rum är ca 20 kvm stort och här har jag soffa, gungstol, tjocktv på tvbänk, kattklätterträd (golv till tak med hyllplan stege och grejor), soffbord, sidobord/tidningssamlare, 2 fullsmockade lagerhyllor, en låghylla, skrivbord (belamrat med diverse), säng, tvättlåda (en låda i storlek med ett mindre soffbord), herrbetjänt belamrad med kläder, en spinnrock(!), en mindre vävstol (!!) en storkorg med trasor och garn (!!!), 7 trasmattor(eh..he) och en fårfäll på golvet, en blompidestal, en stor sittkudde, en sån trådlös alltid redo dammsugare (används sällan) och en stegpall. Så funderar jag på en lagerhylla till (för att få plats med allt garn :love:).

Ett tag funderade jag på om jag skulle uppgradera till en tvåa, men det blir nästan 1000kr i månaden mer i hyra. Jag menar 1000 kr i månaden tänk vad det är mycket garn.

Ha, ha jag kanske inte borde ge råd här i en tråd om minimalism :D, fast jag förstår ju konceptet jag bara brukar det inte.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Minst utrymmeskrävande är en vägghängd tv, då behövs ingen möbel alls till den. Och såvida man inte brukar titta på tv tillsammans med sina gäster, så behöver ju inte alla fasta sittplatser vara riktade mot den.
Men vi vill inte minimera hemmet. Jag förstår inte varför så många skriver att vi ska ta bort typ allting. Vi vill inte ha det tomt och livlöst i lägenheten. Vi bor ju här! Vi måste kunna fungera här hemma också.

Det blir ju knappast mysigare för att vi tar bort allting. Då blir det ju bara tomt, kalt och personlöst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp