Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag kan tipsa om chilli, finns i Frölunda och de har stora soffor med både bädd och förvaring i. Även fluffiga ;)
vi var på ett ställe till som hade en helt perfekt enligt mig, två divaner öppningsbara samt bäddbar. Tror det var svenska hem.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De enda man brukar se bara en soffa hos är typ de som bor i studentrum, små ettor odyl.

Även om man bara är två använder man ju båda sofforna de flesta brukar ju ligga i soffan när man är själva och kollar tv och då slipper man ligga och trängas i en.

Förutom det så använder man ju sofforna så fort man har gäster man sitter ju knappast kvar vid matbordet efter maten utan sen flyttar man ju över till soffan istället.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De har sina saker någon annan stans.

Bor stort, har ett stort sommarhus eller så.
Vi har det "stilrent" i största rummet, Stilrent 1800-tal.
Det händer att vi går in där och dricker kaffe ibland.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Även om man bara är två använder man ju båda sofforna de flesta brukar ju ligga i soffan när man är själva och kollar tv och då slipper man ligga och trängas i en
Ehm va? Jag var sambo i en väldigt stor tvåa (enormt vardagsrum) och vi hade en soffa där vi låg på varandra. Trots fåtöljer and shit.

Vill folk verkligen "slippa trängas" med sin partner i soffan? Trodde alla låg och skedade. Eller satt bredvid varandra. Eller nåt.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Vill folk verkligen "slippa trängas" med sin partner i soffan? Trodde alla låg och skedade. Eller satt bredvid varandra. Eller nåt.

Ehh ja de flesta vuxna som varit ihop mer än några månader brukar uppskatta att inte trängas i en trång soffa varje kväll.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

tror det varierar faktiskt.

// vuxen som fortfarande ville skeda i soffan efter sex år tillsammans.

sen kan jag ju undra över hur stora man är om man får trängas i en tresitssoffa. men det är ju en annan diskussion...
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De enda man brukar se bara en soffa hos är typ de som bor i studentrum, små ettor odyl.

Även om man bara är två använder man ju båda sofforna de flesta brukar ju ligga i soffan när man är själva och kollar tv och då slipper man ligga och trängas i en.

Förutom det så använder man ju sofforna så fort man har gäster man sitter ju knappast kvar vid matbordet efter maten utan sen flyttar man ju över till soffan istället.

Alltså, det där är faktiskt väldigt olika.

Jag känner ganska många människor som har stora hus men som har valt bort jättesoffgruppen. Således flyttar man inte på rutin över till den icke-existerande soffgruppen när man har ätit klart, man röjer av och fortsätter umgås vid matbordet. Det är standard i min bekantskapskrets.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De flesta har ju en normal soffgrupp vilket ofta består av en 3a och en 2a ibland ingår även en 1a i gruppen. Det är ju bara de som bor riktigt trångt och litet som bara har en soffa.
Fast så har vi nu och jag gillar inte konceptet. Jag vill inte ha en 3a plus en 2a med bädd i. Jag vill ha en enhet där allting får plats.

En u-soffa med bädd i. Men det finns inte.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag kan tipsa om chilli, finns i Frölunda och de har stora soffor med både bädd och förvaring i. Även fluffiga ;)
Kan du visa mig på bild för jag har ännu efter ett år inte hittat någon sådan och då har jag varit runt på alla ställen som finns i Göteborg?

Jag vill alltså inte ha en 3a med schäslong inkl bädd. Jag vill ha en stor soffa där alla får plats, dvs en hörnsoffa med schäslong och bädd eller en u-soffa med bädd.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det är skillnad på uppblåsbar madrass och uppblåsbar säng. Jag har alltid med mig en sån säng när jag är på snyltturné och jag som är en smula kräsen sover ofta hellre i den än i obekväma gästsängar.

Jag skulle fortsätta att leta bäddsoffa med divan om jag var du. Jag såg en snygg sån alldeles nyligen och jag länkar om jag hittar den igen.
Sen är ju såna fotpallar rätt fiffiga för de kan man ju sitta på också. Jag har ett bord med två sittpuffar under som jag ska ha när jag flyttar till litet och ska idka compact living.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Mitt hem var en gång med i ett inredningsrepotage. Jag bor i en etta som var stylad av en inredingsdesigner men inför fotograferingen var designern i mitt hem i 1,5 timme för att fixa till det....
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

sen kan jag ju undra över hur stora man är om man får trängas i en tresitssoffa. men det är ju en annan diskussion...
Jag är 168 cm lång och väger ca 60 kg. Sambon är 187 cm lång och väger ca 75 kg.

Och ja, vi ligger inte helt bekvämt i soffan när vi ligger och degar framför tv:n.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

sen kan jag ju undra över hur stora man är om man får trängas i en tresitssoffa. men det är ju en annan diskussion...

Alla tycker kanske inte om djupa stora fula amerikanska soffor utan vill ha mer nätta stilrenare soffor och då ligger inte två vuxna i en sådan utan att trängas då djupet inte är särskilt stort i sådana oavsett hur smala personer det handlar om. Tycker du det är gott om plats att dela på en 50 säng också för många soffor är inte djupare än så i sitsen.......
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De enda man brukar se bara en soffa hos är typ de som bor i studentrum, små ettor odyl.

Även om man bara är två använder man ju båda sofforna de flesta brukar ju ligga i soffan när man är själva och kollar tv och då slipper man ligga och trängas i en.

Förutom det så använder man ju sofforna så fort man har gäster man sitter ju knappast kvar vid matbordet efter maten utan sen flyttar man ju över till soffan istället.

Det är rätt intressant att se hur olika man umgås, det är ytterst sällan vi går och sätter oss i soffan när vi har vänner på middag, vi blir kvar vid matbordet och sitter och snackar. Men jag kan ana att det handlar om hur man bor och var i livet man befinner sig, våra vänner har oftast barn i samma ålder som våra och det innebär att barnen sitter med oss och äter och sedan brukar de pysa till tv:n och tv-spelet och vi tycker att det är skönt att slippa höra dem och kunna prata ifred. Och är det så att våra vänner inte har barn så pyser våra barn till tv:n och vi får vara ifred.

Just nu har vi två stycken tvåsitsiga soffor framför tv:n, plus två stora golvkuddar som barnen helst sitter på när de spelar. Vi har dessutom ett mindre matbord i samma rum med 6 stolar. I "stora rummet" har vi ett matbord med köks soffa vid ena kortändan och sedan möjlighet att dra ut bordet så vi får plats med 10 stolar. Det står även en tre sits soffa i det rummet framför öppna spisen men där sitter nästan bara jag och maken om vi myser framför en brasa eller jag själv om jag vill sitta och läsa ifred osv.

Men som sagt vi bor i hus med många olika rum, för gäster har vi ett gästrum med möjlighet att sova två, och är det fler som ska sova över så får våra barn dela rum och vi kan få in ytterligare sängar i det andra barnrummet.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Alltså, vi har en uppblåsbar säng och nej, jag lägger inte mina föräldrar på 60+ i den.

Vi har en 3a med fotpall plus en 2a med bädd. Jag gillar inte konceptet. Vill ha en stor soffa med bädd.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag får inte plats att skeda i soffan med min sambo.
Han är stor och när han lägger sig är det fullt.
Vi har en stor hörnsoffa, i ett annat rum än där 1800-talsmöblerna står. TV-rummet.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Visst finns det. Men det ska så klart sammanfalla med smaken och då kan det ju vara svårare.

T.ex. den här som även har förvaringsutrymme för täcken och kuddar:
dreamisi.jpg


DSCF4658.jpg


DSCF4656.jpg
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Alla tycker kanske inte om djupa stora fula amerikanska soffor utan vill ha mer nätta stilrenare soffor och då ligger inte två vuxna i en sådan utan att trängas då djupet inte är särskilt stort i sådana oavsett hur smala personer det handlar om.
Vem har pratat om amerikanska soffor? :confused:

Vi får väl helt enkelt enas om att vi har helt olika behov när det gäller soffor. Jag har flera vänner som har som krav att de inte ska behöva nudda sin sambo när de är i soffan samtidigt och ja, kanske når jag en sån punkt nån gång också. I dagsläget ser dock helt annorlunda ut för mig :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Visst finns det. Men det ska så klart sammanfalla med smaken och då kan det ju vara svårare.

T.ex. den här som även har förvaringsutrymme för täcken och kuddar:
dreamisi.jpg
Och den är för stram. Någonting jag sagt tidigare. Det som finns är stelt och stenhårt att sitta i. Plus att de är för små. Den där får man ju inte ens plats med ett litet bord mellan divanerna. Samt att sätena är alldeles för korta. Den soffan är gjord för att sitta rakt upp och ner i, men så använder inte jag och sambon soffan. Vi ligger i vår soffa.

Jag vill ha en fluffig och mysig soffa där man faktiskt kan ligga ner och bara slappa. Den där soffan är alldeles för stel.

Bolia har Scandinavia-serien som finns med bädd. Men den blir för stel. Jag vill ha en större soffa. Alltså större sits så vi kan dega i soffan. Jag ska ju inte byta ner mig ännu mer än det vi redan har.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Det var ju bara ett exempel. Därav formuleringen "t.ex.". Färgval och brist på kuddar och filtar i soffan gör ju att den ser stram ut. Men om den är för liten så är det ju en jättesoffa som du ska ha och och då är nog lösningen en större lägenhet (eller ett mindre soffbord). Soffan på bilden är trots allt 170x320x207cm.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp