Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Perfekt redskap för inbrottstjuvar till exempel. Jag tycker det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten att en webbtjänst publicerar var jag är ett visst klockslag.

Kan så vara. Men då är det väl lika illa var än den platsinfon kommer från och inte specifikt Facebook?

Men den gör det inte om du inte tillåter det, och du måste inte ha det offentligt.
Fast allt detta är väl påslagen som default och kräver speciella insatser av användare innan den stängs av? Och ingen av oss vet vad Facebook gör med allt data, att vi stänger av och ser inte det, betyder inte automatiskt att det inte samlas någon data. Det var inte speciellt länge sen Belgien gav en knäpp på näsan för Facebook som har lång och välkänd historia för intrång i den personlig integritet.

Har dock ingen eget konto på medborgarspioneriets högnäste, ni får gärna rätta om jag har fel om Facebook...

Fast allt detta är väl påslagen som default och kräver speciella insatser av användare innan den stängs av? Och ingen av oss vet vad Facebook gör med allt data, att vi stänger av och ser inte det, betyder inte automatiskt att det inte samlas någon data. Det var inte speciellt länge sen Belgien gav en knäpp på näsan för Facebook som har lång och välkänd historia för intrång i den personlig integritet.

Har dock ingen eget konto på medborgarspioneriets högnäste, ni får gärna rätta om jag har fel om Facebook...
När jag gör en uppdatering så klickar jag bort Göteborg, bara. Om det nu är där jag är.

Facebook samlar en jäkla massa data men det är inget som de som de som läser din facebook ser.

Lite nyfiken över det hemska i att just Facebook har tillgång till platsinfo  :confused:
Jag vet inte varför jag stör mig på just FB
Kanske är det för att FB har tillgång till precis ALLT annat också. Det blir för mycket info om mig, som jag inte har någon koll på öht (bevisligen).
Inte för att jag har något att dölja, jag gör inget som är olagligt.
Det kallas väl integritet...

Jag vet inte varför jag stör mig på just FB
Kanske är det för att FB har tillgång till precis ALLT annat också. Det blir för mycket info om mig, som jag inte har någon koll på öht (bevisligen).
Inte för att jag har något att dölja, jag gör inget som är olagligt.
Det kallas väl integritet...

Förstår integritetstanken, men det finns fler som har lika mycket uppgifter som facebook. Google till exempel...
Sedan tror jag att en, till en viss gräns, kan styra hur mycket information alla dessa företag får tillgång till. Det är bara inte något gemene man tänker på till vardags och då är det lätt hänt att mer info än en tänkt sig hamnar i händerna på dem

Men den gör det inte om du inte tillåter det, och du måste inte ha det offentligt.

Jag har ingen aning om hur det exakt fungerar då jag valt att avstå hela konceptet med just Facebook. Jag tycker fortfarande att det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och ett perfekt redskap för till exempel inbrottstjuvar, att publicera den typen av information på olika sätt.

Notera att många publiceringar är indirekta; även om du inte postar "Hej, jag är på Ullared", så är det helt plötsligt 500 andra FB-användare på Ullared som får veta att du är i närheten. Osv.

Jag har lite svårt att förstå varför man väljer att sälja all information med enda utbyte att få använda tjänsten. Men det är min alldeles egna analys och åsikt.

Jag har ingen aning om hur det exakt fungerar då jag valt att avstå hela konceptet med just Facebook. Jag tycker fortfarande att det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och ett perfekt redskap för till exempel inbrottstjuvar, att publicera den typen av information på olika sätt.

Notera att många publiceringar är indirekta; även om du inte postar "Hej, jag är på Ullared", så är det helt plötsligt 500 andra FB-användare på Ullared som får veta att du är i närheten. Osv.

Jag har lite svårt att förstå varför man väljer att sälja all information med enda utbyte att få använda tjänsten. Men det är min alldeles egna analys och åsikt.
Fast till och med polisen verkar ha insett vid det här laget att det inte är ett perfekt redskap för inbrottstjuvar. Du behöver ju inte ha någon info alls offentlig, du kan ha allt enbart för dina vänner. Och de gör väl förhoppningsvis inte inbrott hos dig.

Fast till och med polisen verkar ha insett vid det här laget att det inte är ett perfekt redskap för inbrottstjuvar. Du behöver ju inte ha någon info alls offentlig, du kan ha allt enbart för dina vänner. Och de gör väl förhoppningsvis inte inbrott hos dig.

Jag, med min analys, tycker att det är ett mycket naivt sätt att förhålla sig till den typen av informationsflöden.

Jag, med min analys, tycker att det är ett mycket naivt sätt att förhålla sig till den typen av informationsflöden.
Antar att du inte använder kontokort heller då, där kan man verkligen snacka om företag som vet otroligt mycket om oss och kan kartlägga oss i detalj om de vill.

Antar att du inte använder kontokort heller då, där kan man verkligen snacka om företag som vet otroligt mycket om oss och kan kartlägga oss i detalj om de vill.

Jag använder kontokort. Jag använder diverse nättjänster. Jag förser massor med företag med gratis information om mina förehavanden.

Jag gör ändå analysen att det framförs väldigt naiva förhållningssätt till problematiken kring dessa informationsflöden.

Hur skulle de andra användarna veta att du är på Ullared menar du?

När jag postar hemifrån brukar Facebook påstå att jag är 4 mil bort. Så skulle som inbrottstjuv inte lägga så mkt vikt vid det. För övrigt hoppas jag att jag inte har så många inbrottstjuvar bland mina vänner ;)

Fast nu är du ute och seglar. Ingen får ju reda på att du är i närheten. Då är det väl farligare med vän-funtionen i iPhone som kan visa dig vilka vänner som är nära.

Du väljer själv vad du ska posta på Facebook. Vill du inte ange var du är, gör inte det.

För övrigt hoppas jag att jag inte har så många inbrottstjuvar bland mina vänner ;)

Exakt. Mina posts ser bara mina vänner. Inga andra. Om jag hade misstrott dem så att jag inte kunde posta att jag varit i Malmö, då kan jag ju också sluta prata med dem för ibland meddelar jag vad jag ska göra några dagar framåt. Gyllne tillfälle om de vill planera inbrott hos oss alltså.

Exakt. Mina posts ser bara mina vänner. Inga andra. Om jag hade misstrott dem så att jag inte kunde posta att jag varit i Malmö, då kan jag ju också sluta prata med dem för ibland meddelar jag vad jag ska göra några dagar framåt. Gyllne tillfälle om de vill planera inbrott hos oss alltså.
När jag postar mina Greklandsbilder från september så är de fortfarande taggade med byn där jag var. Så då kan jag göra det och vänta på mina vänner med ett baseballträ innanför dörren hemma i Göteborg :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama