Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ehm va? Jag var sambo i en väldigt stor tvåa (enormt vardagsrum) och vi hade en soffa där vi låg på varandra. Trots fåtöljer and shit.

Vill folk verkligen "slippa trängas" med sin partner i soffan? Trodde alla låg och skedade. Eller satt bredvid varandra. Eller nåt.

Problemet kommer sedan när man får ett gäng barn som också vill skeda ;)

Vi har för ögonblicket en trea, två fotöljer och en 1.20 säng i tvrummet. Fungerar utmärkt för oss.
I vårt nya tvrum blir det två sängsoffor (1.05 breda) och två fotöljer med fotpall samt ev. ngn saccosäck.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

DET har jag full förståelse för!
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

:rofl: Varför skulle man jämföra med det?

Om jag jämför mig själv med modellerna på reklamaffischerna så ser min kropp ut som en nersupen val. Men reklamaffischen är inte en vettig referensram...

:laugh: min med.....

Till TS; Hemnet-foton är ju till för att köparna ska tänka - OJ vilket stort rum, trots att det bara är 18 kvm, så DÄR vill jag bo - köp köp köp....
Likaså möbelkataloger (det är ju därifrån trenden kommer) signalerar bara köp köp köp - INTE bo bo bo... ;)

En vän till mig levde ut en dröm, byggde nytt hus (allt enligt modet) - inredde minimalt och vitt (allt enligt modet) - rostfritt kök mm mm....
Två år senare skilde dom sig, för dom var så osams om vad som var smuts, oreda, saker som fick synas och inte :crazy:

Jag vill leva i ett hem - inte i en katalog!
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Bygg en egen hylla alt. ta färdiga hyllor men sätt ihop så ni får hylla från golv till tak, eller leta det ni vill ha på antikaffärer eller second hand (möbler kan vara snyggare om dom inte är nya och sterila...).
Tänkte på det där med många sittplatser, hur stort är rummet? Måste det vara en jätte-soffa? Kan du inte ha flera stycken istället?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

IRL är det faktiskt inte så många som jag känner att jag verkligen gillar. Det är få människor som har det sådär som jag vill ha det. Den har shabby chic är jättefint med det vita och fräscha, men det är ju inte alls jag. Inte heller den där New England och marin-temat. Jag är mer för det som kommer nu, färger, rustikt, "tungt".

Hade sambon fått lägga upp bilder hade de sett lite annorlunda ut. Han är mycket för ek, vilket märks i vår lägenhet. Jag är mer mörk. Dock är ju vår lägenhet lite konstig eftersom vi bara har två fönster. Och då vi bara har två fönster så behövs det ljusa väggar hemma hos oss för att inte det ska bli deprimerande. Vi har testat olika genom årens lopp, men ljusa väggar vinner helt klart. Och det gör ju att jag inte får riktigt den där mysiga känslan tycker jag.

Jag välkomnar vem som helst att komma hem till oss och komma med förslag. :)


Du och jag har nog ganska lika smak vad gäller inredning och våra sambos verkar också likasinnade :D

Kan du inte ta lite bilder på din lägenhet och visa vad du gillar/inte gillar så blir det lite enklare att ge förslag på vad som skulle kunna passa in?

Vi har ganska mkt ekmöbler här hemma men för att hitta en kompromiss så har vi vaxat/oljat/betsat dem så de är mörkare än standard ekfärg som jag hatar :yuck:
Creme färgade väggar är ju oftast en fin bas som funkar till allt.

Vad gäller soffa har vi en U-soffa från Bellus med bäddsoffa, när den är utbäddad finns det plats för 3 vuxna pers.
Vi har den strama varianten men den finns med lösa kuddar också och vi kunde välja mellan olika material i sitsarna så det borde ju finnas något som du gillar tänker jag.
Under divan och schäslong delarna är det massor med förvaringsutrymme och vi får gott och väl plats med ett soffbord som är 90x90 men kan ha ett större också.
Vi har inga som helst problem med sitsytan i soffan utan vi vräker ut oss utan minsta problem att det skulle vara trångt.
Många gäster får också plats.

Vad gäller prylar så är jag minimalistisk av mig och är uppvuxen i ett ganska minimalistiskt hem och min sambo är min totala motsats.
Men vi har efter mkt blod, svett och tårar kommit fram till att bara ha det vi faktiskt använder och behöver och då blir det inte så himla mkt prylar trots att vi är mkt aktiva med 2 hästar, 2 hundar, 2 motorcyklar, 4 båtar, skidåkning, klättring, inlines osv osv osv.

Men även bra förvaring är ju a och o, platsbyggda möbler är oftast bäst för att maximera förvaringen.

Ni som har jättehögt i tak borde kanske ha hyllor som går ända upp till taket? Högst upp får ju sånt som används sällan hamna och det som används frekvent i mer lättillgänglig höjd.
Kanske ngt sånt här?

e2536654d4036256a1f626b7b55226b5.jpg
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Same here. 2 sits soffa och en fåtölj. Sen blir det köksstol om det inte räcker. Men vi sitter sällan i soffan när vi har besök. Vi samlas runt köksbordet och där får vi in 8 st. På balkongen kan 5 sitta på sommaren.

Vi har bara vänner som kommer på besök och då blir det resesäng i vardagsrummet.
Jag ölskar att inte ha massa möbler överallt.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Små snygga pallar har funnits på indiska, har en vän med ett par sådana som de tar fram när soffan inte räcker och skulle passa in stilsmässigt
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu är jag uppvuxen i villa och mina föräldrar har en soffgrupp med tillhörande fåtöljer + en matsalsdel där man äter. Inte att förglömma en stor altan som rymmer massor av människor.

Det beror ju helt på hur stort man har det! Bor man litet får man inte plats med så mycket och kanske inte kan ha värsta festerna helt enkelt.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ramona, kan du inte lägga in ett par bilder på ditt övermöblerade bombnedslag? ;) Man blir ju väldigt nyfiken.

Kan du inte höra med en möbelsnickare om han el hon kan bygga en soffa precis som du vill ha den?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Nu hittade jag en bild på bordet med puffarna under.

Alltså nu är jag inne på flera sittplatser men som inte tar någon plats

64e67d1a6f9711e2a74822000a9e2993_7.jpg
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Problemet kommer sedan när man får ett gäng barn som också vill skeda ;)

Och sen blir de tonåringar och vräääker ut sig i sofforna.

Vi har två tresitssoffor i vardagsrummet, en läsfåtölj med fotpall en bit ifrån soffbordet, som blir två sittplatser som kan dras fram. Då är vi uppe i åtta platser, därefter tar vi till köksstolarna. Sofforna är (naturligtvis) inte något slags "soffgrupp", utan det är en ärvd arkitektritad soffa och en enkel från Ikea.

Nu bor vi iofs överdrivet stort, fyra rum för två personer, och vardagsrummet är mycket rymligt.

Jag är uppvuxen med att man vanligtvis flyttar in umgänget i vardagsrummet ungefär vid kaffet. Det där att man ska sitta i köket hela kvällen är ett "svenskt påfund", enligt min (invandrade) mamma, så det gör jag aldrig.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag känner inte en enda person som har två soffor. Jag är mer en fåtöljfetichist och nöjer mig därför med en soffa så att jag får plats med mina fåtöljer.

Jag har två 3-sits-soffor och har haft det sen jag som 18-åring flyttade hemifrån. De flesta jag känner har samma koncept med två soffor (3+3 eller 3+2) eller hörnsoffa som i storlek blir motsvarande.
Fåtöljer förstår jag däremot inte alls poängen med :p
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

I min etta har jag en liten tresitssoffa eller stor tvåsits, sen har jag en gungstol och vid behov kompleterar jag med kontorstolar, pallar och köksstolar :). När jag har besök får de sova på en madrass, i tältsängen eller på vandrarhemmet som ligger i närheten. Mina vänner sover oftast hos mig då fylls hela rummet av sängar och madrasser, katten blir jätteglad. När mina föräldrar är på besök sover deras hund hos mig och de själva får sova på vandrarhem.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ramona, kan du inte lägga in ett par bilder på ditt övermöblerade bombnedslag? ;) Man blir ju väldigt nyfiken.
Jo, absolut. Fixar imorgon efter jobbet för nu är det alldeles för mörkt och i morgon bitti kommer jag inte hinna innan jobbet. :p :o

Kan du inte höra med en möbelsnickare om han el hon kan bygga en soffa precis som du vill ha den?
Jag har faktiskt pratat med några sofftillverkare ifall de kan göra en befintlig modell till bäddsoffa. Och det kan de ju förstås, och sen får man en offert på 45.000:-. Det känns som att det inte är värt det liksom. Jag kan spendera pengar på en soffa, men inte 45.000:-. Det känns som att ta i lite väl.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Måste det vara en jätte-soffa? Kan du inte ha flera stycken istället?
Just nu har vi ju en tresits soffa och en tvåsitsbäddsoffa. Men jag vill ha ett mer enhetligt intryck och en soffa istället för två.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag är svensk i flera generationer och jag känner inte igen att man sitter i köket hela kvällen, efterätten eller kaffet har alltid intagits i vardagsrummet :). Så jag känner inte igen mig.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag är svensk i flera generationer och jag känner inte igen att man sitter i köket hela kvällen, efterätten eller kaffet har alltid intagits i vardagsrummet :). Så jag känner inte igen mig.

Nä, min mamma säger nog "svenskt påfund" om allt som hon råkar associera med Sverige. Jag tar inte så allvarligt på det, men upptäcker ibland att det format mig utan att jag riktigt fattat det.

Enligt något antropologiskt jag läste någon gång, var det något slags klassmarkör om man intog kaffet i köket eller vardagsrummet (då omnämnt som "salongen").

Själv tycker jag helt enkelt att det är mysigare att sitta i soffan än på en köksstol kvällen lång, och så är det skönt att slippa se disken.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Aha, ja, jag tycker nog också att det är betydligt trevligare och lite mer avslappnat att krypa upp i soffor och fåtöljer med kaffe och efterrätt ofta har man ju stereon i vardagsrummet med om man vill ha lite stämningsmusik.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp