Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Tips, bara för att ni inte gör er av med hans soffbord betyder ju inte det att det måste stå i lägenheten ;), spara det på vinden tills ni har en lägenhet där det får plats :sneaky:.
Som jag skrev tidigare så finns det inget sådant utrymme.

Och han vill ha det. Han gillar bordet. Det är en av hans heliga kor. Han vill ha det kvar. Ska jag tvinga honom att inte ha det framme när det är typ hans favoritmöbel i hela bostaden? Vad säger det om mig som människa då?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Kan du tänka dig att sätta TV:n på väggen? Får du bort TV-bänken frigör du en del golvyta så det känns luftigare. Högtalare kan också monteras på väggen. Då gör det inte så mycket att soffbordet är stort.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Kan du tänka dig att sätta TV:n på väggen? Får du bort TV-bänken frigör du en del golvyta så det känns luftigare. Högtalare kan också monteras på väggen. Då gör det inte så mycket att soffbordet är stort.
Det skulle säkert gå att montera den på väggen. Men vad gör jag med boxen och datorn som hör till? Och vart ställer jag förstärkaren?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Du kan ha en vägghängd hylla under tv:n att ställa boxar mm på. Så har vi. Då frigörs golvyta både under och framför tv:n (hyllan behöver ej vara särskilt djup)

Du ville ha mer stilrent och då tror jag att de flesta tycker att mindre smågrejer framme = mer stilrent.
Gör som min mamma. hon tog bort alla smågrejer i vardagsrummet, helt tomma hyllor. Sedan valde hon ut några av sakerna som passade fint i hop och ställde fram. Resten nedpackade. Sedan så tar hon fram lådan och byter ut sakerna mot andra då och då. Då finns alla kära ägodelar kvar, men inte framme samtidigt.
Mindre pryttlar framme = mer stilrent. Även att ha samma nyanser på möbler och på accessoarer. Tex samma träslag (i samma nyanser, kan skilja sig även på möbller av samma träslag) samma nyanser på kuddar och plädar, samma nyanser på tavelramar. Då blir det mer stilrent helt enkelt.
Försöka ha tavlor på samma höjd, eller samla alla småtavlor i en grupp etc.

Och mysigheten får man fram med belysning, ofta har man för lite belysning.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men vi vill inte minimera hemmet. Jag förstår inte varför så många skriver att vi ska ta bort typ allting. Vi vill inte ha det tomt och livlöst i lägenheten. Vi bor ju här! Vi måste kunna fungera här hemma också.

Det blir ju knappast mysigare för att vi tar bort allting. Då blir det ju bara tomt, kalt och personlöst.

sälj lägenheten och köp en mindre norrländsk by. Då får man plats med allt. Dessutom inga p-böter,

Ungefär så gjorde golit.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men vi vill inte minimera hemmet. Jag förstår inte varför så många skriver att vi ska ta bort typ allting. Vi vill inte ha det tomt och livlöst i lägenheten. Vi bor ju här! Vi måste kunna fungera här hemma också.

Det blir ju knappast mysigare för att vi tar bort allting. Då blir det ju bara tomt, kalt och personlöst.

Nej, det blir det inte. Att få det mysigt handlar ju inte enbart om att fylla hemmet med så mycket prylar som möjligt. Ert hem är omysigt för att det är övermöblerat och fullt med prylar som inte passar ihop, och gör att det känns trångt och rörigt istället för hemtrevligt och mysigt. Att välja möbler och funktioner med omsorg behöver absolut inte leda till att hemmet blir kalt och personlöst.

Ni får ju själva välja vilka funktioner ni vill prioritera, att det ska vara trevligt och mysigt hemma hos er, dvs det estetiska, eller att alla prylar ni vill ha får plats. Just nu har ni prioriterat att få plats med allt, och estetiken har fått stryka på foten - och det är ju helt ok, men jag fattade det som att du inte är nöjd med nuläget?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det skulle säkert gå att montera den på väggen. Men vad gör jag med boxen och datorn som hör till? Och vart ställer jag förstärkaren?

Vi har löst det genom att ha en låg byrå där allt sånt jox får plats, men tv:n blir mycket diskretare när den hänger på väggen. En tv är ju normalt inte så vacker, så om den inte är så framträdande blir rummet trevligare.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Fast nog måste ni väl skapa yta för att kunna få in en jättesoffa? Annars blir det väl ändå orimligt trångt?

Sen kan jag tänka att anledningen till att det inte är ombonat och mysigt är för att ni tänker att ni måste ha en jädrans massa möbler och grejer för att hålla det ifrån att vara kalt och opersonligt. Man kan faktiskt ha det lite mer enhetligt och skala bort en del utan att det blir sjukhussal. Om man vill alltså.

Din sambos skrivbord, är det nåt ni kan ta bort? Om det ändå inte används?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det blir ju knappast mysigare för att vi tar bort allting. Då blir det ju bara tomt, kalt och personlöst.

För en som gillar utrymme och öppna ytor, som mig själv, kan man ta bort hälften av alla era prylar utan att det skulle kännas det minsta tomt eller kalt ;)


Smaken är som baken vettu.


I ert tighta hem skulle jag satsa på slimmade möbler. En rejäl myssoffa fungerar också men för att det ska se ok ut måste ni storrensa.
En rejäl central möbel behöver utrymme utan konkurrens.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

när våra päron är här vill de alltid sitta vid köksbordet.
... för att de är vana vid att sitta så. Det måste ju inte innebära att ni måste ha ett köksbord. De får ju ta det som ni har det. Eftersom ni nu har nytt kök med barstolar och vill ha plats för en större soffa så åker köksbordet. ;) Även sambons skrivbord som han inte använder; då slipper du stolproblemet också. Skänk och bokhylla byts till ett högt skåp. Skaffar du ett modell större kan det svälja en del av det du har i garderoberna också. Ev lägga till en bokhylla/skåp över skrivbordet.

Tycker för övrigt ni har en mysig lya. Köket är urfräscht.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Även sambons skrivbord som han inte använder
Fast det är ju inte så att han har ett och jag har ett. Skrivbordet är ett liksom. Sen finns det två platser i det.

Och nej, han använder kanske inte platsen så att han sitter där, men nog använder han alla lådor för grejer.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu känner jag att jag inte längre vet vad din fråga egentligen är :). Hela tråden verkar liksom missa vad frågan egentligen är.

Jag tänker med hyllan typ så här:
14771_Nkinredning3.jpg


Är det någon av dessa stilar som du tycker stämmer överens med det du vill få till?
http://www.emdi.se/category/inspiration/page/19/

inredning_153.jpg


ikea-inspirera-mera-inredning-blogg-inredningsblogg-vr_1869047401.jpg


19


fkh0a5uxgoyl4bpgjoqbg.jpg


rustik_lounge.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ett tips när ni har mycket saker och lite trångt är att ha en lugnt färgskala. Den behöver ju alltså inte vara blek eller vit eller beige men det är bra om den hänger ihop. Om ni har en basfärgskala som är "ton i ton" så gör det ingenting att ni har olika sorter på trägrejorna det blir helt enkelt en inredningsdetalj bara. Sen kan man några kontraster typ som någon filt, lampa, konstverk, liknande...
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Finns det någonting i ert hem du kan tänka dig att ändra? För annars förstår nog inte jag heller tråden.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

kl

Tittat på bilderna igen och så här hade jag gjort, med de möbler som finns (alt lite ändringar)

Köket: fint! Skulle byta ut förvaringslådorna ovanför skåpen till ngt enfärgat (vita?) och bara haft lådor, inget annat.
Alternativt helt tomt!
Annars tycker jag köket ser stilrent ut :-)

Vardagsrum. Häng upp tv:n på väggen på befintlig plats. Högre upp bara så får skänken plats under, så bort med tv: bänken.
Om det inte medför att tv:n hamnar allt för högt upp förstås. Boxar kan stå på skänken.
Tavlan hängs upp på nuvarandra plats. Under tavlan kan du ha en sittpuff, bänk etc som dras fram vid besök.

Sofforna vill du ju byta ut, så en hörnsoffa m bäddmöjligheter verkar vara bästa lösningen.

Men välj textilier att ha i soffan som går ton och ton, ta upp en färg från mattan tex, men inte mönstrat för det blir oroligt
ihop med mönstrade mattan.

Arbetshörnan känns orolig, kan man ordna ett hörnskrivbord i nättare modell? Sitter ni ofta där samtidigt eller räcker en sittplats?
En stol som passar dig verkar viktigast iom dina problem. Kan sambon sitta där när inte du gör det, eller annars vid köksbordet?
Ha lådor/askar till lösa papper och liknande, så slipper man oredan.

Om bokhyllan ska stå kvar så ordna med fler luckor och lådor som redan finns där, och ha ordning i de öppna hålen. (minnessaker, bocker i ordning eller liknande.)
ner med allt som oroar ögat i lådorna.
Kanske ha varannan rad öppen varannan med luckor och lådor?
Om ni kan ha hörnskrivbord så frigörs väggyta, flytta bokhyllan en bit närmare skrivbordet så får ni plats med tex hundens säng mellan bokylla och matbord.
Eller flytta dit den lilla byrån så kan hundsängen ställas mot väggen där den står nu. Så kan de vita skåpen stå ensamma och blandningen av träslag blir inte lika markant.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ja men man kan väl köpa ett nytt bord med bara en stol till? Ett nättare, mindre bord med med förvaring.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

tänkte mest på vitvarorna men det är säkert de som gör att köket i övrigt ser rätt blankt ut.

om du vill ha kvar allt är mitt tips att hålla det mer enhetligt. Även om allt i trä är ek är det olika ekfärger.
Satsa mer på vitt. och som sagt samla alla prydnadsgrejer, försök välja bort de som kanske inte passar.
och även här, samma ramar på allt.

enhetligt gör mindre rörigt :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

var tvungen att gå tillbaka till bilderna och då slog det mig.
kan inte skänken ersätta tvhyllan?
sätt tvn på väggen ovanför. och några fina saker på skänken.

bor det en fågel i fågelburen? annars hade jag tagit bort den och satt blomman där i hörnet. Blomman ser lite vilsen ut.

Sen tänker jag att väggen med skrivbord ska vara mer effektiv men ändå transparetn. Tänk tex en stringhylla längs den väggen.

Man får tänka lite uanför boxen när det kommer till förvaring.
vi har tex massor av förvaring i köket så sänglinnen bor i ett skåp där.
Samma tänker jag med er. Även ni måste ha saker som man använder typ en period om året?

vinter och sommargrejer, då behöver du inte klättra efter dem jämt utan en gång på våren och en gång på hösten. Samma med bokhyllan, finns säkert massor du vill spara men som du sällan läser/använder. Upp md de högst upp.

268.jpg

med en sån här skulle du kunna vända soffan och använda stringhyllan även som TVbänk.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det där är så klart en praktisk möbel, men jag uppfattar inte alls det där som Ramonas stil. Hon ville ju inte ha vitt och små nätta möbler. Det ska vara lite mer rustikt. Lite åt det koloniala hållet eller som New England fast med mörka möbler och lite herrumskänsla uppfattar jag det som.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Köket är ju jättefint! Vita lådor istället för mönstrade hade gjort att de försvinner lite.
Jag hade satt upp tvn på väggen och på så sätt rationaliserat bort tvbänken. Byrån kan stå under tvn. Eventuellt kan tvn stå direkt på byrån.
Satsa på samma färg och stil på krukor. Enfärgade kuddar som går i ton med mattan.
Ett nättare skrivbord i samma ekfärg som soffbordet eller vitt som garderoberna och köket. En stol som är anpassad för dig.
Bokhyllan är ju inte så kul. Hade satsat på en rejäl i vitt, samma som garderober och kök, gärna med mycket dold förvaring. Eller i samma eknyans som resten.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp