Detta med stilrena och enkla hem....

Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Alltså, den är inte för liten i längd, den är för liten i sitsen. Det syns på bilen, för tyvärr står det ju inga sistmått på hemsidan.

Vem det nu är som beställer den soffan vet jag inte för man får ju ingen som helst information om soffan på hemsidan. Jag vill inte ha en soffa med enbart kallskum, eftersom den blir för hård för att både sitt och ligga i på ett bekvämt sätt. Jag vill ha det mer mjukt tex mer fjädrar eller ullstoppning i soffan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Om inte det där är en soffa som man kan vräka sig i så vill jag verkligen se vad du tycker är en vräk-soffa! Den där har ju två divaner, inte är det meningen att man ska sitta rakt upp och ner på divanerna?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Eh nej :D

Jag är skitsne på min sambo för att han bytte ut vår bäddsoffa med divan mot en "biofotöljs"soffa. Man kan typ hålla hand. Värdelöst. I den gamla kunde man gosa järnet eller ligga i varsin del.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Om inte det där är en soffa som man kan vräka sig i så vill jag verkligen se vad du tycker är en vräk-soffa! Den där har ju två divaner, inte är det meningen att man ska sitta rakt upp och ner på divanerna?
Det är inte storleken på soffan som är fel, det är siststorleken. Och stramheten. Jag vill ha en mer mysig och bullig soffa.

Gärna U eller hörn plus schäslong.
Tänk:
http://oazen.se/shop/barcelona/#

http://oazen.se/shop/milano/#

Alltså, fluffigt och mjukt. Inte hårt och stramt.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Alltså, den är inte för liten i längd, den är för liten i sitsen. Det syns på bilen, för tyvärr står det ju inga sistmått på hemsidan.

Gissningsvis är sitsens djup 75 cm om bädden i utvikt tillstånd är 150 cm.

Här är en fluffigare och djupare 350 x 165 cm (sittdjup 102 cm), men med bara en divan:
copenhagen.jpg


Fast det var ju förstås ingen bäddsoffa såg jag nu. Men tar man bort ryggkuddarna så borde det bli åtminstone 150 cm bred liggyta. Det är ju mer eller mindre en gästsäng.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Den soffan är helt okej! Helt rätt som bas. Men den blir för liten när vi har folk här. Detta är verkligen ett dilemma för oss att hitta en soffa som passar. Helst vill jag ha hörnsoffa plus divan, med bädd. Men det verkar omöjligt. Bolia har Sepia, men den kommer med uppblåsbar säng/madrass så då går den bort pga det.

Sen ska vi inte haka upp oss enbart på soffan, eftersom det just nu känns som att halva lägenheten är ett problem. Den är inte alls sådär mysig och fin som jag vill ha den. Den känns mest bara stökig och ful just nu. Soffan är en del av problemet, men verkligen inte allt. Så jag tittar i tidningar, på nätet, på tv etc för att få lite inspiration. Men det känns som att vi aldrig skulle kunna leva sådär som inredningsarkitekterna tycker att vi ska göra.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men skit i inredningstidningarna! För att inte tala om hemmet, många, många lägenheter stylad inför bilderna (läs 70 % folks prylar hamnar på shurguard).
Vilka bostäder som ni sett irl gillar ni? Går det att se mönster?
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Fast ingen med bädd. Och det är ju bädden som är viktigast på något vis. Utan en lösning för gäster får vi ha det kvar som vi har det.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Om det nu mot förmodan skulle finnas en sådan soffa som du beskriver med en vettig bäddfunktion - får ni verkligen plats med en så stor soffa? Är soffan omkring 160 cm djup så bör divandelarna ha mått som matchar de övriga proportionerna och det blir helt enkelt en megasoffa.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De enda man brukar se bara en soffa hos är typ de som bor i studentrum, små ettor odyl.

Även om man bara är två använder man ju båda sofforna de flesta brukar ju ligga i soffan när man är själva och kollar tv och då slipper man ligga och trängas i en.

Förutom det så använder man ju sofforna så fort man har gäster man sitter ju knappast kvar vid matbordet efter maten utan sen flyttar man ju över till soffan istället.

Jaså? Vi bor i en tvåa och har en soffa, alla våra vänner jag kan komma på som bor i tvåor och treor har bara en soffa. Den enda av mina vänner som jag kommer på som har två soffor bor i en stor etta. Hans lägenhet ser aningens övermöblerad ut :D

Det där beror ju verkligen på hur man umgås. Vi sitter i nio fall av tio kvar vid matsalsbordet när vi har gäster.

Det är roligt att du så stensäkert uttalar dig om hur folk har det möblerat hemma hos sig och hur de umgås :D När det är vanligt att man "flyttar över till soffan" efter middagen är det som jag har varit med hom hemma hos folk (mina föräldrar och svärföräldrarna bland annat) när man har ett mer formellt vardagsrum och ett separat tv-rum. Men då har man ju verkligen inte problemen med platsbrist som ts pratar om :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Helst skulle jag ha en soffa med dubbeldivan:P
Problemet är ju att få plats med den i en normal lägenhet.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ehh ja de flesta vuxna som varit ihop mer än några månader brukar uppskatta att inte trängas i en trång soffa varje kväll.

Sambon hade en liten tresitssoffa när vi träffades. När vi senare flyttade ihop valde vi att ta min hörnsoffa (3+2) till våran gemensamma lägenhet.

När vi kollar film/TV ligger vi fortfarande och trängs på tresitsdelen...

/Två vuxna som varit ihop längre än några månader.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ehh ja de flesta vuxna som varit ihop mer än några månader brukar uppskatta att inte trängas i en trång soffa varje kväll.

Nu finns ju visserligen garderingen med "de flesta", men jag och min sambo måste verkligen vara udda fåglar :D

(Vi är vuxna, har varit tillsammans i tio år och sambos i sex år, och har fortfarande inte fattat det där med att det är jobbigt att "trängas" i soffan. Om den ena har fötterna på fotpallen är det ju inte ens i närheten av trångt).
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Ja, vi umgås nog som ni trots att vi har stor lägenhet. Vi har en liten 3 + 1 och har en nödkudde som byggt av en barnmadrass + överdrag när vi är såpass många att vi fyllt köket och soffan men då är vi nog uppe i sådär femton personer så det är inte så ofta.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Eh nej :D

Jag är skitsne på min sambo för att han bytte ut vår bäddsoffa med divan mot en "biofotöljs"soffa. Man kan typ hålla hand. Värdelöst. I den gamla kunde man gosa järnet eller ligga i varsin del.

Haha så det finns folk som köper sådana trots allt! Vi har funderat över det när vi är i möbelaffärer, undrat om det är soffor för folk som inte tycker om varandra :D Framför allt om man har en sådan soffa med typ fyra fåtöljer ser det jättelustigt ut!
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Vilka bostäder som ni sett Url gillar ni? Går det att se mönster?
IRL är det faktiskt inte så många som jag känner att jag verkligen gillar. Det är få människor som har det sådär som jag vill ha det. Den har shabby chic är jättefint med det vita och fräscha, men det är ju inte alls jag. Inte heller den där New England och marin-temat. Jag är mer för det som kommer nu, färger, rustikt, "tungt".

Tänk:
var4.jpg


roche-bobois-sofa-black-16.jpg


Contemporary-Unique-Living-Room-Design.jpg


20133_liro07a_01.jpg


20132_bero09a


20134_nkro03a_01.jpg


20134_nkro06a_01.jpg


Hade sambon fått lägga upp bilder hade de sett lite annorlunda ut. Han är mycket för ek, vilket märks i vår lägenhet. Jag är mer mörk. Dock är ju vår lägenhet lite konstig eftersom vi bara har två fönster. Och då vi bara har två fönster så behövs det ljusa väggar hemma hos oss för att inte det ska bli deprimerande. Vi har testat olika genom årens lopp, men ljusa väggar vinner helt klart. Och det gör ju att jag inte får riktigt den där mysiga känslan tycker jag.

Jag välkomnar vem som helst att komma hem till oss och komma med förslag. :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men eftersom 3-sitssoffor existerar så innebär det ju att folk tycker att de räcker. Och alla bor ju inte i trånga ettor.

Sitter de på golvet när de får gäster? Eller tar man fram köksstolarna då? Jag förstår inte hur det fungerar i praktiken för det är så långt ifrån hur det fungerar hemma hos oss.
Vi har en tresits. Tränger man ihop sig får man plats fyra, behövs mer sittplatser än så har vi två fotpallar. Behövs ännu fler tar vi från köket. Ofta löser det sig ändå, för det är alltid några som ska ut och röka, alltid några som vill botanisera i bokhyllorna o.s.v.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

När man tittar på inredningsbilder eller Hemnet så känns det som att det inte går att bo sådär. Har folk inga saker?? Även när det inte är för utställning såsom Hemnet så känns många hem väldigt kala i inredningstidningarna.
.


Det finns två adjektiv jag värderar högt när det gäller inredning och det är spartansk och minimalistisk.
Jämfört med många andra hem har vi inte mycket grejer, vare sig i hemmet eller i förrådet. De få prylar vi har ligger alltid på sin plats, vilket säkert kan ge intryck av att vi har ännu färre ägodelar än vad vi faktiskt har.

Som stalltips vill jag framhäva att ju färre kvadratmeter man har till förfogande desto mer fördelaktigt är det att ha få grejer - då får vännerna plats utan problem ;)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag känner inte en enda person som har två soffor. Jag är mer en fåtöljfetichist och nöjer mig därför med en soffa så att jag får plats med mina fåtöljer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp