Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det va ingen vän i tjejens mobil. Det va en helt ny bekantskap.
Men numret låg sannolikt i telefonen. Fb vet ju inte relationen.

Man får kolla upp vad tillåter fb att göra så att man inte ger den tillgång till ens mailkontakter eller så. Men det gäller en massa andra sidor, appar och funktioner med.

Själv blir jag störd på att jag lyckats få in en massa mailadresser i min telefonbok så att de är inlagda i mitt tangentbord på mobilen. Det gör att när jag börjar skriva min mailadress så vill den fylla i med en urgammal jobbmail jag inte kan använda . Nån gång det här århundradet ska jag få tummen ur att radera den ur min ordlista...

Absolut. Men det var inte det jag pratade om, jag talar om att jag vet att de som stalkar mig kommer upp som vänförslag hos mig.
Jag gick igenom typ 50 vänförslag nu. Hade gemensamma vänner med alla. Av det drar jag inte slutsatsen att de stalkar mig, utan att vi har gemensamma vänner och att de därför kommer upp. Det är ju själva grejen med facebook, att den skapa nätverk.

Jag gick igenom typ 50 vänförslag nu. Hade gemensamma vänner med alla. Av det drar jag inte slutsatsen att de stalkar mig, utan att vi har gemensamma vänner och att de därför kommer upp. Det är ju själva grejen med facebook, att den skapa nätverk.

Fast jag vet att det handlar om stalking, om än inte till den gräns där det känns brottsligt.

Fast jag vet att det handlar om stalking, om än inte till den gräns där det känns brottsligt.
Nä, brottet menade inte jag heller.

Men om du vet att det är stalking, i betydelsen nätstalking, då vet du alltså vem personen är? Isåfall har ni väl någon gemensam vän som gör att hen kommer upp som förslag hos dig.

Men om du vet att det är stalking, i betydelsen nätstalking, då vet du alltså vem personen är? Isåfall har ni väl någon gemensam vän som gör att hen kommer upp som förslag hos dig.

Jag vet absolut vem personen är. Men vi har definitivt inga gemensamma vänner. Vi är inte på samma ställen. Det är enbart för att personen söker mig via FB.

Men alltså. Jag hänger inte med. Du upprepar ständigt hur naiva vi andra är som använder en tjänst du själv inte använder, men du medger samtidigt att du själv använder en drös andra tjänster som samlar info om dig precis som fb. Varför är man naiv om man använder just fb men inte något annat?

Har nån nån källa på det? Isf måste jag vara sjukt tråkig för de vänförslag jag får upp är i regel bekantas bekanta :angel:

Missförstånd. Jag menar naiva till hur lite information som krävs från varje källa för att bygga en riktigt bra, skarp bild. Att tro att ett komplett skydd fås genom till exempel ett vänfilter.

Facebook är bara en av många tjänster vars nytta vs risker var och en får ta ställning till.
Och nej, jag menar inte att de som valt att vara användare därmed är naiva.

Nej. Jag talar om att jag tycker att ni har ett naivt förhållningssätt till den makt informationen ni delar med er av, ger. Som ett inlägg i debatten. Inte som en sanning.

Facebook, och andra sociala medier, är ett utmärkt redskap för inbrottstjuvar. Att tro att ett vänfilter, helt tar bort värdet av redskapet, tycker jag också är naivt.

Att jag tycker att ett förhållningssätt är naivt, betyder just bara det. Att jag tycker det. Att jag tycker att era argument om motsatsen snarare häller vatten på kvarnen än visar på motsatsen. Men det är jag som tycker. Precis som att ni tycker.

Nej du sa uttryckligen att personer som var naiva. Tex att jag är naiv. Nu säger du att det är för att jag bl.a. Bl.a.

UTAN att ha en aning om det stämmer eller ej.

Ingen kommer göra inbrott hemma hos mig på grund av Facebook eller platstjänster. Kommer aldrig hända. Det är naivt av dig och foliehattsvarning att påstå att jag öppnar för det utifrån min åsikt i den här tråden.

Den största reella risk jag löper kopplat till internet är att jag får mitt kort kapat. Den risken är långt långt större än Facebook. Jag ät medveten om den risken.

Det är för mig helt solklart bortom allt tvivel så att den som söker på mig, kommer upp som vänförslag hos mig.

Det är nog fler parametrar. Jag vet folk som sökt på mig och som går in och kollar min offentliga information ofta. Men inte kommer upp som vänförslag. Så nåt mer verkar krävas?

Nej du sa uttryckligen att personer som var naiva. Tex att jag är naiv. Nu säger du att det är för att jag bl.a. Bl.a.

UTAN att ha en aning om det stämmer eller ej.

Ingen kommer göra inbrott hemma hos mig på grund av Facebook eller platstjänster. Kommer aldrig hända. Det är naivt av dig och foliehattsvarning att påstå att jag öppnar för det utifrån min åsikt i den här tråden.

Den största reella risk jag löper kopplat till internet är att jag får mitt kort kapat. Den risken är långt långt större än Facebook. Jag ät medveten om den risken.

Ja, i meningen att ni uttrycker oförståelse för den kompletta bild man kan skapa genom de brottstycken av information som delas. Så läste jag inläggen som var på gränsen raljanta till faktiska företeelser.

Ja, i meningen att ni uttrycker oförståelse för den kompletta bild man kan skapa genom de brottstycken av information som delas. Så läste jag inläggen som var på gränsen raljanta till faktiska företeelser.

Första parametern är ju med vem det delas. Jag delar inte mina inlägg offentligt, och har en väldigt liten, pålitlig vänkrets. Hade jag inte delat info med dem IRL kommer de inte in på vänlistan.

Andra parametern är vad man delar, och när man delar det. Att jag på kvällen delar med mig till min intima vänkrets att jag varit i Göteborg under dagen, tror jag inte påverkar särskilt mycket vad gäller informationsförsäljning eller inbrottsrisk.

Det är möjligt, frågan är vad?

Det har jag ingen aning om. Men tex min mamma som är ganska inaktiv att posta på FB och mest läser. Hon fick plötsligt inte se lika mkt i flöde och FB meddelade att om hon skaffade fler vänner kunde hon få se fler. Samtidigt dök en massa vänförslag på verkligen kreti och pleti upp. Helt utan någon beröringspunkt med mamma och kors och tvärs över jordklotet. Kanske var de också sådana med enligt FB för få vänner?

Jag får enbart vänförslag på personer kopplade till mig eller mina vänner så jag har inte lyckats lista ut ett dugg hur systemet i stort fungerar. Mer än att det knappast är slumpmässigt.

Vet också att jag inte dyker upp som vän per automatik om jag söker/besöker någon ofta. (Ibland kanske jag gör det, men definitivt inte alltid. Jag har testat :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023