Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jo men då så ställer du TVn mellan soffbordet och köket. Löst i rummet.
Det är en mindre tung möbel än soffan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

För att höja mysfaktorn hade jag:

Bytt ut kuddarna i soffan mot antingen ljusa kuddar eller klarare färger
Lagt ett fint överkast över soffan/sofforna (vår är grå, men med turkost överkast just nu, köpt på indiska, hur bra som helst)
Lite ljusstakar på soffbordet, gärna silver eller nysilver och en lten hjärtan på snöre, i fin kruka
Lite tjusiga blommor, jag älskar porslinsblommor, tål mycket, ellre några större än små plottriga.
En fin taklampa, jag gillar ljuskronor modell äldre eller italienska.

En maffig skål med citroner, lime och apelsin skall inte heller undeskattas:D
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Försökte mest skaka fram någon idé om hur man kan möblera om för att få loss ytan du är ute efter, för den verkar finnas där men det känns som att den inte används så effektivt.
Jag är ute efter att göra vårt hem mysigare och mer stilrent så något vis. Men visst, yta behövs ju alltid.

Min poäng med det svaret var att det är så lätt att såga någonting, det är betydligt svårare att komma med konstruktiva tips och råd. Jag vet ju också att det mesta här i hemmet är utbytbart. Det är ju inte det som är poängen. Poängen är vad exakt jag ska göra åt de problemen som jag har.

Har du provat att göra en skalenlig ritning avrummet och sedan klippa ut små skalenliga "möbler" och verkligen testat alla tänkbara möbleringar?
Ja, både det och att faktiskt möblera om och testa. Någonstans kom vi fram till att som vi har det nu är det bäst, med vad vi har. På gott ont används allting i vårt hem. Jag sitter tex framför min dator på skrivbordet och skriver nu. Bokhyllan används, matplatserna används båda två etc. Egentligen vill jag nog inte få mer yta per se. Utan jag vill göra hela hemmet mysigare. Sådär burrigt mysigare, utan att tumma på ljusinsläppet för det är redan så dåligt.

Mycket har ju förändrats under tiden också. För det bättre. Vissa saker har pga andra skäl tvingats bli sämre, tex hörnet med garderoberna och byrån.

Och sen har vi under några år nu liksom tittat på andra lägenheter. Och då försvinner villigheten att jobba en massa med den befintliga lägenheten. Dock tror jag att vi nu kommit fram till att vi ska bo kvar här ett par år till och då blir man mer sporrad. Sen har min ork äntligen kommit tillbaka efter att ha varit katastrof under hösten och vintern, så nu orkar jag ta tag i saker som jag annars inte hade brytt mig om.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Problemet som jag ser det är att ni har tryckt in för många funktioner och prylar på för liten yta, och dessutom valt möbler som är gjorda för att ha gott om plats - stort soffbord, bred bokhylla, bylsig soffa, osv. Så de funktioner ni har tar jättestor plats, dessutom, och då har ni ändå väldigt många funktioner i det stora rummet: vardagsrum, matplats, två kontor och extra förvaring (skåpen).

Jag tror det skulle bli trivsammare med utrymmessnålare möbler, och framförallt att ni gör er av med lite saker, så att ni inte behöver fylla en redan liten lägenhet med en massa förvaring som äter upp utrymmet. Lådorna ovanför köksskåpen, t ex, visst skulle det bli lite diskretare med skåp istället, men mest luft skulle det ge om ni helt enkelt kunde ha färre prylar, så att ni kunde ha tomt där.

Måste ni ha två permanenta arbetsplatser, t ex? Även om man jobbar hemma en del så funkar det ju att jobba vid matbordet, och sen ha en låda eller en hylla i bokhyllan där man förvarar t ex dator och papper däremellan. Eller ha en yttepytte arbetsplats, t ex en sekretär, som kan fällas ihop däremellan, eller ett litet bord att sitta vid. Ni kanske får välja lite - antingen har ni en bra arbetslägenhet med massor av förvaring, eller också har ni en lägenhet där man kan ha många gäster och alla kan sitta och äta tillsammans. De två sakerna är ju rätt oförenliga, och jag tror inte ni kan kombinera bägge i nuvarande storlek på lägenhet utan att det känns övermöblerat och trångt.

Ha ingenting som inte är nödvändigt, och varje gång ni köper något, fundera på om det finns någon variant eller stil som tar mindre plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Bytt ut kuddarna i soffan mot antingen ljusa kuddar eller klarare färger
Kuddarna byter jag ut efter humör och lite årstid. De som är där nu är inte där hela tiden, utan de byts med några månaders mellanrum.

Lagt ett fint överkast över soffan/sofforna
Fast vår lägenhet ser bara stökigare ut ifall vi lägger någonting mer i sofforna. Vi har testat om och om och om igen. Det var med stor sorg jag gav upp mitt fina "överkast" som jag köpte på en marknad när vi var i Indien sist.

Lite ljusstakar på soffbordet, gärna silver eller nysilver och en lten hjärtan på snöre, i fin kruka
Samma som med kuddarna så byts sakerna på bordet ut titt som tätt. Men också här blir det ett problem att ha för mycket grejer på bordet. Det blir för plottrigt.

Lite tjusiga blommor, jag älskar porslinsblommor, tål mycket, ellre några större än små plottriga.
Man kanske inte ser blommorna så bra på bilen, men det står 5 st och hänger en i det vänstra fönstret, samt det står 4 st i andra fönstret, samt två på kistan mellan sofforna. Tyvärr funkar det inte att ha blommor längre in i lägenheten eftersom de inte får något ljus på sig.


En fin taklampa, jag gillar ljuskronor modell äldre eller italienska.
Det har vi testat, men det blir inte fint. I så fall får vi ta bort lampan över matbordet. Över vardagsrumsbordet blir det inte bra, det är för högt i tak för att det ska bli fint.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Problemet som jag ser det är att ni har tryckt in för många funktioner och prylar på för liten yta, och dessutom valt möbler som är gjorda för att ha gott om plats - stort soffbord, bred bokhylla, bylsig soffa, osv.
Hahahaha, just de sakerna som du tog upp nu är ju sambons. Och när han flyttade in här 2 år innan jag flyttade in med mina saker så fanns det lite bättre plats. Jag hade ju inte bara mig själv med. Och vardagsrumsbordet behöver du verkligen inte berätta för mig att det är för stort. Jag hade gärna kastat ut det, men det är sambons heliga och han vill ha det kvar. Han vägrar göra sig av med det, precis som jag vägrar att göra mig av med min byrå, trots att den inte alls passar in rent stilmässigt i vårt hem. Jag tänker inte heller ha så lite kläder att jag har på mig samma sak varje dag, bara för att det ser estetiskt bäst ut att ha endast en garderob.

Vad gäller funktionerna så är ju detta det enda rummet vi har i lägenheten, så vart ska de annars vara? I sovrummet får ingenting förutom sängen plats. Och sambons garderob.

Ha ingenting som inte är nödvändigt, och varje gång ni köper något, fundera på om det finns någon variant eller stil som tar mindre plats.
Vi har verkligen ingenting som vi inte använder. Vi bor trångt, men vi är aktiva människor och vi har saker. Frågan som uppkommer är ju då vad det är som är nödvändigt eller inte?

Är julpyntet nödvändigt? Är det nödvändigt att sätta upp ljusslingor i fönsterna? Hemmet blir sjukt mysigt då, men visst, skiter man i det så försvinner ju en av lådorna över köket. Samma sak med kylväskan. Åker man ingenstans, gör man ingenting så behöver man inga saker. Jag tänker inte slänga mina hattar bara för att det kanske ser stökigt ut ovanpå garderoberna. Det får liksom vara så då. Det är inte de lådorna som är problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jo men då så ställer du TVn mellan soffbordet och köket. Löst i rummet.
Fast det blir ju jättefult med alla sladdar som sitter bakom där. Så vitt jag vet gör de inga sladdlösa tv-apparater. Hur ska jag gömma de sladdarna??

Och poängen är ju att det ska vara öppet. Sätter jag en tv i mitten skärmar jag ju av.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ja, har man inte mer plats så får man ju välja, antingen har man byst med prylar överallt, som ni har nu, eller också mindre prylar.

Om detta är det enda rummet utöver sovrummet där inget ryms utom sängar, så skulle jag vara otroligt mycket snålare med vad jag tyckte var värt att ha. Två arbetsplatser går ju fetbort, t ex, jag skulle inte ha någon alls, utan sitta vid matbordet och jobba. Visst är det praktiskt och trevligt med en permanent arbetsplats, men bor man trångt så kan man kanske inte ha allt som man skulle kunna ha användning för. Framförallt om man dessutom har en faiblesse för stora, utrymmeskrävande möbler. Om ni ofta och gärna har folk hemma, så bidrar det ju inte till trevnaden för deras del heller att behöva titta på era arbetsplatser, så den skulle jag offra, för att få trivsammare och luftigare sociala ytor.

Kylväskan - har ni inget vinds- eller källarförråd? Där står vår kylväska när vi inte använder den, det är ju knappast varje dag den kommer till användning, framförallt inte vintertid. Julpynt? Tja, man kan göra en julgrupp, köpa en ljusslinga med små ljus som ryms i en liten ask när den inte används, och hänga upp en julstjärna (hopvikbar, i papper, det tar mindre plats), det fyller inte en hel stor box.

Bor man trångt, och inte vill ha det överbelamrat, så finns det en massa saker som vore trevligt att ha som man kanske ändå får klara sig utan. Eller så säger man sig att visst, vi bor inte trevligt, men nyttan jag har av alla mina saker är viktigare för mig än ett trivsamt hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Underbara takbjälkar och vilken rymd. :)

Det skulle ge ett lugnare intryck och ge mer golvyta om ni kunde samla en del grejer i en möbel; ut med skänk, bokhylla, garderob etc och ha ett stort skåp istället. Kanske ett högt maffigt antikt träskåp i samma färg som köksbänkarna där även TV:n får plats. Eller ett bokskåp med vitrin upptill och skåp nertill.

Då bygger du på höjden, kan gömma lite grejer och får loss golvyta för mer soffutrymme.

Jag hade def byggt kökskåp ända upp till tak. I de höga skåpen/garderoberna förvarar du sånt du inte behöver varje dag.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Två arbetsplatser går ju fetbort, t ex, jag skulle inte ha någon alls, utan sitta vid matbordet och jobba.
Fast då har du inte läst tråden. Jag kan inte sitta vid matbordet och jobba, eftersom jag måste ha en stol som jag kan ställa in och reglera, eftersom jag har en axelskada sedan en ridolycka för många år sedan. Vill man att jag ska kunna jobba och fungera som människa så är det en riktig arbetsplats jag behöver.

Kylväskan - har ni inget vinds- eller källarförråd?
Jo, vi har ett källarförråd som är ca 2 kvm. Där står sådant som jag absolut vägrar ha i lägenheten, tex sambons tältutrustning, några ihopfällbara extrastolar för när vi har många på middag (det har vi titt som tätt) och lite annat smått och gått. Man kan väl säga att inget får plats där nere.


Bor man trångt, och inte vill ha det överbelamrat, så finns det en massa saker som vore trevligt att ha som man kanske ändå får klara sig utan. Eller så säger man sig att visst, vi bor inte trevligt, men nyttan jag har av alla mina saker är viktigare för mig än ett trivsamt hem.
Det verkar vara alla andra i tråden som har någonting emot ytan än jag. Jag säger inte mycket om att vi inte har mer plats. Jag vill få hemmet mysigare och mer stilrent.

Vi vet ju liksom att vi bor trångt, vi vistas ju ändå här mer än alla andra gör. Många i denna tråden verkar tycka att det är helt sjukt trångt i vår lägenhet, men det är det inte. Det finns gott om plats och man känner sig inte instängd eller belamrad, vilket jag har lätt för att göra. Sen är vi inga avskalade människor, så det kommer aldrig att se avskalat ut hemma hos oss heller, eftersom vi inte är sådana som människor. Jag hade gärna bytt ut till ännu mer färger tex. Men sambon är aningens beige, så där händer det inte heller mer än vad som hänt. Nu låter det som att han är världens kontroll-freak och det är han verkligen inte, men han har några hjärte-saker han vill ha kvar, precis som jag har. Med den kombinationen kommer vi inte längre och får leva med det som finns. Sofforna ska dock bytas ut så fort jag hittar en som passar våra behov. Vill ha en mörkare soffa, som jag tror skulle bidra till att hemmet blir mysigare. Men sambon hade 3an när jag flyttade in och 2an snodde vi från en släkting som inte behövde den längre. Den var en kompromiss redan från början, men nu har den stått här på övertid så länge att den bara inte får stå här en vinter till.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det skulle ge ett lugnare intryck och ge mer golvyta om ni kunde samla en del grejer i en möbel; ut med skänk, bokhylla, garderob etc och ha ett stort skåp istället. Kanske ett högt maffigt antikt träskåp i samma färg som köksbänkarna där även TV:n får plats. Eller ett bokskåp med vitrin upptill och skåp nertill.
Jag förstår inte hur det ska se ut bara. Jag hänger inte alls med i hur du menar.

För att jag ska få plats med allting som finns i skänken, bokhyllan, garderoberna etc så skulle det behöva täcka en hel vägg.

I skänken har vi saker vi använder i stort sett varje dag, tex hundmat, värmeljus, pass, etc. Samma sak med min byrå, den är full med kläder och sånt jag använder flera gånger i veckan, fön, plattång, locktänger, etc. Hundarna har en låda där också, då de har grejer som vi använder.

Kan du inte skissa upp en sådan möbel så jag fattar hur du menar för jag förstår verkligen inte hur det skulle gå till.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men alltså, nej. Det kommer ju äta upp hela rummet..?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag tycker att det ar for manga farger och traslag i rummet; vitt, morkt, ek, och sa det svarta i koket... Jag hade nog satsat pa en eller tva for att gora det mer enhetligt.

Kuddarna i soffan passar inte ihop med den valdigt vackra mattan pa golvet. Jag hade anvant mig av ett par golvlampor for att skapa mysfaktor, samt stallt en stor vacker skal med citroner (eller annan fargstark frukt) pa vardagsrumsbordet sa att blicken dras till det stillebenet istallet for till sjalva bordet. Kanske likadant pa koksbordet.

Ett par tre stora tavlor pa vaggarna. Ordning i bokhyllan, kanske fler dorrar for att skapa battre symmetri. Definitivt matchande arbetsstolar, de behover ju inte vara exakt lika men samma farg atminstone.

Jag tycker att mattan under koksbordet ar jattefin men den ligger for nara klinkergolvet i koket och det ser lite rorigt/plottrigt ut.

Det ar svart att jamka tva olika smaker ibland!
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Även om ni inte hittar skrivbordsstolar som är exakt lika som båda gillar så kanske ni kan hitta varsin modell fast i samma färg? Det gör mycket för att få ett lugnare intryck.

Sen reagerade jag på din kommentar om att du flyttar undan sittpallen när den inte används, för den känns ivägen. Men du tänker ändå att det är en u-soffa ni vill ha? Det får jag inte ihop. Hellre då en hörnsoffa och fortsätta flytta sittpallen när den inte används.

Sen undrar jag vad det är du inte trivs med hemma? Även om det är mycket saker, olika stil och fel storlek på en del saker så har ni, du och/eller sambon alltid något skäl att behålla just det. Om du börjar i andra änden, vad kan ni tänkar er att byta ut?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Kom på lite till när jag tittade på bilderna igen,

Tavlan ovanför TV.n är nu för liten. Förstår att den andra är för stor, men den här ser vilsen ut i det stora vita... Har ni någon annan tavla ni tycker om? Över huvud taget så tror jag att lite mer tavlor/annat på väggarna faktiskt gör det mer ombonat. ÄVEN om det blir mer saker och andra kanske tycker det blir rörigare.

Förvaringslådorna i köket. Kan ni byta ut dem till något som matchar köket i stil? Enfärgade, vita eller bruna. Så de mer försvinner i stället för som nu att dra blickarna till sig.

Säger som någon annan, tänk att kuddarna i sofforna ska smälta ihop med, men samtidigt förstärka, den fina mattan.

Prylarna ovanför bokhyllan? Bidrar till att det upplevs rörigt i stället för mysigt. Rensa (om möjligt) och sätt en snygg tavla ovanför i stället. Eller ännu hellre, byt ut bokhyllan. Förslagsvis till en vit som matchar stilen i köket och de garderober som ändå måste få finnas kvar.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Om du börjar i andra änden, vad kan ni tänkar er att byta ut?
Sofforna, bokhyllan, stolarna till skrivbordet och skänken är det vi kan enas om. Den vita stolen ska också ut. Den fula blå lampan bredvid soffan ska bort. Den är någon kvarleva från sambons pojkrum. Den har vi pratat om att byta ut hur länge som helst, men inte fått tummen ur. Den används dessutom flera gånger i veckan, när man klipper klor, när man målar sina egna naglar, när man ska kolla någonting detaljerat, när man syr någonting.

Jag vill ha ut vardagsrumsbordet också. Sambon vill ha ut min byrå.


Om vi ska snacka soffa så är poängen att en hörnsoffa med en liten schäslong och ett MINDRE soffbord, inte hade tagit lika mycket plats som fotpallen gör. Fotpallen får ju inte plats eftersom soffbordet är så stort.

Sen har sambon någon aversion mot att byta ut saker bara för att. Han ser inte poängen att man ska få det trevligare hemma, för han har uppenbarligen inte samma behov av det som jag har.

Mina heliga kor i hemmet är:
-Min ärvda byrå.
-Min ärvda talva (den över skänken). Till den hör den mörkhyade kvinnan bredvid fåglarna.
-Den svarta kistan som är köpt på Irland. (den syns inte så väl på bilderna men den står mellan sofforna och har två växter och en lampa på sig)
-En arbetsplats (behöver ju inte se ut som den vi har nu dock).
-Växterna. (det behöver man för att må bra)

Sambons heliga kor är:
-Vardagsrumsbordet :banghead:
-Tavlorna ovanför byrån

Däremot är ju han emot att byta ut någonting ändå av någon anledning. Det tog kanske ett år innan jag övertalade honom om att det skrivbordet som fanns då skulle ut eftersom det tog upp jättemycket plats helt i onödan. Dessutom gillar han bokhyllan massor. Varför han köpte en så låg bokhylla från första början är för mig en stor fråga i livet. Den passade ju inte ens när han köpte den!! Soffan tycker han är onödig att byta ut, även om han håller med mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Fast det blir ju jättefult med alla sladdar som sitter bakom där. Så vitt jag vet gör de inga sladdlösa tv-apparater. Hur ska jag gömma de sladdarna??
Uppåt.
Upp i taket med dem.
Du behöver ju bara el.
Resten går att köra trådlöst.

Och poängen är ju att det ska vara öppet. Sätter jag en tv i mitten skärmar jag ju av.
Det blir ändå öppnare än med den tunga soffan som delar av mellan sittyta och arbetsplats.
En modern TV är tunn och diskret.
Och så kan man gå runt den.
Sätt den på hjul så att den går att dra undan när ni har folk på besök.
Om ni skall umgås så kan TVn stå i ett hörn.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Hyr ett förråd på Suregard eller liknande.
Ibland så kan man hyra förråd i allmännyttans hus.
Och då kan man med litet tur hitta ett som finns nära där man bor.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Sambons pappa har byggt oss ett förråd på deras tomt, så där bor tex vinterdäcken. :) Vi skulle behöva ett större förråd i samma byggnad som vi bor i, men det som finns kostar 1800:-/månaden och det är det inte värt. De sakerna vi behöver tillgång till har vi tillgång till, allt annat finns hos sambons föräldrar. Jag har ett par grejer kvar hos mina päron också ska tilläggas. Saker jag ärvt som jag vill ha kvar, för även om de inte används i denna bostaden vi bor i nu, så kommer vi inte att bo kvar här för evigt. Dessutom tittar vi ju på fritidsfastighet och det kan vara skönt att ha lite möbler att ställa däri, utan att behöva lägga ut ännu mer pengar.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Sen har sambon någon aversion mot att byta ut saker bara för att. Han ser inte poängen att man ska få det trevligare hemma, för han har uppenbarligen inte samma behov av det som jag har.

Så tycker min sambo också.
Jag har givit upp.
Tack och lov så bor vi ganska så stort (3 sällskapsrum) så jag kan fly till ett annat när det känns jobbigt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp